Mini Cessna van Kyosho "MINIUM"

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
Ik gebruik deze supersnellader liever niet.. heb aan de laadpoot een aansluiting gemaakt voor mijn normale lader.
Dan kan ik ook zien wat er gebeurd.

Commander Clumsy zei:
Laden in 10 minuten is natuurlijk veel te snel maar toch blijven mijn LiPootjes werken?
Niks opbollen of zo..
Ik mag ook wel aannemen dat zo'n groot R/C merk als Kyosho hier rekening mee heeft gehouden. Ik denk ook niet dat het opbollen van deze lipo'tjes snel zal gebeuren, dat zou voor veel kritiek zorgen en Kyosho zorgt natuurlijk wel dat het z'n goede naam behoud.

Misschien hebben ze toch het een en ander tegen mekaar afgewogen (of voor elkaar gekregen) en kan het in dit geval helemaal niet zoveel kwaad als de meeste mensen denken? Misschien maken ze voor de Minium wel gebruik van "super" lipo's die deze krachten aankunnen?

Silverlit maakt toch gebruik van ongeveer dezelfde techniek? Ik heb nog nergens verhalen gelezen of gehoord over vliegtuigjes en heli'tjes waarvan het piepschuim scheurt omdat het ingebouwde lipo'tje uitzet.

Hoe vaak heb je je lipo al opgeladen en ontladen Commander Clumsy?

@ Cade: Mijn X-twin canard is open gebarsen omdat zn lipotje gewoon opblies aan de lader. Soms kan et dus wel degenlijk kwaad.

Maar dr zijn toch al 30C lipos? Die kun je dan toch ook met 3C voldouwen denk ik? Ik heb ze met 20C lipos iig al eens zonder gezeur 2C zien pompen binnen 30 minuten. 30C zou dan uitkomen op 20 minuten, en dat klopt volgens mij vrij aardig?

Ik zit er sterk over te denken om deze voor kerst te regelen ;)
Ik had het artikel in MBA gelezen en vond hem al fantastisch, en na het lezen van de super ervaringen hier helemaal.
Ik heb aardig wat sim ervaring, en redelijk wat emt x-twins gevlogen van kennissen, maar die zijn me te saai. Als ik vliegen ga moet het wel wat serieuzer zijn, en dit lijkt me een erg leuk ding om het wat serieuzer mee te gaan leren :)
Beetje indoor vliegen lijkt me wel leuk, en de windstille dagen buiten de buurt terroriseren als mn truggy staat af te koelen op t veld ;)

Cade zei:
Commander Clumsy zei:
Laden in 10 minuten is natuurlijk veel te snel maar toch blijven mijn LiPootjes werken?
Niks opbollen of zo..
Hoe vaak heb je je lipo al opgeladen en ontladen Commander Clumsy?
Twee accuutjes, een 40-50tal keer allebei, maar ik had hier ergens gelezen dat Theo Coenen wel al last had van een opgeblazen accu.
Uiteindelijk trek ik me er niks van aan, als ze kapot zijn heb ik eindelijk reden om er wat zwaardere in te stoppen ;)

ik wil ook graag een wat zwaardere lipo in dit ding stoppen, maar heb er de ballen verstand van...
nu zit er een 3.7 V en 70 mAh lipocelltje in.
enige suggesties wat er in kan om het ding meer power te geven en waar ik dat kan kopen..?
zoiets bijvoorbeeld...? lipo op ebay
thanx!

Dat is een 180 mAh en weegt 4,5 gram, lijkt me net wat te zwaar voor een Minium met totaalgewicht van 18 gram..
Zelf zou ik denken aan 100-120 mAh, een beetje meer gewicht in de neus mag bij mij wel want nu plak ik er een Eurocentje onder. ;)

Misschien dat je in het X-Twin LiPo inkoopdraadje nog wat adressen vindt of mensen kunt vragen waar ze ze haalden?

Commander Clumsy zei:
Twee accuutjes, een 40-50tal keer allebei, maar ik had hier ergens gelezen dat Theo Coenen wel al last had van een opgeblazen accu.

Dat lipotje doet het nog perfect hoor. Het lijkt alsof het bol staat maar dat is maar schijn. maar ja, het heeft ook al heel wat moeten verduren in die korte tijd dat ik ermee vlieg.

Ik heb gisteravond voor het eerst met m'n Minium Cessna'tje gevlogen en wil hierbij een kleine review geven over mijn ervaringen met dit geweldige apparaatje.

Ten eerste, het vliegen met zo'n klein modelvliegtuigje valt nog niet mee. Ik heb niet meer ervaring met vliegen dan een Silverlit X-Twin Bi-Wing en dan is de Minium vrij lastig onder de knie te krijgen. Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik in een loods heb gevlogen en ondanks dat het hierin windstil is komen die muren wel akelig snel op je af ;). Wellicht gaat het buiten zonder wind beter.

Jullie beweringen of dit nou wel of niet een beginnerstoestel is... ja en nee. De Minium is een vrij zenuwachtig beestje en reageerd heel direct op de controls (naar mijn mening te direct). Je moet hele kleine uitslagen met de roeren maken wil je het vliegtuigje als een echt vliegtuig laten vliegen en dit ging me op zich best aardig af, je moet er alleen een beetje feeling voor hebben. Totdat je een inschattingsfout maakt en een muur op je af ziet komen waardoor je in paniek vol een bepaalde kant op stuurt waardoor het vliegtuigje zich als een heus stuntvliegtuig ontpopt en het dan moeilijk is voor een beginner om de totale controle weer terug te krijgen.

