Miss Canada Senior - RC conversie

Mijn eerste poging om een rubber powered vliegtuig om te bouwen naar 3-kanaals elektrovlieger.
Model in kwestie is de Miss Canada Senior van EasyBuiltModels.
Zender & ontvanger zijn van Modelcraft (2,4 Ghz). Twee microservo's (Modelcraft). Qua motor, accupack en ESC ben ik er nog niet uit. Wat betreft de prop ga'k voor een foldable exemplaar zodat ik zonder veel weerstand kan zweven.
Tips altijd welkom trouwens!
Vleugels worden versterkt d.m.v. zwaardere spars, dihedral braces, beplanking middenstuk (dat rust op romp).
Ook staartstuk en romp zelf zullen hier en daar versterkt moeten worden.

Hieronder hoe het eindresultaat er zou moeten gaan uitzien. Is ze niet prachtig?
ff1107small.jpg


Constructie van de vleugels gaat goed vooruit dankzij de superhandige magneten:
img00435201112091415res.jpg


Twee vleugelhelften mooi aan elkaar... klaar om verder op te schuren en te bespannen:

modelbouw011resized.jpg
 
Vleugeltje is klaar om te bespannen (foto's volgen) en ben nu bezig met stab:
misscanadasenior1resize.jpg


Wat betreft de hoogteroeren ga ik waarschijnlijk voor de "luie wijven"-oplossing: een stuk balsa (met uitsparingen) i.p.v. halve ribjes en spars die ik dan toch moet verstevigen. Zo heb ik ook een betere aanhechting voor de scharnieren.
Linker- en rechterhoogteroer ga ik verbinden met een alubuisje.
 
Hoi Ambraske.

Echt handig die bouwtafel met de magneten, deze heb ik nog niet gezien.
Wat het toestel betreft, het word steeds makelijker met de huidige apparatuur om heel ligt te bouwen, toch blijft het een uitdaging.
Ik blijf het volgen, succes,

Mvg Pascal.
 
Hey Pascal

Het idee voor de magneten heb ik gevonden op de website van Paul K. Johnson (Airfieldmodels.com). Moet je zeker eens gaan bekijken want naast een zeer gedetailleerde omschrijving van het systeem met de magneten, vind je er ook heel veel andere nuttige info terug. Johnson biedt zelf ook complete pakketjes aan (de man is gepensioneerd beroepsmilitair dus tijd zat) maar die zijn heel erg duur. Waar hij bijvoorbeeld dubbelgelakt beukenhout gebruikt voor zijn fixtures heb ik die gemaakt uit een overschotje MDF van mijn zolderrenovatie :-). De magneten heb ik gevonden in de UK. Het bord zelf is een gegalvaniseerde staalplaat uit de Gamma...
Onlangs vond ik een advertentie in een modelbouwmagazine uit de jaren '60 waar ook reeds een soortgelijk systeem werd aangeboden. Niks nieuws onder de zon!
Ook op de site van EasyBuiltModels wordt er een magneetsysteem aangeboden maar ook dat is redelijk duur.

groeten K-J
 
Na al het woeste feestgedruis van de voorbije dagen eindelijk weer wat kunnen doorwerken aan de hoogteroeren!

Beide helften zijn mooi in profiel geschuurd en nu kan ik perfect uitmeten waar de scharnieren moeten komen:
modelbouw016resized.jpg


Scharniertjes al eens droog gepast en ook al de uitsparing gemaakt waar ze bevestigd worden aan de stab.

modelbouw017resized.jpg
 
mooi, een verademing tussen het brushless geweld.

Een Gilbertje zou niet mistaan op dit toestel

Stevo
 
... Echt handig die bouwtafel met de magneten, deze heb ik nog niet gezien. ...
supermagnete - De sterkste magneten (SUI/D)
www.gobrushless.com (USA, ook motorkits)
www.supermagnetman.net(USA)

Mochten magneten te sterk zijn dan laagje tape, hout, kunststof, messing, alumium ertussen (lijmen). Geen ijzer, dan ben je nog steeds even ver van huis. Daarnaast zijn het geile ranzigaards, ze grijpen elke gelegenheid aan om elkaar te bespringen als ze dicht bij elkaar komen. De draagtijd is extreem kort, je krijgt dan meteen schattige kleine magneetjes.

bouwen-met-magneten
magneten-voor-bouwplank
waar-koop-je-magneten
nederlandse-neodym-magneet-leverancier
magneten-en-lagers-waar-verkrijgbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, en weer maar eens bedankt voor de aanvullende informatie.

Ambrasku, Ik ben niet thuis in de materie van lichte vliegtuigjes, maar ik neem aan dat je overal, zoveel als mogelijk gewicht probeert te besparen.
Mijn gedachte is dan ook dat de rolroeren een stuk lichter kunnen, of heb ik het mis?

Mvg Pascal.
 
Ron, en weer maar eens bedankt voor de aanvullende informatie.

Ambrasku, Ik ben niet thuis in de materie van lichte vliegtuigjes, maar ik neem aan dat je overal, zoveel als mogelijk gewicht probeert te besparen.
Mijn gedachte is dan ook dat de rolroeren een stuk lichter kunnen, of heb ik het mis?

Mvg Pascal.

