Mini V-stabi

Hoi allemaal,

Vandaag is de eerste Mini V-stabi aangekomen in Nederland (voor zover ik weet).

De Mini V-stabi is voor de kleinere flybarless heli's tot en met Trex 500/Logo 400 size.
Het totaal gewicht is 15 gram! Niet slecht als je bedenkt dat je voor een spectrum zender
slechts een sattalietje hoeft in te pluggen om het kastje ook gelijk als ontvanger te laten werken.

Ongeveer hetzelfde doosje als een gewone V-stabi:

De inhoud:

Ja, hij is echt klein:

Gr. Bas

Laatst bewerkt:
Hey gaaf Bas!!!!

Ik had hem in Spanje al gezien, ding is echt klein! Hier zit gewoon onze bekende 4.0 software en alles op? Werkt verder precies het zelfde?!

Heb ergens gehoord (Nico of John) dat het systeem ook voor een aantal andere 2.4 systemen te gebruiken is/wordt? Hoe gaan ze dat doen met bijv. het FASST systeem? Verloopstekkertjes?

Verder erg benieuwd naar de bevindingen!

Groenten,
Tjerk ;)

Hey Tjerk,

Als het goed is zit er gewoon V4 op. Ik zal straks de cd eens in de computer
stoppen en kijken of de software hetzelfde is.

Voor het fasst systeem moet je volgens mij gewoon nog steeds een ontvanger
gebruiken, die je door middel van wat kabeltjes aan de V-stabi verbind. Maar dit
weet ik ook niet 100% zeker.

Gr. Bas

Leuk dingetje :P Wil er ook wel 1tje voor de 450.

Voor de Fasst systemen komt Futaba uit met een speciale sat. receiver. Is dan precies hetzelfde te gebruiken zoals Spectrum.

Als het goed is zit er ook 4.0 op. Lijkt me erg strak <500 size met stabi!

Heb ergens gehoord (Nico of John) dat het systeem ook voor een aantal andere 2.4 systemen te gebruiken is/wordt?

Yep, op HF lopen hier topics over, andere systemen zouden in testfase zijn, er stonden zelfs foto's van de Mini VBar met andere sattelieten.

Helaas heeft mijn Logo500-crash er anders over beslist, anders had ik er al ééntje gehad...(budget !). Zijn al bij diverse shops in voorraad geweest, maar intussen weer uitverkocht.

Voor de (waarschijnlijk) eerste set in nederland krijgen we eigelijk bar weinig info, tuurlijk willen we gewoon alle beschikbare info, zoals of t ook werkt met andere 2.4ghz systemen/merken, eigen mening van algeheel gebruik. en hoe t allemaal op een helitje toepasbaar is, dat t ding klein is weten de meesten wel denk ik....

Leuk als je dingen als eerste hebt, maar daar hangt ook wel iets een "verantwoordelijkheid" aan vind ik, ...dus pleaze wat meer info Bas.

Hoi,

De software is gewoon hetzelfde als van de normale V-stabi. Ook staan er al wat
setup video's op deze pagina: VStabi Version 4

@ Bartjuuh
Je vraag over het gebruik van andere radio systemen is in dit draadje al 2x beantwoord,
verder is hier nog weinig over bekend. Ik heb hier zelf nog geen onderzoek naar gedaan
aangezien ik met spectrum vlieg en daar ook nog geen tijd voor heb gehad. Over het
gebruik kan ik nog niets zeggen aangezien de rest van de electronika voor de Rave nog niet binnen is.

Zodra ik wat meer weet of ermee heb gevlogen laat ik het heus wel weten, wees maar niet bang ;)

Gr. Bas

Het is weer tijd voor een update:

Daarnet de laatste hand aan de Rave gelegd, hij is nu dus vliegklaar met Mini V-stabi.
Dus als het weer een beetje meezit dit weekend invliegen, zodra hij is ingevlogen
en lekker vliegt zal ik ook wat screenshots maken van de software. Dat kan ik
nu ook wel doen, maar weet natuurlijk niet zeker of alle waardes al goed zijn.

Het instellen gaat met precies dezelfde software als een gewone V-stabi, over
dat instellen staan genoeg filmpjes op de link die ik hier eerder heb geplaatst dus
dat ga ik niet nog eens allemaal uit zitten typen :)

Draden wegwerken is een stuk makkelijker als normaal, aangezien je nu maar 1 boxje hebt
waar alle bedrading heen gaat. Scheelt een hoop gepriegel en gedoe!

Uiteindelijk setup:
- Rave 450 met Flybarless rotorkop
- Mini V-stabi
- Savox SH-0257 (Cyclic)
- JR 8900G (rudder)*
- Jive 60LV**
- Scorpion -6
- Radix 325mm bladen
- +- 12 Graden pitch

*Fulsize op de rudder is natuurlijk zwaar overkil maar het enige wat ik zo snel voor handen
had. Later wil ik hier gewoon een mini servo op hebben zoals de JR3500G.

**Jive is aan de zware kant voor een 450, maar dit was een van de weinige regelaars
waarvan ik zeker wist dat de bec goed zou zijn en een sublieme govenor functie. Ook
is er met deze regelaar nog zat mogelijk wat betreft 4 en 6s setups.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat je met de usb aansluiting
erg lastig bij de V-stabi komt omdat de maingear in de weg zit.

Ben benieuwd hoe het gaat vliegen!

Bas

Laatst bewerkt:
Hey Bas!

Stoer ding! Ziet er goed uit die mini V-bar, formaatje is lekker zo!
Fraai kopje trouwens, even aan wennen maar ziet er leuk uit.

De linkage-rod naar de tail toe is wel erg krom gebogen, loopt dat nog wel soepel?

Succes met de V-maiden!
Tjerk ;)

Linkage is inderdaad nogal krom, normaal gesproken zit er zelfs nog een
extra geleide dingetje, waardoor hij het hoogteverschil over een nog kortere
afstand moet compenseren dus die heb ik maar weg gelaten. Het geheel loopt
wel soepel nu.

moet hij zo liggend geplaatst worden? scheelt idd erg veel gepruts met eigelijk 1 zon kastje! ziet er goed uit, mooi spul allemaal!

Ja idd liggend, met de stekkeraansluitingen naar voren of naar achteren. Met de stekkers
naar de zijkant snappen de gyro's het volgens mij niet meer.

En, hij vloog prima :D

In eerste instantie alleen een wat te hoge tail gain, maar dat was snel opgelost.
Ik heb maar 1 vluchtje gemaakt, maar wat me nu al opvalt is dat er meer power
in zit en de pirouette rate super constand is.

Morgen hopelijk meer!

Gister weer 3 vluchtjes gemaakt. Bij aankomst op het veld was ik een
beetje teleurgesteld dat het zo hard waaide, toch wel windkracht 4.

Alsnog proberen met de FBL Rave, en die vloog verbazingwekkend goed! Erg
strak en duidelijk meer power als de flybar versie :) Ook over de constantheid
van de pirouettes ben ik zeer te spreken :D (zelfs met de harde wind)

De parameters zijn bijna goed, dus zal binnenkort eens wat screenshots maken.

Back