Mike's springer tug

Ik heb het hier in Groningen gehaald bij Peter van Ginkel, ze hebben ook een webshop alleen vesturen ze dit dan per pak i.v.m. de kwetsbaarheid. Het is een kunstenaars winkel maar dit foamboard word ook gebruikt om presentaties mee te maken, je kan er immers zo iets met een stift op schrijven en ergens neer zetten/hangen.
Leuke winkel trouwens, aardige behulpzame mensen. En ze hebben natuurlijk alles wat met verven te maken heeft.

Inderdaad, mooi spul om mee te werken:

springer022.jpg

En met een beetje scherp hobbymes en een stalen liniaal:

springer023.jpg

Er heeft zich alvast een kapitein aangemonsterd:
springer024.jpg

Ze zij dat ze zwemdiploma B al heeft + reddingszwemmen dus een Springer besturen moet prima kunnen :p
Er zijn Italianen die daarmee op cruiseschepen aanmonsteren naar horen zeggen.

Ik ga nu eerst bezig met het dek, de knieën en de verschansing. Deze opbouw laat ik eerst even zo.

Vandaag nog lekker bezig kunnen zijn tussen het plaatsen van gegalvaniseerde plaatstalen muurbekleding door, wat na een tijdje maar afgelast werd i.v.m. het steeds natter wordende weer... naja, we hebben de foto's nog:

springer025.jpg

Bolders uit 16mm gebruikt koperbuis gepipecut, de deukjes die er al in zaten geven een leuk "oud" effect.
Gaatjes geboord waar dikke satéprikkers doorgedraaid zijn.
Bolderkap uitgesneden uit styreen, koper verhit en het kapje erop gesmolten en rondgevijld.
Vloerplaatje uit styreen ook eronder gesmolten.
Bolder vol laten lopen met hotglue.

springer026.jpg

De knieën die ik gezaagd had uit 18mm multiplex afgewerkt met 0,5mm styreenplaat en op de romp geschroefd en geplakt. De voorplaat van de knieën daarna ook beplakt met styreen om de schroefkoppen te verbergen, daar zie je niks meer van.

springer027.jpg

Verschansing tussen de knieën gezet om het dekpersoneel wat te beschermen. Ik moet alleen nog even uitvogelen waar ik nu de lieren neer ga zetten. Er komt halverwege de hut ook nog eenzelfde bolder als voor op de boeg om bredere objecten te kunnen duwen en goed vast te klemmen tegen de Tug en om die lieren nou midden in het looppad te zetten is ook zo wat.

Wel alles goed primen Mike!, want als er water tussen het board kruipt... gaat het papier er aan. Ook displays hebben niet het eeuwige leven, voor een Sinterklaas-surprise is het nog wat vroeg.

Er bestaat ook PVC schuimplaat. Een stuk zwaarder dan foam board. De buitenlaag is gesloten, de kern is PVC-schuim. Wel watervast natuurlijk. Het schuim is hard.
Heb dat materiaal bij de Hagebau zien staan in allerlei kleurtjes, beperkte afmetingen. Maar dat bedrijf staat in Duitsland.

Coltec in Groningen heeft dat materiaal ook, en kan het op formaat gezaagd besteld worden. En in Den Haag had je altijd Rue 58. Was ook altijd goed gesorteerd in plastics.
Er zijn meer van dit soort zaken.

En verders? Gaat het weer prachtig :-)
Gr Bas

ziet er mooi uit Mike ,,
ook dat styreen lijkt me mooi spul en ook erg mooi af te werken zoals ik hier zie
ga me er toch eens in verdiepen ,,
nog effe en ben ook aangestoken met de springer virus :-)

Al een tijdje bezig geweest met de verschansing op het achterdek. Ik wou het een beetje schuin hebben staan dus heb het onder een hoek gezet van 75 graden gezet. Was leuk om te maken :

springer028.jpg

Ook het achterste servicegat is nu afgedekt, moet alleen nog verzinnen wat daarop gebouwd gaat worden. Ik zat te denken aan de pijp of luchtinlaten ofzo.
Iemand nog een leuk idee?

Ook de tweede set bolders had ik nog gemaakt:

springer029.jpg

Ben er nog steeds niet uit wat ik met de lieren aanmoet. Ik wou in eerste instantie van die grote lierboxen maken maar die passen niet echt. Er zouden van die hevel lieren op kunnen maar dat lijkt een beetje maf.
Nog even laten bezinken.

Op dat achter Luik een hijskraan of een draaibare brandblusser. Ik zou niet weten hoe je het moet maken maar is wel gaaf.

Verder mooi werk weer.

De lieren kan je toch in lijn met de bolders zetten terhoogte van het voorst gangpad.
Mischien kan je een kraantje met een reddingssloepje op het achter dek plaatsen.
Verder weer strak werk, zoals gewoonlijk.
vgr Marc

Dat is al twee punten voor een kraan. Ik zou dr voor gaan ;)
Het liefst ook rc dan kan ik dat mooi eens afkijken, wil dat namelijk nog eens toepassen maar kan zo net niet vinden hoe een en ander te maken.

