Mikado Logo 500

Zojuist maiden gedraaid.

Plenty Power, en ondanks de behoorlijke wind toch erg stabiel. De staart is op dit moment nog erg snel. Na een paar minuten hooveren eerst eens de temperatuur van de motor en regelaar gevoeld. De regelaar blijft gewoon handwarm, de motor ietsje warmer toch beslist niet heet.

Vervolgens een aantal minuten rustig rondgefladderd.
Wat opvalt is dat hij ontzettend snel en soepel op gang komt. Daarnaast is het geluid anders dan gewend, erg stil!

Na de vlucht is de regelaar nog steeds handwarm, de motor wel heter, maar nog prima met de vingers aan te komen.

Geslaagde maiden, greetz van Aldert

Van harte, heb je toch redelijk vlot gebouwd, vrijdag zat het meeste nog in zakjes.

Heb je hem toevallig nog gewogen zonder electronica?

Ik ben heel benieuwd.

Ik denk er ook steeds serieuzer over een logo 500dx te bestellen bij Hans. Mijn 2 dure (180 euro per stuk) 6s2p lipo's van aligne 4400 mah zijn beide na ongeveer 30x laden niet goed meer. Per pack zijn 1 of 2 cellen stuk en dus kan ik er nog maar even mee vliegen. En dat ligt niet aan mij maar aan de kwaliteit van het spul.

Ik wil dus 4s gaan vliegen en dan met goede lipo's.

Ik ga voor de Hacker A30-XL-8 met Hacker X-55-SB-pro regelaar of

voor de Kontronik Tango 45-13 met 80-6-18 regelaar

Ik heb ook naar een Feigao alternatief gekeken maar die is met dezelfde specs toch 100 gram zwaarder.

De Kontronik keuze is zeker duurder maar wel kwaliteit.

Ik hoop je heli snel eens te zien vliegen.

gr. kevin

Aldert is blij! :D

logo1hj9.jpg

logo2op1.jpg

[/media]

Groeten Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk er ook steeds serieuzer over een logo 500dx te bestellen bij Hans. Mijn 2 dure (180 euro per stuk) 6s2p lipo's van aligne 4400 mah zijn beide na ongeveer 30x laden niet goed meer. Per pack zijn 1 of 2 cellen stuk en dus kan ik er nog maar even mee vliegen. En dat ligt niet aan mij maar aan de kwaliteit van het spul.

Ik wil dus 4s gaan vliegen en dan met goede lipo's.

Je zou ook kunnen overwegen om met de nieuwste generatie Litium Mangaan cellen te gaan vliegen, ondanks een wat hoger gewicht zeer betrouwbaar. Volgens duitse forums worden ze er veel in elektro heli's gebruikt.

"Ich fliege hauptsächlich die Konis im Logo14 als 8s3p Pack. Die passen gut rein, halten ewig (mein erstes Pack hat 250 Zyklen im L14 gedient, das zweite ist jetzt bei 213 Zyklen, das dritte bei 113 Zyklen "

zie : http://www.rc-heli.de/board/index.php?topic=66386.0

En hier een ander draadje : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=60260

