Mini DLG met split stabilo.

Knijp de pijpjes goed dicht voordat je hem doorzaagt dan blijft een deel van het gas in de warmtewisselaar zitten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik een buffer om de druk constant te houden, als de druk te veel varieert kan dit het Laminaat laten bewegen tijdens het uitharden
Dat zal het eind resultaat niet ten goede komen

Mischien voor je pomp ook fijner, minuut draaien en dan een paar minuten stil staan

Ik zou overigens die schakeling die in het andere draadje staat maken!

Als de pomp vaak aanslaat dan weet je dat je een lekje hebt!

En ook fijn dat je de druk kan regelen!

Eerst op lage druk alles strak trekken en als je tevreden bent dan kan hij volle bak
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga denk ik voor een mechanische oplossing: wijzertje van manometer de pomp laten aan en uitzetten via relaitje.
 
Verslagje van vanmiddag.
Eerst even mijn werktafel wat opgeruimd
uploadfromtaptalk1449430318297.jpg
[emoji40]
1bf049c4503083345fab3834dfbb682b.jpg


Had nog een stalen lat gehaald om als snij lineaal te gaan gebruiken. Moest wel even de randjes bewerken en aller braampjes eraf halen.
Nette zware lineaal voor 5 €.
30958a1e4d2da30b70eb71420495c162.jpg
2bf514ba4554a7516c8c07aaeae3b68a.jpg


Dan aan de slag met mijn pompje.
547a681d483f62367ad70b03db883c80.jpg


Ik heb een manometer 4bar gehaald bij de brico. 7€. Even openmaken en de wijzer verschoven op het tandheugeltje.
2f2db3c5658faccb5d0db7bb0288d046.jpg

18de38626faedc05b1c96b64304fc95f.jpg

1a07ea71f53614c4209e1eb3f5204826.jpg

Nu is het een + en - manometer. 2 bar is nu 1 bar absoluut.[emoji12] [emoji12] [emoji12]

Daarna een Italiaans drukvat aansluit klaar gemaakt:
979d938bdb9357d98d7a54122f291050.jpg


Had nog wat aansluit stukjes en een kraantje liggen. Alles aangesloten en op een plankje geschroefd. Ik heb het smoorventiel aan de uitgang er weer opgezet. Als je dan een keer vol gaat pompen omdat een slang aan de ingang losschiet, bouwt ie aan de uitgang een beetje druk op en beperkt het debiet. Bovendien spettert de pomp zo nooit olie. Die loopt netjes terug. Er zit een stukje transparante slang tussen, en je ziet de vernevelde volie weer netjes druppeltjes vormen en teruglopen[emoji6] [emoji6] [emoji6]
1a586ac3259ef2e6807efc5b57835da6.jpg


En dan de ultieme test: een staafje schuim met wat glas erom in een zakje gedaan.
94f056bcd539365e1672bb5bb261a887.jpg


Ondanks dat de manometer -1 bar onderdruk aangeeft, blijft het schuim heel. Zal dus eerder 0.2-0.4 zijn. Heb een schakelklok half uur aan half uur uit ervoor gezet.

Nog eens nadenken over de druk regeling.

Morgen eens zien of het gewerkt heeft.[emoji42] [emoji42] [emoji42] [emoji42] [emoji42]
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaan die Koelkast pompen als een trein en zou je best wel richting de -0,9 moeten kunnen komen hoor!

na een half uur pompen, als je hem dan uit zet houd hij dan de onderdruk goed vast? ( een half uur uit lijkt me namelijk lang)
ik zou eerder kijken naar een minuut pompen en maximaal 5 minuten uit oid

Spannende buffer met die glazen fles overigens ;-)
 
OK. Drukregelaartje wordt noodzaak. Ik trek het schuim (XPS) dus gewoon bijna plat.

Oppervlak glimt wel mooi. 1 laagje 50 g glas over de van de plaat afgebroken 'veer'. Ben wel verbaasd hoe strak het de contouren volgt.

2e8bf739ea77191c3ae380afc55d3e86.jpg
 
OK, begonnen aan de volgende stap. Modelletje geschetst, malletjes gemaakt, ijzerzaag tot snijdraadbeugel omgebouwd, en wat delen gesneden.

