Ik vraag mij altijd af wat nu toch zo de ophef over het delta-effect is, want volgens mij kan dat niet werken....
Een invloed van buitenaf zou een rotorblad omhoog dwingen, het delta-effect zou dan een geringe instelhoek verandering (die het blad terugstuurt) als gevolg moeten hebben.
Echter: de reactie van een blad op een instelhoek verandering ligt 90 graden na de instelhoek verandering, en dus haaks op de invloed van buitenaf....
Daarnaast lijkt me dat de FBL electronica behoorlijk effectief al deze eventuele effecten teniet zou moeten doen, aangezien het voor die electronica geen verschil maakt of de verstoring van een windvlaag, vanuit het delta-effect (als dat al bestaat) of vanuit een commando van de piloot komt.
Ik heb nu door de jaren heen met verschillende koppen met en zonder delta gevlogen, zowel met als zonder flybar, en zowel positieve als negatieve delta, maar allemaal zonder E-stab. sommigen daarvan hadden het aanstuurpunt ruim twee cm uit het hart zitten... En ik kan eigenlijk geen significant verschil in vlieggedrag merken, tenminste, niet iets wat ik aan het delta effect zou kunnen toeschrijven. Hooguit loopt de ene rotor rustiger dan de andere maar daar merk je dan weer qua vliegen weinig van.
Het lijkt mij dan ook stug dat die twee ringetjes (wat is dat? 1 mm?)merkbaar verschil gaan maken als er ook nog een FBL set tussen gekoppeld zit. Dat verschil zit naar mijn idee eerder tussen de oren (wat overigens ook een heel groot verschil kan betekenen).
Groet, Bert