Hey,

Inmiddels heeft de 600 zo'n 25 vluchtjes gemaakt van gemiddeld 10 minuten. Na het vierde vluchtje heb ik een nieuwe motorplaat moeten maken, de orginele dunne aluplaat die bij de motor geleverd werd strok krom waardoor de pignon bijna over het hoofdtandwiel trok. Sindsdien loopt alles erg soepel, en zonder problemen of zelfs zonder meerwensen. Zelf de gyro/servo combinatie verbaasd me enorm, daar waar de 401/9254 combi bij vol pitch iets wegtrok, blijft de LT2100 met DS8025 perfect op zijn plaats! Bovendien is het instellen, in tegenstelling tot wat je van anderen hoort, eenvoudiger dan van de 401.
Ook vol lof over de motor/regelaar combinatie, de motor word wel warmer als de regelaar, maar beslist niet héét. Bovendien levert de combi voor mijn vliegen meer dan voldoende power.
Wat me opvalt aan de Logo is dat hij supersnel accelereert. Hij komt enorm snel op gang in iedere richting, de snelheid is hoog, aanzienlijk hoger dan mijn vorige T-rex 600, en hij komt ook net zo makkelijk en snel weer tot stilstand/stil hangen. Vooral de laatste vluchten heb ik me laten verleiden om een beetje te gaan "roppen" met het ding, je blijft laag en dichtbij vliegen, maar wel met véél beweging, lekkere korte bochten, snel weer wegtrekken, korte snelle stallturnachtige bewegingen. Het stuurgedrag is direct en precies, eigenlijk vergelijkbaar met de Logo 10 alleen nog stabieler.
Kortom een heerlijke machine, ik heb wat langer mogen wachten op de heli, maar het was het meer dan waard!

Greetz van Aldert

Leuk om te horen dat hij goed bevalt.

Ik heb inmiddels ook een standaard logo 500dx besteld, ook met mooie zwarte carbon bladen alleen dan van 50cm, van Mikado. Ik hoop hem deze week nog binnen te krijgen!

Ik heb de volgende componenten al klaar liggen:
Hacker A30-8XL motor 1100 kv
Hacker 55-X-SB-Pro regelaar (interne 3 amp bec)
4x 5S 2300 mah lipo's van Hextronic.
herringbone 0.5mm 23 of 22 tands tandwiel
GY 401 met 9254 servo
3x S3151 sevo's
1x 129 DP pcm ontvanger

Er komt een Eagle Tree data logger met optical rpm sensor en lcd display op, om alles in de gaten te kunnen houden.

Deze componenten (incl. lipo) wegen samen 840 gram. De heli zal hopelijk niet veel meer dan 1kg wegen en dan blijf ik in totaal mooi onder de 2kg.

gr. Kevin

PS: voor de geinteresseerden zal ik laten weten hoe dit alles samen vliegt!

De heli is gebouwd en klaar! Op zich een mooie heli maar wel met wat schoonheidsfoutjes.

Zo krijg de de servo voor eleveter er bijna niet in laat staan de servo-hevel er op. Teven zitten de ball-links te dicht op de servo-hevel zodat je de ball=linktang er niet tussen krijgt. Ook zitten de ball-links te strak waardoor er een boel weerstand op het mechaniek komt.

Voor de rest paste alles precies en nauwkeurig.

Bleek echter de regelaar stuk terwijl deze splinternieuw is.

Hopelijk een eenmalige fout van de fabrikant!

Als hij vliegt laat ik het even weten voor de ginteresseerden.

En hoe gaat het met de 500DX ? Maiden al gehad ?

Waarom gebruik je trouwens de optical rpm sensor bij de eagle tree datalogger ? Er is ook een sensor voor brushless motoren en dat werkt een stuk eenvoudiger, geen gedoe met sensoren op tandwielen plaatsen enzo. Slechts 2 draden vanuit de datalogger verbinden met 2 draden die van de regelaar naar de motor lopen.
Gebruik ik zelf ook al een hele tijd en werkt perfect. In de software moet je aangeven hoeveel polen (=magneten) de motor heeft om zodoende het juiste rpm uit te lezen.
Verder kun je in de software ook een overbrengingsverhouding aangeven zodat het programma zelf 'uitrekend' wat het toerental van de rotorkop is.

Verder vind ik 2300mAh wel een beetje weinig voor zo'n heli ... qua stroom zul je toch wel rond de 15 tot 18 A uitkomen verwacht ik.
Dan is je vliegtijd ca. 8 minuten gemiddeld. Of ben je gegaan voor een zo laag mogelijk gewicht ?

ben benieuwd

De heli vliegt al een tijdje. Ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben!

De motor word wel wat warm. Maar het is ook de grens op zoeken voor dit motortje. Deze motor loopt denk ik beter op 4s. Die datalogger werkt voor geen meter (kan aan mij liggen) Dit zit er allemaal al niet meer op.

