Modelbouw op Mars

Daar kan ik inkomen...
Heb destijds 6 weken gips gehad aan mijn ganse been, als de gips eraf was had ik nog pudding over ipv spieren

6 weken mijn arm in het gips gehad, nadat ik op 9 jarige leeftijd als een appel uit een boom was gevallen, was slechts 2 meter hoog.
Gelukkig brak m'n arm de val, Gravity sucks !
Nadat het gips verwijderd was leek m'n onderarm op die van Popeye, pimpelpaars, pudding, en gevoelloos. Het ergste was dat mijn arm op 90 graden bleef staan en ik hem niet meer kon strekken, na twee jaar fysiotherapie is het gelukt om mijn arm tot ongeveer 80% te strekken.

Niemand die hier iets op te zeggen heeft?

Of wachten we tot het weer ontkracht wordt door de vele onderzoekers die de bevindingen proberen te verifieren/ ontkrachten.. :)

Niemand die hier iets op te zeggen heeft?

Is ook (te) moeilijk voor ons denk ik. De implicaties zijn natuurlijk zo vergaand, dat die niet zo maar te overzien zijn. Zo krijgt een deeltje met een eindige massa zoals een neutrino volgens Einstein bij de lichtsnelheid een oneindig grote massa, dus dat zou ook al niet meer kloppen want het betreffende deeltje moet daar dan wel "doorheen" gegaan zijn.

Foutenmarges zijn op dit soort schaal heel moeilijk te bepalen. De kans dat het inderdaad ontkracht wordt lijkt me daarom behoorlijk groot. Als ik alleen al denk aan de moeilijkheden bij het detecteren van neutrino's, dan lijkt me het meerdere malen detecteren van één en hetzelfde neutrino al een bijna ondoenlijke zaak, maar kennelijk is men daar tot op zekere hoogte wel toe in staat. Maar nogmaals, foutenmarge??????????

In de betreffende Wikipedia pagina (waarin dit resultaat ook al vermeld wordt) wordt een beeld geschetst van hoe moeilijk het is om neutrino's te meten.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Een column van Arjan Dasselaar

Voor een redelijk gedeelte mee eens, maar op dit punt:

Hier in Nederland hebben we mensen die zichzelf hoogleraar mogen noemen en doodleuk op nationale tv vertellen dat een onderzoek ‘gelukt’ is als het datgene lijkt aan te tonen wat de hoogleraar toch al vermoedde

heb ik een andere mening, en zie ik dat meer als taalkundig geneuzel. Er is niets mis mee om experimenten te ontwerpen die een bepaald idee bevestigen of de grond in boren. Als het betreffende experiment lukt, is het altijd een positief resultaat, ook als dat een eerder idee in de grond boort. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de betreffende wetenschapper (hoogleraar of niet) het een geslaagd onderzoek noemt als het zijn/haar ideeën bevestigt. Proef ik hier een zekere animositeit van de docent (misschien nog niet eens UHD?) Dasselaar richting hoogleraren? Hij zou de eerste niet zijn, ik heb het helaas maar al te vaak meegemaakt.

En een essay van Isaac Asimov over voortschrijdend inzicht, The Relativity of Wrong

Als SF fan(aat) uiteraard ooit gelezen, maar geloof ik niet meer in m'n bezit. Zal het nog eens nalezen, maar is me toen niet echt als een eye-opener opgevallen.

Groet,

Ad

Ik vond die column van Dhr. Dasselaar niet heel boeiend omdat het niet echt ingaat op de vraag waar iedereen op zit te wachten (of in ieder geval ik). Is het nu echt zo of niet?

Zou echt zo scifi in mijn ogen zijn als het echt zo is..en dan er dan ook een heel nieuw aspect aan het hele snelheidsconcept/lichtsnelheid/tijdreizen/natuurkundige wetten komen.. :)

omdat het niet echt ingaat op de vraag waar iedereen op zit te wachten (of in ieder geval ik). Is het nu echt zo of niet?

