Mini Xerces f3p

Discussie in 'F3P' gestart door Jan scholten, 12 mrt 2011.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    good old GWS rubber prop fillers
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dank, via HK te verkrijgen neem ik aan? Krimpkous kan ook?
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    nee en misschien ;)
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Zijn deze te vertrouwen ivm prophangen?
    Ik heb nu ook met een alu prop saver van meer dan 2 gr op een toestelletje van 55 gr, dat moet lichter kunnen (dat is een halve 2S 70 mAh lipo alleen voor de propsaver)

    Ik heb een Graupner Acro UHU gehad (later pico raven) en die had een soort van rubber spinnertje waarmee de prop (5 x 4.3) tegelijk op de motor werd vastgeklemd. Nu ja, vast... het is wel meer dan 1 keer gebeurd dat die prop met spinner er tijdens het vliegen vanaf schoten. En dan nog niet eens bij het prophangen, want dat kon zo'n ding niet aangezien ie zo'n 150 gr woog (was nog met een speed 280 plus brushed motor)

    Ook m'n GWS pico stick heeft dergelijke 'rubber spinner prophouder', daar is de prop bij mijn weten nog nooit vanaf geschoten (maar hiermee kan je met moeite een looping mee maken)
     
  5. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Die rubberen prop adapters werken wel goed tot een watje of 30. Daarboven niet. Met de Gunther propjes laten ze meestal pas los als er een haarscheurtje in de prop zit. Ze werken ook goed met GWS propjes en een 2.3mm asje.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Die Graupner Acro UHU was net met een Gunter 125 x 110 (5 x 4.3) prop... daarom vertrouw ik die oplossing niet zo. Maar in dat geval trok die prop 150 gr vooruit.

    Ik zoek een lichtgewicht oplossing voor iets dat moet kunnen prophangen met een gewicht van minder dan 50 gr. Vermogen zal ergens sowieso onder 30 watt liggen.

    Krimpous kan ik eens proberen, een stukje silciconen brandstofslang is misschien een andere mogelijkheid...
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Een mini F3P kist maken lijkt me nog steeds leuk en ondertussen heb ik 22 gram aan electronica die erop mag. (op basis van de AP03 motor en de 19 grams servo's bij HK)

    Mag ik vragen wat de spanwijdte en totale lengte is/was van de mini Xerces?
    Vergelijkbaar met de UMX?

    Leeft ie nog?
    Heb je tips voor verbetering?
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Met 1S of 2S Lipo?
    Je bedoelt waarschijnlijk de digitale 1.9 grams servos van HK (HK-5330) ? Bestaat trouwens ook een 1.7 gr versie, HK-5320

    HK-5320 Ultra-Micro Digital Servo 1.7g / 0.05sec / 0.075kg
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    1.9 gram servo idd. ;)
    Die 1.7 grams had ik ook gezien.
    Die ga ik pas overwegen als het concept werkt en ik nog lichter wil.
    De kist zelf (45cm span) maak ik nu van 1.5*1.5 balsa en condensatorpapier of dunne mylar. Ik hoop in de buurt van 8 gram te blijven....

    Volgens HK kan de Ap03 max. 1S verdragen.
    Verder kan de regelaar geloof ik ook maar 1S aan.
    Ik wil kijken of ik 100mAh cellen kan gebruiken.
    Ik was opzoek naar stekkertjes voor cellen die in een Kyosho minium passen, maar die zijn niet te vinden/veel te duur (7,50 voor een soort van laadkabel, zonder verzendkosten)

    Zijn daar lichtere oplossingen voor te vinden?
    Ik heb nu JST stekker in de proefopstelling..... En die 'kabelboom' weegt 2.9 gram!

    Ik heb gelukkg wel wat ervaring met indoor vrije vlucht. Ik maakte al eens een F1D (55 cm span en 1.2 gram! (komma staat deze keer niet verkeerd))

    Als het werkt is dit een linke naar de tekening die ik tot nu toe heb gemaakt (tijdens de bouw doe ik alweer dingen anders...)

    https://www.dropbox.com/s/9hrqnek2t07h2a1/MiniF3PErikCrins.png
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Hangt van het type af... je hebt een AP03 van 4000/4200 (?) kV en een van 7000 kV.

    Met de AP03 4000/4200 kV kan je wel op 2S. Zie thrust data in de link hieronder. 2 afzonderlijke 70 mAh 25C Lipo celletjes parallel solderen en je hebt voldoende piekstroom. Samen met een YGE 7S ESC zonder BEC (geschikt voor 2S)

    Micron Radio Control : Brushless Outrunners
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    De 7000kV versie heb ikmomenteel.
    Dus voorlopig houd ik het op 1S. Als deze setup vliegt wil ik laternog wel eens mijn best doen en her en der grammen af te schaven..
    Ik vraag me trouwens ook af of de 1.7 grams servo's sterk genoeg zijn voor op rol?
    Twee keer 1.7 gram en een 1.9 gram op rol lijkt me mooi.

    Volgende week vind ik hopelijk weer wat tijd om het frame af te ronden (foto's volgen tegen die tijd wel)
     

Deel Deze Pagina