MiMi DLG

torsieveertjes

Ik ben een probeerseltje aan het doen en merk dat bij het 'prikken' van de torsieveertjes in het stabilo het balsa 'wijkt'en je dus lelijke plekken krijgt in het hout.. Ik duw het hout dus weg ipv dat ik er doorheen ga.. tips iemand?

ik heb 0.5mm staal, kleiner kon ik niet krijgen..

gaatje prikken op de goede plek, beetje CA erbij en dan het gaatje blijven prikken tot CA hard is (is snel). dan is het stukje waar het balsa wil wijken keihard. gaat geen kant meer op als het goed is!

Of als je bedoelt dat je met het prikken zelf niet een gaatje van 0.5mm krijgt maar 1 van 1.5, dan moet je misschien ff een puntje eraan slijpen. (kan gewoon met een schuurpapiertje ofzo)

Ik ben een probeerseltje aan het doen en merk dat bij het 'prikken' van de torsieveertjes in het stabilo het balsa 'wijkt'en je dus lelijke plekken krijgt in het hout.. Ik duw het hout dus weg ipv dat ik er doorheen ga.. tips iemand?

ik heb 0.5mm staal, kleiner kon ik niet krijgen..

Ik gebruik altijd een gewone speld om gaatjes te prikken.

Loet

Roer veertje made easy

DSC02562.jpg

DSC02564.jpg

DSC02566.jpg

DSC02569.jpg

DSC02570.jpg

DSC02571.jpg

Afmetingen voor 0.3 mm verenstaal

DSC02573.jpg

Aftekenen gaten

DSC02574.jpg

Gaatjes voorprikken met speld

DSC02576.jpg

DSC02577.jpg

DSC02579.jpg

Eventueel vastzetten met een drupje CA

DSC02582.jpg

Klaar

Frans

Valt wel mee hoor alleen moet je het rechte stuk wat langer maken en één pootje op 90 graden t.o.v. de ander buigen i.p.v. 0.
Als ik het goed heb zit er in de Twister ook een 0.5 veertje.

Frans

Frans, SUPERuitleg! merci!..

ik was bij de modelbouwwinkel en daar hadden ze staal en verenstaal.. verenstaal niet kleinder dan 1mm, staaldraad wel tot 0.5.. die dus meegenomen en die veert ook prima.. of is er wel degelijk verschil?

Laatst bewerkt:
Valt wel mee hoor alleen moet je het rechte stuk wat langer maken en één pootje op 90 graden t.o.v. de ander buigen i.p.v. 0.
Als ik het goed heb zit er in de Twister ook een 0.5 veertje.

Frans

Precies. De poten zitten ongeveer 5.5 cm uit elkaar. Voordeel hiervan is dat het geen last heeft van vermoeidheidsverschijnselen.(mooi schrabbelwoord)

Vandaag de kans gekregen balsa te kopen, dus meteen gedaan. Heb in plaats van het plankje van 12 mm eentje van 15, omdat er geen 12 was. (dat word dus flink schaven & schuren!)

Inmiddels al het rompje zo goed als af (nog even afwerken, en beetje folie er over), staart zit er al aan met het richtingsroer.

Trouwens, dat single pull systeem met zo'n torsieveertje werkt echt fantastisch!
Toen ik dat 0.3 mm verenstaal in mijn handen had dacht ik ''Dit word echt niks'' dus ook nog 0.5 meegenomen en 0.8 had ik nog. Maar 0.3 werkt inderdaad al super!

Morgen rompje en staart afmaken, en dan de vleugel! (Ik zie eigenlijk wel een beetje op tegen het maken/schuren van de vleugel.)

Igor

Maiden flight ging goed, weer een verslaving erbij ;-)

Vanavond bij zonsondergang nog even naar een veldje in de buurt geweest voor de maiden flight.

Bijna windstil. Het veld was al erg nat, MiMi dus ook na de eerste landing..... ze vliegt erg gemoedelijk, fijn om grote roeruitslagen te hebben voor het geval dat ze na de worp op de kop in de lucht hangt...

2 klikjes uptrim gegeven (nauwelijks te zien op het hoogteroer).

Ik schat dat ik zo'n 15-20 vluchtjes heb gemaakt, er zaten een paar vluchtjes bij die duidelijk langer waren, maar 1 minuut heb ik zeker niet gehaald..... zal wel aan de techniek liggen. Begrijpelijk dat het verslavend is om die werptechniek te perfectioneren.

Van dit kistje ga ik een hoop plezier beleven! Frans bedankt voor het beschikbaar stellen van dit ontwerp! Super :worship:

Alle anderen die hebben geholpen met antwoorden tijdens het bouwproces ook bedankt!

Ik heb al plannen voor een rugzak MiMi met deelbare vleugel en afneembaar stabilo om op vakantie mee te kunnen nemen in het vliegtuig.

Gegeliciteerd met je maiden!

