ML Midge 0.8cc Diesel

Frans Bal

PH-SAM
Na wat onderdeeltjes maken voor een ED Bee-tje denk ik dat ik nu overmoedig wordt. Besloten om zelf een dieseltje te bouwen. Op internet staan een aantal prima ontwerpen voor de beginnende zelfbouwer van motoren. Een hele mooie site is http://modelenginenews.org/. Hier diverse bouwtekeningen met uitleg over hoe je bepaalde onderdelen kan maken.

Na wat spitten is er gekozen voor de ML Midge. Een 0.8cc dieseltje dat geheel gemaakt kan worden uit staf/blok materiaal. Ook geen exotische materialen en daardoor redelijk makkelijk te koop in de (on-line) modelbouw- materiaalwinkel. Het motortje is niet al te groot en de onderdelen zijn nog prima te maken met het draai/freesbankje dat ik heb, de Emco Unimat 3.

Druk aan het voorbereiden voor het maken van deze kleine rakker. Er moeten allerlei gereedschappen worden verzameld. Ook zijn er diverse hulpgereedschappen die moeten worden gemaakt om bijvoorbeeld onderdelen te kunnen opspannen.

Inmiddels zijn er wat zaken bij diverse gereedschapwinkels gekocht en kon worden gestart met het maken van de onderdelen. Ho, niet zo snel. Het ontwerp van de Midge is in Inches (imperial). Nu ben ik een domme Europeaan en kan niet zo goed met breuken rekenen, dus het motortje opgezet in millimeters met SolidWorks. Was duidelijk merkbaar dat het ontwerp van origine in MM was gemaakt (later omgezet naar inches) Veel maten waren hele MM maten. Hierbij goed gekeken of de timing van de poorten bij de Imperial en de metrische versie gelijk zijn gebleven.

Zal proberen hier foto's en wat beschrijvingen te plaatsen van het bouwtraject. Want, ja, voor je het weet ben je weer vergeten foto's te maken.

ml-midge-metrisch-png.517520


Informatie/links die handig zijn.

You Tube:
Wellicht een van de beste informatie bronnen over maken van onderdelen.
Het YouTube kanaal van Peter, de Diesel Dokter.:worship::worship:
Zoek op "Valic000"

Website: Model Engine News
http://modelenginenews.org/

Materialen:
Sauerbier Modelbouw
 
Laatst bewerkt:
Eerste klusje was de speling in de boor/freeskolom te verhelpen. Door de jaren van gebruik was er radiale speling of de as ontstaan. Kopje gedemonteerd, en wat bleek, er zaten "gewoon" twee bronzen kraaglagertjes in. Totaal zo 0.1 mm speling door slijtage in de lagers. Was nu gelijk duidelijk waarom het freesbeeld niet zo mooi was en waarom bij "boren" met een spiebaanfrees deze een wat groter gat gaf.

Uit de afvalbak op mijn werk een mooi stuk aluminiumbrons gered en daarvan twee nieuwe lagertjes gedraaid.

IMG_20221125_173008.jpg


Links het originele lager, rechts het nieuw exemplaar. De speling op de as is nu weg en dat was bij de eerste keer frezen goed merkbaar. Geen gerammel meer met nette bewerkte oppervlakken.
IMG_20221124_201903.jpg
 
Als eerste gestart met het motorblokje. Had in een ver verleden bij een toeleverancier een paar grote stukken aluminium uit de schrootbak gered. Hebben zo maar 15 jaar in de kast gelegen, maar wie wat verzamelt en bewaard, die heeft wat (een hoop rommel) Type aluminium schijnt niet zo kritisch te zijn, echter een iets betere kwaliteit is wel prettig, ook bij het bewerken. Als ik moet gokken is het AL 6082.
Op mijn werk kon ik gebruik maken van wat machines om de blokken te verwerken in blokjes en stukjes rond. Ook zo voor het motorblokje.


Breedte op maat en met wat overmaat de rest.
Mee naar huis om verder te gaan.

IMG_20221206_194812.jpg


Center boren in de voorkant.
Voor de zekerheid heb ik drie blokjes voorgefreesd. kan je er eentje verklooien.
En als je eenmaal gesteld bent is een volgende minder werk.

IMG_20221204_112502.jpg


Daar gaan we al, vergeten een foto te maken van het uitklokken in de vierklauw.
Voorzijde van het blokje gedraaid.