Zou wel een afknapper voor de wetenschap zijn als iemand met een meer journalistieke dan wetenschappelijke achtergrond daar een definitief antwoord op zou kunnen geven.

Ik ken zijn IT capaciteiten niet (wat meer zijn terrein is), maar ik weet wel dat IT geen antwoord zal vinden op dit soort fysische vraagstukken.

Groet,

Ad

Nee, dat zou wat zijn :).

Maar...waarom lees ik niets meer erover op de 'commerciele' sites (nu.nl, kranten etc). Dit is toch iets wat toch de voorpagina's of in ieder geval in de krant vermeldt moet worden.. en dan niet 1 malig, maar updates ervan.

waarom lees ik niets meer erover

Handen niet willen branden?
Het is zo onwaarschijnlijk dat de media die zichzelf een beetje respecteren er pas in willen gaan geloven als bladen als Nature, Science of één van de snel publicerende fysische toptijdschriften zich ermee gaan bemoeien. Wetenschap is niet iets wat even op een achternamiddag plaatsvindt.

En de sensatiepers? Die vinden het niet interessant omdat hun lezerspubliek er toch geen bal van begrijpt.

Groet,

Ad

Ik heb toch uit nieuwsgierigheid de oorspronkelijke publicatie over die snelheidsmetingen gezocht. Vanaf deze pagina kan je een pdf downloaden die er wel op lijkt.
Zoals te verwachten een niet al te makkelijk verhaal, waarin de statistiek van de foutenmarges een grote rol speelt. Ik kan echt niet beoordelen (zou wel van de gekke zijn als dat wel het geval was) waar de zwakke punten zitten, alle mogelijke foutenbronnen lijken behoorlijk degelijk onderzocht te zijn. De afstand tussen de meetpunten is bijvoorbeeld bepaald op 730,534.61 ± 0.20 meter, maar om hun resultaten te verklaren zou dit zo'n 18 meter korter moeten zijn (de gemeten snelheid is zo'n 2,5 duizendste van een procent hoger dan de lichtsnelheid in vacuum). We komen hier ook nog in een soort cirkelredenering terecht, omdat de tegenwoordige definitie van de meter afgeleid is van de lichtsnelheid in vacuum.

De auteurs (zo'n 170!!) zijn kennelijk ook niet echt zeker van hun zaak. Ondanks het feit dat ze overtuigd zijn van de juistheid van hun metingen, zeggen ze op het eind dat ze geen "theoretische of fenomenologische" interpretatie aan hun resultaten willen verbinden, maar dat ze verder op zoek gaan naar een verklaring van hun resultaten.

Het is een Europees onderzoek (inclusief Rusland), waaraan ook Aziatische (Korea en Japan) landen aan hebben deelgenomen. Vreemd genoeg geen Nederlanders, wel een Belgische inbreng. Je zou verwachten dat reacties uit Amerikaanse hoek niet lang zullen uitblijven. Ik ben daar wel benieuwd naar.

Om even "terug" te keren naar Mars, aangespoord door dit draadje heb ik besloten de boeken "Mars" en "Return to Mars" van Ben Bova te herlezen. Omdat deze (geschreven 1992 en 1999) zich afspelen in een niet al te verre toekomst (eind 21e eeuw), ben ik eigenlijk benieuwd hoe veel van zijn verwachtingen over toekomstige (technologische) ontwikkelingen inmiddels al weer achterhaald zijn.
Ik heb ze kort na verschijning gekocht en gelezen, en heb deze gelukkig nog steeds. Maar ik kan me er niet zo veel meer van herinneren.

51aEQ4oDMAL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg
512%2BdeJxzeL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg

Interessant artikel, ook al snap ik er inderdaad de ballen van, om het zo maar even te zeggen. Ben toch benieuwd hoe lang het gaat duren alvorens dit officieel door iedereen erkent wordt, of juist niet.

