"MiniGee" ???

Is het mogelijk om De SuperGee 1 op 1 te verkleinen tot 1 meter span?

Dan zou ik uitkomen op een vleugel met een opp. 9,7 dm2.
De OFA1 heeft opp. van 10,3 dm2 en de OFA 2 11dm2

Beide OFA's zijn ontworpen voor een vlieggewicht van ongeveer 100 gram, en een vleugelbelasting tussen 9.1g dm2 en 9.7g dm2
Als ik de zelfde vleugelbelasting gebruik dan zou ik met de "MiniGee'' op een vlieggewicht tussen de 88.3 en 94,1 gram uitkomen. Klopt dit, of zit ik er compleet naast?

Het lijkt me vrijwel onmogelijk om zo licht te bouwen incl. flapperons.

Ik ben van plan om de Supergee II profielen te gebruiken dus AG455ct =>AG46ct=>AG47ct.
Gaat dit goed bij zo'n kleine zwever of moet ik de profielen aanpassen of zelfs andere profielen gebruiken?

Om wat meer speel ruimte krijgen met het gewicht zit ik er over te denken om de vleugel koorde met 25% te vergroten dan kom ik op een opp van 12.2 dm2 uit en een vlieggewicht tussen 111 en 118 gram. Dit ook weer berekend met de vleugelbelastingen van beide OFA's

Tussen welke waardes moet de vleugel belasting van een goed vliegende DLG zitten?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. Ik wil graag weer een nieuwe mini bouwen en dit keer met vacuumbagging.

Groeten
Jeroen

Jeroen,

Drela heeft ook op mini-gebied het een en ander ontwikkeld. Geloof dat hij met name HLG (dus geen discus) tekeningen hiervan heeft gemaakt : de Apogee series. Aanpassing van de V staart naar de gewone DLG configuratie conform SG2 staartgroep (downscalen), en natuurlijk versterkingen en een werpblade geven de meest gangbare mini-configuraties van dit moment. Tekeningen:

http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/markdrela_apogeehlg.htm

Een 1:1 downscale van de SG2 zou wel leerzaam kunnen zijn, echter de koorde zou ik niet te klein maken voor een mini, en de overmaat aan V-stelling in een mini is erg prettig om rustig thermiekbellen uit te kunnen draaien (natuurlijk ook noodzakelijk als je geen flapperons hebt).

Ik heb soortgelijke mini's als de Apogee met standaard DLG-staart gebouwd. Laatste heb ik ook licht gehouden: 127 gram. Echter mogelijk om deze te verzwaren tot 205 gram dmv ballast in zwaartepunt. Meer dan 95% van alle vluchten vlieg ik nu met vol ballast; dus 205 gram. Op rustige dagen is het verschil tussen wel en geen ballast bij mij maar 5 seconden, terwijl het gebied wat je af kunt zoeken naar thermiek veel groter wordt. Ook kun je langer in een thermiekbel blijven omdat je makkelijker terugkomt met een beetje ballast.

Invloed van flaps om betere vliegeigenschappen te krijgen, vallen mij al een beetje tegen bij full-size. Wel prettig van flaps is dat je in onrustige condities meer controle hebt. Flaps lijken mij niet positief voor mini's; maar proberen is alleen zeker weten. Stijfheid van de vleugel neemt af en kans op flutter is ook aanwezig. Je kunt misschien wel denken aan een minder stijf achterdeel van je vleugel, en deze enigsinds positief geflapt maken (bijv. 1mm). Als de snelheid hoger wordt, dan zal deze enigsinds flexen, en het profiel dus vlakker maken.

Peter

Het gebruik van flaps bij een mini zie ik ook niet als een must. Bij de F3K vind ik ze onmisbaar. Bij taken als 5x2min en 1,2,3 en 4 min kun je gewoon geen seconde vliegtijd verliezen en is het landen op de seconde nauwkeurig zonder flaps niet te doen. Bij de voorgestelde taken voor de mini's is en iedere taak behoorlijk wat ruimte in de werktijd en kun je gerust wat laten liggen door niet precies te landen.

Als je beseft dat Peter ook nog eens rond de 50 meter gooit met zijn mini is het ook daar geen reden om flaps bij de mini te gaan gebruiken.

