Minus Acro

kan je daar wat mee doen op een open veld? met rekker afschieten? tipke vullen en er een carbon werpstaafke in lijmen??

Ik ga een triplex plaatje maken onderin de romp zodat ik evt een haak in de romp kan zetten voor elastiekstarts. Dat moet dan wel een hele licht lijn zijn, anders krijgt de kist de lijn niet naar boven.
DLG starts zullen moeilijk zijn met dit kistje. De staart is waarschijnlijk te kort en sowieso is een V-staart niet erg geschikt om te dlg-en. Ik ben zelf dlg-er dus ik zal zeker wat SAL starts proberen, maar daar verwacht ik niet veel van.

kan je daar wat mee doen op een open veld? met rekker afschieten? tipke vullen en er een carbon werpstaafke in lijmen??

E6GuxiE5yDk[/media] zie je een fimlpje van een Minus Thermal in open veld.

Met een elastiek afschieten heb ik ook al zitten aan denken maar daar is het rompje niet sterk genoeg voor naar mijn mening.

En hem als DLG te gaan gebruiken, nja mss een mogelijkheid maar het is nog maar de vraag of hij conrtolerbaar te werpen is.

Ik denk dat een mini hoogstart elastiek nog het makelijkst word om hem een beetje op hoogte te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan er ook mee slepen.

100002A_1.jpg
100002A_3.jpg

Eric

Tja, is ook al in me opgekomen Eric. Zal je hiervoor een sleephaakje moeten maken of gewoon met een stukje klitteband doen?

Ik denk dat ze hier op een van de richting/hoogte servo's een push/pull hebben gemaakt richting het neusje.
Zodat je bij vol hoogteroer kan loskoppelen.

Bij de Robbe Loo 100 hebben ze dit ook toegepast
Plaatje 16 en 19 in de bouwbeschrijving van de L00 100.

Ik heb dit kistje zelf ook dus ik kan eventueel wat foto's van deze koppeling toesturen

Eric

Eric, ik denk dat ik hem begrijp, maar een fotootje kan geen kwaad. Eigenlijk vind ik dit wel een heel leuk idee. Er is altijd wel iemand met een parkflyertje te vinden om je omhoog te slepen.

Hoe is het met de longen?

Ik ga even kijken aan het eind hoe ik uitkom met plaats in het rompje. Ik kan me zo voorstellen dat de accu en/of ontvanger teveel in de weg zitten om fatsoenlijk een stangetje te kunnen trekken. Dit kan makkelijk achteraf ingebouwd worden. Als het een beetje kan doe ik het.

Dit weekend eindelijk tijd gehad om de vleugels te schuren. Ik ben heel tevreden met het resultaat. Profiel verloopt mooi gelijk over de ganse vleugel.

En natuurlijk enkele foto's

tnimg0363cq3.jpg

img0365qj2.jpg

en op de Zagi

img0364fo1.jpg

Morgen hopelijk folie halen, dan kan ik eindelijk beginnen afwerken.

vwb een sleepkoppeling... de truc met een stukje klitband onder de neus is simpel genoeg... (hoewel aerodynamisch iets minder)

Volgens mij ontbreekt er een stukje aan je rechter aileron, klopt dat?

vwb een sleepkoppeling... de truc met een stukje klitband onder de neus is simpel genoeg... (hoewel aerodynamisch iets minder)

Volgens mij ontbreekt er een stukje aan je rechter aileron, klopt dat?

Goed gezien,

Was iets te dun geschuurd, dus dit heb ik uitgesneden. Ik ga er nu een nieuw stukje balsa in lijmen en dit her schuren.

Ziet er hier op het scherm strak uit Olivier.

Deze jongen (ik dus) heeft iets niet helemaal handig gedaan. Als je de helften van de vleugelvoorkanten op de juiste manier op elkaar plakt komen de 'ribben' aan de voorkant boven en onder mooi om-en-om. Ik heb de boven- en onderkanten zo op elkaar geplakt dat het om-en-om effect weg is. Ik zit nu dus met 2 verschillende vleugels! Ook apart, maar het oorspronkelijke effect had mooier geweest. Ik dacht alles nog wel zo mooi uitgedacht en genummerd te hebben.... Het zal zo prima vliegen, maar die ribbetjes is juist één van de aspecten die dit kistje zo'n apart uiterlijk geven. Bij de thermiekvleugel gaat me dit niet gebeuren natuurlijk :neutral:.

