Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Mabo,
Hier is weer iemand aan het knutselen geslagen, want de FP S125 is een zeilarm servo met een maximale uitslag van 140°:
http://jethobby.com/_shop/product/product_detail.php?id=14820
Als er inwendig niks aan de servo verbouwd is, om het aantal omwentelingen aan te passen, lijkt het erop dat de grote spoel, die er op gelijmd en geschroefd is, fungeert als arm en maar 140° draait.
Op zich niks mis mee, zolang je de schoten maar kunt halen en vieren.
De spoel zorgt ervoor, dat vanwege de radius, er altijd dezelfde kracht op de servo staat en er altijd evenveel lijn wordt verplaatst.
Niet iedereen vind dat lekker zeilen, en de servo moet harder werken, dan wanneer er met een rechte arm wordt gewerkt en de arm bij dichtgehaalde zeilen in het verlengde van de servo staat, waardoor de krachten op dat moment minimaal zijn. Scheelt stroomverbruik.
Zoals je op de foto in de link kunt zien, werd de servo geleverd met een arm, iets dat voor een model van dit formaat ook zou moeten werken, al is 9,3Kg koppel naar hedendaagse maatstaven wat aan de lage kant. De nieuwe zeilservo in mijn Voyager heeft een koppel van 35Kg...
Groeten, Jan.
Hallo Mabo,Bij mijn Mistral is maar een schoot en winch met een gleuf, ik denk dat daar ergens twee schoten hadden moeten zijn.
Breng Mabo nou niet op ideeën...
Hallo Mabo,1) De motor komt er in Jan.
2) Is beter om naar de kant te laveren of als ie ergens vastzit eruit te varen.
3) De schroef is een vin die uitklapt tot propeller als hij draait. Mooi systeem.
Hallo Mabo,1) Mijn ervaring met een stag die midden op de plas in de wind vast ligt aan een betonnen uitsteeksel is de grootste reden achteruit te kunnen gaan tegen de wind in om te bevrijden. 2) Mijn schroef Jan klapt uit ook als je achteruit gaat. 3) Moet alleen zorgen dat ie dan niet eraf draaide.