MiMi DLG

ik bedoel, als je in een belletje zit, je kan geen staartje gebruiken, maar moet rollen, en dat is ten nadelen van dat hele profiel!

Even tussendoor een vraagje,

Ik ben na een aantal chRashes m'n mimi weer aan het opbouwen, maar het gaat niet echt lekker.

Is er een trucje om je servo's en je roeren makkelijk af te stellen op het moment dat je de draden vastmaakt???
Ik bedoel dat bij mij telkens de draad zo ver te los zit dat ik het niet meer bij kan stellen op m'n zender..

Wat doe ik fout en hoe kan het beter?

Groet,
Robert

Je kunt twee kanten op:

- draad achteraan vastknopen, door gaatje servo halen en dan om het schroefje waarmee de servoarm vastzit aan de servo. Deze vastdraaien en het zit vast en is ook makkelijk verstelbaar (alleen mogelijk als je servo's rechtop in het toestel zitten)

- draad aan servo arm vastknopen, achteraan door roerhoorn halen en terugtrekken tot roer in juiste positie zit. Dan een klein druppeltje CA op de roerhoorn zodat de draad goed blijft zitten. Vervolgens draad met een paar knopen goed vastzetten en nogmaals met CA vastlijmen. Ik gebruik de tweede optie omdat ik niet bij mijn servo's kan.

Nog een manier: gebruik voor het laatste stuk naar de servo een stukje 0.3 mm verenstaal. Daar kun je op de juiste afstand een z-bocht in maken. Geen geknoei met knoopjes aan de servo-arm.
Mocht het te kort zijn dan hoef je alleen het stukje verenstaal te vervangen.

Ik heb dit gebruikt voor de Javelin waarbij de servo's in de vleugel zaten. De aansturing moest dus makkelijk los te koppelen zijn, maar ik vond het sowieso wel een gemakkelijke manier.

draad aan servo arm vastknopen, achteraan door roerhoorn halen en terugtrekken tot roer in juiste positie zit. Dan een klein druppeltje CA op de roerhoorn zodat de draad goed blijft zitten. Vervolgens draad met een paar knopen goed vastzetten en nogmaals met CA vastlijmen. Ik gebruik de tweede optie omdat ik niet bij mijn servo's kan.

Zo doe ik het ook. Zorg er wel voor dat je servo armpjes mooi haaks op je servo staan en ook alle trims in het midden, kan het bijna niet fout gaan.

Succes

Groet Lyckele

ik knoop die niet, maar wikkel het uiteinde rond de andere draad, en dan met ca vast zetten.
geen knoopjes maar mooi omwikkeld dus.

zo kan je de draad mooi op spanning trekken vooralleer je hem vastlijmt.
nooit 1x verkeerd gelopen.

Even een reactie op die van Wubbe en VW4style.

0.3 mm verenstaal als eind van de draadjes gebruik ik niet meer.
Ik had een soort kwiklink van gemaakt.
Echter twee keer na een harde landing was de kwiklink omgeslagen
zodat hij haaks op de kwiklink en de trekdraad stond.

Het richtingsroer stond daardoor uit het lood. Bij de 2e keer zag ik dat
pas tijdens de lanchering. Waarschijnlijk was het richtingsroer even zo
omgeslagen dat de trekdraad geheel slap ging staan.
Het verenstaal staat daardoor ook slap en ging een eigen leven leiden.
Ik gebruik nu draadje door de controlhorn en dan vastzetten met het schroefje.
Als je het vaak genoeg hebt gedaan dan is dat niet echt moeilijk meer.

Ik weet nu dat een Spinnin'birdy met alleen een richtingsroer een rol
kan maken.

Buizerd

Bij ons op de club de Mimi ook geïntroduceerd en er waren een hoop enthoesiaste leden :)

Dus Frans, je zal weer wat tekeningen kunnen versturen (misschien al gedaan) ;)

Vanmiddag waren we met een aantal in de Soester duinen aan het vliegen, waaide helaas te hard voor de mimi maar wel nog een soort van duin/helling gevlogen met een leuke epp kist van een clublid.

Vanavond was er minder wind en lekker op een voetbalveld in Alphen gevlogen met de Mimi, werpen gaat al iets beter maar wat vliegt hij toch leuk!!!!

