Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.


Een lekkage in de badkamer en de bijbehorende reparatie kreeg voorrang.
Nu weer verder met de Edge.
De leadout kan ingelijmd worden evenals de fixatie strips vor de ailerons.
 



Dit is de uiteindelijke vorm van de cockpit van de Zlin, de cockpit wordt 3 D geprint en in delen aan elkaar gezet.
Over de geprinte cockpit komt een huid van epoxy en glasdoek onder de glasdoek worden details aangebracht van de raamlijsten en de klinknagels.
Het eindproduct wordt afgemald, hiervan wordt een gipsafdruk gemaakt.
Van de gips mal wordt dan een doorzichtige PVC cockpit vacuüm gezogen.
Veel procesgangen en werk maar dan heb je ook een schaal gelijkende passende cockpit.
 



De 3 D print van de Cockpit mal is gereed.
Volgens de maker is het kunststof zodanig hittebestendig da de mal rechtstreeks gebruikt kan worden om met doorzichtige Pvc overtrokken kan worden.
De mal moet met pennen worden verlijmd en met epoxy worden bekleed.
In de epoxy komen de details van de raamlijsten.
Weer een stapje verder.
 

Inmiddels is de cockpitmall verlijmd en met epoxy doek bekleed.
Schuren en schuren en schuren.
De laatste laag met WP 800 en een laagje epoxy..
Het mengsel van de laatste laag is een mengsel van lamineer epoxy dun gemaakt met alcohol met hieraan aerosyl toegevoegd.
Aerosyl maakt de epoxy tot een melkachtige vloeistof.
De bedoeling is dat van de mal een pvc afdruk wordt gemaakt.
De laag laat zich heel glad schuren ,sommige bouwers gaan zelfs door met polijsten tot korrelgrootte 2000.
Nu is de overweging om van deze mal ook weer een mal te maken en deze vol te gieten met Acyl one.
Voor het geval dat de epoxy toch de temperatuur niet aan kan.
Acryl one is de vervanger voor gips. Gips moet heel lang drogen en blijft inwendig heel lang nat.
Heb er nog nooit mee gewerkt maar kreeg de tip van een ervaren epoxybouwer.
 



De Edge 540 is gereed, als laatste de leadouts gesoldeerd.
De instructie voor de leadouts ligt nog onder het model.
Veel geleerd van de details.
Nu nog lijnen maken, de oogjes aan de lijnen wil ik op dezelfde manier maken als de leadouts en dan met de clips aan elkaar verbinden.
Eerst maar aan 13.5 meter lange lijnen vliegen, de Edge 540 weegt vliegklaar 845 gram.
 
Wat een leuk toestel Ed, ik ga er ook eens naar kijken.
Ja, ik denk inderdaad dat je 450 watt motor te vergelijken is met 2,5 cc verbranding, dus 17 meter lijn, prima. Hoeveel watt vraagt de motor bij 12 K rpm?
Hoe je de motordraden/pennen van de climb & dive timer op twee van de motordraden aansluit maakt niet uit. Hoe is je ervaring met de touchpin? Ik gebruik een schakelaar omdat de touchpin voor mij lastig te bedienen is.
 
DRH6q6.jpg


De drukschaklaar
YTnJ3A.jpg

De aansluiting van de timer met de motordraden.
IIHQyq.jpg

De sleep voorzien van een oud F3A staartwiel
IfJgGc.jpg

Het richtingsroer is verstelbaar, kan een paar graden meer of minder uitslag worden gegeven.


Hierbij nog wat detailfoto s.
De touch pin op de Climb & dive timer was al snel vervangen voor een drukschakelaar.
Met een 3 s lipo pakket en een 9x5 propeller meet ik 350 Watt bij 12.400 rpm.
In de regelaar is de motor afgetopt op 11.000 RPM om bovenin de vlieg cirkel de 12.400 RPM ter beschikking te hebben.
Deze combinatie kan ook een 10x 5 propeller aan en komt dan op 447 watt uit met 11.400 RPM.
Het model is van elapor dus kan tegen een stootje.
In de zomer heb ik met het zustermodel, een RC uitvoering, een 70 tal vluchten gemaakt en tijdens 1 van de vluchten schoot direct na de start de lipo los van de regelaar.
Van 50 m hoog kwam het model terecht in een veld met kaardenbollen.
Geen krasje en direct daarna nog 5 vluchten gemaakt.
 
Wat een leuk toestel Ed, ik ga er ook eens naar kijken.
Ja, ik denk inderdaad dat je 450 watt motor te vergelijken is met 2,5 cc verbranding, dus 17 meter lijn, prima. Hoeveel watt vraagt de motor bij 12 K rpm?
Hoe je de motordraden/pennen van de climb & dive timer op twee van de motordraden aansluit maakt niet uit. Hoe is je ervaring met de touchpin? Ik gebruik een schakelaar omdat de touchpin voor mij lastig te bedienen is.
Sinds kort te koop van RC Factory 870 mm spanwijdte en een compleet model rond de € 100,-

 
Laatst bewerkt:
Soms duurt het even voordat je weer verder kan.
Bij de Zlin is dat zeker het geval.
Ik ga een aantal wijzigingen doorvoeren.
Als eerste ga ik de vleugel niet afneembaar maken, het model past prima in mijn auto met vleugel.
Bij de tuimelaar is nu de hele bovenkant van de vleugel open waardoor de vleugel veel sterkte verliest.
Ga de vleugel dicht maken en de tuimelaar inbouwen,
Heb vertrouwen gekregen in de bevestiging van de lijnen aan de tuimelaar met de soldeerverbindingen.
Met dank aan Eric.
Nog 2 dagen dan is de hersteloperatie van de waterlekkage gereed en kan ik fase 2 inplannen in het 2e kwartaal van 2025.
Het bouwseizoen kan beginnen.
 






Na lange tijd de cockpit mal voor de Zlin 226 afgemaakt.
Eerst de 3 d print, de print glad afgewerkt. hiervan een negatief mal gemaakt van epoxy.
De negatief mal gevuld met Acrylic one een water based 2 K mortel.
Het drogen van een gripsmal duurt 3 weken, de Acryilic one vulling is na 2 uur hard en kan dan uit de mal worden gehaald
Het eindproduct lijkt wel keramiek.
Ga 2 proeven doen met vacuüm trekken, eerst de acrylic one mal en daarna nog een afdruk rechtstreeks van de 3 d print.
 
Laatst bewerkt:

Vanmorgen de cockpit van de Zlin opgehaald. Er zijn 2 afdrukken gemaakt, volgens plan 1x rechtstreeks van de 3 D print en 1x vanaf de Acylic one mal.
De afdruk van de Acrylic one is de mooiste,De Acrylic one mal was nog een keer na geschuurd met waterproof 800 schuurpapier.
Hier was het wachten op om het model verder af te maken.
 
Back
Top