Van het transportkistje heb ik waarschijnlijk één van de eerste pogingen gekregen. En u mag raden op welke ochtend die gesneden zijn ;). Eric werkt aan een oplossing, en ik heb er alle vertrouwen in dat die er komt.

Klaar om te schuren

Van mij ook nog wat plaatjes.

Voor de bevestiging van het kapje heb ik de bijgeleverde spullen gebruikt. Met een stukje verenstaal maak je een pennetje dat in een stukje plastic huls schuift, het pennetje valt in een voorgeboord gaatje in het voorschot van de romp. Hierbij ontstaat helaas een spleet van 1 mm breed. Jammer.
Minus30.JPG

In de romp heb ik een stukje triplex verlijmd om een hoogstarthaak in te kunnen schroeven. Deze zal ik niet meteen plaatsen omdat ik geen hele lichte lijn heb. Maar de mogelijkheid is er zo wel.
Minus42.JPG

Voor het lijmen van de staart zijn wat blokken van mijn zoon geleend.
Minus43.JPG

De vleugels zijn allemaal klaar om te schuren. Dit gebeurt morgenavond op de clubavond.
Minus39.JPG

Beide sets vleugels naast elkaar:
Minus45.JPG

Hier zie je mooi de assymetrische vleugels van de acro (de korte vleugels vooraan). De thermic vleugels heb ik wel goed verlijmd, hier zie je goed het om-en-om effect van de voorste 'ribben'.

Ik ben erg benieuwd naar het verschil in vliegeigenschappen van beide vleugels. Nog even de verschillen op een rijtje:

Acro
  • spanwijdte 70 cm
  • symmetrisch profiel
  • nauwelijks V-stelling (4 mm aan de tippen)
  • ailerons over de hele spanwijdte
  • ailerons hebben grotere koorde
  • gewicht 100 gram (fabrikant)
Thermic
  • spanwijdte 90 cm
  • gewelfd profiel
  • middenstuk plat, maar opstaande tippen (25 mm aan de tippen, V-stelling moet nog worden aangebracht)
  • ailerons van wortel tot aan de opstaande tippen
  • ailerons hebben kleinere koorde
  • gewicht 120 gram (fabrikant)
Mijn verwachting is dat de thermic een rustiger vliegbeeld zal hebben dan de acro door de V-stelling, relatief kleinere ailerons, kleinere uitslagen op de staart en de grotere spanwijdte. Hij zal waarschijnlijk beter glijden door de grotere spanwijdte en de profielkeuze. De acro zal - ondanks de vrijwel gelijke vleugelbelasting - vlotter vliegen door het symmetrisch profiel en wendbaarder zijn door de beperkte spanwijdte en de relatief grotere ailerons.
Eens kijken in hoeverre we gelijk hebben....

ziet er goed uit raymond. leuke kleuren ook alleen jammer van de spleet bij de romp. bij hobbycity hebben ze nu voor 1 dollar canopy locks van redelijk goede kwaliteit.

Ik moet na het schuren nog de vleugels bespannen en de servo's inbouwen. Niet veel werk meer. Zaterdag vraagt het gezin waarschijnlijk wat tijd. Ergens volgende week is hij (zijn ze ;)) wel klaar.
Dat spleetje kan wel worden opgelost, moet ik het gaatje dichtmaken en net eronder een nieuw gaatje boren. Maar ik laat het even zo zitten. Als hij vliegt zie je het niet. Het is net niet opvallend genoeg om er een groot punt van te maken.

Vandaag ook folie gaan halen. Blauw was op, dus maar volledig geel.

Dus hopelijk ook weer snel vorderingen van mijn kant.

Vanavond heb ik met Jan-Hein de vleugels geschuurd. Jan-Hein heeft de acro vleugels gedaan, ik grotendeels de thermic vleugels (met nog wat nabwerking door Jan-Hein).
Jan-Hein was nogal verbaasd over de maat van het vliegtuigje. Hij had hem toch niet zo klein verwacht. Hij geniet echt van dit soort klusjes (gelukkig :)). Nogmaals bedankt! (ik weet dat hij meeleest)

Wat sfeerbeelden:
Schuren01.JPG

Schuren03.JPG

Schuren11.JPG

Schuren15.JPG

Schuren17.JPG

Komende week (incl dit weekend) weer weinig tijd om het af te maken. Af en toe even wat kleine dingen, maar lekker een hele middag afbouwen zit er even niet in. Ik hoop dat hij volgend weekend klaar kan zijn.

Back