MiMi DLG

@ frans
je gaat naar je eerste bericht en klikt op wijzigen, dan klik je op meer opties en dan kun je de titel veranderen ;)

Laatst bewerkt:
Frans, alleen de naam binnen het forum verandert. Kijk in de adresbalk, daar heet het nog steeds hetzelfde als daarnet. Geen probleem dus :)

Altijd wel iemand die dol is op coïtus met minieme, in grote groepen levende insecten ;)
Nah, geintje :)

Wat ik me wel afvraag is, is er een manier om eerst de vorm van de vleugel uit te snijden (dus inclusief de naar de tips toe rondlopende vorm) en die dan op een of ander manier uit te snijden in het profiel? Of blijft dat toch gewoon een kwestie van schuurpapier en een vaste hand. Ik bedoel, door te snijden en baggen krijg je (theoretisch!) een strakker en nauwkeuriger profiel, maar als je dan door slecht schuurwerk op de tips dat weer verknalt schiet je er toch eigenlijk weinig mee op?

Wat ik me wel afvraag is, is er een manier om eerst de vorm van de vleugel uit te snijden (dus inclusief de naar de tips toe rondlopende vorm) en die dan op een of ander manier uit te snijden in het profiel? Of blijft dat toch gewoon een kwestie van schuurpapier en een vaste hand. Ik bedoel, door te snijden en baggen krijg je (theoretisch!) een strakker en nauwkeuriger profiel, maar als je dan door slecht schuurwerk op de tips dat weer verknalt schiet je er toch eigenlijk weinig mee op?

- CNC frezen ;-)
- Of een voorgevormde dikke snijdraad gebruiken
- Of een vleugelvorm ontwerpen, waarbij de tip niet afgerond is. Bij vrije vlucht modellen bouwen we de vleugels doorgaans trapezium vormig, zonder afrondingen op de tip en dat vliegt fantastisch! :-)

Hoekige tip geen probleem.
Onder de tip van de MiMi van Bob McGowan.
Vliegt erg goed.

fix_mimi_166.jpg

Gelijk weer :ontopic:

Frans:mrgreen:

... Maar ik was toch ontopic :S
Die rechte vleugel is inderdaad helemaal te snijden.. Zou dat niet lager gooien dan een vleugel die mooi rond loopt (minder luchtweerstand)? Als er filmpjes van dat toestel zijn hou ik me aanbevolen!

In ieder geval bedankt voor de tip :)

Alwin,

:thumbsup: ... Maar ik was toch ontopic :S :thumbsup:

Die rechte vleugel is inderdaad helemaal te snijden.. Zou dat niet lager gooien dan een vleugel die mooi rond loopt (minder luchtweerstand)? Als er filmpjes van dat toestel zijn hou ik me aanbevolen!

Ik denk dat een "rechte" tip wel een aanpassing bij het baggen nodig heeft.
je zult niet ontkomen aan een kleine radius om de neuslijst mooi over te laten lopen in de tip.
Minder hoog gooien, denk het niet een vriend van Bob gooit Bob's MiMi (iet wat aangepast) 55 meter hoog8-O.
Kijk ook eens op Bay Area R/C :: View topic - MiMi 40” DLG Build

In ieder geval bedankt voor de tip
:rolling:

Frans

je zult niet ontkomen aan een kleine radius om de neuslijst mooi over te laten lopen in de tip
Ik heb deze zin ondertussen een keer of tien gelezen maar kan er nog steeds niet uitkomen :( Ja ik weet het, dom..

Een kleine radius als in, de vleugel toch iets afronden aan de voorkant of het profiel naar de zijkant dunner laten worden net als aan de achterkant.. Zoiets?

Als de neuslijst overloopt in de tip kan hier een strookje weefsel op worden geplakt.
De neuslijst kan niet worden bedekt door de Mylars van de boven of onderkant, de Mylar haalt domweg de radius niet. Het strookje "verbind" het weefsel van de boven en onderkant.

Fotootje erbij

tipruw.jpg

De rand van een scherpe overgang zal ook tijdens het baggen iets worden plat gedrukt.
Om deze reden wordt er soms een balsa wortelrib geplaatst

A1506_I4.jpg

Bingo ----scherpe rechte tip balsa rib plaatsen----

Frans

ik heb nog een leuk ideetje voor het kapje aan de cockpit vast te houden ;)

wat dachten julle van vanvoor en vanachter met magneetjes te werken?

of 1tje van voor ...
en aan de achterkant met een triplex lipje werken dat ergens onder haakt... zo zit je niet met kleefband, en is t mooi afgewerkt.

