Mini DLG met split stabilo.

OK. Volgende stap.

Vleugeltje naschuren en plaats voor legger inschuren.

Vleugelvorm aanbrengen door TE te snijden met een mes is geen goed idee.
7569ea7475d78029698a72092dd7b2c6.jpg

Knippen met een schaar gaat wel prima.

Voor de groef weer een stukje tover mdf genomen, en een schuurpapiertje opgeplakt. Instructie Loet. Aangezien mijn leggertje zo dun en smal is, en de kopse kant mdf exact even breed, geen diepte geleiding. Wel aan voorkant een klein stofkamertje gemaakt. Ik ga dus eerst met het lange stuk zonder schuurpapier op de vleugel staan, en vertrek dan met het deel met schuurpapier achteraan.
7f89b5a265409ed692b34cd47881e3b9.jpg

Zonder het stofgleufje krijg je ribbeltjes in de groef. Kan je ook zien op de foto.
eab9c08e30be1a1de02c63dfb99b2977.jpg

Sowieso, schuren is riskant. Met name langs de lijmnaden zorgt een losgeschuurd stukje lijm met wat stof snel voor de vorming van een vleugel destructor. Diepe groeven als die tussen schuurblok en vleugel blijft zitten.
44c09a1611169c100d0c628a55b1d601.jpg

Vraag: wat voor een lijm? Mijn contactlijm droogt gewoon niet tussen de schuimdelen.

Me een beetje uitgeleefd op het proefvleugeltje, en heb nu wel gevoel wat ik wel en niet moet doen voor de afwerking.
84ee16a1824d3acf4352f7bc5f5a8e49.jpg

Oja, als je de onderkant van de panelen eerst snijdt, dan ligt de bovenkant met vleugeldeel erin niet meer gefixeerd tov de mallen.

Is dat erg, of maakt dat in de praktijk niet uit?

Laatst bewerkt:
Ideetje voor mallen die gefixeerd blijven op te snijden stuk.

Suggesties? Mogelijke problemen?

Theoretisch beter, twee keer positief snijden.

e3e946ce5ddfc5173a871c667a644856.jpg

Als ik je goed begrijp moet je in dat geval de schuimplaat omdraaien.
Dat zou ik nooit doen omdat de dikte van die platen niet constant is. Dat geeft enorme profiel veranderingen.
Ik leg de schuimstukken (voor de gravitycutter) precies gepositioneerd op een vlakke ondergrond. Dan gaan er zoveel mogelijk bakstenen op als mogelijk.
Tegen de voorkant van het schuimblok, die overeenkomt met de LE, leg ik een aluprofiel waar de snijmal overheen steekt.
Op deze manier kan ik het onder-, en daarna het bovenprofiel exact positioneren.
De schuimplaat komt in het hele proces nooit meer van z'n plek.

TE snijden gaat heel goed met een mesje, moet wel erg scherp zijn, mijn voorkeur heeft een scheermes.

Eerst de onderkant snijden is goed, met genoeg gewicht op het schuim sluit alles weer netjes aan voor de bovenste snede, enige fout die overblijft is een horizontale verschuiving tussen de onderste en bovenste snede, omdat dat de onderste snede achter de denkbeeldige profiellijn snijd, en de bovenste deel er voor. Dit zou je op de snijmal een beetje kunnen corrigeren. Zelf heb ik de moeite niet genomen, zelfs al was het gemakkelijk te corrigeren in CAD. mijn snijlijn is zo smal dat het in het eindresultaat niet te zien is.

Hier zijn de snijmallen die ik gisteren heb gebruikt. Ze steken aan de voorkant 10mm uit over het schuim, en lopen achter 20mm door. zo kan je daar de boog op plaatsen, het gewicht aan de zwaartekracht snijder zetten, en dan de draad op temeratuur bregen.

Bijlagen

Hoi musmus,

Snij jij de vleugel 'ondersteboven' dan?

Als ik het goed begrijp snij jij de bovenkant van de vleugel eerst, en daarna de onderkant, maar omdat je ondersteboven werkt is de eerste snede de onderste ?

Beetje lastig te formuleren lol.

