Miss Canada Senior - RC conversie

Voordeel van sterke magneten is dat je ze minder sterk kunt laten 'reageren' door er iets op te plakken, bijvoorbeeld paar lagen PVC tape. Knoei je met lijm op de magneten dan vervang je de tape met lijm door nieuwe tape.

Dat is waar.. maar het zijn toch Ferrietmagneten die ik hier op de foto's zie? Of is die aanname verkeerd?

Neodymium magneten moeten een coating hebben Robert, ze zijn slecht bestand tegen vocht in de lucht. Dat kan nikkel, goud, chroom, koper, meerlaags, kunststof/kunsthars etc. zijn. Daardoor kan ik aan de hand van de foto's in dit draadje niet zeggen wat het magneettype is. Kan neodymium met zwarte coating zijn, of ferriet (coating overbodig). Ondanks het voorgaande voorbehoud gooi ik er toch een gokje tegen aan: ferriet-magneten.
Zie ook
Coatings for neodymium magnets (NdFeB) - www.supermagnete.nl
Coating necessary for ferrite magnets? - www.supermagnete.nl

Bouwen met magneten, disccussies, tips, magneetgereedschappen

Neodymium magneten moeten een coating hebben Robert, ze zijn slecht bestand tegen vocht in de lucht. Dat kan nikkel, goud, chroom, koper, meerlaags, kunststof/kunsthars etc. zijn. Daardoor kan ik aan de hand van de foto's in dit draadje niet zeggen wat het magneettype is. Kan neodymium met zwarte coating zijn, of ferriet (coating overbodig). Ondanks het voorgaande voorbehoud gooi ik er toch een gokje tegen aan: ferriet-magneten.
Zie ook
Coatings for neodymium magnets (NdFeB) - www.supermagnete.nl
Coating necessary for ferrite magnets? - www.supermagnete.nl

Bouwen met magneten, disccussies, tips, magneetgereedschappen

Dank voor de uitgebreide info Ron! Het leken mij ook ferriet, maar het verhaal van de coating op neo's kende ik niet.. goed om te weten!

Mocht je een keer een neodymium magneet breken, of mocht er een stukje afgebroken zijn doordat ze elkaar bespringen, dan breukvlakken sealen.

Forumtipje:
Als je reageert op direct bovenstaand bericht, hoef je dat bericht niet te quoten, het is duidelijk waarop je reageert. Of alleen het relevante stukje uit grote tekst quoten. Dat houdt de discussie lean and mean.

Dat is een gewoonte die ik me aangewend heb bij een ander forum waar dat wel gebruikelijk is. Bovendien vind ik het handig om tijdens het typen van de reactie het originele bericht in hetzelfde venster te zien, maar ik zal er op letten en mijzelf conformeren aan de hier geldende conventies. Dank voor de tip.

Robert, bedankt voor het compliment! Ik krijg maar niet genoeg van die vintagekisten!
De Ms. Canada Sr. heeft nog niet gevlogen maar daar hoop ik binnenkort verandering in te kunnen brengen. De junior heeft wel al wat vluchten gedaan en vliegt vrij goed.
Mijn volgende project is de Roy Nelder Mofett van EasyBuilt. Bedoeling is om deze semi-vrijvlucht te maken dus wel met rubber-aandrijving maar servo voor richtingroer zodat ik hem binnen het veld kan houden...
Mijn magneetbord is grotendeels gebaseerd op de magnetic fixtures van Airfieldmodels. De magneten heb ik gekocht bij www.lhs.uk.com en zijn ceramic magnets. Het grote voordeel van deze magneten is dat je ze met of zonder de gegalvaniseerde plaatjes kan gebruiken. Met zijn ze heel krachtig, zonder veel minder. 't Is in het begin wat zoeken maar eens je ermee weg bent, wil je niets anders meer!
Misschien moet ik maar eens een draadje openen met wat foto's van de magneten in verschillende toepassingen...
Enige grote nadeel is dat de kern van keramiek is en bijgevolg relatief broos. Maar ook daar heb ik een oplossing voor gevonden: voorzichtig wezen! :-).

babycommercialresized.jpg

Baby Commercial is ondertussen ook klaar...

Absoluut! Nog een paar grote voordelen van deze magneten:
* de blokjes hebben perfecte hoeken van 90° dus je bouwt altijd mooi recht
* je kan alle stukken van je model eerst mooi "droog" passen zonder dat je ze hoeft te perforeren met speldjes en je hebt bijgevolg ook veel minder risico op gespleten hout of andere beschadigingen
* witte houtlijm en zelfs UHU kleven nauwelijks aan de magneten dus als je gemorst hebt met lijm, hoef je de magneet niet chirurgisch te verwijderen (wil je dat de magneet wel op je hout blijft kleven, moet je met cyano of epoxy werken, bvb in het geval van verwijderbare neusblokken of service-luikjes).
* met de magneten kan je ook nog veel andere handige werktuigen maken
* tip 1: investeer in een paar plastic pincetten voor het fijnere werk
* ik heb mijn magneten in een vrij grote hoeveelheid aangekocht bij LHS en een Britse collega van me is ze ter plekke gaan oppikken. Dat scheelde serieus in transportkosten (een grote fles Belgisch bier i.p.v. tientallen ponden)!

Dank je voor de aanvullende tips. Ik denk dat ik ze wel online bestel bij die Duitse webshop. Maar eerst even mijn huidige project afmaken (geen vliegtuig), de P-47 staat dus nog geduldig in de doos te wachten ;)

Back