Hey Pascal. Je hebt overschot van gelijk. Deze "stick & tissue" vliegtuigjes zijn oorspronkelijk bedoeld voor vrije vlucht met rubberaandrijving en elke gram die je kunt uitsparen (zonder de constructie nodeloos te verzwakken) is wel degelijk belangrijk. Als je de verslagen van free flight kampioenschappen erop naleest, merk je dat vele vrijvlucht piloten hiermee bijna maniakaal bezig zijn (je krijgt er heel dikwijls ook extra punten voor).
Aangezien ik dit beestje wil converteren naar elektro heb ik hier en daar wel wat compromissen moeten maken omdat de constructie anders té zwak was. Testjes met een ander vliegtuig wezen al uit dat ik voor de roeren zoveel verstevigingen en extra stukjes hout moest aanbrengen (voor scharnieren, control horn, etc) dat het mij eenvoudiger leek om te starten vanaf een massief blokje balsa dat ik dan volledig kan schuren zoals ik het wil.
Mijn streefdoel is om rond de 100 gram uit te komen (zonder "ingewanden"). De enige andere toegevingen die ik nu nog zal maken is een plankje (3 mm harde balsa) in de romp waarop de meeste componenten komen en een triplex spant waarop het motortje wordt geschroefd.
't Is mijn eerste RC conversie dus er komt nog heel veel denkwerk en probeerwerk bij kijken.
 
Back Porch Pusher

Gisteren eventjes dit leuke vliegertje in elkaar geflanst voor zoonlief. Plannetje heb ik gevonden op Outerzone. De kleine vraagt al de hele tijd wanneer die vlieger van papa nu eindelijk klaar is dus heb ik met wat overschotjes balsa en spanpapier snel dit gemaakt zodat hij binnen al wat kan spelen. En ondertussen kan papa rustig verder werken aan zijn eigen vlieger :-)
backporchpusherresized.jpg
 
Even een groepsfoto van de vorderingen.
Scharnieren van het richtingsroer zijn al geplaatst. De hoogteroeren plaats ik pas na het bespannen. 'k Moet ook nog de helften van het hoogteroer met elkaar verbinden.
De twee helften van de romp maak ik bovenop elkaar zodat ik twee identieke delen heb. Na het drogen van de lijm snij ik die los met een scheermesje. 't Is een oude truuk maar hij werkt perfect :-)


modelbouw018resized.jpg
 
Miss Canada Senior Naakt

Nog even een paar "naaktfoto's" van mijn Miss Canada Senior voor ik begin met het bespannen.
Vleugel, stab en elektronica snel even geïnstalleerd:
img00625201202211110res.jpg


Detailfoto van motor:
img00626201202211110res.jpg


Rest van de elektronica (batterij ligt nog niet op definitieve plaats):
img00628201202211110res.jpg


Detailfoto van de timer (speed/time/decay zijn regelbaar):
img00627201202211110res.jpg
 
Miss Canada Senior eindelijk klaar!

Eindelijk! Miss Canada Senior is eindelijk af! Bespannen met Esaki paper en dan twee lagen dope (50/50 verdund) en afgewerkt met een laagje lichtglanzende vernis.
Hierbij het resultaat:
misscanadasrafgewerkt00.jpg

misscanadasrafgewerkt00.jpg


'k Ben vrij tevreden over het resultaat en heb weer heelwat bijgeleerd qua materiaal en constructiemethodes
Totaalgewicht (met motor & batterij) is 140 gr.
Een paar dingen kunnen nog beter: het spanpapier aan de onderkant van de vleugels kleeft niet goed aan de ribben omdat deze "undercambered" zijn. Vermoedelijk gaat dit met spanfolie beter maar 'k probeer zoveel mogelijk de vintage-materialen te gebruiken dus daar moet ik nog iets op vinden.
Ook proberen om de inkt van de onderdelen nog beter af te schuren (niet altijd even evident).
Nu is het wachten op een mooie (vrijwel windstille) lentedag om deze schoonheid haar eerste luchtdoop te geven.
Ondertussen begin ik aan het volgende project zodat dit klaar is tegen dat het echt mooi weer wordt: Orion-E van WestWings
 
Ms. Canada Junior

Net Ms. Canada Junior afgewerkt (heb ze nu allebei :D). Zaterdag krijgt ie z'n maiden flight!
Hoewel ik ook wat RC vliegers heb, ben ik me toch meer en meer aan het verdiepen in Rubber Free Flight. Jammer dat deze discipline in onze contreien zo weinig aandacht krijgt...

img5929resized.jpg

img5932resized.jpg
 
Orion E eindelijk klaar

Eindelijk mijn Orion E afgewerkt! De motor kreeg ik niet goed geïnstalleerd dus heb ik hem er maar afgelaten en er een "stop" opgezet. Hoogstarthaakje, module tussen LiPo en ontvanger en ik kan lekker lang vliegen :D.
orioneresized.jpg
 
Super! Mooi om te zien dat dit soort toestelletjes nog steeds gebouwd worden. Hoe was de maiden van de Ms. Canada Senior?

Ik heb ook nog een vraagje over je magneetbord. Ik wil dat ook gaan gebruiken, en zie veel nuttige links, waaonder die van Ron, maar ze lijken allemaal (ook andere threads) te verwijzen naar Neodymium magneten, terwijl jouw magneten Ferriet magneten lijken te zijn. Nu lees ik hier en op andere plaatsen op het forum vaak dat je ze niet te groot moet nemen, omdat ze dan te sterk zijn, maar ook daar gaat het over Neodymium. Is Ferriet niet de oplossing? En het originele idee van Airfieldmodels? Die zijn zwakker, groter (makkelijk hanteerbaar) en goedkoper. Of mis ik hier iets...
 
Voordeel van sterke magneten is dat je ze minder sterk kunt laten 'reageren' door er iets op te plakken, bijvoorbeeld paar lagen PVC tape. Knoei je met lijm op de magneten dan vervang je de tape met lijm door nieuwe tape.
 
Back
Top