Uiteindelijk mijn model in powerpoint op schaal getekend, aangezien ik echt niet oveweg kan met die CAD programmas. Die zijn veel te slim voor mij. Met simpel passen en meten wat lijntjes getrokken om tot een drie panelen elliptisch vleugeltje te komen. 20,20,10 breed, koorde 16, 14,66 en 10. AG04 profiel, behalve aan de tip, daar AG11.

Misschien een beetje dun tipje, maar de ligger komt precies in de punt, dus dat zou goed moeten gaan.
DLG Sketchup.png


Lekker simpel programmaatje gevonden voor snijmalletjes. Heb het zipje bijgevoegd, kan net meer vinden waar het vandaan kwam.
2015-12-20.png


De snijmalletjes
20151220_231739.jpg



DIngen die ik geleerd heb:
begin aan de LE kant met snijden, dan loopt je draad soepeler. Ik heb nu wat onregelmatigheden doordat ik te lang op dezelfde plaats zit met de gloeidraad om de LE 'op te klimmen'.

Iets wat me dwars zit:
als ik de gloeidraad (speciale snijdraad nota bene) een beetje warm stook, wordt die langer en verliest de draad zijn spanning. Dat snijdt niet lekker. Als de draad weer afkoelt, blijft hij langer. Dus dat gaat niet goed.

Idee voor een goede snijdraad??
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je ziet wel eens plaatjes van snij draden die als zo'n ouderwedse zaag op spanning worden gehouden
Een soort H die kan scharnieren, onder de snijdraad en boven een veer om hem op spanning te houden.

Ik gebruik zelf hele korte snijdraden, max 30 cm
Die span ik met een gitaar spanner, je merkt idd dat hij uitzet als hij warm wordt maar het is goed genoeg
 
Ik heb het zo gedaan:
20151220_231632.jpg



Stukje dun mdf met een paar kleine gaatjes erin geboord om de draad in vast te zetten en te isoleren, aan de andere kant gewoon in de klem.
Twee klemmetjes op de gloeidraad, en aangesloten op een batterijlader 15 V regelbare stroom tot 1 A.

Werkt op zich prima. Zaag koste 3 euro, figuurzaag had ik al.
 
Potjandrie, goed bezig Guido!

Dat je draad uitrekt met opwarmen klopt. Heb zef mijn snijbeugels uit een houten gordijnrails gemaakt (rond hout, ~4cm dik, met daarin 5,5mm dikke stalen staven van een bouwmarkt ,~25cm lang, waar de snijdraad aan zit. In het geheel zit flexibiliteit om mijn draad strak te houden. Jou metaalzaag mist die flex
Ik gebruik momentel #9,5 electrische gitaar snaar als snijdraad. Bevalt er goed. lekker dunne snedes.

Ben zelf net 1/2 klaar met een nieuwe "MiMi", vanavond mee begonnen. fles knutselbrandstof 1/2 ook leeg - Proost :)
plaatjes morgen.op het juiste topic.
 
Bij het gebruik van snijbeugels is het raadzaam om de beugel niet veel langer te hebben dan het te snijden paneel. Het kan dus zijn dat als je panelen in breedte veel verschillen je meerdere beugeltjes moet maken. Ik had er 3 in gebruik.
Des te strakker het draad gespannen is des te prettiger snijd het. Zet de spanning echt loeistrak op. Een beugeltje van een figuurrzaag is onvoldoende. Kijk even op Loet zijn pagina. Daar zie je een voorbeeld van een plaat multiplex met een gitaar snaar spanner. Dat werkt echt perfect. Een schakelaartje op de beugel is prettig. Je kan dan met beide handen de beugel op zijn plaats zetten en zonder los te laten de boog "aan" zetten zonder los te laten.
Je snij mallen zou ik ook anders maken. ook hier, neem weer een voorbeeld aan Loet. Je krijgt de LE mooier op deze manier (pagina 2)
En de laatste tip maar dat heb je ongetwijfeld ook gdeaan, eerst de onderkant snijden.
http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/pos_vleugelbouw_1.html
 
Ga toch maar voor pianosnaren dan. De figuurzaag gebruik ik enkel voor het recht afsnijden van de blokken, dat gaat prima. De handzaag is voor de paneeltjes. Is net meer dan 20 CM, dus dat gaat goed. Opspannen gaat ook prima, zit zo'n draaihandvat aan. Enkel, als ik de snijdraad opwarm verliest die zijn vormvastheid, dus hoe hard je ook spant, ....

