MiMi DLG

even een vraagje, hoe kan ik het rompje het best verstevigen?(op het slappe punt, na de vleugel bestiging..
carbon of stukje hout erlangs(triplex0.8) of glasmat(waar moet je dat halen?).
 
Haha ik denk dat je je dyneema dichter bij je roer moet doen, of verder van je servo heveltje als dat kan.
Ook een tip: richt je servo heveltje op subtrim 0 iets naar achter het model. vieren gaat immers makkelijker als aantrekken. Met het touwtje aantrekken is het wel handig om een iets langere servo weg te hebben.

Snap je m'n verhaal?

Snip, Snap, Gesnopen.:p

Ga morgen de aanpassingen doen.
Zal het melden als het gelukt is.

voor nu :sleepy:

Gerhard
 
Het heveltje is zoals op tekening, iets van 8 mm naar het scharnier.
Op de servo ook ongeveer 8 mm. Op die manier is de uitslag van de servo ongeveer de uitslag van het roer.
Nog even gekeken, trekkend een graad of 40 andere kant iets minder.

carbon of stukje hout erlangs(triplex0.8 of glasmat(waar moet je dat halen?)

Carbon of 0.8 triplex, beide werken goed. Glas zou ik niet doen.
Je kan een paar dunne carbon stipjes aan de binnenkant lijmen.
3 of 4 maal 3 x 0.3 mm kan goed. (Hobby-in)
Laat gerust de stripjes over de hele lengte van de romp zijkant lopen.
Het weegt niet veel maar brengt wel sterkte.
0.8 triplex gaat ook prima. Iets zwaarder maar gemakkelijk verkrijgbaar.
Een beetje modelbouwwinkel moet het triplex zeker hebben.

Voor streefgewichten.
Romp compleet 75 gram.
Vleugel compleet, 75 gram kan. Gemiddeld ligt dit rond de 85 gram.
Totaal vlieggewicht 160 gram.

5 gram voor de kale staartvlakken is mooi.
Het totale oppervlak is net geen 3 dm3.
Je moet dan een mooi licht plankje hebben gebruikt.

Frans
 
M'n vleugel weegt minder als 85 dat weet ik zeker. (Oude gebruik ik weer, even repareren)
Romp moet zeker wel lukken 75 gram.
Over dat plankje, 2.5 mm woog 19 gram:)

groeten Ike
 
Laatst bewerkt:
Wel leuk, een gebroken vleugel die je weer gebruikt. Dan gebreuk je dus weer de oude vleugel :). hahaha
De romp moet alleen niet gaan lekken hoor, dan is er wel iets goed mis ;)
 
Het heveltje is zoals op tekening, iets van 8 mm naar het scharnier.
Op de servo ook ongeveer 8 mm. Op die manier is de uitslag van de servo ongeveer de uitslag van het roer.
Nog even gekeken, trekkend een graad of 40 andere kant iets minder.



Carbon of 0.8 triplex, beide werken goed. Glas zou ik niet doen.
Je kan een paar dunne carbon stipjes aan de binnenkant lijmen.
3 of 4 maal 3 x 0.3 mm kan goed. (Hobby-in)
Laat gerust de stripjes over de hele lengte van de romp zijkant lopen.
Het weegt niet veel maar brengt wel sterkte.
0.8 triplex gaat ook prima. Iets zwaarder maar gemakkelijk verkrijgbaar.
Een beetje modelbouwwinkel moet het triplex zeker hebben.


Frans

aan de binnenkant kan ik niet meer bij of een klein stukje triplex of een strip carbon erlangs trekken, zeg jij het maar:-D(of wie dan ook)

Justus
 
Haha oke!
Morgen krijg ik de skyshark 3p stokken waarschijnlijk binnen. Donderdag kan ik (eindelijk)
weer aan het bouwen. Ben nu aan het denken hoe ik het best de vleugel kan repareren.

Voor aan de vleugel bij de bevestiging van is dus een hap hout eruit. Dit had ik destijds al
netjes recht afgesneden en nu ga ik met epoxy en nieuw balsa dit weer repareren. Tussen
de vleugel zelf en het blok dat ik er op plak zet ik houtjes die de boel nog eens extra bij elkaar houden.
Moet wel lukken denk ik. Mijn vleugel weegt trouwens 78 gram dacht ik. 7 gram dus nog
maximaal voor m'n streefgewicht. Hier komt dus dat blok hout aan de voorkant en ook nog 2 cm achterlijst,
wat ik nooit gemaakt heb toen.