Ik heb een aantal flinke smakken gemaakt (op beton!) maar buiten een paar deuken in de romp en een aantal zwarte vegen is er verder niks kapot. Wauw, hij kan best veel hebben en snap inderdaad niet hoe sommige mensen het presteren om b.v. de vleugel te breken. Een aantal extra propjes is geen overbodige luxe want de prop krijgt (bij mij in ieder geval) de meeste klappen te verduren door stuurfouten die gemaakt worden. Als ik land doe ik dit vooralsnog het meest met de neus omlaag en ook dan krijgt de prop weer heel even een optater bij het neerkomen op de grond.

Waar ik als beginner verreweg de meeste moeite mee heb is het maken van bochten. Dit is niet een kwestie van alleen naar links of rechts sturen zoals bij een X-Twin, je moet ook een klein beetje up geven om de Minium niet in een duikvlucht de grond in te jagen (haha en dit was de eerste keer meteen raak, gelukkig kon ik 'm nog net op tijd weer rechttrekken). De hoeveelheid up die je geeft is cruciaal voor het maken van een "rechte" bocht en dit is ook weer afhankelijk van hoe scherp je de bocht wilt nemen. Bij te weinig of geen up duikt ie omlaag, bij te veel up schiet ie omhoog met als resultaat een stall. Het doseren van de besturing vind ik erg lastig omdat de zender vrij weinig weerstand heeft op de pookjes waardoor je al snel van iets te veel geeft (of te weinig). Het is dus vrij lastig om dit aan te voelen.

Daarbij komt dan ook nog eens de felle reactiesnelheid van het vliegtuigje om de hoek kijken en ik kan dan concluderen dat de Minium Cessna in principe prima geschikt is voor beginners (ik vlieg er immers ook zo mee weg) echter zul je ervaring moeten opdoen om het vliegtuigje "normaal" te laten vliegen en niet als een mug met een peper in z'n kont. Daarnaast zul je waarschijnlijk meer schade hebben dan een ervaren vlieger maar met een beetje lijm en plakband is alles te repararen aan dit kistje.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen en dat geld ook zeker voor mij.

Mijn eerste avonturen met de Minium heb ik ook op film vastgelegd en deze zal ik binnenkort eens online gooien..... kan je lachen :D ;)

Ik ga nu een aantal extra propjes en lipo'tjes bestellen :)

leuke revieuw! en hij reageert idd heel fel, als je dit eenmaal door hebt, lukt het wel.

mijn filmpje moet ik ook nog online zetten...

succes met verder oefenen!!!

Door die review heb ik nog meer zin om hem te kopen. en dat is als belg niet simpel.
Bovendien ben ik ook van plan een Easy te kopen, en dan wordt het budget weer krap.
Verwachten jullie nog een prijsdaling?

Theo Coenen zei:
Commander Clumsy zei:

Dat lipotje doet het nog perfect hoor. Het lijkt alsof het bol staat maar dat is maar schijn. maar ja, het heeft ook al heel wat moeten verduren in die korte tijd dat ik ermee vlieg.
Sorry voor die aanname. Nooit afgaan op 'hear say' dus ;)

@ Johannez: Die electronica is gemaakt voor 1 celletje LiPo, iets anders proberen is om problemen vragen.
Een iets sterker motortje moet wel kunnen en ik heb ook gelezen dat hij met een andere prop (post 12) meer vermogen zou hebben.
Maar daar heb je weer een propmeenemer voor een asje van 1mm nodig... :?

@ pdspds: Wie denk je dat wij zijn, de marketingafdeling van Kyosho? :lol:

Vandaag mijn Parkzone cessna met schade binnen gekregen zoals ik al eerder had aangegeven. Wat mij opviel was de stevige piepschuim doos waar deze in verpakt is tov de plastic verpakking van de kyosho. De zender is links niet geveerd en werkt ook niet met mijn kyosho cessna. De toestellen zijn verder identiek op de parkzone benaming na. Toestel wat ik heb heeft alleen een gebroken prop en is verder helemaal in orde. Dus voor 68 euro inklusief verzenden hoef ik alleen een nieuwe prop erop te zetten en ik heb weer een kompleet vliegend toestel.

Marco899 zei:
...De (Parkzone) zender is links niet geveerd en werkt ook niet met mijn kyosho cessna. ...
Niet geveerd! Lekker!

De zender en ontvanger moet je trouwens eerst aan elkaar koppelen ('binding') voordat ze samenwerken. Da's bij een setje al in de fabriek voor je gedaan. Bij de Kyosho Minium gaat dat als volgt (zie ook pagina 7 of 12 van de Kyosho Minium Instruction Manual):

1. Zender uit.
2. Druk de linker knuppel omhoog en zet de zender aan. Zender gaat nu piepen.
3. Snel de lipo van het vliegtuigje aansluiten. Vliegtuigje gaat nu piepen.
4. Als het piepen stopt is de koppeling kompleet.

Mijn vraag nu: kan je eens proberen om de Kyosho zender aan de Parkzone Cessna te koppelen? Werkt dat? En andersom (Parkzone zender op Kyosho Cessna)?

Wat is het verschil tussen de parkzone en de Kyosho?
Welke is de beste, en welke de goedkoopste?
alvast bedankt

Back