Groet Lyckele

Hier even een paar foto's van mijn Mimi Zone (vleugel met ailerons is gemaakt door Berrie)
bij de rest van de Mimi familie ;)

Gewicht vlieg klaar is exact 140 gram

P1030892.jpg

P1030893.jpg

P1030894.jpg

P1030895.jpg

P1030896.jpg

P1030897.jpg

P1030898.jpg

P1030899.jpg

Grt Lyckele

Kijk, da's praat!! Nu al vliegklaar! Het gewicht is met 140 gram van dien aard dat je niet snel ballast nodig zult hebben. Ben benieuwd hoe je hem vindt vliegen!

Mooi hoor, maar dat richtingsroer lijkt mij behoorlijk schade gevoelig bij een wat hardere landing. Maar wel heel mooi!

strak vleugeltje! ik zou ook graag een mimi willen maar met een gesneden vleugeltje. geen houtbouwtje :)
zoals de neon gebouwt is, vind ik wel leuk.

Vanmiddag nog even lekker met een vliegmaatje de mimi's de lucht in geslingerd, wat heb je toch een hoop plezier van deze kist ;););)

Paar x een mooie bel gepakt en toen maar eens mn ram3 en in gedaan, maatje van mij zat al in een mooie bel en ik kon nog net het staartje er van mee pakken. we denken dat hij ergens tussen de 150 en 200 meter zat.

Grt Lyckele

foto1.jpg

Mimi1.jpg

foto-1.jpg

Mimi goes (partly) molded

Na een heel leuke intoductie in het DLG'en met een Mimi (met ribbenvleugel) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een poging gedaan een schuimvleugel te maken met zo'n fantastich strak glas/epoxy oppervlak. Veel research was nodig omdat deze techniek mij geheel onbekend was.
Veel gelezen en vooral aan een bouwverslag van Loet Wakkerman heb ik veel gehad. Eerst een vacuummachine gebouwd, toen een snijapparaat en veel zoeken naar de juiste materialen. Vervolgens nog een "oventje" met thermostaat om de boel op 50C te kunnen bakken tijdens het uitharden onder -0,85bar. Om te testen heb ik hor. en vert. stabilo gemaakt uit 3mm depron met een glasmatje (mooi glad tussen een stevig stukje PU uit een oude multomap).
Na het verzamelen van de nodig moed ben ik aan de vleugels begonnen. Ik heb er meteen maar twee gemaakt om nog een tweede kans te hebben wanneer er iets mis zou gaan.
Goede voorbereiding is wel belangrijk bij dit werk, zo bleek al snel.
Uiteindelijk is het resultaat twee strakke, ietwat gemodificeerde, Mimi's. Ze wegen vliegklaar resp. 158 en 165gram. Dat kan vast nog wel lichter maar op het veld waar ik vlieg (Roder Luchtvaartclub) waait het meestal wel stevig en kan dit gewicht geen kwaad.
Vandaag een fantastisch lange vlucht gemaakt waarbij ik het loeihard uitroepen van de voor mij bijzondere vliegtijden, na de piep die mijn stopwatch om de minuut gaf, niet kon onderdrukken. De grijns blijft nog wel even op mijn kop staan.
Hier een paar plaatjes van de bouw:
indezak.jpg

helftenplakken2.jpg

vleugels.jpg

bovenkant.jpg
onderkant.jpg
opnoemen
devloot.jpg

Mooi! Heb ik deze vleugel ook niet gezien op de Eurocontest?

Ja dat klopt. Na die Eurocontest, waar ik goed heb rondgekeken naar de werptechniek, was ik erg gemotiveerd om de eerste van mijn schuimvleugel-Mimi's snel vliegklaar te maken. Het verschil met de ribbenversie is aanmerkelijk; alleen al het verschil in geluid tijdens de worp is een stuk minder. Deze heeft nu ook bij een mooie lage snelheid de roeren recht staan en dus minimale weerstand, wat bij de ribbenvleugel niet zo mooi lukte.
Ik ben er dus erg blij mee en ga zeker door met vleugels bouwen.

Hallo Ruud,

De vleugels zien er goed uit.
Jammer dat ik je gemist hebt bij de Eurocontest.
Had graag live het resultaat van de bouw en het vliegen gezien.

Frans

Back