MJX F645 random vragen!(:

Ik had al wel een lipo gezien voor een goedeprijs, 2000mah voor 10 euro ongeveer, maar helaas tijdelijk niet meer op voorraad.

Ik wil graag een lipo met iets meer mah's dan kun je wat langer vliegen;)

Ik wil graag een lipo met iets meer mah's dan kun je wat langer vliegen;)

En dat kun je eigenlijk vergeten.
Door de brussed staartroter moet je echt na zo,n 10 min vliegen deze goed af laten koelen.
Of een goede voorrraad aanleggen.
Zowiezo gaat deze al maar een goede 40 a 50 vluchten mee.

De meeste die lipo,s gebruiken zijn zeer tevrede over de 200mha turnegy.
Geeft over de hele vluchttijd goed vermogen, en is niet te veel zwaarder dan de orginele accu.
Het kan zijn dat je de aanslagnokjes die op de bodemplaat van de helie zitten voor de accu moet wijzigen.

Grt Rob

de link is niet langer beschikbaar..?

iemand een idee met hoeveel C ik de originele accu van mjx f45 kan laden?
alvast bedankt.

Had je daar niet op gegoogeld Lars ? Zo moeilijk is dat niet te vinden toch ?

Ik heb destijds dit goed doorgelezen, heel veel info :p

Understanding RC LiPo Batteries

RC LiPo Battery Charging Current
Selecting the correct charge current is also critical when charging RC LiPo battery packs. The golden rule here use to be "never charge a LiPo or LiIon pack greater than 1 times its capacity (1C)."
For example a 2000 mAh pack, would be charged at a maximum charge current of 2000 mA or 2.0 amps. Never higher or the life of the pack would be greatly reduced. If you choose a charge rate significantly higher than the 1C value, the battery will heat up and could swell, vent, or catch fire.
Times are a changing...
Most LiPo experts now feel however you can safely charge at a 2C or even 3C rate on quality packs that have a discharge rating of at least 20C or more safely and low internal resistances, with little effect on the overall life expectancy of the pack as long as you have a good charger with a good balancing system. There are more and more LiPo packs showing up stating 2C and 3C charge rates, with even a couple manufactures indicating 5C rates. The day of the 10 minute charge is here (assuming you have a high power charger and power source capable of delivering that many watts and amps).

De lipo's zijn 1500 mah dus je zou op 1,5 A kunnen laden. Eerlijk gezegd ga ik zelf nooit hoger dan 1 A met deze lipo's, liever nog op 0,8 of 0,9 A.

Ook op dit forum is er wel wat over te vinden natuurlijk :-)

noob-hoe-lipo-accu-op-te-laden

Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik hier gelijk even op inhaken?
Helaas zijn er weinig forums waar überhaupt over de F45 wordt gesproken dus ik hoop hier wat meer ervaring/kennis van de F45 aan te treffen ;)

Ik ben nieuw in de wereld van modelvliegen (althans heb wel al een mini mini heli gehad voor binnen waar ik goed mee kan vliegen) en ben sinds 2 dagen in het bezit van een (Fixed Pitch) MJX 645 (F45)

Om niet gelijk heel veel schade te vliegen heb ik nog een oefenset erbij gekocht.

Enige probleem waar ik mee blijf zitten is het trimmen.....
Op de een of andere manier blijft hij (met de klok mee) om zijn as draaien.
Stel ik nu de trim af op -7 dan neigt hij nog maar een klein beetje met de klok mee om zijn eigen as te draaien. Zet ik de trim echter op -8 dan stopt de staartrotor er ineens mee en.... draait hij als een dwaas om zijn eigen as, maar dan linksom
Zet ik hem weer op -7 dan werkt de staartrotor wel weer echter draait hij weer "sneller" om zijn as maar dan weer naar rechts....

Heb ik ook nog ergens anders de mogelijkheid om de snelheid van de staartrotor te beïnvloeden of kan dit alleen middels de trim?
ik las, in voornoemde link, dat er op de ontvanger mogelijk een schroefje met de tekst "proportional" echter ik heb geen idee waar de ontvanger zit en zie ook nergens een scrhoefje met de tekst proportional erbij......

Verder merk ik dat, als ik corrigeer met links/rechts, dit vrij abrupt gaat, althans niet geleidelijk. Kan ik de gevoeligheid van de stick nog ergens instellen?

Ik hoop dat er hier misschien iemand is die uit Limburg (omgeving Landgraaf) komt welke mij mogelijk wegwijs zou willen maken?

