Mike's springer tug

Jongens ben zelf nog volop bezig om deze tekeningen in de praktijk om te zetten, de versie van tekening 2 werkt bij mij in een proef opstelling maar is niet echt wat ik wil. Zodra ik verder ben en oplossing heb ga je het wel lezen in mijn bouwdraadje van de zeehond.

@Mike,begin met de 2 de tekening , rood is uitschuiven , blauw inschuiven , groen zorgt er voor dat het andere element automatich volgt.

de eerste tekening is wat wij eigenlijk nodig hebben, bestudeer het een tijdje en het word vanzelf duidelijk ( tekening 3 help je op de goede weg op tek 1 te begrijpen )

De meeste kans om meer info te vinden is op RC vrachtwagens en kranen forums ( maar de meeste bouwers zijn karig met info geven )

@Dennis, dit is om zelf te maken

succes er mee
vgr Marc

@Marc w , ik snap dat dit zelfbouw is maar ik bedoelde eigenlijk op de tekeningen. ik heb al heel wat tijd gezocht maar kan nergens echt iets vinden zoals die van jouw. of is dit al een eigen uitgewerkt idee? inderdaad filmpjes vind je genoeg dat het werkt maar niet hoe ze zover zijn gekomen. Ik ga hier ook mee verder werken op de achtergrond (eerst mijn sleper (verder) af en dan het volgende er tussendoor)

Even dit draadje door genomen. Tug ziet er goed uit, hoop dat de opbouw met foambord het een beetje gaat houden.
Zelf gebruik ik 2mm styreen, zoveel gewicht meer is dat niet hoor.
Tug kan aardig wat gewicht dragen en heeft zeker onderin behoorlijk wat ballast nodig.
Ik heb mijn 2e in aanbouw vol gestort met loodhagel en ponsdoppen, zit dacht ik ruim 3 kilo ballast in.
Blijf dit draadje volgen, zo leren we van elkaar.

Bedankt Tom :) De opbouw van foambord is een probeersel, over het algemeen gerbuik ik styreen inderdaad. Mocht het foambord niets blijken te zijn dan gaat gewoon de hamer eroverheen en bouw ik iets stevigers. Maar het werkt lekker makkelijk vooral voor dit soort opbouw constructies. Je hebt snel resultaat en het is steviger dan je zou verwachten. We zien wel waar het naartoe gaat ;)

3 Kilo ballast? Ik heb van de week de romp in kleur gespoten en afgelakt met blanke lak. Zondag hoef ik niet te werken dus ga dan eens kijken of ik hem op diepte kan krijgen en de besturing weer installeren. Ik heb nog wel genoeg oud lood in de schuur liggen.

Ik volg jouw draadjes ook met belangstelling :)

Hier wat foto's van het gedane werk:

Van voor ...
springer031.jpg

naar achter ...
springer032.jpg

van links ...
springer033.jpg

naar rechts ...
springer034.jpg

De romp is dus klaar, nu is het beginnen aan de details en de opbouw zoals de laatste foto waar de lieren staan te pronken. Ik heb dit model nagemaakt van een Nederlandse lierenbouwer die ik op het net vond.
de electromotor is een zeskantige oude balpen en de trommel is van een watergeweer, die gebruiken we toch niet meer deze zomer dus het mes erin!

Dat gaat weer lekker knutselen worden de komende tijd :)

Goede nieuws eerst: De re-maiden is een feit, geen drupje water binnenin, behoorlijke duwkracht

Eerste keer dat ik wat op youtube doe trouwens, hoop dat het lukt :) De witte vlek bovenop is de opbouw die er nog kaal opstaat. De (foto)camera had wat moeite met de witbalans blijkbaar.

Slechte nieuws is dat ik toch de ESC heb opgefikt; ik probeerde de duwkracht uit terwijl m'n vrouw de Springer tegenhield. Dat ging best hard, zo hard dat er dus iets finaal mis ging en poef. Stil.
Mijn buurman heeft hem uit het water gevist want die zag ineens iets voorbij drijven.

