Klaar om te schuren
Van mij ook nog wat plaatjes.
Voor de bevestiging van het kapje heb ik de bijgeleverde spullen gebruikt. Met een stukje verenstaal maak je een pennetje dat in een stukje plastic huls schuift, het pennetje valt in een voorgeboord gaatje in het voorschot van de romp. Hierbij ontstaat helaas een spleet van 1 mm breed. Jammer.
In de romp heb ik een stukje triplex verlijmd om een hoogstarthaak in te kunnen schroeven. Deze zal ik niet meteen plaatsen omdat ik geen hele lichte lijn heb. Maar de mogelijkheid is er zo wel.
Voor het lijmen van de staart zijn wat blokken van mijn zoon geleend.
De vleugels zijn allemaal klaar om te schuren. Dit gebeurt morgenavond op de clubavond.
Beide sets vleugels naast elkaar:
Hier zie je mooi de assymetrische vleugels van de acro (de korte vleugels vooraan). De thermic vleugels heb ik wel goed verlijmd, hier zie je goed het om-en-om effect van de voorste 'ribben'.
Ik ben erg benieuwd naar het verschil in vliegeigenschappen van beide vleugels. Nog even de verschillen op een rijtje:
Acro
- spanwijdte 70 cm
- symmetrisch profiel
- nauwelijks V-stelling (4 mm aan de tippen)
- ailerons over de hele spanwijdte
- ailerons hebben grotere koorde
- gewicht 100 gram (fabrikant)
Thermic
- spanwijdte 90 cm
- gewelfd profiel
- middenstuk plat, maar opstaande tippen (25 mm aan de tippen, V-stelling moet nog worden aangebracht)
- ailerons van wortel tot aan de opstaande tippen
- ailerons hebben kleinere koorde
- gewicht 120 gram (fabrikant)
Mijn verwachting is dat de thermic een rustiger vliegbeeld zal hebben dan de acro door de V-stelling, relatief kleinere ailerons, kleinere uitslagen op de staart en de grotere spanwijdte. Hij zal waarschijnlijk beter glijden door de grotere spanwijdte en de profielkeuze. De acro zal - ondanks de vrijwel gelijke vleugelbelasting - vlotter vliegen door het symmetrisch profiel en wendbaarder zijn door de beperkte spanwijdte en de relatief grotere ailerons.
Eens kijken in hoeverre we gelijk hebben....