Hoi Chicco pas even je profiel aan :-) omgeving/leeftijd ed.

Volgens mij zijn er genoeg fora's over deze heli te vinden hoor :-)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1597711

Is dit gebeurt na een crash of kwam hij zo uit de doos ?

Code:
 op de een of andere manier blijft hij (met de klok mee) om zijn as draaien.
Stel ik nu de trim af op -7 dan neigt hij nog maar een klein beetje met  de klok mee om zijn eigen as te draaien. Zet ik de trim echter op -8 dan  stopt de staartrotor er ineens mee en.... draait hij als een dwaas om  zijn eigen as, maar dan linksom   
Zet ik hem weer op -7 dan werkt de staartrotor wel weer echter draait  hij weer "sneller" om zijn as maar dan weer naar rechts....

Heb ik ook nog ergens anders de mogelijkheid om de snelheid van de staartrotor te beïnvloeden of kan dit alleen middels de trim?
ik las, in voornoemde link, dat er op de ontvanger mogelijk een  schroefje met de tekst "proportional" echter ik heb geen idee waar de  ontvanger zit en zie ook nergens een scrhoefje met de tekst proportional  erbij......

Verder merk ik dat, als ik corrigeer met links/rechts, dit vrij abrupt  gaat, althans niet geleidelijk. Kan ik de gevoeligheid van de stick nog  ergens instellen?
Moeilijk te zeggen omdat die trim de enig optie is. Niks beschadigd aan de heli verder ? Receiver board nog mooi horizontaal ? Wat ik vreemd vind is dat de motor stopt bij -8.....zelfs als hij maximaal links staat zou hij moeten draaien. Zo ver ik weet zit er geen afstelling op het bordje. Heb je toevallig een reserve tailmotor liggen dan zou ik dat eens eerst proberen, ze gaan niet heel lang mee namelijk. De gevoeligheid van je draai, de rudder kan je instellen op zender. Zet rudder daar bijvoorbeeld op 60-70 % dan zal hij veel langzamer draaien.

Aangepast ;)

Dit is gebeurd na een crash. Hierbij is de heli ondersteboven in een beekje terecht gekomen. Enige wat onder het wateroppervlakte zat was de stabilisatorstang en de staartrotor met het staartmotortje.

Hierna gelijk alles schoongemaakt en gedroogd. Alles werkte weer alleen de staartrotor (lees het motortje) niet. Vervolgens bij mij in de buurt een nieuw motortje gehaald, alles gemonteerd en.... hij draaide als een gek links om zijn as! Ook met maximaal trimmen op de zender was er in het geheel geen verbetering te zien :bad-words:

Ik las in een beschrijving op internet dat er (maar waarschijnlijk dus niet op dit model) de mogelijkheid bestaat om middels het schroefje met de tekst "proportional" eea af te regelen. Maar én ik zie geen ontvangen én ik zie geen afstelschroefje...

Dus toen maar het oude motortje zo goed als schoongemaakt (eerst goed laten drogen), aangesloten op de heli en hij werkte weer!

Vervolgens het oude motortje weer gemonteerd en hierbij draaide hij rechts om zijn as heen ipv dus eerst links met het vorige motortje :rolleyes:
Met de beschrijving erbij (welke trim je waarheen moet schuiven als hij vooruit/achteruit/links/rechts etc gaat) alles goed goed als mogelijk proberen af te stellen (neuskant van de heli gaat vanzelf met de klokrichitng mee, dan de horizontale trim bij de rechter stick naar links drukken).

Het was echt compleet windstil op het moment van trimmen dus daar kan het zeer zeker niet aan gelegen hebben.
Ook heb ik, voordat ik ben gaan trimmen middels de trims, getracht de swashplate's op een juiste manier af te stellen (lees zo horizontaal mogelijk).
Naar mijn idee (maar dat is dus de mening van een leek) is dat wel goed gelukt.

Rare is gewoon dat ik dus de trim op maximaal -7 kan zetten en bij -8 hij er gewoon mee stopt. Bij het "nieuwe" motortje kon ik hem zelfs om maximaal zetten en bleef hij nog draaien.