Toch maar een 30A ESC bestellen zoals in eerste instantie de bedoeling was.

Oh, en er ging 2110 gram lood in om het op de waterlijn te krijgen, ligt nu wel mooi stabiel en kan ook achteruit zonder lucht te happen.

Laatst bewerkt:
Vaart goed hoor, ja er mag wat ballast in. 2kilo is toch aardig wat.
Zonde van de vaartregelaar, maar ja bij Ali zijn ze niet zo duur.
Heb pas een hobbywing 1060 binnen gekregen voor net 16 euro.
Vind die lieren ook geslaagd. Hoe heb je die rondsels zo mooi gekregen.

Voer prima inderdaad, bedankt :)
De rondsels zijn gemaakt van 1mm styreen; ik trek een cirkel met een cirkel liniaal, knip het buiten de randjes uit met een precisie hobbyschaartje en vijl het dan bij met een schuurlatje (120 korrel). Zo kan je behoorlijk precies rondingen maken. De binnentrommel is gemaakt van een plastic buisje (16mm ofzo) en ik heb het uitgelijnd met een verenstalen asje die je niet meer ziet trouwens.

Om de binnentrommel te centreren heb ik er 2 schijfjes met asgat in gelijmd. Bij gebrek aan een plastic pijpje heb ik een strook papier van de juiste breedte ingesmeerd met lijm en een paar keer rond de kleine schijfjes gerold. Opgedroogd had ik een kokertje van de juiste diameter. Om het lang geslagen kunststof lijntje het aanzicht van staaldraad te geven heb ik het een paar keer door wasbenzine, waarin ik een kwastje met aluminium verf had schoongemaakt, gehaald. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dat ga ik onthouden Klaas, goed bedacht dat staaldraad op die manier.

Dan hier dat pakketje wat ik kreeg uitgepakt:

springer035.jpg

32 kanaals 5,8 GHz FPV setje met een nieuwe verkleinde sony 600tvl camera en een 7" videoscherm :D

Dat videoschermpje is voor op locatie; hier thuis ga ik lekker op de bank hangen en m'n Springer besturen vanaf de T.V.

Het is niet speciaal voor de Springer gekocht hoor, het gaat uitwisselbaar worden ook voor op m'n vliegtuig en quadcopter. Ben aan een nieuw vliegtuig begonnen die een stuk groter is (achtergrond van de foto) want m'n vorige heb ik met een duikvlucht ter aarde gestort. En een racequad bouwen zit in de planning voor komende winter.

Er komt een speciale FPV toren voor op de Springer waar alles makkelijk ingebouwd kan worden, en vaar ik niet FPV dan kan de normale opbouw erop :)

Weer genoeg om mee te spelen de komende tijd in ieder geval.

Kleine update: afgelopen week heb ik asfalt eens van heel dichtbij bekeken, zit nu met een lichte hersenschudding in de ziektewet dus priegelen aan modellen komt er even niet van.

Beste allemaal,

Deze week ben ik ook begonnen aan een springertug, het is de bedoeling dat meer leden van onze club er een bouwen en dat we er iets mee gaan doen... we denken aan watervoetbal of iets dergelijks.
Deze topic heb ik doorgelezen en het ziet er mooi uit. De zelfgemaakte schroef spreekt mij ook aan en ga ik die ook maken. Vanmiddag bij de modelbouw show waar we met de club een week doorbrengen zag ik een jongeman bezig met een springertug.. en die doet zijn naam eer aan.. vanuit stilstand volgas geven zorgt er voor dat de tug helemaal uit het waterspringt. Geweldig leuk om te zien.
Dus extra gemotiveerd om er verder aan te gaan bouwen.

Asfalt van dichtbij bekeken, ja dat heb ik ook ooit eens gedaan. Nu 40 jaar later nog last ervan. Ik weet niet wat jij hebt gedaan, maar in ieder geval beterschap.

Morgen ga ik verder met de plannen voor de tug, alle spullen van een week modelbouw show in Soesterberg zij weer opgeruimt. Dus weer bouwen. Nu eerst met de dames de duinen in.

Back