Mistral

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 15 mrt 2022.

  1. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Jan,

    Dank voor je reactie. Inderdaad is opletten en voorkomen beter.

    Hoe de boot reageert op achteruit weet ik pas als ik ermee gevaren heb.

    Goeie tip, drupje loctite erop.

    Moet voor nu eerst zeker zijn dat de motor er goed vast, trillngsvrij en stabiel in ligt voordat ik de schroef vastzet en lijm. Ik zoek naar een constructie waarbij het ook nog makkelijk demontabel is.

    Groet, Mabo
     
  2. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Jan,

    Ik dacht achteruit zal inderdaad mogelijk niet gaan met inklapschroef zoals jij schreef. En dat klopt :(

    Dus nu op zoek naar een andere schroef. Maat moet M4 zijn. Zal eens gaan zoeken. Je hebt 2, 3 en 4 blads. Drie lijkt mij genoeg.

    Het motortje van Robbe (600/21 vent) loopt wat onregelmatig, de koppelinghoek is naar schatting 10 graden dus dat is weinig. Misschien komt dat door de snelheidsregelaar (Mtronics Marine 15)?

    Wel lekker weer om buiten te werken eraan.

    Groet Mabo
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mabo, Raad je aan een 2-blads schroefje te nemen. Dat geeft zeilend de minste weerstand. Houd de hoek tussen motor en schroefas zo klein mogelijk en maak gebruik van een cardankoppeling (dubbele kruiskoppeling). Een te grote hoek in de koppeling geeft ook een onregelmaige loop. Laat het motortje eens op een batterijtje lopen. Loopt dat dan ook onregelmatig, dan is er iets met de koolborstels. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo,
    Ik denk - maar dat is mijn mening - dat je bij dit type boot het verschil tussen 2 of 3 blads schroeven nauwelijks of niet zal merken (en dan bedoel ik dus dat een 3 blads trager zeilt dan een 2 blads schroef).
    Pas wanneer je wedstrijdjes met identieke boten (dus Mistrals) gaat varen en ieder zijn boot zo optimaal mogelijk heeft, kan je de mogelijke verschillen wel meten of zien.
    Wat je voor nu / straks, als motor en schroef voor jou gevoel naar je zin zijn, wel een keer kan proberen, is om tijdens een vaargelegenheid de schroef tussendoor even te demonteren en te zien of voelen of er dan merkbare (zeil)verschillen zijn.
    Vaart hij dan zonder schroef stukken beter, laat je hem (bijv. op een andere vaarwater zonder obstakels) er gewoon weer even af.
    Op een ander moment dat jij denkt dat het gezien de omstandigheden prettiger is om wel een schroef te hebben, zet je hem er weer terug op.
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
  5. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Goede tip Bert. Het zal voornamelijk zeilen zijn dus de motor zal niet gebruikt worden behalve bij test of water met obstakels. En incidenteel om naar de kant te laveren.

    De motor ligt er nu goed in en draait ineens goed. Wel kogellagervet op de as gedaan, mogelijk was dat de oplossing.

    De klapschroef heb ik opengezet en met loctite vastgemaakt. En nu werkt ook achteruit. Indirect een tip van Jan.

    Verder de electra moeten aanpassen en dit gedeelte is nagenoeg klaar.

    De nieuwe zelfgemaakte zeilarm werkt goed. Ook komt de schoot van grootzeil achter bij de kajuit eruit (de orginele doorvoer, dat zag ik ergens op een bouwtekening), dus niet via het dak..

    Moet nog e.e.a. aan gebeuren aan reparaties, bekabeling netjes wegwerken, raampjes, houtreparatie, dek op romp vastlijmen (?}, verven en de propellerschroefas buiten de boot integreren in de romp met polyester.

    Zo ziet de binnenkant er nu ruw uit. 20220319_195743.jpg

    Links heb ik een deksel gemaakt om de motorruimte af te schermen.

    20220319_195820.jpg De motor rust op schuin vastgelijmde latjes. Met tyrip vastgezet.

    Hieronder de tweebladsschroef.

    20220319_195917.jpg

    De boot op motor vaart in mijn vijver goed en blijft recht als je voor- of achteruit op de motor vaart. Ondanks dat de schroef niet horizontaal gemonteerd is.

    Groet, Mabo
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb op mijn Corsaro een 25 mm Raboesch 2-blad messing schroef (ongeveer 15 euro) gezet op een 3-12V motor draaiend op 6V. Bij windstil weer vier die daar mooi op en het ziet er ook nog leuk uit. De prop wel met een M2 draad getapt en er een imbus ingezet zodat die op een afgebeuld stukje van de schroefas zit - die komt en af als ik dat wil en anders niet.
     
    Mabo vindt dit leuk.
  7. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Freek,

    Lijkt mij lastig tappen zo klein, M2. Ik neem aan voorgeboord met 1 mm?

    Afgelopen weekend een korte testvaart gemaakt met de Mistral. Weinig wind maar toch wat vaart. Telefoon vergeten te draaien, maar is even een korte impressie.



    Binnenkort het dak losmaken en deze demontabel maken zodat ik bij interieur kan zonder de zeilen eraf te halen. Maak ook ramen doorzichtig en dak wit.

    Groet, Mabo
     
    DioM en Unusual RC vinden dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Ik weet dat het maar een testvaart was, maar je moet je schootvoering wel aanpassen, zodat het grootzeil dichter gehaald is dan de fok.
    Op het filmpje is het precies andersom en dan knijpt de fok de boel af, bij weinig wind is het essentieel dat de zeilen goed staan.

    Groeten, Jan.

    PS: Zie je wel, dat je geen motor nodig hebt...?
     
  9. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Jan,

    Ja valt mij ook op. Ik pas aan dank. Bij kleinere bootje Christine (zelfbouw) is grootzeil ook dichter gehaald dan de fok.

    Ik hoef mij bij dit model niet direct zorgen te maken over water in de boot, dat lijkt geen issue (nog).

    Motortje is ook bij weinig wind niet nodig om te varen inderdaad.

    Groet, Mabo
     
  10. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Raampjes vervangen door doorzichtig hard plastic, wat geplamuurd en geverfd en kajuitdek gewit en wat verfraaid.

    20220324_150718.jpg

    20220324_150933.jpg

    Dakje kan er nu ook af. Geen schroeven, maar schuiven. Van verfstokjes sledes gemaakt, werkt prima. Wat talkpoeder op de sleuven en glijdt mooi, niet te strak en niet te los. Moet nog verder afwerken, maar blij dat dit werkt. De dakrails zijn vastgelijmd.

    20220324_151044.jpg

    Volgende stap is zeiltjes schoonmaken. Materiaal is soort kunststof. Misschien schoonmaken met alleen water.

    Groet Mabo
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2022
    pompebled, k-k, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo, ik heb een grote Drum, buiten diameter 7 cm, binnen 4 cm, die uit de Mistral komt en is vervangen. Ik denk die kan gewoon weggegooid worden?

    16489006260914804836959286140856.jpg

    Groet, Mabo
     

Deel Deze Pagina