IMG_20221206_194451.jpg




IMG_20221206_194813.jpg


In de drieklauw de achterkant op maat draaien en de opening voor de krukas draaien.
Hierna het gat voor de krukas doorgeboord en geruimd.

IMG_20221209_192331.jpg


Voor en achterkant klaar.
Center geboord voor het draaien van de cilinder opening.

IMG_20221214_200415.jpg


Om de cilinderopening te draaien was een hulpstuk nodig.
Op de kikkerplaat een steun gemaakt.

IMG_20221215_211211.jpg


Met een wobble stick het blokje uitklokken.
Kan je ook prima zonder de wobble stick doen op de buitenkant van het werkstuk.

IMG_20221214_195920.jpg


Als laatste een klein schuin kantje aan de opening.

IMG_20221215_211051.jpg


Weer een stukje verder.
Nog de draadgatjes maken en de opening voor de uitlaat en carburateur.

IMG_20221215_212449.jpg
 
.
Dit is weer iets wat ik totaal niet beheers, wat ontzettend gaaf lijkt me het om zoiets te kunnen maken.
Ik volg je vorderingen,.. beter gezegd; ik blijf mee genieten van jouw kunsten!

Groeten, Ramses
.
 
Bedankt, maar, ik ben maar een beginnend kunstenaar hoor.

Klein stapje verder.
Het M5 draadgat voor de carburateur gemaakt en de uitsparing voor de uitlaat.

IMG_20221218_123329.jpg


Eenmaal ingesteld zaten de gaten er zo in.

IMG_20221218_141229.jpg


Eerste dekseltje gedraaid, nu de gaten voor de bevestiging maken. Oh nee eerst nog twee maken :confused:

IMG_20221218_205140.jpg
 
Anders ik wel :yes:

Was begonnen met drie motorblokjes om niet helemaal opnieuw te moeten starten bij een foutje.
Nou, er zijn er nog steeds drie. Puur geluk, laten we het daar maar op houden :D

Voor nummer twee en drie ook een dekseltje gemaakt.

IMG_20221222_202206.jpg


Naast de onderdelen voor het motortje moeten er diverse gereedschapjes en hulpstukjes worden gemaakt.
Om de krukas te kunnen maken moet er een opspangereedschapje worden gemaakt.

Krukas mal.png

Eerst het deeltje netjes rond gedraaid en centertje geboord.
Hierna onder de boor/freeskolom ingespannen, center uitgeklokt en een tweede center geboord op de maat van de slag, krukastap.
Deeltje in de vierklauw opgespannen en met de wobble stick uitgeklokt op het center van de slag.
Gat Ø5.7 geboord en Ø6 geruimd.


IMG_20221223_165856.jpg



Uitsparing gefreesd en de draadgaten voor het klemmen getapt, alleen nog inzagen.
Maar daar moet ik eerst een opspandoorn voor een zaagfrees maken........
Of met de handzaag, dat kan ook.;)

IMG_20221223_210359.jpg
 
Ziet er allemaal zeer netjes uit Frans , voor de krukas pas ik dezelfde methode toe , maar zonder de "klemming" , dat van jou is wel de luxe uitvoering , ik zorg ervoor dat de schroefdraad aan de achterkant van de mal doorsteekt en zo trek ik de krukas vast , samen met een centerpunt tegen de kruktap , voorlopig heb ik er nog geen problemen mee gehad .

39.JPG


Groeten Jef
 
Nog een gereedschapje om te maken, kartel apparaat. Als je dat zo mag noemen.
Kartelwieltje is 20 rond, 5 breed en het gat is 6 mm. Steek 0.8 mm
De houder is van een stukje 10x10 C45-K spiemateriaal gemaakt. Het asje van ST-37K, goed genoeg voor de aantallen die ik moet maken.
M4 borgschroefje houdt de boel op zijn plek.

IMG_20221227_214354.jpg


Ben benieuwd

IMG_20221227_214521.jpg


Nou, dat valt niet tegen.
Zeker gezien dat er met het bankje niet echt veel kracht kan worden gezet.

IMG_20221227_214201.jpg
 
Euh, wat willie dan bestelle:weetnie:

Nou dan maar voor het echchie de propmeenemer maken.

Eerst aan de achterkant de conus draaien met een ieniemini boorbeiteltje.