Zover ik op internet heb kunnen lezen kan het "om zijn eigen as draaien" alleen te maken hebben met de snelheid van het achterste rotorblad toch? Althans ik kan wat dat betreft niks fout hebben gedaan bij het afstellen van de swashplate's middels de servo armen? :confused:

De engelse site had ik inderdaad ook al gevonden (volgens mij door jou hier als link gepost) echter hier kan ik mijn probleem ook niet echt vinden c.q. is mijn technisch engels niet van een dusdanig niveau dat ik zo even een paar bladzijden kan lezen in 1 minuut zonder een dikke engelse Van Dale bij de hand
:teacher:

Wat bedoel jij precies met het "receiver board? Ik neem aan dat dat de printplaat is waarop alles ingestoken is?

Een heel verhaal, hoop dat je nu wat meer info hebt. :cry:

Net nog even gekeken maar er is geen afstel mogelijkheid op het boardje ( ik heb eerste versie). Daarmee bedoel ik inderdaad de printplaat, dat is je receiver. Je zegt dat hij met de nieuwe motor als een gek links om zijn as draaide, kan het zijn dat de staart propellor rechts om draaide ( als je er tegenaan kijkt) in plaats van links ? Dat kan je oplossen door de draadjes dan om te wisselen. Draait hij met de oude motor ook heel snel om zijn as of heel langzaam ?

Met de beschrijving erbij (welke trim je waarheen moet schuiven als hij vooruit/achteruit/links/rechts etc gaat) alles goed goed als mogelijk proberen af te stellen (neuskant van de heli gaat vanzelf met de klokrichitng mee, dan de horizontale trim bij de rechter stick naar links drukken).

Dit snap ik niet helemaal ? Heb jij gas rechts ingesteld op de zender ?
Rudder stel je namelijk op de linker trim horizontaal af, mits je je gas links hebt zitten natuurlijk :-)

Als je zeker weet dat de nieuwe motor de juiste kant op draait en je de juiste trim gebruikt is het enige wat het nog kan verklaren dat je main motor misschien niet goed meer werkt waardoor de tailmotor nu harder draait en de heli om zijn as gaat draaien.

Kijk wel eerst of je de juiste trim ebruikt :-) bij mij dus links omdat ik throttle links heb :-). Rechts is bij mij voor de zijwaartse bweging.

Ik heb niet gekeken hoe hij toen draaide. Ik zal vanavond/morgen eens kijken als ik de nieuwe motor er op zet (heb op dit moment helaas weinig tijd).
Met de oude motor heb ik het gevoel dat hij gecontroleerd draait, althans niet hoog in de "toeren" zeg maar, gewoon rustig.

Volgens de bijgeleverde boekjes (in het Engels en Nederlands) is het toch de rechter trim horizontaal. Ik heb het gas/zijwaarts links ingesteld en het vooruit-achteruit/links-rechts op rechts.
Qua logica had ik daar ook mijn twijfel over, maar in "mode 2" waar hij nu op staat is dit toch echt de juiste trim (zie bijgevoegde foto's).

Ik hou je op de hoogte! :thumbsup:

Net toch nog even tijd gemaakt om het motortje te vervangen. Ik heb gelijk even gekeken hoe het met de bedrading zat. Blauw zat op de + en wit op de - net zoals op het oude motortje echter...... Bij het draaien (als je er tegenaan kijkt) draait hij rechtsom in plaats van links !:bad-words::confused:

Ik merkt trouwens ook hier dan, als ik de horizontale trim bij de rechter stick naar links duw rond de -8 de rotor ook gewoon stopt en niet meer gaat draaien....

Helaas ben ik niet in het bezit van een soldeerbout dus even kijken hoe ik dat ga oplossen en anders ga ik dinsdag wel even terug naar de zaak waar ik de motor heb gekocht.:neutral:

Hoi Chicco,

De meeste mensen vliegen met throttle links ( links omhoog en omlaag) en rudder links ( linker stick naar links en rechts). Oftwel omdat deze zender 4 modes heeft mode 4. Ik denk dat je in de war bent geraakt omdat je over mode 2 hebt gelezen maar dat is bij "normale" heli's ha ha, die hebben dus vaak alleen een mode 1 en 2. Zet heb eens op mode 4 en dan is dus de linker trim horizontaal voor je rudder.

Als je in mode 2 was was rechts inderdaad rudder :-). Maar zet hem alsjeblieft op de juiste modes 4. Als je ooit een andere heli gaat vliegen moet je alles opnieuw gaan aanleren. Tja dat van die motortje gebeurt wel eens :-) soldeerbout heb je al voor 20 euro en die gaat echt van pas komen hoor bij deze hobby. Bestel ook gelijk wat krimpkousjes en tie-raps, ook altijd handig.