Een kraan, dat gaat me een winter kosten om dat werkend te krijgen dunkt me. Er zijn wel wat verslagen waar mooie werkende kranen gefabriceerd zijn maar dat nivo heb ik nog niet hoor ;) Wel leuk om van de winter eens naar te kijken, dan laat ik ruimte over op het achterdek waar een kraan zou kunnen staan. Dus die hou ik dan in de planning. Een reddingssloep op een Springer... lijkt ook niet echt apart. Ik ga morgen naar de modelbouw winkel en eens zien wat ze hebben staan aan 1:24 bouwdozen die ik kan misbruiken voor de Springer. Of het wordt eerst een motordek met wat openslaande luiken enzo.

Het achterdek is in wezen een losse deksel waar ik meerdere van kan maken. Dus eerst één met wat "simpeler" opbouw zodat ik deze zomer nog kan varen en dan een andere met de kraan. Ik gebruik maar 2 kanalen voor de besturing dus dan heb ik nog 4 over voor andere dingen. Of ik zou zelfs een Arduino kunnen gaan gebruiken, dat ziet er ook leuk uit om mee te prutsen :D

Ow en Dennis, kijk HIER eens naar, daar heeft JaFa een juweeltje afgeleverd :)

Die had ik al gezien inderdaad. Maar ik kan er net niet helemaal uithalen hoe het nu gebouwd is. Ik weet verder ook niets van kranen af in het echt dus das ook een handicapje. Ik ben ook nog niet zo gevorderd dat ik zoiets allemaal zelf uitdenk. Nog een probleem is dat ik niet precies weet wat er allemaal te koop is. Zo heb je hydraulisch en iets met spindelmotoren en een soort vanelektrische cilinders, maar dat gaat allemaal mijn budget te boven. Dus ik denk en zoek rustig verder ooit komt er een kraan op een schip van mij en die gaat werken. (hoop ik)

Mike, je werk ziet er prachtig uit!
Neem de tijd om te bedenken welke (werkende) accessoires je verder wilt gaan plaatsen. Zie die werkende kraan als een uitdaging, priegel wat in elkaar om te kijken hoe dingen werken en maak van de winter op je gemak een definitief exemplaar.
Ik weet zeker dat het dan een hele mooie toevoeging word op je schip!

Ga door zo,
Dennis

Bij het vroege ochtendzonnetje (lekker zo na dat stormgedoe) een kiekje gemaakt:

springer030.jpg

The name of the game :D Ik wou hem eerst Jerry noemen maar vond dat een beetje afgezaagd... Jerry, Springer Tug... jeweettoch.
Mighty Mike is natuurlijk veel beter voor een duwer, de kracht straalt al van de naam af haha Niet verwarren met die aanstootgevende damesfilm trouwens, da's Magic Mike.
Heeft me een paar uur gekost om die verdraaide letters fatsoenlijk uitgesneden te krijgen maar het is gelukt! Ze zijn 16mm hoog dus dat was wel even priegelen ja. Zo met de zon erop komt de 3D werking mooi uit trouwens.
Ook zit er nu rondom op de waterlijn een stootrand en heb ik de schroef en het roer in model gevijld.
Vandaag wordt er geknutseld aan de lierboxen en ga ik maar eens op zoek naar wat plaatjes van kranen ;)

Dat ziet er strak uit die letters. Mijn volgende project wat ik in gedachten heb is ook een springer en dan met een werkende kraan. Ik ben alleen niet zo'n goeie googleaar. Foto's zat maar kon niet echt iets vinden over hoe een kraan nu precies werkt. De cilinders snap ik alleen het uitschuifgedeelte is voor mij nog mysterieus.

Moet je zoeken op palfinger of hiab dan kom je wel het een een ander tegen. Ook autolaadkraan geeft wel resultaten. Maar over hoe je hem werkend krijgt niet echt veel te vinden.

Ik blijf iig volgen.

Voor wie het aandurft een uitschuifbare kraan te maken wil ik hier wel enkele foto's posten van het wxerkingsprincipe.
Mike als je vind dat ze hier niet thuishoren ( vervuiling van je prachtige bouw verslag) wis je deze post maar.
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Marc :) 'tis geen vervuiling hoor want ik was al een uurtje of wat aan het struinen geweest om te kijken hoe zo'n kraan te maken.
Ik snap er nog niet veel van in ieder geval; hoe krijg je dat met die katrollen zover dat ze de bomen ook weer inschuiven?
Wat ik wel snap is dat een Davit iets makkelijker is om mee te beginnen in ieder geval dus dat moet hem eerst maar worden. Dat wordt al een uitdaging genoeg.

Back