Mini Me-163 Komet

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

Ik heb net m'n Me-163 Komet af! Gemaakt uit roze foam en depron! Hoe ziet ie eruit voor m'n eerste zelf ontworpen vliegertje?

Span: 60cm
Motor: GWS edp050
Batterij: 450mAh
Servos: GWS pico
ontvanger: multiplex 5/6
Totaal gewicht: 120 gr

Fotos:
normal_mijn_komet1.jpg

normal_mijn_komet2.jpg

normal_mijn_komet3.jpg

Hij vliegt goed & stabiel, redelijk snel!!
Een minder goede eigenschap is dat hij in scherpe bochten snel stallt (door verlies snelheid) en naar beneden valt. Vooral vervelend bij het landen: op 3 vluchten al 2 schroefjes gebroken :-s
Is dit typisch voor vliegende vleugels of komt dit gewoon omdat het gewicht iets te hoog is?

Er zit alvast 1 ontwerpfoutje in: voor het "gemak" heb ik de elevons aan de binnenzijde van de vleugel gemaakt. Helaas remt dit natuurlijk sterk af bij het nemen van bochten...

Nu, voor het verder dekoreren: hoe zou ik dit aanpakken? Het moet zo licht mogelijk zijn en zonder "geavanceerde materialen". Ik zou het met papier beplakken (houtlijm met water erbij) en dan verven of met een alcoholstift mss?

Ziet er goed uit!!
Je moet met elke ME163 geen krappe bochten draaien. Ruim vliegen dan is er niets aan de hand.

Ik denk dat het uit zou maken als je juist alleen aan de tippen elevons zou hebben.

1. De achterlijst zit daar meer naar achteren, dus werkt het beter (met minder uitslag)
2. Je hebt als je veel up geeft eigenlijk de tipverdraai-ing de verkeerde kant op. Dat maakt de boel instabiel.

Daarnaast help lagere vleugelbelasting altijd bij een vliegende vleugel. Bij "up" geven neemt het vermogen tot lift af, net terwijl je eigenlijk meer wil hebben. Vergeleken met met een "normaal" profiel heb je altijd minder lift.

Helaas heb ik van de week mijn ME 163 met invliegen gecrashed.
Ik had via via een ME-163 van ACT gekregen voor sinterklaas. Deze heeft de hele tijd in een kast gelegen en nu pas heb ik hem gebouwd om ermee te gaan vliegen. Als motorisering had ik een Typhoon 6/13 erin met een 5,2x5,2 camspeed prop aan 3s1p 2600 Polyquest. Helaas reageerde het model iets te fel op mijn correctie toen hij werd gegooid. Vogende week wordt het model gerepareerd en dan gaanw e het opnieuw proberen maar dan met een beetje expo op de roeren.

@Theo

Zoals ik al eens geschreven heb op dit forum heb ik ook een ME163 van ACT. Ik heb hem gevlogen met een speed 400 wat geen succes was. Daarna heb ik het eens geprobeerd om het model zo licht mogelijk te bouwen. De multiplex kielvlak heb je natuurlijk ook vervangen door balsa :)
Verder zit er een CDmotortje in en twee 700 Mah lipo's. Uitslagen op de roeren zijn belachelijk klein. Uit m'n hoofd maximaal iets van 2mm.
Vliegt heel makkelijk en voor de start is een stevig zetje vanuit stand voldoende.

Nee, helaas, moest dat multiplex kielvlak blijven ivm het zwaartepunt, en nog moet de accu vrij ver naar achteren. De uitslagen waren al redelijk klein, maar schijnbaar toch nog te groot. Wel kon ik aan die paar meter gelijk al merken dat het model behoorlijk snel zal zijn.
Voor de reparatie zit ik te denken om in de gebroken vleugelhelft 2 stukjes koolstof ligger te gebruiken om de breuk te versterken. Ik ben daar nog niet helemaal uit.
En voor die 22 euro wat het ding kost is dit een wel heel erg leuk compleet modelletje. Idd te vliegen vanaf een speed 400 maar dan heb je kracht nodig om hem te starten.

@Harold: inderdaad, daarom dat ik het ook een ontwerpfout noemde :-)

Zou het mogelijk zijn om die ACT Comet naar pusher om te bouwen, accuvak in neus maken?
Dus lichte 20-30 gram motor in staart, balsa/licht kielvlak en dan de accu naar voren.
Kan een van beide Theo's inschatten of dat met het zwaartepunt te doen is?

@ dentompie: Mooi gebouwd!, waar heb je roze schuim gevonden?

@pjotrrr: als ik mij niet vergis was het 6 euro voor een plaat van 1,5m² bij de Gamma :-D

Peter, ik ben bang dat het dan heel lastig zal zijn om hem uit te balanceren. Het zwaartepunt van dat ding licht heel ver naar voren.

Ben alvast maar begonnen met repareren. Peter om die me-163 van ACT om te bouwen naar een duwmotor gaat niet lukken. De romp achter de vleugel is te smal om daar een speed 400 of iets in die trend in te proppen. Daarnaast moet de motor dan zo ver naar voren dat het gehele rompje er compleet anders komt uit te zien.

Helaas...
Maar als ik er nog eens een zie liggen voor weinig misschien leuk voor een extreme verbouwing :D

Je zou kunnen denken aan een propverlenging,
al dan niet in een klein lagertje.
Staat volgens mij op dit forum nog wel iets over.
Harold, de Electrovlieg deskundoloog, weet er meer van.

Back