Vroeg me af, als ze neutrino's kunnen produceren en detecteren, zou het dan niet mogelijk zijn om te communiceren via neutrino's ?
Als ze sneller zijn dan het licht dan komen de berichten (vanzelfsprekend) eerder aan, en ze worden ook niet belemmerd door materie in de ruimte, in tegenstelling elektromagnetische straling van bv licht of radio signalen.
Mij lijkt (als niet wetenschapper), dat de beste manier om te kijken of neutrino's sneller zijn dan het licht, is door ze tegen elkaar te laten racen. Target: De Maan.
Er al zijn lasers op Aarde die naar de Maan worden 'geschoten' om de afstand tussen beide hemellichamen te kunnen bepalen, dacht ik.
Plaats een neutrino detector op de Maan en de race kan beginnen, 't is een gedachte :-)

We zijn een Mars film vergeten, van een Nederlandse film maker notabene.
Total Recall van Paul Verhoeven :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het neutrino is bijna niet detecteerbaar, een zinvolle neutrino 'antenne' is niet mogelijk.
Als de resultaten van CERN blijken te kloppen, gingen die neutrino's slechts marginaal sneller dan licht, een verschil van 16m meter op 7-800km. Geen zinvolle snelheidswinst, je zult die luie lamstralen met zweep moeten aansporen.

Wetenschappelijke neutrino detectoren, andere zijn er niet. Vlotte informatie-overdracht onmogelijk vanwege erg kleine detectiekans. Tamtam communicatie zou biljarden/triljarden/etc malen sneller zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neutrino_detector

Laatst bewerkt:
... Er al zijn lasers op Aarde die naar de Maan worden 'geschoten' om de afstand tussen beide hemellichamen te kunnen bepalen, dacht ik.
Plaats een neutrino detector op de Maan en de race kan beginnen, 't is een gedachte :-)
Een grotere meetafstand geeft een kleinere (relatieve) meetfout, gunstig :) Mits de meetafstand nauwkeurig genoeg gemeten kan worden en mits de maanbaan en de maan zelf niet te veel wiebelen.

Laatst bewerkt:

Het ultieme experiment zou natuurlijk zijn om licht en neutrino's hetzelfde traject te laten volgen, en kijken wie de race wint (ik heb een vermoeden...).
Probleem is de omstandigheden, want dit zou in absoluut vacuum, dus in zijn geheel buiten de aarde moeten gebeuren, omdat de lichtsnelheid wel degelijk door materie wordt beïnvloed.
Ik heb me er niet verder in verdiept, behalve dat ik weet dat neutrino's nauwelijks door materie beïnvloed worden, maar in zekere mate moet dat toch ook het geval zijn.

Groet,

Ad

PS
Ik zal dat CERN verhaal er nog eens op nalezen.

Laatst bewerkt:
Een grotere meetafstand geeft een kleinere (relatieve) meetfout, gunstig :) Mits de meetafstand nauwkeurig genoeg gemeten kan worden en mits de maanbaan en de maan zelf niet te veel wiebelen.

Had ik even niet aan gedacht, de maan wiebelt heen:rolling:weer...
Okay, we gebruiken een kunstmaan aka een sateliet (of misschien ISS) als finish lijn, die hebben toch een stabiele baan rond de Aarde dacht ik, stabieler dan de maan.

Helaas, het zwaartekrachtveld van de aarde is niet overal even groot, een kunstmaan zal ook baanafwijkingen hebben. Misschien een kunstmaan in één van de Lagrange-punten parkeren?

Moest even opzoeken wat je bedoelde Lagrangepunt - Wikipedia
Kort door de bocht gezegd, een positie voor een kunstmaan die vervolgens met dezelfde vaart rond de Zon draait als de Aarde, en ver genoeg verwijderd is van de zwaartekracht van de Aarde zodat die geen invloed meer heeft. Lijkt mij een prima idee.

Back