Model vleugel uit één blok balsahout

Hallo,

Ik moet voor een project een model van een vleugel maken van ongeveer 10x20x2 cm en die testen in een kleine windtunnel.

Nu dacht ik er aan om het model van balsahout te maken, maar is het mogelijk of slim om deze vleugel uit één blok balsahout te maken?

Tjitte

Laatst bewerkt:
Dit klinkt stom, maar het is niet anders dan schuren tot je een ons weegt ;)

Bij materialen die je niet met een gloeidraad kan snijden plak ik altijd met dubbelzijdig tape de gewenste profielen aan beide kanten van het blok, daarna leg ik het op de workmate op een plank, die zelf niet breder is dan de balsa plank. Vervolgens is het een kwestie van met een Mouse schuurapparaat of van die zachte schuurblokken schuren tot je de vorm er enigzins in krijgt. Om er zeker van te zijn dat het profiel klopt over heel het blok heen, kan je telkens een stalen lat over het profiel heen leggen, en kijken of je ergens deuken of bulten hebt.

Suc6,

Marijn

Bedankt voor je reactie Marijn,

Moet je trouwens nog speciaal op dingen letten als je balsahout bewerkt?
richting van de nerf, net als bij iedere houtsoort overigens :)
Verder heb je balsa in verschillende hardheden.

Evt een stofkapje is wel fijn, balsa stof kan erg vervelend kriebelen in de keel ;)

Het kan beter en sneller.
Maak 2 plakjes triplex in de vorm van een vleugelprofiel, beide met dezelfde vorm. Die plak je aan de uiteinden van een dikke plank balsa met een paar druppels secondenlijm.
Dan maak je een schuurlat die langer is (meer dan 20% langer) dan je plank balsa. Een schuurlat kan gemaakt worden van alles wat goed recht is, bijvoorbeeld een plank waar je een reep schuurpapier plakt op de 'dunne' kant (zodat je met de plank rechtop schuurt). Een aluminium T-profiel oid werkt ook prima. Met een kleine schaaf (een David-schaafje) schuur je eerst grof de grootste delen van het balsa weg die erg boven de triplex profielen uitsteken. Na het grove werk leg je de schuurlat over het balsa en ga je schuren. De triplex profielen aan de uiteinden zijn veel harder dan het balsahout en daar stopt je schuurlat dus vanzelf met schuren van het balsa. Hou de schuurlat goed in lijn met de lengte van de balsa plank, niet scheef gaan schuren want dan wordt de vorm van de vleugel niet meer nauwkeurig.
Als je een profiel neemt met rechte onderzijde hoef je alleen de bovenkant maar te doen! Scheelt werk. Doe het schuren bij voorkeur buiten, het geeft veel zeer fijn stof.

Zie mvcswentibold :: Bekijk onderwerp - De Rapster F5B

Is alleen een klein stukje groter dan jou proefstukje. maat is 180 cm span en ongeveer 20 cm koorde en maar liefst 15 mm dikke plank waar na het schaven en schuren nog maar 12 mm over is, de servo's passen nu precies.

Oh ja, er zit ook nog eens v-stelling in en een kleine tipverdraaiing.

Laatst bewerkt:
Waarom geen papier?

Ik heb nog niet echt naar andere mogelijkheden gekeken, want ik heb een vleugel van hetzelfde formaat gezien van iemand anders en die had het ook met balsa gemaakt. Het voelde erg sterk, solide en licht aan, alleen had hij het op een andere manier geconstrueerd en had hij ook gebruik gemaakt van piepschuim.

Ik heb moeite met het vinden van de juiste maten balsa hout. Weet iemand een bedrijf in Friesland die balsa met de maat 10x20x2 cm kan leveren?

Je zult naar een modelbouwwinkel moeten, elders hebben ze geen balsahout. Ik weet niet waar modelbouwwinkels zitten in Friesland. Planken balsa zijn normaal 100x10 cm in diverse diktes (ook 20 mm).

In de modelbouw zal je bijna uitsluitend balsa planken vinden. De meest voorkomende afmetingen zijn 10x 100cm en diktes van 1mm tot 10 of 12mm.
Voor grotere "blokken" balsa kan je misschien naar een scheepswerf gaan. In de scheepsbouw wordt (werd?) vaak balsahout gebruikt. Misschien dat men daar een blokje voor je heeft.

Waarom maak je niet gewoon een normaal ribben vleugeltje.
Die paar ribjes die je moet maken is minder werk dan lang schaven en schuren.

Desnoods dek je het in met abachi als je daar tenminste los aan kunt komen.
Of snijden uit schuim en dat indekken.

Er leiden meerdere wegen naar rome.

pylon5.jpg

pylonstaart.jpg

Vleugeltje bestaat uit 1.5mm ribjes, 1mm balsa indekking 7x3mm grenen liggertje boven en 8x3mm grenen onder en nog een 3mm buisje van á 30 cm. Achterlijstje balsa 25x6mm driehoek en neus 8x8 balsa afgeschaaf/schuurd als neuslijst.
Daarover oracoverfolie. Dat is sterk genoeg voor á 200km/h dus zou het qua constructie in de windtunnel ook wel overleven.

betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Pylonracer

Ik had het ook op die manier kunnen doen d.knoppers, maar zoals je ziet heb ik al een weg gekozen.

Het is me vandaag gelukt om een balsa plank te bemachtigen.

Nog erg bedankt voor jullie hulp :)

Piepschuim had ook gekunt.
Werkt bijna nog makkelijker.
Moet je ook de windtunnel erbij maken.
Komt me bekent voor van bij de buren ooit eens.

Groeten Han.

Back