Minus Acro

Ik ben nu begonnen met de thermik vleugel.
Na Raymond zijn ervaringen lijkt het mij verstandiger eerst met deze te gaan vliegen.
De helften zijn nu net op elkaar gelijmd.
Volgende week ga ik weer verder, ik zal dan ook wat foto's posten van mijn vorderingen.

De bedoeling is dat hij dit jaar nog vliegt.

Vandaag heeft de minus zich weer uitstekend gedragen op Langevelderslag. Ondanks de best stevige puist wind vloog hij goed. Heerlijk hoe je op ooghoogte een meter voor je kunt heen-en-weer klooien. Dat doe je niet met een kist van 3kg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit... maar maakt wel een onstabiele indruk, of was dat omdat je zo'n lol had?

Dat zal deels de lol geweest zijn, maar hij is zeker niet lekker stabiel. Vooral op rol is de kist erg nerveus, maar ook de pitch moet actief gestuurd worden. Ik trim hem in deze winderige condities niet helemaal naar voren, dus ook daardoor kan het wat hengelig lijken (beetje knuppelen rond de juiste stand). Zoals al eerder gemeld is dit zeker geen kistje voor beginners. De thermic versie vliegt een stuk rustiger.

Ik wil deze kitjes ook bestellen, maar vraag me af hoe het zit met de accu, gaat dat goed met 1 cel lipo en hoe lang gaat die mee??

Heeft de ontvanger geen 4,8 v nodig??

Dat gaat prima op 1s lipo (bij mij tenminste wel). Ik gebruik een Corona 4k synth ontvanger en 3 D47 servo's, werkt allemaal prima. Als accu heb ik een 1s200mAh, daar kan je zeker meer dan een uur op vliegen, waarschijnlijk wel 2. En een uur achter elkaar vliegen met dit kistje doe je echt niet.

Vandaag heeft de minus zich weer uitstekend gedragen op Langevelderslag. Ondanks de best stevige puist wind vloog hij goed. Heerlijk hoe je op ooghoogte een meter voor je kunt heen-en-weer klooien. Dat doe je niet met een kist van 3kg.

Vleigt niet verkeerd :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Effe zeuren...

Nog even over de plaatsing van de servo's die wat vragen opriep:
Minus57.JPG

Nee hoor, gaat goed. De uitslagen die nodig zijn, zijn vrij beperkt (zowel hoog als richting staan op 30% in de zender). Hiermee verlies je een stuk resolutie, maar echt precisievliegen gaat toch niet aan de helling.

Maar Raymond, de stuurstangen op het buitenste gaatje van de servo-hoorn, en de uitslag op 30% beperken in je zender :confused:
Waarom zet je de stuurstangetjes niet op het binnenste gaatje? Dan heb je veel meer resolutie, met dezelfde uitslag :rolleyes:

Leon, hier heb ik uiteraard wel over nagedacht. Het probleem is dat met 30% uitslag de hoorns al tegen de andere servo aanlopen. Meer uitslag kan ik dus fysiek niet halen. Ik moet dus de volle lengte van de armpjes gebruiken om de gewenste uitslagen op de roeren te halen. Als ik ooit het andere rompje nog eens bouw zullen de servo's waarschijnlijk anders geplaatst gaan worden om inderdaad meer resolutie te krijgen.
Ach, zeker voor de acro versie maakt het denk ik niet zo uit. Daarmee vlieg je alleen als er aardig wat wind is, dus redelijk turbulente condities, fijn sturen is er dan sowieso niet bij. Roeren met die knuppels!

Jawel, maar ik kan in deze opstelling die 45 graden nooit halen. Als ik vol elevator knuppel en vol richting knuppel geef mag de servoarm niet verder uitslaan dan tot hij de arm van de andere servo tegenkomt (zie afbeelding in post 88 ). De servo alleen kan dus wel veel verder uitslaan, maar wordt hier nogal beperkt omdat de andere servo in de weg zit. Daarom moet helaas de servoweg nogal beperkt worden.

Laatst bewerkt:
Daarom moet helaas de servoweg nogal beperkt worden.

Of je draait de voorste servo om. Dan moet een stuurstang wel onder/boven de andere servo hevel lopen, en het buisje waar hij door loopt moet ook anders. Is wel wat werk natuurlijk.
Maar als dit goed werkt, dan lijkt het gebruiken van D47's een beetje overkill. Een el-cheapo servo'tje van $ 2,50 zou dan ook goed moeten werken.

Zo, en nu houd ik op met het gezeur. Theoretisch weet ik het allemaal wel maar in de tijd dat ik bedacht heb ik een model wil bouwen heeft Fotor er al weer 2 vliegklaar...

Laatst bewerkt:
Leon, stop met zeuren en maak meer stof! Je moet eens niet zoveel nadenken. Die sniff moet af zodat je snel met de fox en BPG aan de slag kan. Doorrrrrrrrbouwen!

komop leon! gewoon stevig doorbouwen! je hebt vast wel een paar daagjes vrij met oud en nieuw er kerst!

Vandaag heeft Eric R. mijn transportkistje langsgebracht. Die heb ik meteen maar gemonteerd. Goed uitgedacht. Op enkele kleine foutjes na past alles heel mooi.

Kist07.JPG

Kist08.jpg

Op de boven- en onderzijde is een logo heel mooi met laser in het hout gesneden. Prachtig gezicht.
Kist09.jpg

Kistanim.gif

Nu alleen nog een draagriem maken.

Olivier, Erik, Han, hebben jullie je vliegtuigjes nu al in elkaar gezet?

Wat een mooi doosje... daar zou je haast een Minus voor gaan bouwen...

krijg ik ook zon doos als ik zon kistje bouw?? :lol:

ziet er echt superhandig uit. eventueel nog ruimte over om bakjes in te maken voor accu's ofzo. en natuurlijk ca lijm mijn kennende.

Ik heb de servoopstelling toch aangepast.

Oude opstelling:
Minus57.JPG

Nieuwe opstelling:
Minus68.JPG

Ik kan nu op de servo veel grotere uitslagen maken zonder dat de armpjes tegen elkaar lopen. De positie van de stuurstang op de servoarm is een stuk naar binnen gekomen. Resolutie is verdubbeld door deze actie.

Het transportkistje heeft mooie sluitingen gekregen en het geheel ligt nu geduldig te wachten op goed weer.

Back