MiMi DLG

Wapske, helaas zijn alle kitjes al vergeven. Maar het enige wat ik doe is materiaal aanleveren, ik neem aan dat je best zelf een paar plankjes hout kan kopen. Het bouwen zul je echt zelf moeten doen, daar helpt zo'n kitje van mij niet bij.
Als je geen onderdelen wilt maken moet je eens kijken naar een bonsai (funny fast birdie) of spinnin' birdie van Decker. Allemaal supermooi gelaserde onderdelen die zo in elkaar vallen.

Ik geloof dat ik toch 30 kits had moeten maken.....


het probleem is juist ik weet niet Wat ik nodig heb en hoe ik het het best kan maken
 
het probleem is juist ik weet niet Wat ik nodig heb en hoe ik het het best kan maken
Als u het draadje doorspit komt u dat vanzelf tegen;)
op een rijtje wat ik dinsdag as. ga kopen
: 1 keer vuren lat 2x1 (achter lijst)
: balsa plank 12mm(100x1000) (voorste deel vleugel)
:balsa plank 10mm(100x1000)(achterste deel vleugel)
: balsa plank 2mm(100x1000) (romp en roeren)
:koolstof stok 10mmx1000mm(staartboom)
:3x3 vuren lat voorlijst
: 1mm triplex heb ik nog liggen
: gevlochten lijn heb ik nog liggen (ben een visser)
Zo denk ik dat u na het bestuderen van de tekeningen aan de slag kunt.
mvg Rick
ps: lijst kopieeren en weer posten als ik iets veregeten ben:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
het probleem is juist ik weet niet Wat ik nodig heb en hoe ik het het best kan maken
Zorg dat je de tekening krijgt en pluis hem uit. Lees dit draadje van voor tot achteren door. Als je het dan nog niet weet ben je duidelijk nog niet toe aan zelfbouw. Je zult wat moeite moeten doen om zoiets tot een goed einde te brengen. Het zal je zweet, tijd en een beetje geld kosten. Helaas komt niet alles zomaar aanwaaien.

Rick, ik heb nog nooit 11 mm gezien. Maar met een klein schaafje is die mm er zo af hoor. Ik zou overigens voor 12 en 10 mm gaan ipv 12 en 8. Als je 8 mm neemt kan het allemaal maar netaan, met een 10 mm plankje heb je meer speelruimte.
 
Rick, ik heb nog nooit 11 mm gezien. Maar met een klein schaafje is die mm er zo af hoor. Ik zou overigens voor 12 en 10 mm gaan ipv 12 en 8. Als je 8 mm neemt kan het allemaal maar netaan, met een 10 mm plankje heb je meer speelruimte.
Okay bedankt:thumbsup:
 
Hallo Rick en Wapske,

Kan alleen maar herhalen wat Raymond net schrijft, lees het draadje door en dan nog eens.

Rick,
Je lijstje is een aardig begin.
Net wat Raymond opmerkt 8 mm is wel wat dun.
De 10 mm koolstof"stok" is wat aan de ruime kant.

Wat heb je nu nodig:

Vleugel
-vuren lat 2x1. (achter lijst)
-balsa plank 12 mm(100x1000) ongeveer 100-110 gram.
-balsa plank 10 mm(100x1000) ongeveer 80-90 gram.
-1.5 mm triplex. (voor middenversteviging en schuurmallen)
-3 mm rond carbon staf. (vleugel pen, werppen)
-M3 nylon schroef.
-0.8 mm triplex voor versterking rond werppen en schroef.

Romp

-2 mm balsa (100x1000) (romp en roeren)
-5 mm balsa (bovenzijde romp en neus)
-6 mm balsa hard (pylon hoogteroer)
-carbon vliegerstok Skyshark 3P (voor staartboom)
-3x5 hard balsa lat (voor de voorlijst)
-0.8 mm triplex (voor roerhoorntjes)
-3 mm triplex (spant)
-Dynema vislijn (voor roer aansturing)
-Hardhout voor bevestiging vleugel (kan ook worden samengesteld uit 3mm triplex)
-kunststof buisje (binnen kabel)
-0.3 mm verenstaal (veertjes in roeren)
-glasweefsel voor versteviging pylon hoogteroer.



Frans
 
En daarbij natuurlijk:

- dunne secondenlijm (action, 4 voor 50 cent)
- houtlijm, bison forte ofzo
- 5- of 30 minuten epoxy (hema heeft 5 minuten)
 
De staartvlakken en roeren zijn gemaakt uit 2mm balsa. Je snijdt de staartvlakken inclusief roeren in één stuk uit, later snij je het geheel door voor de scharnierlijn van het roer.
Die 6 mm is voor de pylon van het stabilo, het stukje hout tussen het horizontaal staartvlak en de staartboom. Als je het stabilo direct op de staartboom plakt kan het hoogteroer niet meer naar beneden uitslaan. Let goed op de orientatie van het hout voor de pylon, de vezel moet hier vertikaal staan.
 