IMG_20221229_164829.jpg


Dan de voorkant, hier moet de kartel komen.
Kartelen in een paar stappen gedaan.
Na de eerste keer, alles goed schoonmaken en nog een keer gekarteld.
Wel opletten dat de tandjes netjes ingrijpen anders krijg je een dubbele kartel.

IMG_20221229_143226.jpg


Zo die past netjes, klaar.

IMG_20221229_161407.jpg


O ja, nog twee maken.....:hammer:

IMG_20221229_194645.jpg

De zuigertjes moeten worden gemaakt uit grijs gietijzer.
Tja, maar hoe kom je aan een stukje GG25 rond 15?
Niet een materiaal dat algemeen veel wordt gebruikt.
Zoekende op internet kam ik langs de site van Sauerbier Modelbouw.
Sauerbier heeft een enorm assortiment van gereedschapjes en materialen, zo ook grijs gietijzer.
Naast wat andere spulletjes gelijk maar wat gietijzer gekocht (16 en 19 mm).
Zo zeker genoeg, kan nog een paar zuigertjes verklooien.

IMG_20221229_161237.jpg
 
Wacht op het moment op wat gereedschapjes en materiaal dat besteld is. Maar nog genoeg te maken. Beginnetje gemaakt met de carburateur.

Het huisje wordt gemaakt uit 8x8 mm aluminium. Eerst de "achterkant" rond 5 draaien en M5 draad snijden. Dan een gat van 3 mm door en door.
IMG_20221230_155108.jpg


Dan omdraaien en aan de "voorkant" een kelkje maken.

IMG_20221230_163335.jpg


M5 moertje dunner gedraaid.
Rest nog een gat haaks door het midden en klaar. Ja ja, ook die andere twee nog.

IMG_20221230_171254.jpg
 
Bedankt Henk voor je aanmoediging.:thumbsup:

Ah ja de LTS, dat was best leuk. Wat je zegt, van die nutteloze dingen maken. Natuurlijk niet met een machine maar met een zaag en vijl. Lekker uren vijlen, wel haaks en vlak. Weet nog goed een slimmerik had zijn klomp ijzer stiekum aan een broer gegeven die frezer was. Hartstikke mooi haaks en vlak, maar dan moet je wel allen freessporen wegvijlen. Leraar was niet helemaal van gisteren, Tja, dat was een 2 voor de moeite.

Na de LTS de MTS. Wat en feest een echte CNC freesbank. Tuurlijk met een ponsband. Foutje bij het typen kon je gelukkig een kopie maken tot waar het goed was gegaan....
Dat waren nog eens tijden, gelukkig, komen niet meer terug ;)

Heb dus een beetje gejokt met dat ik een beginnend kunstenaar ben, zeker als je weet dat ik al 30 jaar productiemachines ontwerp en bouw. :D Maar met dit machientje met zijn begrenzingen zelf alle onderdelen maken is een leuke uitdaging.
 
Een nadeel van het Unimat 3 freeskolommetje is dat deze geen borging/geleiding heeft tegen verdraaien als je de hoogte versteld.
Dus elke keer dat je de hoogte verzet en je heb het werkstuk "genuld" je de nul direct kwijt bent, kan je opnieuw beginnen.
Al een idee hoe het kolommetje aan te passen, maar dat komt nog wel.

Je moet bij het kolommetje de hoogte zo uitkiezen dat je de nodige gereedschappen gebruiken kan zonder de hoogte aan te passen.
Een centerboortje is normaal kort, erg kort zelfs vergeleken met een normale boor. Om dit te ondervangen een verlengstuk voor een centerboortje gemaakt.

IMG_20230102_145136.jpg

Ik bezit nog geen kantentaster, geen probleem een papiertje werkt ook goed. Maar hoe doe je dat met een rond werkstuk?
Zag op een forum een handigheidje. Een rond onderdeel met in het center een gat had de schrijver genuld met een ronde kaliber.
Had een geharde Ø6g6 uitwerperpen liggen. Van staal een busje gedraaid met een Ø6H7 gat erin.
Busje in de klauwplaat, pen in de boorkop en net zo lang schuiven totdat de pen precies in het gat loopt. Uiteinde van de pen met stift markeren, kan je heel goed zien waar die nog aanloopt. Loopt de pen netjes in het gat, is de uitlijning perfect.

IMG_20230102_144954.jpg
 
Back
Top