Ik vlieg tussen de 6 en 8 minuten per accu. Ik heb al meerder dure accu's gehad die stuk gingen, weg 200 euro! Vandaar de goedkopere 5s 2200 versie.

In het vervolg koop ik life accu's. Ik heb daar al een goede lader voor staan. De heli is duidelijk lichter dan mijn t-rex 600 en dat merk je wel. Echter vliegt hij nog wel goed bij wat meer wind.

Ik vind het een mooi voormaat. Achteraf had ik misschien toch kontronic spullen moeten kopen maar ja. Die regelaar van hacker werkt wel perfect. Ik heb wel eerste twee kapotte geleverd gekregen. Zo zie je maar weer, die electronica is nog lang niet uit ontwikkeld!! Dat blijkt maar weer op dat soort momenten. Ik heb wel even overwogen om weer te gaan brandstofvliegen na al die stukken accu's en regelaars. Maar electro is zo lekker stil. Zeker deze logo, muisstil durf ik wel te zeggen.

De onderdelen zijn alleen wel heel duur bij Mikado. Dit is zeker het overwegen waard om wat anders te kopen om deze reden.

Al met al ben ik aardig tevreden. Deze 500 is nog niet helemaal uitgedacht! Er zitten wat ontwerp foutjes in at mi betreft.

gr. kevin

kevin zei:
Al met al ben ik aardig tevreden. Deze 500 is nog niet helemaal uitgedacht! Er zitten wat ontwerp foutjes in at mi betreft.

gr. kevin

Hey Kevin,

Afgelopen Zaterdag heb ik nog even bij je op de club gekeken, helaas was je er niet. Betreffende de ontwerpfoutjes neem ik aan dat je doelt op de montage van de nickservo? Ik had daar beslist geen problemen mee, dus vraag ik me af hoe dat bij jou heli zit gemonteerd?
Toch goed om te horen dat je tevreden bent, hopende hem binnenkort eens te zien vliegen.

Greetz van Aldert

Ik heb al meerdere dure accu's gehad die stuk gingen, weg 200 euro!

Welk merk had je dan gehad ? Ik heb goede ervaringen met flightpower en lees er ook veel goeds over.
Maar goed, ik gebruik dus lithium ion mangaan cellen, die zijn wel iets zwaarder maar een stuk goedkoper en vele malen robuuster. Ik heb 2 packs van 5s3p 4200mAh en die kosten rond de 150euro en zijn op maat gemaakt voor de logo 10. Een 5s 4350mAh flightpower evo kost 275euro, bijna 2 maal zo duur.
Een gemiddelde lipo haalt ca. 100 a 150 laad- en ontlaadcycli . Een lithium ion mangaan haalt met gemak 300cycli ... Als je dit met elkaar vergelijkt is de lipo dus bijna 4 maal zo duur als de lithium ion mangaan ....

Hebben jullie ook breekbouten ipv stalen bouten om het landingsgestel te monteren? Ik las dat dit veel schade aan het dure frame beperkt.

Het frame alleen bij de ophangpunten voor je landingsgestel. En niet zomaar, alleen in een crash. Daarom doen sommige mensen breekbouten in hun landingsgestel zodat het boutje breekt en het frame niet.

Ja daar zeg je wat, dan is de kans dat de nokken van het frame afbreken kleiner, best slim eigenlijk... goede tip
Dat kan ik ook wel eens gaan doen ja ... volgens mij zijn de stalen bouten m3 met een borgmoer erop ...

kan ook tegen je werken ;) Harde landing en onderstel los / scheef terwijl je de heli nog wel in hover houdt.... normaal landen is dan geen optie meer :) Lijkt me stug dat het frame dan zou breken..... zag er allemaal degelijk uit. Breekbouten die iets te vast zijn aangedraaid knappen mij veeeeeeel te vroeg. Het kan ook helpen inderdaad maar toch zou ik het niet doen.

Back