Las trouwens in een ander postje dat je de vleugel midromp gaat maken. Join the club, das ook mijn intentie.

En ik ga voor heel weinig v-stelling, vanwege mijn tailerons denk ik toch door de bocht te kunnen!

Kleinere vliegtuigen zijn moeilijker!!

Hoi musmus,

Snij jij de vleugel 'ondersteboven' dan?

Als ik het goed begrijp snij jij de bovenkant van de vleugel eerst, en daarna de onderkant, maar omdat je ondersteboven werkt is de eerste snede de onderste ?

Beetje lastig te formuleren lol.

euhh.. ja !

Ok, wat aan het nadenken geweest over de aansturing van mijn tailerons.

Ik denk dat ik er uit ben.
5cfd68e3c36abd0331804ca45fc0663e.jpg

In plaats van in mijn staartbuis te moeten snijden/boren, ga ik een hoorntje roterende op de TE schroeven. Dan gewoon een trekdraad, en met een veertje terug op zijn plaats.

Door het korte armpje met een op de staart buis gelijmd pennetje daar te laten draaien, krijg ik netjes een up/down op de TE van een paar mm, bij volle servouitslag.

Dat zou goed moeten gaan.

01cfa20f22a1ce9f29705d0f34a8c78e.jpg

f105392e37c86bc355da176184486bcd.jpg

Ik lijm de panelen aan elkaar met uhu por. Enig nadeel is dat deze lijm bij het schuren moeilijk doet dus met mate gebruiken!

Inderdaad. Goed bezig. Dat wortelpaneel in het midden van het plaatje lijkt wel wat weggesmolten/ingezakt rond de LE.
Heb je de vleugelvorm nog van een bestaand model gekopieerd of wat berekeningen op losgelaten, of is het meer een project op gevoel?

Zelf vanochtend de Mylar in de verf gezet. Beetje crackele door ongeduld maar verder wel goed bruikbaar. Wellicht morgen nog even tijd het in de zak te proppen voordat we op visite gaan.

Hoi. Niet ingezakt hoor. Ik heb geen kruisende snedes, dus hangt er nog een dun velletje aan de LE. Morgen wegschuren.

Ontwerp is jarenlang gebrek aan ervaring, dus dat zal wel goed komen.

Lol.

(Die tantalus jongens noemen dat hatseflats geloof ik. Ik ga denk ik voor 'Franse slag'.)

En ik maar wachten op mijn glasdoek en spullen. Eindelijk binnen. Vanuit Nederland betalen voor een levering in België was geen goed idee. Pakjes naar nl verstuurd.

Eindelijk levering, geen glasdoek!!

Dan maar de vleugeltjes afwerken. Liggertjes in geschuurd en verder afgewerkt.
b9a5a03ec5fe152a1c56111b33f162c2.jpg

De TE is hier en daar een hapje uit. Is dat erg?

En de mylars, moeten die de LE volgen??

Gelukkig nieuwjaar!

De TE is hier en daar een hapje uit. Is dat erg?

En de mylars, moeten die de LE volgen??

Nee en ja.

Grote happen uit de te kun je vervangen door een beter stukje uit een "mislukt" paneeltje.

De mylars moeten precies op elkaar aansluiten bij de le, lukt dat niet dan laat je ze iets uitsteken. Te maakt niet uit zolang de mylar maar niet te kort is.

Ziet er top uit!
Mijn eerste vleugel miste ook een paar van deze hapjes maar daar zie je na het baggen niets meer van!
Als het te grote hapjes zijn kan je het idd makkelijk opvullen door een stukje recht uit te snijden en het te vervangen

Lost-foam techniek is niet moeilijk.
Netjes inpakken in keukenplastic. Lappen glas met spuitbus-lijm er op plakken, met een kwast doordrenken met epoxy. Wc-papier er omheen, dan keukenplastic. 5 minuutjes in de vacuumzak. wc papier er af, opnieuw keukenplastic er om, en terug in de zak voor het uitharden.
Na het uitharden stukje opensnijden en aceton er in gieten. trek je zo alle gesmolten schuim er uit.

Back