MiMi DLG

wat is CA? ik gebruik gewone witte houtlijm voor zo een zaken, ofwel heel vloeibare secondelijm?

CA is Cyano Acrylaat. Oftewel, secondelijm idd :). Heb je in verschillende diktes. hele dunne die echt overal in kruipt tot hele dikke die mooi even blijft liggen en er een tiental seconden over doet..

Ik lijm de twee planken die nodig zijn voor het maken van de vleugel met CA en doe dat niet door ze eerst van lijm te voorzien en dan tegen elkaar aan te drukken.
Ik leg op een mooie vlakke ondergrond eerst een stuk plastic. Positioneer de plankjes goed en fixeer ze door er gewichten op te leggen. Controleer nogmaals of alles mooi vlak tegen elkaar zit en voorzie dan de gehele naad van dunne CA. Deze wordt door het balsa snel opgenomenen loopt mooi in de naad. De CA zal niet tot de onderkant doordringen en daar waar het dat wel doet omdat de naad niet goed sluit zorgt het plastic ervoor dat alles niet direkt aan de bouwtafel vast zit.
Als het goed droog is draai je alles om en doe je de ondernaad.

Ik gebruik overigens een 12 en 8mm plankje.

hoi

Ik heb de romp nu ongeveer af. Die weegt nu 36 gram. Nu had ik wel een aantl vragen:
Opo de tekening is uitgegaan van de gewone dihidril. Maar ik wil de polyhidril vleugel maken. -Moet ik daar de zelfde profielen voor gebruiken? en alle v-stellingen waren toch 6 graden?
- Hoe maak je uit een 9volt batterij zo'n accu pakket? Ik heb het hier vaker gelezen dat mensen dat deden maar niet gezien hoe....

alvast bedankt
Jan-Willem

daarstraks 2 stukjes van 10mm dik gaan halen in de winkel... kwam op 107gr voor het lichtste plankje en 114 voor het andere.
latjes van 10mm op 10 waren 7gr. en de achterlijstjes waren 3gr per stuk.

alleen jammer dat ik geen lichtere stukjes voor de vleugel kon vinden.

de vleugel word altijd met een dubbele Vstelling gebouwd? of soms ook alleen in het midden? en zoja , wat is dan het beste?

Het ontwerp is met een enkele V-stelling, dus de meeste zijn op die manier gebouwd. Wel simpeler. In dit draadje kreeg ik het idee dat een dubbele V beter zou zijn, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus daar moeten anderen maar op reageren. Het is mijn eerste DLG.

Mijn MiMi heeft overigens vanavond in een hoge boom gehangen door een slechte worp. Dus naar huis gegaan om lange latten te halen, die met tape aan elkaar vast en op die manier de MiMi uit de boom kunnen duwen, wippen, slaan, etc.....

Staartstuk moet gerepareerd worden, maar ik heb de MiMi in ieder geval weer terug.

Op de tekening is uitgegaan van de gewone dihidril. Maar ik wil de polyhidril vleugel maken. -Moet ik daar de zelfde profielen voor gebruiken? en alle v-stellingen waren toch 6 graden?
Jan-Willem

Die vraag heb ik laatst ook aan Frans gesteld. Je het drie mallen nodig. De AG03 van 170mm aan de wortel. Aanhet eind van het eerste deel zit ook een AG03 maar nu met een koorde van 145mm Voor het tweede stuk gebruik je natuurlijk weer de 145mm mal en aan de tip een AG11 met een koorde van 70mm.

De V stelling is in het midden 12 graden en op de knikken 6 graden. Afschuinen dus op 6 graden en 3 graden.

@MadDuc: Ik heb Frans zien vliegen met beide modellen. Dus zowel de enkele als dubbele V stelling. Ik kon duidelijk zien dat het model met de dubbele V stelling beter vliegt. Is stabieler en lanceert hoger. Frans zal dat ongetwijfeld nog wel bevestigen :)

Ruud

Laatst bewerkt:
oke ik ga de mimi bouwen mensen
wat is verstandiger? de vleugel uit een 12 en een 10mm plankje van 10cm elk of is 1 plank van 12mm en 20cm breed ook goed?

Een balsaplankje van 20cm en 12mm dik is ook prima als het maar licht is. Wordt alleen wel een hoop snij , schaaf en schuurwerk.