Het gewichtsverhaal bij de mini's heeft inderdaad een aardige wending gekregen het afgelopen jaar. Was de insteek eerst om alles zo licht mogelijk te houden werd onder aanvoering van Peter naarmate het jaar vorderde bij de modellen toch steeds meer lood toegevoegd. Niet alleen bij de mini's overigens.

Ik weet niet of je deze toevallig al gezien hebt?
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=725645
Een 1 meter met Flaps, schijnt ook erg goed te vliegen.

Jeroen,

Heb de draad idd wel eens gelezen; zeker zeer mooi gemaakt!
Het is echter altijd weer lastig om de aansturing van de flaps goed in te bouwen. Dit komt zeer nauwkeurig, en er is altijd een risico op flutter, lichte speling of servo's die uit positie lopen etc. Alleen richting en hoogteroer maken het in ieder geval een stuk eenvoudiger, zeker bij een mini. Ruimte om de servo's in te bouwen kun je je ook besparen, en niet te vergeten de beperktere accu capaciteit die je nodig bent zonder ailerons.

Tijdens het aansturen van de ailerons tijdens het vliegen ontstaat ook extra weerstand. Het gebruik van de ailerons tijdens thermiekvliegen daarom minimaliseren, zeker grotere uitslagen. Door een grotere V-stelling is een mini uit zichzelf al stabieler, wat de extra weerstand door het gebruik van ailerons om steeds te corrigeren, ook minder maakt.

Peter

Jeroen,

De Apogee is een heel goed vliegend model. Mijn volgende mini (de EVOluzione) krijgt flaps.
Ik wil hiermee met rolroeren leren vliegen. Ik heb het ontwerp in grote lijnen klaar zit, alleen
nog over de profiel keuze na te denken...binnenkort meer... 8) (nieuw draadje)
Cheers

Bart

Mijn MiniG

Ik heb de afgelopen weken een SuperGee II op 2/3 grootte gebouwd. Alles op 2/3 geschaald, ook de vleugels. Die zouden wel erg smal en dun worden, maar dat vindt ik nu juist mooi aan de SuperGee, dus ik heb het gewoon maar geprobeerd.

Ik ben begonnen met de staartgroep. Deze heb ik gemaakt van licht balsa, gelamineerd met 25 grams glas. Een eerder groepje dat ik gemaakt heb bleek wat zwaar te worden, waarschijnlijk omdat ik het balsa niet eerst gesealed had, zodat er veel epoxy in het balsa trok. Toen ik wilde sealen, bleek mijn spanlak op te zijn, dus heb ik maar gesealed met een oranje Motip spuitbus. (het was in de tijd van het EK, dus de kleur leek wel toepasselijk) Na ze gebagged te hebben bleek het groepje 7,3 gram te wegen.

827148713a4c06e69.jpg

foto: De staartgroep

Daarna aan het rompje begonnen. Ik wilde de vorm van de SuperGee behouden, dus heb ik die ook 2/3 geschaald. Omdat ik nog geen ervaring heb met koolstof rompjes, heb ik 1mm triplex gebruikt (dat kan ook mooi gekromde vormen volgen). Een rond rompje van triplex maken valt niet mee, dus heb ik 'm maar plat gemaakt (dan lijkt het rompje van onderaf nog het meest op de SuperGee). Eerst alle componenten die er in zouden moeten opgemeten (1S lipo 300mAh,Corona RS4P1 ontvanger en 2x 4,7gram servos), om de hoogte van het rompje te bepalen. Het bleek dat ik bij de neus minder hoogte nodig had (lipo) dan verder naar achteren (servos) dus kon ook de onderkant een mooiere gestroomlijnde vorm krijgen. Het rompje is wel wat zwaar geworden (ongeveer 20 gram).

827148713c960c7b9.jpg

foto: Bovenaanzicht romp
827148713c96b44de.jpg

foto: Zijaanzicht romp
827148713c976017b.jpg

foto: Componenten in het rompje. De Lipo zit voorin...

Daarna een halve SkyShark 3P als staartboom gebruikt, en het geheel in elkaar gezet. Het hoogte- en richtingsroer worden met single-pull aangestuurd.