Klinkt alsof hij prima vliegt :).
Op zijn kop komen na de worp is meestal een indicatie dat je hem te stevig en te lang vast houd. Losjes vasthouden dus, op je vingertoppen laten rusten en echt uit je vingers laten slippen alsof het per ongeluk gebeurd. Dan gaat hij zo recht mogelijk omhoog!

Gegeliciteerd met je maiden!

Klinkt alsof hij prima vliegt :).
Op zijn kop komen na de worp is meestal een indicatie dat je hem te stevig en te lang vast houd. Losjes vasthouden dus, op je vingertoppen laten rusten en echt uit je vingers laten slippen alsof het per ongeluk gebeurd. Dan gaat hij zo recht mogelijk omhoog!

Ter aanvulling: vooral niet willen gooien. Zie je arm maar als een stuk touw en je lijf als een opgewonden veer. Daarmee slinger je hem weg tot hij vanzelf uit je vingers schiet. Zodra je gaat gooien zie je hem op zijn kop rollen en vaak ook een bocht maken in plaats van recht naar boven gaan.
Ook niet omhoog willen slingeren, gewoon redelijk vlak. Klimmen doet hij dan vanzelf.

Ter aanvulling: vooral niet willen gooien. Zie je arm maar als een stuk touw en je lijf als een opgewonden veer. Daarmee slinger je hem weg tot hij vanzelf uit je vingers schiet. Zodra je gaat gooien zie je hem op zijn kop rollen en vaak ook een bocht maken in plaats van recht naar boven gaan.
Ook niet omhoog willen slingeren, gewoon redelijk vlak. Klimmen doet hij dan vanzelf.

Nog een aanvulling: In het begin vooral ook niet gaan rennen... Deed ik in het begin wel vaak. ff hoog willen gooien en dus flinke aanloop en hard gooien. Nou, baggerworpen... Als je dan stappend een rondje draad en rustig soepel gooit blijk je ineens even hoog of hoger te gooien...
Als je het goed door hebt kan je wel met wat extra snelheid gaan gooien. Ik merk nu nog dat ik op de wedstrijd vaak lager gooi dan op een rustige middagje in het park. Als je te hard probeert, dan lukt het niet :rolleyes:

Bedankt voor de tips, ik ga het vandaag weer eens proberen. Ik denk dat ik zeker te hard heb proberen te gooien. Verder las ik nu ook in het draadje over werptechnieken dat je vlakker moet gooien dan wat ik probeerde te doen. To be continued.

Hallo allemaal,

Ik heb goed doorgebouwd, al zeg ik het zelf.
Mijn rompje, pook en staart zijn al af! Gewicht zonder electronica is 29 gram
Zometeen schuurmallen maken en buiten in het zonnetje de vleugel gaan schuren!

Even een vraagje, waarom raad iedereen (opeens) zo de lipo's af? Ik weet nog goed dat ik een paar maanden ook al in dit draadje aan het lezen was dat iedereen lipo's gebruikte. Oke, ze hebben een lager voltage, maar als je daar goed op let en kleine servo's gebruikt kan er eigenlijk niet veel kwaad? Ik heb altijd 1 cels lipo's in mijn mpx foxje gehad, zonder ooit een probleem te hebben met berijk. En ja die gaan ook hoog als je ze achter een ander vliegtuig omhoog trekt!

Igor

1s Lipo gaat uitstekend, gewoon lekker gebruiken.
Zelf ben ik overgestapt op 4s Ni omdat ik nu 2,4 GHz vlieg, en zo'n ontvanger kapt ermee onder de 3,5V. Dat wil ik niet riskeren. Op 35 MHz gebruikte ik ook 1s lipo.

hmm raar, mjin ontvanger (35 mhz) wou niet eens áán terwijl ik er een nimh 4 pakketje aan had hangen!
hij was leeg. dus met een 1 cells lipo lijkt het me al helemáál niet slim, die heeft een nóg lager
voltage.

ik had het geprobeerd met een gws en een jeti ontvanger, darna maar m'n accu opgeladen, toen werkte het wel. (4 cells nimh dus onder te laag voltage werkt niet op ontvanger)

groeten ike

het minimale voltage waarop een ontvanger werkt is per type ontvanger verschillend, dus het is zeker niet alleen afhankelijk van de frequentie. Het best kun je een test doen om uit te zoeken wat dit voltage is.

Hou er rekening mee dat het voltage van een accu pack afneemt:
- naarmate de cel leger wordt.
- er meer stroom getrokken wordt.
- de temperatuur lager wordt.
Dus zorg dat je genoeg over hebt.

In ontvangers zit meestal een diode om de ontvanger te beschermen tegen ompoling. Deze geeft een verlies van ongeveer 0.3 Volt. Als je deze diode overbrugt zal de ontvanger bij een lager voltage werken. Echter niet de plus en min verwisselen want dan kun je de ontvanger weggooien.

Bas

en niet vergeten de lipo uit te zetten na het vliegen! Lipo's kunnen uiteraard niet tegen diep ontladen.. nimh's kunnen daar beter tegen.

Back