mijn werkverslag HH

Weet niet hoe lang jullie vakantie duurt, maar als je (bijvoorbeeld) in de buurt van Appelscha bent, laat effe weten...
Moeten nog even kijken waar we heen gaan maar de kans is groot dat we de turfroute pakken, laat het nog weten.
Martin

• Like
Reactions: k-k
Heb je een YouTube account?
Het forum ondersteunt wel rechtsstreeks foto's van je telefoon, maar geen filmpjes.
Dus als je een YT account hebt: het filmpje dáár uploaden, en dan zodra het uploaden klaar is, de link naar dat filmpje gewoon in je post kopiëren.
Oké ik heb geen YT account en het filmpje is totaal niet interessant voor andere, ik dacht laat jullie even horen hoe of het nu klinkt na wat langer gedraaid te hebben. Ik heb de schroeven iets minder vast gezet en volgens mij klinkt het al beter. Vanmiddag verder laten draaien en opletten.
Tot zo ver de updating
Gr Martin

Goed gelukt Martin en ik vind het lawaai best meevallen. Bedenk dat je schip open ligt en deels werkt als een klankbord. Fijne vakantie verder, En de Turfroute is de moeite waard. Het sluisje in Appelscha waar ik ook een paar keer met Brutus heb gevaren heet Bovenstverlaat. Na bedieningstijd staat het sluisje vol en is een mooie vaarplek. Gr. Klaas.

Ik vind het alleszins meevallen. Het geluid in dat soort videootjes is vaak moeilijk te beoordelen.
Als je de filmpjes van mijn stoombootje in de badkuip bekijkt/beluistert, valt de voedingpomp altijd heel erg heftig op in het geluid.

Op de vijver varend, is die pomp letterlijk onhoorbaar zodra de boot meer dan 1 meter uit de kant is...

Goed het besluit is genomen, ik hou deze configuratie en als het op termijn nodig is kan ik altijd nog nieuwe assen zetten. Bedankt voor jullie feedback want ik vond het moeilijk. Groet Martin

Zo ik ben weer terug van de vaarvakantie in Friesland en dus gaan we weer aan de HH werken :) vandaag de spuigaten hoofddek gemaakt k!@##t net te diep dan maar plamuren om het weer een beetje op te vullen .
Wat een K klus zeg, in mijn vorige projecten ging dat veel lekkerder maar dat was houtbouw.
Ik toentertijd altijd gedacht dat zo'n bouwkit lekker snel en makkelijk werken was nou geef mij maar gewoon mijn houten spanten en latten veel fijner werken en beter te corrigeren en volgens mij ook nog eens stabieler ook Maar de tijd zal het leren.

Ik volg de bouwvolgorde van het pakket maar vindt het toch onhandig dat we eerst de kraan op het H dek vastzetten dan het dek vastlijmen en vervolgens de godganse tijd moeten opletten dat ik hem niet afbreek, was dat niet anders op te lossen en hoe zit het bij evt. reparatie ?
Wat ook vreemd is , je moet het machineplateau waar sleep, takel en hef- motoren staan aan de zijkant borgen met een bout/schroefje aan weerszijde. Hoe in vredesnaam haal je dit er ooit weer uit, je moet misschien motor vervangen of je wilt aanpassingen maken nou dan kan je er niet bij en dat terwijl ze je de triplex montageplaat tussen geleiders laat plaatsen op zijn minst vreemd toch?
genoeg gemopperd nu verder,

Ankerbuizen en BB reling geplaatst en dan zit mijn bouw vrijheid er weer op voor vandaag morgen verder.

Ik las een tijdje terug een topic over de patrijspoorten maar kan het niet meer vinden, volgens mij werden deze holnieten vol gelijmd met kristal Klear lijm maar weet het niet zeker.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat e.a. waterdicht is dus hebben jullie goede ideeën laat het horen.