Ga denk ik maar eens langs de muziekwinkel voor gitaarsnaren. LOL.

Malletjes kunnen inderdaad handiger. Was lekker bezig, en had in de kelder geen zin om de site van Loet op te zoeken. Er stond me wel vaag iets bij van een soort overlap, kruisende snedes.

mallen1.jpg

Dat klopt dus :)
 
Heel mooi materiaal om snijmallen van de maken is formica / HPL.
Bij een interieurbouwer hebben ze vaak wel restjes liggen.
Dat kun je superglad polijsten met schuurpapier 1200. De draad glijdt daar dan heel mooi overheen.
Ik gebruik zelf H-vormige snijmallen die ik aan de bovenkant span. De spanning blijft dan op de snijdraad, ook als deze wat uitzet.
 
Ben je niet tevreden over de gesneden paneeltjes? hij ziet er op het plaatje prima bruikbaar uit.

Let wel wel op dat gitaarsnaar een veel lagere weerstand heeft dan weerstandsdraad. Je moet dus veel nauwkeuriger de spanning regelen, maar als je met een vaste laadstroom werkt moet het lukken.

Een goede snijmal is belangrijker dan de keuze snijdraad denk ik.

Dan komt het moeilijke, de draad soepel en de snede van de voorlijst aan beide kanten gelijktijdig te beginnen. Ieder zijn eigen methode denk ik.

Zelf heb ik mijn snijmallen zo ontworpen dat het heel netjes samenwerkt met mijn zwaartekrachtsnijder. Als alles goed is uitgelijnd hoef ik bij de eerste 20mm van de onderste snede aleen maar te zorgen dat de draad niet loskomt van de snijmal. de rest gaat volledig hands-free :)
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi materiaal om snijmallen van de maken is formica / HPL.
Bij een interieurbouwer hebben ze vaak wel restjes liggen.
Dat kun je superglad polijsten met schuurpapier 1200. De draad glijdt daar dan heel mooi overheen.
Ik gebruik zelf H-vormige snijmallen die ik aan de bovenkant span. De spanning blijft dan op de snijdraad, ook als deze wat uitzet.

Ik heb zelf de very quick en dirty methode van dun MDF gebruikt. 1 minuutje overtrekken en zagen, en 1 minuutje schuren per malletje. 3 paneeltjes, 4 profielen, 8 malletjes. Da's goed te doen voor een eerste probeersel.

Ga ik met andere materialen werken, dan moet je ofwel de malletjes op een cnc bank laten snijden, ofwel een minuut of 10 per malletje investeren aan zagen en schuren.
Heb wel gezien dat als je voor een taps paneeltje de draad langzaam draait om te zorgen dat je tegelijkertijd vertrekt op de LE'es en aankomt op de TE'es, een relatief dik smalletje voor problemen zorgt.

Dus dat formica is wel een idee, lekker dun, en toch hard.

Voor de profi versie ga ik dat uurtje, uurenhalf wel doen.
 
Laatst bewerkt:
10 minuten per malletje red ik niet hoor! Daar ben ik echt langer mee bezig.
Maar ik vind dat het wel waard.
Als je denkt in de toekomst vaker paneeltjes te snijden is het de moeite waard om een gravitycutter te maken.

nb Ik bedoel natuurlijk H-vormige snijbeugels hierboven...:hammer:
 
10 minuten per malletje red ik niet hoor! Daar ben ik echt langer mee bezig.
Maar ik vind dat het wel waard.
Als je denkt in de toekomst vaker paneeltjes te snijden is het de moeite waard om een gravitycutter te maken.
Zie mijn doelstellingen eerste post: simpel en goedkoop.

Lol.
 
Back
Top