Groeten Ike
 
De mimi

hoi allen,

Ik ben Met mijn zoveelste mimi bezig en ik geef toe hij verveelt nooit om er een te bouwen!!
Ik ga hier de komende dagen wat foto's uploaden voor een soort bouwverslagje.
hier de eerste foto:
full


Dit zijn alle benodigdheden voor een mimi (zonder oralight of spanlak).
Balsa 2mm, 2,5mm, 6mm, 10,mm en 12mm of 2 x 12 mm voor de vleugel.
En nog wat vurenlatjes voor de vleugel en de achterlijsten van de roeren.
Alles dit zo bij elkaar 25 euro met een skyshark pook Viel wel mee hé??
Vrijdag op de club spantjes van triplex zagen dan is het setje echt compleet.
IK begin met de richtingsroeren uit te snijden zie hier:
full


Een mimi kielvlak overgetrokken met een pen op het balsa.
Dit kan ook met een potlood en of carbon-papier maar dat heb ik niet.
Nu nog een kwestie van netjes en geduldig uitsnijden:
full


Als dat nu eenmaal is gedaan een vurenlatje van 2x2 mm eraan lijmen.
Dit zorgt voor de stijfheid in het gedeelte van het roer dat uitslag geeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, is het gelukt Gerhard?

Ike

Ja, het is gelukt.

ik heb nu meer uitslag op rudder.:p
Gewoon de draad dichter bij het draaipunt bevestigd.
Moest wel weer wat draad halen.
En ja hoor, weer GRATIS. 10 meter van dat visdraad.
Moet alleen een keer langs komen om mijn DLG te laten zien.:p

Tevens heb ik een start instelling in de zender geprogrammeerd
Als ik mijn gas hendel naar voren zet tijdens de start, dan staat mijn hoogteroer een paar tandjes naar beneden.
Dit kan ik meer of minder maken in de zender qua programmering.
Denk dat ik zo een betere start kan maken.
Nu nog iets beter weer.

Gerhard
 
Tevens heb ik een start instelling in de zender geprogrammeerd
Als ik mijn gas hendel naar voren zet tijdens de start, dan staat mijn hoogteroer een paar tandjes naar beneden.

Een paar tandjes nog wel. :neutral: Dan zou ik niet direct een discus launch doen de eerste keer. Voor je het weet had je iets teveel en staat hij een paar meter voor je in de grond
 
Als dat nu eenmaal is gedaan een vurenlatje van 2x2 mm eraan lijmen.
Dit zorgt voor de stijfheid in het gedeelte van het roer dat uitslag geeft.

Niet nodig Jasper. Die stijfheid heeft hij echt niet nodig hoor. Is alleen maar overbodig gewicht in je staartdelen.
 
Hey alwin,

het was mijn moeder's geld hé!
Maar ik heb inderdaad van die tubetjes van de aldi die waren echt stukken goedkoper.
theo,
Het kan dan wel overbodig zijn maar die staardelen zijn echt super zacht.
als ik die achterkantjes zo dun zou schuren dat breekt met de eerste landing meteen af! of heb ik dit verkeerd???
ik kan ze er in principe wel af halen ik wil ze bespannen met witte oralight ook de vluegel en de romp.
in de vleugel komen denk ik gaten dan dat scheelt weer 10 gram!

grt jasper
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me geen zorgen maken om de breekbaarheid van je staartdelen. Die van mij zijn echt messcherp geschuurd aan de achterkant en (op hier en daar een deukje na) nog steeds prima in orde. Als je het scharnier met goede tape maakt (pas scharnier snijden NA het schuren) moet dat goed gaan. En bespannen zou ik de staartdelen zeker niet, veel te zwaar!
 
Net heb ik even m'n oude vleugel gerepareerd en met korrel 400 schuurpapier even netjes glad geschuurd.
Hier het resultaat van de reparatie:

Vleugel in z'n geheel.


Linksboven nog klein hapje, vleugelvoorkant netjes gerepareerd.


Vanaf de onderkant....

Voelt steviger aan als ooit, dus dat moet goedkomen.

Groeten Ike
 
Back
Top