even een plaatje erbij voor het leuk

fijne dag gewenst en groet Martin
IMG_2125.jpeg

Laatst bewerkt:
Hallo Martin, De vakantie zit er dus weer op. Ben je nog aan de Turfroute toegekomen? Nu patrijspoorten en holnieten op het programma. Geen idee hoe jouw holnietjes eruit zien, maar je ziet al gauw dat de rand (althans naar mijn gevoel) te breed is. Voor mijn Smit Finland heb ik ze van dunne RVS plaat gemaakt en daarvan strookjes geknipt. Dan oprollen tot de maat van de patrijspoort en een halve mm aan de buitenkant van de accommodatie uit laten steken. Met een klein beetje CA-lijm vast gezet en met het verven vloeit de naad wel vol. Aan de binnenkant doorzichtig plastic gelijmd. In ABS zal dat minder goed werken. Als de holnietjes je te fors lijken zou je dunne pijp kunnen nemen en die aan de buitenkant een heel klein beetje uit laten steken. De pijpjes kun je vullen met een beetje 2K-lijm, of Kristal Klear. Dan is er nog een andere optie, die ik ook wel eens hebt gebruikt. Je neemt iets ronds dat precies in de patrijspoort past en wikkelt daar strak 0,3 mm trafodraad op. Dan snijd je de wikkelingen door en heb je opeens een hele koperen hoop ringetjes. Die fixeer je met een beetje CA-lijm, schilder de boel en plak er dan een strook doorzichtig plastic achter. Dat werkt aanmerkelijk vlotter en het lijkt volgens mij beter. In wezen bestaat een patrijspoort uit een gegoten bronzen flens met borst. De borst steekt iets door de huid en de flens wordt tegen de huid geschroefd. Kan de patrijspoort open dan heb je aan de binnenkant een bronzen ring met glas, die aan één kant scharniert en aan de andere kant met knevels wordt aangedrukt. Daaroverheen gaat dan een scharnierend deksel dat ook met knevels kan worden vastgezet. Die binnenkant zou ik maar niet na gaan bouwen! Weer een heel verhaal, maar dat heb je een beter beeld. Voor mijn coastertje heb ik van dun kunststof ringen gevormd, die net door de huid steken. Aan de binnenkant doorzichtig plastic op geplakt. Je hebt je loosgaten nu al klaar, dus komt mijn methode als mosterd na de maaltijd. 3 Lijntjes op de romp getrokken (boven, onder en midden, 2 mm uit elkaar). Op de middelste lijn 1,5 mm gaten geboord, die weer opgeboord naar 3 mm, waarbij de gaten elkaar raakten. Daarna met een sleutelvijltje de rest weg gevijld, waardoor een lang 4 mm brede sleuf ontstond. Wel een dik uur over elke kant gedaan. Gr. Klaas.

20160121_170957_Loossleuf.jpg

Hallo Martin, De vakantie zit er dus weer op. Ben je nog aan de Turfroute toegekomen? Nu patrijspoorten en holnieten op het programma. Geen idee hoe jouw holnietjes eruit zien, maar je ziet al gauw dat de rand (althans naar mijn gevoel) te breed is. Voor mijn Smit Finland heb ik ze van dunne RVS plaat gemaakt en daarvan strookjes geknipt. Dan oprollen tot de maat van de patrijspoort en een halve mm aan de buitenkant van de accommodatie uit laten steken. Met een klein beetje CA-lijm vast gezet en met het verven vloeit de naad wel vol. Aan de binnenkant doorzichtig plastic gelijmd. In ABS zal dat minder goed werken. Als de holnietjes je te fors lijken zou je dunne pijp kunnen nemen en die aan de buitenkant een heel klein beetje uit laten steken. De pijpjes kun je vullen met een beetje 2K-lijm, of Kristal Klear. Dan is er nog een andere optie, die ik ook wel eens hebt gebruikt. Je neemt iets ronds dat precies in de patrijspoort past en wikkelt daar strak 0,3 mm trafodraad op. Dan snijd je de wikkelingen door en heb je opeens een hele koperen hoop ringetjes. Die fixeer je met een beetje CA-lijm, schilder de boel en plak er dan een strook doorzichtig plastic achter. Dat werkt aanmerkelijk vlotter en het lijkt volgens mij beter. In wezen bestaat een patrijspoort uit een gegoten bronzen flens met borst. De borst steekt iets door de huid en de flens wordt tegen de huid geschroefd. Kan de patrijspoort open dan heb je aan de binnenkant een bronzen ring met glas, die aan één kant scharniert en aan de andere kant met knevels wordt aangedrukt. Daaroverheen gaat dan een scharnierend deksel dat ook met knevels kan worden vastgezet. Die binnenkant zou ik maar niet na gaan bouwen! Weer een heel verhaal, maar dat heb je een beter beeld. Voor mijn coastertje heb ik van dun kunststof ringen gevormd, die net door de huid steken. Aan de binnenkant doorzichtig plastic op geplakt. Je hebt je loosgaten nu al klaar, dus komt mijn methode als mosterd na de maaltijd. 3 Lijntjes op de romp getrokken (boven, onder en midden, 2 mm uit elkaar). Op de middelste lijn 1,5 mm gaten geboord, die weer opgeboord naar 3 mm, waarbij de gaten elkaar raakten. Daarna met een sleutelvijltje de rest weg gevijld, waardoor een lang 4 mm brede sleuf ontstond. Wel een dik uur over elke kant gedaan. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 624631
Hallo Klaas, ik ga zeker even experimenteren met de patrijspoorten de holnieten zijn inderdaad erg grof.
De turfroute hebben nu uiteindelijk niet gedaan was erg warm en liggende op het eiland in het tjeukermeer vloog de tijd voorbij.

Bedankt voor de reactie
Groet Martin

Back