Mixen van hoogte en motor

Ik heb even zitten zoeken en ik heb geen rare dingen over de Snipp gelezen, behalve dan dat hij niet zo heel hard gaat en de vleugel niet supersterk is.
Maar niet dat hij klimt.

En een turbine op zijn rug, dat is de Swift, niet de Snipp.
De Swift is wel een echte F5D pylonracer, vol carbon.

Dan nog even terugkomen op instelhoek (verschil) en zwaartepunt.
Dat zijn 2 heel verschillende dingen.
Je zwaartepunt kan prima liggen en toch een stijgende kist opleveren bij een verkeerde instelhoek.
Dat was het geval bij de Hawk F5B.
Bij hogere snelheden (motor aan) ging hij stijgen terwijl hij met de motor uit snel zijn snelheid kwijt was en redelijk neutraal vloog.
Ik ben toen aan het testen gegaan met tesa isolatietape aan de achterkant van de vleugel.
Dus de instelhoek verkleinen.
Bij 3 laagjes vloog hij redelijk neutraal met en zonder motor.

Daarom wil ik weten, gaat hij omhoog met motor aan, doet hij dat ook met halfgas of motor uit?



GJ
 
Beste heren,
Ik heb gister een los motorschot gemaakt en deze schuin afgeschuurd zodat de motordomp verandert. Ik heb dit weekend geen tijd om te vliegen en kan het zwaartepunt en de modificatie volgende week pas uitproberen.

GJVO: Tot nu toe vliegt het model recht. En bij motor aan gaat hij in stijgvlucht.
 
Mayday, probeer dan eerst eens het volgende:

Plak op de romp, aan de achterkant waar de vleugel op rust, eens 3 strookjes isolatietape.
Geen plakband, dat is te dun.
Je maakt dan de instelhoek kleiner.
Ga dan vliegen, het kan zijn dat je ietsje up moet trimmen bij het werpen.

Kijk dan of hij neutraal vlieg met en zonder motor.

GJ
 
dat is wat we vroeger met de robbe charter ook moesten doen als we er een 6,5 cc speed op zetten
het zou de oplosing kunnen zijn
en het is goedkoop te proberen
 
dat is wat we vroeger met de robbe charter ook moesten doen als we er een 6,5 cc speed op zetten
het zou de oplosing kunnen zijn
en het is goedkoop te proberen

Yup, alleen vroeger deden we het met een stuk balsa van soms wel 10mm dik.
Nu moet 3, misschien 4 laagjes tesa wel genoeg zijn.
Voordeel is inderdaad dat het bijna niks kost en je ook niet je hele model uit elkaar hoeft te slopen.

GJ
 
Even terug komend op het mixen.

Ik heb het een keer geprobeerd met een motor model.
Het was echter geen succes.
Het probleem is dat de servo veel sneller reageert dan dat de motor op toeren komt.
Dat beteken bijvoorbeeld dat als je aan het landen bent en je geeft wat gas bij dat het model eerst naar beneden gaat. Het wordt dan een beetje onberekenbaar.
Ik vond het in elk geval niet fijn.
Ik kan me bij een zwever voorstellen dat je bij het landen toch besluit om door te gaan. Je geeft gas en dan krijg je ook eerst een tik down.

Jan
 
Even terug komend op het mixen.

Ik heb het een keer geprobeerd met een motor model.
Het was echter geen succes.
Het probleem is dat de servo veel sneller reageert dan dat de motor op toeren komt.
Dat beteken bijvoorbeeld dat als je aan het landen bent en je geeft wat gas bij dat het model eerst naar beneden gaat. Het wordt dan een beetje onberekenbaar.
Ik vond het in elk geval niet fijn.
Ik kan me bij een zwever voorstellen dat je bij het landen toch besluit om door te gaan. Je geeft gas en dan krijg je ook eerst een tik down.

Jan

Dit is inderdaad de rede waarom ik mixen niet aanraad, bij elektro kan de accu leeg raken, dan betekend vol toeren wel alle down maar niet het daarbij behorende vermogen.
 
Even een vraagje over het instelhoekverschil. Ik neem aan dat als je de zwever met de vleugel waterpas legt. dus op 0 graden en je brengt het verschil naar 1,5 graden dat dan de voorlijst van het staartvlak hoger staat dan de achterlijst. Of heb ik het mis ?


groeten Steven
 
Je hebt het net mis. Het stabilo moet de staart omlaag drukken.
Overigens moet je niet uitgaan van de onderkant van de vleugel, maar van het midden van de neuslijst ongeveer. Zie DIT rekenblad.
 
Zoals je het nu zegt is het -1,5 graad.
Maar het hoeft ook niet zo te zijn dat als je de vleugel waterpas legt dat hij dan op 0 graden staat, je moet de hartlijn van het profiel nemen.
En zonder hele goede nauwkeurige gradenmeter is het ook bijna niet precies te meten.

Op het duitse forum was een hele discussie over instelhoeken en invalshoeken.
Maar daar waren ze er ook al achter dat exact meten lastiger is en je het beter gewoon door testen in de praktijk uit kan zoeken.

GJ
 
Back
Top