Gary27,
Waarom teken je op de foto van opzij? Is het niet beter om alleen op de 3vieuw te tekenen? De foto heeft toch een beetje perspectief erop of is dat juist de bedoeling?
In vele gevallen is een 3view al meer dan voldoende het is maar net wat je wil bereiken. Mijn voorkeur gaat uit voor het eerst controleren van de 3view op de foto, in zijn geheel of in delen als het niet anders zou kunnen.
Zitten de contouren er goed in en blijkt het 3view aardig te kloppen met de foto, dan kunnen we tekenen aan het model. Met het perspectief probeer je rekening te houden, je schrikt je soms wild hoe slecht en afwijkend sommige 3views zijn.
Deze FIAT G50 bijvoorbeeld wil ik gaan gebruiken op schaalwedstrijden het model moet dus zo goed mogelijk kloppen met de echte, anders kost het punten bij de statische beoordeling.
Hoe bepaal je het aantal vleugelribben en het profiel?
Je houd als basis bijv 80 mm tussenafstand aan en niet meer en van daaruit ga je een indeling maken. Profiel is afhakelijk van de vliegeigenschappen die je in je model wil terug zien en die bij het model past, Ook komt daar een stukje ervaring bij kijken, bijv een profiel dat jij lekker vind vliegen of reageren.
Teken je in Rhino en zet je dat over naar CAD om te snijden?
Ja klopt, velen doen ook de basis vorm in 3D en gaan daarna verder in Cad 2D. Ik vind het leuker om alles in 3D te doen, de onderdelen eruit halen en die om te zetten naar Cad voor het frezen. Het is wel lastiger tekenen in 3D maar het klopt wel altijd prima mits je zelf een fout maakt.
Heb sinds kort kennis gemaakt met de wereld van zelf tekenen en/of ontwerpen en speur die topics af.
Is heel veel werk maar je kun dan wel iets maken wat je zelf mooi vind en op elk formaat.
Heb je al iets in gedachten van wat je wil gaan tekenen en bouwen.
Ton