modelboten vervoeren

Jandootjes,

Ik heb je postings hier eens door gelezen en je ben een geluk's vogel met een mooi schip als dit.
Wat ik wel las van je is dat de vorige eigenaar dit schip als een show model heeft gebouwd. Waar is de romp van gemaakt. Ik maak me zorgen over de romp als deze van hout is en geen glas vezel of zo onder de verf zit. Vogt onder je verf en je romp gaat er dan snel van rotten.

Als ik iets over het hoofd heb gelezen mijn verontschuldigingen

Gerrald

Jandootjes,

Ik heb je postings hier eens door gelezen en je ben een geluk's vogel met een mooi schip als dit.
Wat ik wel las van je is dat de vorige eigenaar dit schip als een show model heeft gebouwd. Waar is de romp van gemaakt. Ik maak me zorgen over de romp als deze van hout is en geen glas vezel of zo onder de verf zit. Vogt onder je verf en je romp gaat er dan snel van rotten.

Als ik iets over het hoofd heb gelezen mijn verontschuldigingen

Gerrald

bedankt voor je reactie!
de romp is gemaakt van dik polyester , en zal denk ik niet gaan rotten in het water. de vorige eigenaar heeft het model gebouwt als een statisch model en hij heeft er een paar jaar aan gedaan om hem afte ronden , maar omdat de vorige eigenaar was overleden stond het schip op marktplaats en toen zag ik hem toevallig staan , en zo ben ik in het bezig gekomen van het vrachtschip.

mvg Jan

wat heeft u een prachtig schip!, echt waar

bedankt voor de goede tip , maar volgens mij is u mearks rond de 1,50 meter en mijn vrachtschip is 2,40 meter , en dat is best lastig om zo,n ding in het water te zetten , en het eruithalen

maar die handgrepen daar heb ik helaas niet echt zoveel plaats voor want dat is zeker een handige manier om hem uit het water te halen, ik denk dat ik nog maar 2 dikke spanbanden maak waarmee ik hem met 2 mensen uit het water kan tillen, en dan nog maar eens een kar bou met 2 fietswielen waarmee ik hem zo in het water kan rijden.

What the fuck!!!
Ik voel mij als Gulliver.
Een boot voor Lillliputers waar Gulliver ontsnapt aan de smurfen.

ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met de nedlloyd , en hij is weer een stuk vooruit gegaan , rood , en groene lichten erop gezet , en veel verf werk gedaan. de geel/witte led lichtjes die je binnen in de stuurhut ziet dat zijn lichtjes voor de kerststukjes , en komen voor 1,50 euro bij de axion weg , dan heb je een batterijen houder en 20 ledjes. dat was voor mij idiaal , omdat ik daar mee veel goedkoper uit was dan alle ledjes per stuk te kopen , in totaal heb ik er nu 62 ledjes op zitten. de grote nedlloyd stickers voor op de zijkant van de romp , die zijn in bestelling.

bekijk de foto,s maar even en als er wat is , is commentaar altijd welkom , want ik vind het geweldig om aan het schip te bouwen,en te verbouwen als er iets niet goed is , dan herstel ik het graag, want ik wil mijn schip zo goed mogelijk op de echte hebben lijken:D

motor
10nwz1g.jpg

binnen in de romp
25yzjpy.jpg

de boegschroef
2mywvpk.jpg

onder het stuurhuis , roer , en verlichting
2j1u35h.jpg

verlichting in de stuurhut
2nuoaj6.jpg

schroef , roer , achter kant
14ugmrq.jpg

achterdek met verlichting
2vuj7kh.jpg

stuurhut , met rood en groene verlichting brandend
246medc.jpg

totaal plaatje tot nu toe
2vamxkn.jpg

voordek , inclucief matroos
5lv2nb.jpg

mvg Jan:D

beste bootje bouwers,

ik heb deze week de nedlloyd santos afgerond , en hij zal binnenkort te water gaan:D, met het vervoer , waarschijnlijk gaat hij bij onze auto op het dek en met 2 spanbanden over de romp heen vast , en dan leg ik de stuurhut en losse dekken achterin de auto , zodat ze er onderweg niet afvliegen. en met het gewicht , daar zal ik dikke brokken lood voor gebruiken , en als dat teweinig is , dan zal ik nog een paar zakjes zand maken , en die op de bodem leggen. ik heb ook uitgerekend dat de boot met een 0,4Amp motor op een 7 Amp accu ongeveer 20 uur kan varen , dat is mij meer dan genoeg.

zo staat hij er nu voor , en nu wachten op de eerste proefvaart
97r0o4.jpg

hier is de lege binnenkant , alleen er staat een latje scheef , omdat ik er maar net bij kon om hem daar te plaatsen had ik niet door dat ik hem scheef neerzetten. voor het varen komen er nog 2 accus in (voor de grote motor , en voor de boegschroef) , en nog 2 regelaars en een ontvanger.
984v9v.jpg

de stuurhut waar ik inmiddels 42 ledjes in heb verwerkt
autb0g.jpg

de schroef van 7,5 cm
20753jk.jpg

onderkant , die niet geverft is
99dtlc.jpg

de stuurhut lampjes aan met rood en groen
11brvhy.jpg

de achterkant van de stuurhut met de verlichting
bh13lf.jpg

vond ik wel een mooie foto
28s0e3k.jpg

comentaar is altijd welkom , als iets niet klopt aan de boot

mvg Jan

Knap werk geleverd, maar :???:wat je motor betreft, 0.4 A en een schroef van 75 mm hoe heb je die stroom gemeten ? in vrijloop ? als je motor belast 0.4 A verbruikt dan heb je een bruto vermogen op 6 V van 0.4 X 6 = 2.4 W dat is veel te weinig om zo een grote schroef een zo groot model te laten aandrijven . op 12 V 0.4 X 12 = 4.8 W