Maar je hebt geen naad en dat is wel weer fraai :)

Ruud

net terug van de modelbouw shop.
ze hadden geen enkele dikte geschikt voor de vluegels. eigelijk hadden ze erg weinig. kan nu wel alvast met de romp beginnen. ook nog even opzoek naar zo'n skyshark 2/3p pod.

hopelijk is de tekening snel op groot formaat papier geprint

Sietse heeft als het goed is skyshark stokjes. Stuur hem even een berichtje voor meer info :)

klopt heb al contact met hem betreft de skyshark stok.

hoe doen jullie precies het balsa snijden? knippen jullie het roer bijvoorbeeld uit de tekening en trekken dit om op het balsa? hoor dit graag even dan kan ik misschien al beginnen.

mijn laatste vraag is inmiddels beantwoordt (thnx alwin). nu wil ik dus gaan beginnen met wat dingen uitsnijden. wat is een geschikt met hiervoor, aangezien ik geen hobbymes heb. echter heb ik wel alternatieven.
1 vlijmscherpe operatie messen(plastic handvat)
2 gewone stanlymes(hoge kwaliteit metaal/rubber handvat).

welke is het beste?

Operatiemessen! Ideaal voor balsa. Zijn dat die op een blauw handvatje?

Een gewoon stanleymes kan eventueel voor sneden in de lengte in balsa maar over de breedte (dus haaks op de nerf) druk je het kapot en krijg je dus geen mooie rechte snede.

Doe je voorzichtig met die operatiemessen, zijn echt rotdingen. Snijden op liefst een snijmatje ofzo..

snij mat heb ik is een rubber mat waar normaal een plakplaat opligt, deze liggen normaal voor de deur van de operatie kamer om schoenzolen schoon te maken(uiteraard gebruik ik hem zonder die plakplaten)

en inderdaad die operatie messen zijn met een blauw handvatje
dat ik er voorzichtig mee moet zijn ben ik een aantal jaar geleden achter gekomen, om de een of andere reden is toen mijn middelvinger op misteryeuze wijze gefileert toen ik met zo'n mesje aan de haal ging.

edit:
niet nodig

Laatst bewerkt:
Mijn mimi heeft een korte vakantie nabij de Wasserkuppe niet helemaal ongeschonden doorstaan. Gisteren zou de laatste dag zijn dat we gingen vliegen op de Weiherberg. Het was bewolkt, de lucht dood en net te weinig wind om aan de helling te blijven hangen (zo'n 5 knopen). Ik had net met Wubbe afgesproken dat we zouden opruimen en richting huis rijden. Wubbe gooide echter nog één keer, dus ja, dan blijft een mimi niet achter. Die ene worp bleek net teveel voor de accu. Kist deed niets meer en spiraalde naar beneden (gelukkig niet de bomen in). Recht de rotsige grond in. Resultaat:
71334a06ebc57888a.jpg

Eerder die dag had ik al geprobeerd het enige stenen paaltje op de (best grote) helling omver te vliegen. Dat paaltje stond er al sinds 1732, en liet zich dus ook door een mimi niet van de wijs brengen. Mimi had wat hoofdpijn en een scheur in de romp, maar een beetje glasvezeltape deed wonderen.

De vleugel heeft gelukkig weinig schade opgelopen, de staart is ook nog vrijwel intact (op een scheur in het kielvlak na). Ik hoef dus alleen het rompje te herbouwen. Wat uiteraard gaat gebeuren.

Van Berrie heb ik even een RAM3 kunnen gebruiken. 's Avonds in dode lucht hebben we naast het appartement wat kunnen gooien. Werphoogtes waren constant ca 32 meter. Vliegtijden ca 65-70 seconden. Nu heb eindelijk eens wat referentie. De fireworks deed net over de 40 meter. Nog lang geen Aanen-hoogtes, maar ik ben niet ontevreden.
71334a06ee6cca193.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond,

Da's balen zeg.
Ik heb het ook een keertje gehad.
Alleen had ik toen mazzel.
Kom binnen voor een landing en, joh wat stuurt die traag, euh niet.
Sindsdien niet meer dan 1 uur op een volle accu gevlogen.

Gelukkig is een MiMi als we kijken naar de kosten niet een dure mallen kist.
Ik denk dat als je dit met een Twister had gedaan je de hele rit naar huis erg stil was geweest.

Vorige week mijn Z-log in de MiMi gepropt.
Geen 50 meter (163 voet) zoals die amerikaan maar (45 meter (149 voet) is ook niet slecht.

mimi.jpg

Frans

Whaaaaat??? 45 meter? :worship: En ik maar vinden dat ik mijn mimi loeihoog gooi! Mmmm, dus toch nog wat werk aan de winkel. Er moet nog minstens 14 meter bij.
Tja, ik lig ook niet zo wakker van die crash. Met enkele avonden knutselen kan er weer een vliegen. Nu gaat mijn rompje wel wat steviger worden, zodat hij niet met werpen knakt zoals op de laatste wedstrijd. Dan kunnen we ook echt VOL gaan gooien. Op naar de 46 meter!

Back