Misschien een rare vraag maar ik hoor en zie je vol gas geven en dat ding komt niet van de grond......is je mainmotor niet gewoon op ? Ze gaan niet zo heel lang mee bij deze heli namelijk en je moet na elke vlucht of om de 2 vluchten echt alles even goed af laten koelen.

Mode 4 dus :-)

Links >> boven en beneden >> gas omhoog en omlaag
Links >>rechts en links >> rudder dus om zijn as draaien
Rechts>>boven en beneden >> naar voren en achteren
Rechts>>rechts en links >> naar links en naar rechts "driften" oftewel zijwaarts.

@Schiksie

Ofwel begrijp ik het verkeerd ofwel vergis je je ergens in de verschillende modes.

Wat jij op het eind van je post beschrijft is mode 2.

Gas + rudder op linker stick en elevator + aileron op rechter stick.

@Schiksie

Ofwel begrijp ik het verkeerd ofwel vergis je je ergens in de verschillende modes.

Wat jij op het eind van je post beschrijft is mode 2.

Gas + rudder op linker stick en elevator + aileron op rechter stick.

Ja op een normale zender wel....niet op een Chinese met 4 verschillende modus.

Zie ook de door Chicco gelinkte manual :

Left stick : mode 4 : up and down turn left and riight
Right stick : mode 4 : forwards/backwards leftward/rightward

Wat ik al zei dit is niet een "normale" zender met maar 2 modi.

Wat op een zender mode 2 is is hier 4 :-) trust me ik stond vreemd te kijken toen ik hem zonder de manual te lezen op mode 2 zetten hoor.

Haha, dat geloof ik. Zo word het wel heel snel verwarrend.

Tis dus duidelijk dat ik het verkeerd begreep :-)

Om het nog erger te maken, in de beschrijving staan de mod,s verkeerd benoemt.
Mod 1 beschrijving is mod 3 op de zender
mod 2 beschrijving is mod 4 op de zender
mod3 mod1
mod 4 mod 2
Ik zelf denk dat je heli wat erg hard toch is neergekomen.
Vandaar even deze vraag heb je een horizontaal of verticaal gemonteerde giro?
dit is een klein blokje/printplaatje wat op de printplaat in je heli zit, voor de licht en camera aansluitingen.
Bij de vertikale giro,s komt het wel eens voor dat bij een chras de slechte chineese solderingen het laten afweten.
De oplossing is dan simpel, even opnieuw (laten) solderen.
Ook is het al vaker voorgekomen dat nieuwe staartmotors met de draaden vekeerd om eraan werden geleverd.
grt rob

@Schiksie:

Ik heb de zender inderdaad de hele tijd op mod 2 gehad staan, dus linker stick gas/zijwaards en rechter stick voor/achter en links/rechts.
Maar ik ga hem zeer zeker op mod 4 zetten (als het ding ooit nog gaat werken.....).

In het filmpje geef ik trouwens niet max gas, ik zat op alle video's rond de 17%.

Ik heb de draadjes van de motor omgewisseld en nu draait de rotor in ieder geval weer netjes linksom :D
Probleem met betrekking tot de trim blijft echter. Zet ik de trim nu op -6 dan draait hij rechtsom en zet ik hem op -7 dan draait hij linksom. Dus in het geheel geen marge! Ik heb geen idee wat ik hier nog aan kan/moet veranderen. Ik heb de neiging de heli in een hoek te leggen en er niet meer naar om te kijken, maar van de andere kant wil ik gewoon vliegen met de heli !!:cry:

@ Dakar:
De heli is inderdaad vrij hard omlaag gekomen, althans van een meter of 5...
Ik heb geen flauw idee welke gyro hier op zit (mogelijk dat Schiksie hier antwoord op kan geven?), laat staan waar de gyro zit. En anders moet ik maar een nieuwe printplaat kopen (kost geloof ik iets van 15 Euro). Als ik het zo zie wordt, als het al nodig is, solderen heeeeel moeilijk. Alle verbindingen zijn zo klein dat je eea volgens mij onder een vergrootglas zal moeten gaan doen.

Ik heb in ieder geval een 2-tal foto's van de printplaat gemaakt in de hoop dat je hier dan wijzer uit wordt c.q. mij mogelijk aan zou kunnen geven waar de gyro is geplaatst zodat ik kan kijken of er een soldering los zit.

En lukt dit uiteindelijk niet dan ga ik eens op zoek naar iemand uit de omgeving Limburg welke voor mij/samen met mij, de heli een keer goed na zou willen kijken c.q. trimmen.

Hier de foto's:

Back