Knap werk geleverd, maar :???:wat je motor betreft, 0.4 A en een schroef van 75 mm hoe heb je die stroom gemeten ? in vrijloop ? als je motor belast 0.4 A verbruikt dan heb je een bruto vermogen op 6 V van 0.4 X 6 = 2.4 W dat is veel te weinig om zo een grote schroef een zo groot model te laten aandrijven . op 12 V 0.4 X 12 = 4.8 W

de man waar ik de motor van heb gekocht die zij dat deze motor 0,4 amp heeft. en de motor is zwaar genoeg voor de schroef als je naar het vormaat kijkt , de motor weeg 1,5 kg ongeveer , en hij krijgt de boot goed vooruit , want we hebben laatsten even een testje in een kleine vijver gedaan , en zien of alles werkte , maar de motor krijgt de boot goed voor uit , dat is geen probleem. maar van uw bovenstaande reken sommen snap ik eigelijk niks , ik heb aan mijn natuurkunde leeraar van school gevraagt , hoe lang ik kan varen op zo,n 7 A accu , en die rekende uit dat ik ongeveer 20 uur kon varen.

mvg Jan

Die 0.4 A dat zal in vrijloop zijn belast gaat dat met zo een schroef en model minstens het 10 voudige zijn je kan dit meten door een A meter in serie te zetten of de tijd te meten die je met een volle batterij kan varen. Test ook de temperatuur van de motor na 5 min varen daar moet je je hand op kunnen leggen zonder te verbranden

Laatst bewerkt:
laatsten heb met de boot gevaren !!
helaas zij de foto,s niet echt gelukt , ik heb er maar 1 die nog het mooist was

34hao1f.jpg

hij vaart geweldig , en de bocht om met alleen het roer
valt me best nog mee, ik dacht dat hij een veel grotere
draaicirkel nodig zou hebben.

ook de boegschroef werk perfect

het was een geslaagde eerste vaart!

nu wachten op november , want dan kan ik weer varen
bij het WTC Hobby en vrijetijds beurs in leeuwarden
in een groot waterbasin met meerdere boten:D

mvg Jan

Wat voor formaat boeg schroef heb jij op je boot? en bevalt die? Kwa prestatie
En wat voor motor heb je?

beste Mark,

ik heb een raboesch boegschroef erin
het formaat weet ik niet precies meer , maar volgens mij
heeft hij een diameter van ongeveer 2,5 cm
ik heb maar 1 keer gevaren met de boot
en de boegschroef krijgt hem goed de bocht om

en er zit een motor van een auto in , volgens mij een startmotor
zonder vertraging , 12 volt en minder dan 1 ampere
het is een langzaamdraaiende motor en hij krijgt de boot
goed vooruit , alleen moet hij even op gang komen
en de boot heet ongeveer een remweg van 6 meter
mvg Jan

hallo jan

mooie boot en ze licht mooi op het water

maar je vroeg comentaar wel hier komt hij

op zo een model is het mooiste de details en daar heb je veel werk in gestoken met je verlichting en dergelijke

maar waar zijn je diepte merken en je boegschroef teken op je romp
deze kan je downloaden van verschillende sites en dan naar een shop gaan waar ze reclame maken
die snijden deze dan in heel dunne folie uit en deze kan je dan aanbrengen op je model
het kost je haast niets maar het staat wel heel mooi op je romp en dan is je boot echt af
hier enige voorbeelden
Plimsoll-mark_hg.jpg

pluto

frontviewdock.jpg

voor de rest positieve commentaar en het is een imposant model om op het water te zien

gr raf

Beste Raf,

bedankt voor uw reactie

het staat inderdaat mooier met wat dieptemarkeringen
op de romp, en teken voor de boegschroef en bulbsteven

ik heb ook al geprobeert om ze zelf uit te snijden op zwarte folie
maar die kleine cijfertjes lukt me niet , ik zal eens een keer gaan zoeken
waar ik het bestellen kan , bedankt ervoor!:D

mvg Jan

Beste Raf,

bedankt voor uw reactie

het staat inderdaad mooier met wat dieptemarkeringen
op de romp, en teken voor de boegschroef en bulbsteven

ik heb ook al geprobeerd om ze zelf uit te snijden op zwarte folie
maar die kleine cijfertjes lukt me niet , ik zal eens een keer gaan zoeken
waar ik het bestellen kan , bedankt ervoor!:D

mvg Jan

Beste Jan,

ten eerste ziet er zeker netjes uit die verlichten in en rond de opbouw maken het helemaal af.;)

Over die diepgangmarkeringen Modelbouwshop Flevoland heeft ze al kant en klaar liggen.

Hier de link van modelbouwshop Flevoland : Diepgangmarkering / Plimsols | ModelbouwShopFlevoland

mvg Marco

Back