Probleem met magneetjes is dat je goed moet zoeken voor je de juiste gevonden hebt; te slap en je gooit het kapje eraf (strafpunten!), te sterk en je krijgt hem er bijna niet af..

Bovendien is het nogal een zware oplossing. Persoonlijk ben ik een fan van hoe het in de Bonsai zit:

- sleufje in kapje aan één kant
- 0.8mm verenstaal erdoor met aan één kant een L-hoek dat door het lipje steekt
- onderkant van het kapje zit het verenstaal door een stukje buis oid

Schuift makkelijk open en dicht, stevig genoeg, licht én makkelijk te maken :)

Een Mimi vleugel van schuim, en dan glassen?
Die heb ik nu al zo'n jaartje. Bevalt goed.
Gewoon te koop bij Sietse. Hij weet dus ook hoe het moet

Hoef je niet 'helemaal' naar RCGroups te gaan ;)

Mylars zijn weer schoon en net wéér een lagje was erop. zo nog ff uitsmeren.
Ondertussen weer wat kerntjes aan het schuren die ik nog had liggen, binnenkort ook weer nieuwe snijden.

vragen staat vrij :)

Dan bij deze, wat kost een vleugeltje en hoe licht kun je dat krijgen? :)
Zijn mylars overigens nodig voor baggen of alleen wanneer je een verflaag op je glasvezel wil?

ik had zo een een soort stervormige speeltjes (verzameldingetjes van de kids) mijn magneetjes gehaald. die zijn super sterk en toch licht...

ik zal straks de naam eens vragen aan men vriendin haar broertje.

kheb er ineens alle magneetjes uit geslagen ;) dus ik heb er nog genoeg voor 200 cockpitjes vast te maken ;)
en die magneetjes.... (3mm doorsnede ofzo) wegen dus ook geen fluit :p

mss toch een leuk ideetje om ze in het houten cockpitje in t boren en inlijmen...

maar zoals ik zei, ik zal straks de benaming van die verzameldingetjes eens vragen.

Magneetjes om je cockpitkapje vast te houden.... Ik heb het een clubgenoot laatst nog afgeraden. Hij heeft het toch toegepast: 1 magneetje aan de achterzijde, een lipje aan de voorzijde van het kapje en zelfs nog 2 borgpennetjes aan de achterzijde om zijdelings wegschuiven te voorkomen.
Laatst waren we aan het vliegen: hij slingert een keer echt hard... bye bye kapje :-)

Mijn advies blijft dus: kapjes goed borgen met tape of zoals Sadkingbilly het beschrijft. Magneetjes: niet doen.

Greetz,
Jurgen

Ik heb vorige week hier mijn magneten van binnen gekregen: supermagnete.nl heel goedkoop, en superklein/ licht. Ze leverden binnen 2 dagen. De kleinste die ik heb besteld waren 0.055g met een houdkracht van 140g! Ze kosten maar 20ct p/s. zwaardere magneten zijn prijs technisch gunstiger.. maar waar vind je zulke kleintjes :)
Jakko

Hoi iedereen,

Als nieuwkomeling in de DLG-wereld zit ik met enkele vraagjes...
Ik heb zonet de tekening van de MiMi laten printen en wil nu het nodige balsahout aanschaffen, maar; watvoor hout heb ik nodig voor de vleugels ? Kom ik er met plaatjes van 100 x 1000 (en 10 dik) ??

alvast bedankt
vriendelijke groet
Willem

Hoi Willem,
Welkom :)

Voor de vleugel kun je het best één plankje 12 en één plankje 8mm gebruiken - tenminste volgens de ervaren bouwers. 10mm is iets aan de krappe kant. Als je een digitaal weegschaaltje hebt, neem dat mee bij het balsa kopen! Soms scheelt het op een plankje wel 30 gram.. Kun je net zogoed met een baksteen gaan gooien ;)

Misschien is het makkelijk als je even je woonplaats in je profiel zet, wie weet woont er een ervaren DLG-er bij je in de buurt :)

Back