Toen was het tijd voor de vleugels. Een clubgenoot heeft voor mij de vleugels gesneden met behulp van zijn zelfgebouwde CNC hotwire cutter. Daarna mylars gesneden en á la Loet een 'schilderijlijst met spijkertjes' gemaakt voor het toepassen van zijn koolstof disser techniek. De mylars in de (auto)was gezet, een laagje 25 grams glas op de mylar, de disser van koolstof roving en daarover nog een laagje 25 grams glas. Op de onderkant netjes een stukje roving toegevoegd ter versteviging van het werpblad. Helaas ben ik die versteviging in de hectiek van het, voor het eerst, baggen van een vleugel vergeten aan de bovenkant. Ik heb de vleugel als één geheel gemaakt, en later gedeeld. De vleugel kwam goed uit de zak, ik was alleen bezorgd over de achterlijst: de laatste centimeter bestond alleen maar uit glas en disser. Wel 4 lagen glas en twee rovings maar het zag er toch wat flexibel uit, als dat maar goed gaat (voor je het weet gaat ook deze met veel lawaai naar boven ;) )... Na de vleugels doorgesneden te hebben, gaten voor de servo's te hebben gemaakt, onder de juiste v-stelling weer aan elkaar en op de romp gelijmt te hebben was het tijd om de servo's voor de flapperons te plaatsen. Dat ging goed, ze zaten alleen nog niet helemaal goed vast. Dus een drupje epoxy eronder, aandrukken en wachten. Helaas had de epoxy niet alleen de servos netjes in het gat gefixeerd, maar ook de tandwielen van de servos vastgezet. Dus met veel gedoseerd geweld de servos weer verwijderd. Helaas kon ik mijn zorgvuldig gemaakte kanaaltjes voor de bedrading binnendoor niet meer gebruiken, en lopen de servodraadjes van de nieuwe servos nu buitenom....

82714871531d8a5d4.jpg

foto: aileron servos, doordat de vleugel zo dun is steken ze ongeveer 2mm uit..

Dit is het geworden (AUW 125gram, incl 5 gram lood):

8271487143ed2c184.jpg

foto: bovenzijde
8271487143edd450f.jpg

foto: onderzijde

Toen was het tijd om de MiniG in mijn zender (een MPX Cockpit SX) te programmeren. Dat was nog een hele klus: Omdat ik een 4 kanaals ontvanger gebruik kan ik de aileron servos niet eenvoudig op kanaal 1 en 5 prikken zoals Multiplex het graag ziet. Er is wel een mogelijkheid om aan kanaal 4 een functie toe te wijzen (in dit geval de aileron) maar dan worden alle standaard flapperon mixes (differentieel, flaps en spoiler) niet automatisch overgenomen. Na veel zoeken en experimenteren bleek het toch werkend te krijgen met behulp van de 3 vrije mixers die nog beschikbaar waren.

Tijd voor de maiden! Vrijdagavond was het zover, het was windstil op de Ginkelse heide, dus ideaal voor het afstellen. Hij vloog hééél mooi! Wel even wennen, want ik had nog niet eerder met ailerons gevlogen, maar ik kon superkorte bochtjes draaien zonder veel hoogte te verliezen. De glijhoek zag er veel beter uit dan die van m'n Spinnin' Birdy, dat belooft wat! Het DLG'en ging ook goed, maar als ik wat harder gooide had ik flutter op m'n hoogteroer zodat het niet zo hoog uitkwam.

Zaderdag een extra veertje geplaatst in het hoogteroer, en de flutter bleek verdwenen. Doordat er nogal wat wind stond, en m'n hoogteroer van z'n zadeltje loskwam (dat heb ik altijd de eerste dag) heb ik er verder niet meer mee gevlogen...

Ik heb het gevoel dat dit een goed kistje zal blijken te zijn...

Jaap

Laatst bewerkt door een moderator:
Fotor,
Hoezo tweede plek, numero uno, daar gaat het toch om;)
Die Loet is echt wel te pakken, toch ooit niet dan

Loet,
ja ja je moet gaan uitkijken :D
Ik zou maar flink gaan oefenen.
Ik heb gehoord dat er ergens eind deze maand een leuk oefenwedstrijdje in duitsland is :rolling:

Jaap,
Ziet er goed uit, ben erg benieuwd hoe een smalle vleugel met een redelijk laag gewicht presteerd.
Best netjes, nee prima, 125 gram en dan full-house.

Frans

Back