MJX F645 random vragen!(:

Hallo allemaal,

Na dat ik ben begonnen met rc cars ben ik er helemaal verslaafd aangeraakt!
Ik heb nu ook een rc helicopter gekocht. Eerst een E-flite Mlade mCX 2 en nu een MJX F645.

Ze bevallen allebei prima, alleen nu heb ik nog een paar vragen!

Ik heb vraag over de accu? Ik hoorde namelijk op meerdere fora dat het een Li-on accu is. Is dit ook echt zo? (zie onderstaande foto voor accu) zoja kan ik deze met mijn snellader (groupner SJ ULTRAMAT 14 plus) opladen?

full

En als dit toch echt een li-on accu is, is het dan beter om er toch een lipo accu in te doen? En kan dit met de bestaande ESC en motor?

Stel dat het beter is om er Li-po's in te doen;
Is de onderstaande Li-po dan een goede Li-po?
Turnigy nano-tech 2000mAh 2S1P 20~40C Lipo Receiver Pack

Alvast bedankt,

Lars Lubbers

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lars, mijn F45 heeft dezelfde accu's en die kan je prima laden met een lipo lader hoor. En ja die Nano-tech kan ook prima, is wel wat groter dus of het past in de tray durf ik zo niet te zeggen. Verder weet ik niet of je een brushless motor hebt of gewoon de brushed gebruikt ? Als je een paar minuten langer gaat vliegen wordt de motor namelijk nog heter en dat zal de levensduur niet echt bevorderen. Je zou kunnen gaan voor een brushless main motor.

MJX F45 Remote Control Helicopter Spare Part New Brushless Motor System Free Shipping! - US$37.58

Oke bedankt voor de informatie.
Ik heb een brushed (originele motor) maar met wel met heatsinks.
Ik zit inderdaad tetwijfelen of ik hem zal upgraden naar brushless, heb jij een brushless motor? zoja hoe bevalt het?

gr Lars

Je kan er ook de hobbyking eh 200 brussles motor in zetten.
Samen met een 10tand pinion en hbfp extreme bladen schijnt hij fantasties te vliegen.
Een andere veel toegepaste verbetering is het uitvullen van de rotorbladen, ze hebben nogal veel speling in de grips, ikzelf heb dit ook gedaan, en het bevalt super.
Helaas blijft de staartmotor nog steeds een probleem, daar is nog geen goede oplossing voor.
Kijk maar eens na deze topic MJX-F45 Single Rotor FP - RC Groups
Genoeg leesvoer over deze helie :D

Marcel: Oke, ik zit er inderdaad ook aan te denken. Bedankt voor de info.

Dakar: Ja ik zit er ook aan te denken om hem om te bouwen, je hebt ook van die standaard sets van MJX zoals Schiksie boven in het topic verteld. Is deze kwaliteit minder? Of is het gewoon makkelijker of (en) goedkoper om het via hobbyking te bestellen?

Oke bedankt voor de link, alleen mijn engels is niet zo heel goed. Dus heb ik mooi wat uit te vogelen! hahaha, bedankt!

De eh 200 heeft wat meer vermogen, en in totaal met een 18 amp ecs ook goedkoper.
Wel moet je even goed opletten, er zijn nu voort drie generatie,s pcb in de mjx.
Bij de eerste generatie is deze ombouw het makelijkste.
Voor de andere moet je even opletten, je dient een extra schakelaar te zetten in de voedingskabel van de ecs, dit ivm het bindingsproces van de ontvanger en zender.

De pcb is het printje dat voor in je mjx zit, dit bevat de ontvanger, giro en snelheidsregelaars.
Omdat je bij het bindingsproces de gasstick op en neer moet doen, gaat een losse ecs op programeerstand door deze aktie.
Vandaar een schakelaartje tussen de accu en de ecs.
Dan kan je eerst de heli binden en daarna de ecs van spaning voorzien.
Alles wat ik hier zo neerzet wordt uitgebreid besproken bij rc groeps, de link staat in een van mijn vorige berichten.
(google translate in geval met probleme met engels).
Daar valt zo,n beetje alles te lezen wat er aan de mjx te modificeren valt, zelfs tot ombouw naar een 450 size fp heli.
Daar zijn we nu zover dat we vastlopen op de programering en de brussed tail.
Er zit ergens in de programatuer iets dat de cyclic uitvalt zodra je de tailrotor aanstuurt.
Dit valt bijde wel te omzeilen, maar dan dien je over te stappen naar een andere zender met ontvanger en losse giro.
Op dat moment kun je ook een andere staart monteren met bv een belt aandrijving.
Maar je moet jezelf wel afvragen hoe ver je gaat, het is en blijft een prachtig stukje opgewaardeert speelgoed, met een goede prijs kwalitijd verhouding, en zal altijd wel wat kleine tekortkomingen houden.
Grt rob

Ps De ombouwset die aangeboden wordt staat kompleet los van mjx, en geeft naast het voordeel van brusless weinig extra, de eh 200 heeft wat extra power.

Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Super bedankt voor de informatie, het zet met wel aan het denken om hem om te bouwen naar een brushless motor.
Ik geloof dat het nog wel wat werk is om dit allemaal te verwerken in een mjx f45.
De EH200 zou ik dan met een 18amp esc moeten monteren?
gr Lars

Dag mensen,

Ik heb een nieuwe vraag, ik wil die stabilisatorstang vervangen.
Kan ik deze pin er gewoon uitdrukken? Zie onderstaande foto:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed onderstuenen en met een iets dunner pennetje kun je hem er gewoon uit drukken.
Ik moest er zelfs zachtjes met een klein hammertje wat tikjes op geven.
Voor het pennetje had ik een horloge pin gebruikt, die waar het bandje mee aan de kast zit.
Maar wat is de rede dat je je stabilisatorstang wilt vervangen?

Ik bedoelde je bericht verwijderen ha ha. Wat Dakar al zegt, ik pakte gewoon een klein spijkertje, knip de punt eraf. Leg de heli ( shaft) op een blok hout, waar je eventueel eerst een gaatje in maakt, even een paar keer tikken en hij is er zo uit. Als je eerst de gear los maakt en de shaft met alles erop en eraan naar boven eruit trekt gaat het iets makkelijker.

De brushless zit erin Lars, werk prima en heel mooi weg gewerkt zo onder de PCB en meer powerrrrrrrrr :-)

@ dakar: noodlanding gehad en hij is nu zo vaak recht gebogen dat er alleen maar hobbels in zitten.

Oke hartstikke bedankt! Heb hem ondertussen al vervangen.

@Schiksie: Ha ha okee, mooi dat hij het goed doet. Jij hebt de die van banggood toch?

Iemand trouwens nog goede lipo accu's voor de mjx f645, ik heb wel die accu gezien van bovenstaande link maar die is niet meer op voorraad.

Back