Ik ben zo'n prutser met glas en epoxy.... Het lukt me gewoon niet. Rafels aan de randen, stukken die niet lekker pakken op het hout. Hoe doen jullie dat toch? Ik gebruik lamineer epoxy, smeer het in op een stuk papier, wrijf de epoxy zo goed mogelijk in het glas, ik haal er een keukenpapiertje overheen om de ergste overvloed epoxy weg te halen en leg dan de glasmat op het hout. Indien mogelijk probeer ik het in te pakken met plastic folie, maar bij bijv de stabilopylon gaat dat niet.

Mimi17.JPG


Mimi18.JPG


Mijn eigen mimi is vrijwel klaar. Alleen de werpplaat moet nog geplaatst worden, een plaat koolstof is onderweg vanuit HongKong. Misschien kan ik deze week al wat HLG startjes maken.

Mimi19.JPG
 
ziet er goed uit raymond!
zelf heb ik hetzelfde probleem met de glasmat. ik gebruik bij de staartpylon daarom altijd dunne ca. dat trekt er mooi in en droogt ook snel. welk gewicht zit je nu?
 
Gewicht zonder ontvanger en accu (en evt lood) is 152 gram. Ik moet hem nog uitwegen, even kijken wat ik precies voor accu ga gebruiken. Totaal zal richting 170 gram gaan.
 
Het glas/kevlar op de pylon breng ik aan met dunne CA.
Lekker snel.
Om het weefsel een beetje handelbaar te maken spuit ik er een dun laagje haarlak op.
Het weefsel wordt er een stuk stabieler van en valt niet snel uit elkaar.
Dan met een druppel CA het midden van het strookje op de pook lijmen.
Hierna aan een zijde het weefsel met een bot mesje of iets anders dun van metaal in de hoek drukken (overgang pylon-hoogteroer) een paar druppels CA de handel vast zetten.
Wel wachten tot de CA uitgehard is.
Dan de andere kant.
Zit alles op zijn plaats alles doordrenken met CA en tijdens het uitharden het weefsel indien nodig aandrukken.
Gaat goed met bakpapier, dit plakt namelijk niet aan de CA.

romp10.jpg


Frans
 
Fotor,

Zo op de foto te zien lijkt het erg dik glas wat je gebruikt. Dit is simpelweg te stug. Een of eventueel 2 laagjes 25gr glas werkt beter. Overigens kun je dat gewoon met een kwastje of penseeltje opbrengen en daarna even deppen met een stukje toilet papier.
Met secondelijm kan ook maar dan heb je sneller last van blaasjes . De mat is dan al hard terwijl hij nog niet voldoende aangedrukt is.
 
Dat van die blaasjes klopt.
Je moet om dit te voorkomen snel werken en blijven aandrukken/wrijven totdat de CA uitgehard is.

Zelf gebruik ik één laagje 37 gram Kevlar doek.

Frans
 
Nog een tip voor de verbiding van je stabilo op een pylon

Als ik gebruik maak van een stabilo dat voorzien is van een (glas) huid, draai ik ook nog een M2 nylon schroef door het stabilo heen om hem vast te zetten op de pylon. Dit doe ik extra samen met de kevlar of glasmat die ik ook aanbreng rondom de pook en de pylon.

Ik heb namelijk bij mijn Kooltje meegemaakt dat de huid van mijn stabilo aan de onderkant delamineerde op het punt waar het stabilo op de pylon gelijmd zit. Hierdoor komt je stabilo los te zitten en krijg je tilt. Vliegt niet fijn, kan ik je vertellen...

Greetz,
Jurgen
 
Er zijn meer wegen naar Rome. Straks gaan jullie ook nog voorschrijven dat je niet met je duimen mag sturen.
Jongens doe nou es toch es niet zo ingewikkeld en principiepeler dan de Paus:evil:! Jullie hebben toch allemaal betaald voor een mixer die rolroer en richtingsroer (of andersom) kan koppelen? : de door de "echte" vliegers met de nek aangekeken COMBI-Mix:snipersmile:. Doe daar dan eens iets nuttigs mee: Stuur gewoon hoog-laag en rolroer op je rechtshandige knuppel zoals in een echte zwever (mode 2 stick) en koppel je combi mix er 100% mee (slave=richting op de linker knuppel). Voor de linkshandigen en mode 1 vliegers andersom programmeren. Nooit geen ene zent pijn, altijd kan je met je vasthoudhand bijsturen totdat je overgepakt hebt. Wel stiekem leren toegeven dat je combi mix gebruiker en/of single stickie bent:mrgreen:
EN GA TOCH EENS VAKER VLIEGEN IN PLAATS VAN TE CHATTEN! Dan kan je leren van 15 meter aan te pikken inplaats van te oefenen om die 45 meter te gooien.

Woêoi, tot gauw op de BMVC, Jaap

Da's nou het mooie Jan Hein.

De standaard knuppelbezeting bij onze club is (in geval van een tweekanaals kist) hoogteroer en richtingroer op de rechterknuppel.

Leon
 
Ahum...

Ehh Jaap...

Rolroeren? Principieler dan de Paus?
Waar heb je het over?

Ik wilde Jan Hein een voordeel van linkshandig gooien vertellen. Wat heeft dat met het mixen van je rolroer te maken?
(op een 2-kanaals kist)
 
Back
Top