Modelbouw op Mars

Ik dacht aan 1 kunstmaan/sonde die licht en neutrino's kan detecteren, vervolgens CERN gebruiken om het licht en neutrino's erop af te schieten.
Maar, de Aarde draait en misschien kan dat roet in het eten gooien, plus het feit dat de Aarde zelf ook min of meer wiebelt.
Als ik het goed zeg heeft die wiebel 20.000 jaar nodig voor 1 rotatie, wiebelen is net echt het juiste woord, denk dat uit balans beter geformuleerd is.

Ik dacht aan 1 kunstmaan/sonde die licht en neutrino's kan detecteren, vervolgens CERN gebruiken om het licht en neutrino's erop af te schieten.

Dan heb je het probleem dat de lichtsnelheid door de atmosfeer wordt beïnvloed, Robbie. Het is ook niet voor niets dat de lichtsnelheid is vastgelegd in een vacuüm. Snel even nagekeken, maar in lucht is de lichtsnelheid zo'n 0,03% lager dan in vacuüm.
Nu zou dat natuurlijk maar over een klein gedeelte van de afstand uitmaken, maar we praten wel over uiterst kleine verschillen, bij de betreffende experimenten was de gemeten snelheid 0,0025 % hoger dan de lichtsnelheid.

Groet,

Ad

Dan heb je het probleem dat de lichtsnelheid door de atmosfeer wordt beïnvloed, Robbie. Het is ook niet voor niets dat de lichtsnelheid is vastgelegd in een vacuüm. Snel even nagekeken, maar in lucht is de lichtsnelheid zo'n 0,03% lager dan in vacuüm.
Nu zou dat natuurlijk maar over een klein gedeelte van de afstand uitmaken, maar we praten wel over uiterst kleine verschillen, bij de betreffende experimenten was de gemeten snelheid 0,0025 % hoger dan de lichtsnelheid.

Groet,

Ad

Dan zou er een generator zoals CERN in de ruimte moeten worden gebouwd, zie ik niet snel gebeuren.
Misschien is er nog een optie, de zon zelf gebruiken als de zender...

Misschien is er nog een optie, de zon zelf gebruiken als de zender...

Klinkt misschien negatief, maar is niet zo bedoeld.
Maar ook dat lukt niet. Wat je doet is niet een enkel neutrino volgen, maar een soort explosie die je opwekt. Daarvan worden de spectra bij de start en het eindpunt bepaald, en het tijdverschil door die twee spectra over elkaar heen te leggen tot de best mogelijke match en de tijdverschuiving daartussen te bepalen. Je moet dus zowel aan het beginpunt en eindpunt een detector hebben.
Bij het meten van het tijdsverschil en de exacte afstand tussen de detectoren wordt bij het CERN experiment gebruik gemaakt van een geavanceerd GPS systeem, dat ik eerlijk gezegd (nog?) niet kan doorgronden.

Ik vat het niet als negatief op Ad, het is slechts een optie geen oplossing.
De zon kan gebruikt worden, mits je een nieuw startpunt voor het licht en neutrino's kunt creeëren.

Voor dat startpunt zal er een manier gevonden moeten worden om neutrino's te blokken/tegen te houden, is alleen makkelijker gezegd dan gedaan...

Voor dat startpunt zal er een manier gevonden moeten worden om neutrino's te blokken/tegen te houden, is alleen makkelijker gezegd dan gedaan...

Neutrino's blokkeren gaat echt niet lukken, Robbie. Citaat uit Wikipedia (heb even geen andere bron)

Een blok lood zou eenlichtjaar (circa 9,5 biljoen km) dik moeten zijn om de helft van de neutrino's die erdoorheen gaan tegen te houden

Maar je brengt me wel op een idee, en er zou wellicht wel een andere mogelijkheid zijn. Als je twee detectoren hebt die de neutrinostraling van de zon detecteren zou dat in principe moeten kunnen.
Probleem is dat die punten dan eigenlijk op één lijn met de zon en aan dezelfde kant van de zon zouden moeten liggen, en dat zijn alleen L1 en L2. Daar ligt dan wel de aarde tussen. Voor de neutrino's zou dat geen bezwaar zijn, die "zien" de aarde nauwelijks, maar ik weet niet of dat toch een dusdanige verstoring van het spectrum geeft dat daardoor de spectra nog wel te "matchen" zijn. Ik weet sowieso niet of het neutrino spectrum van de zon dat mogelijk maakt. Wellicht tijdens verhoogde zonneactiviteit/zonnevlekken?
Verder is de energievoorziening van een detector in L2 een probleem, want dat punt ligt altijd in de schaduw van de aarde. Een volgend probleem is dat je daardoor ook de afstand tussen die punten niet direct met lichtstraling van de zon kan meten.

Problemen genoeg dus!!!!

Groet,

Ad

Voor elk probleem is er wel een oplossing, grootste obstakel om tot een oplossing te komen is het menselijk brein zelf.

Over energievoorziening gesproken, de twee rovertjes die nu op Mars staan hebben zonnepanelen.
Op de nieuwe rover Curiosity zitten geen zonnepanelen (of ik kijk er overheen), neem aan dat het beest een soort kernreactor aan boord heeft om hem aan de praat te houden.

Hier een clipje waar de pers kennis kan maken met de nieuwe rover,

In deze prachtige animatie word o.a. de landingsprocedure weergegeven,

Volgende maand gaat hij de lucht in, hopen dat de lancering en landing goed gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die animatie is geweldig, je ziet zelfs de vertekening door de invloed van de uitlaatgassen. De kleine snel-vurende raketjes zijn cute. Groot ding ook nog eens, en de takel-landing (sky-crane) is helemaal nieuw. Er zal wel flink wat computervision software in zitten om een rotsblokloze landingsplek te vinden.

Het system wordt gevoed uit radio-actief verval, niet uit kern-splijting:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Science_Laboratory#Power_source

Curiosity heeft zo te zien genoeg voeding aan boord voor minimaal 14 jaar, als hij de landing overleefd.
De landing gaat inderdaad via een nieuw systeem, ziet er best wel heftig uit,
hier een test

De twee voorgaande rovers zijn met behulp van airbags "zachtjes" op het Marsoppervlak terecht gekomen,

Het nieuwe landings systeem zal ongetwijfeld beter zijn voor de rover ivm zijn grote formaat, of het systeem gewerkt heeft op Mars zullen we over ongeveer 10 maanden weten.

[edit]

Was net aan het zoeken welke materialen gebruikt zijn om de twee kleine rovers te bouwen, ze zijn oa van aluminium gemaakt.
Intressant feitje, beide rovers Spirit en Oppertunity dragen een stukje aluminium met zich mee dat afkomstig is van de 9/11 aanslagen op het WTC, een eerbetoon aan de slachtoffers. Heel toepasselijk, Twin Towers Twin Rovers...
http://marsrover.nasa.gov/gallery/press/spirit/20110908a.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is koud op Mars :-)
De oude rover die op de maan staat zal het wat temperatuur betreft zwaarder hebben gehad dan de kleine Mars rovertjes.

De oude rover die op de maan staat zal het wat temperatuur betreft zwaarder hebben gehad dan de kleine Mars rovertjes.

Ja, en dan gaat het nog niet zozeer om de temperatuur zelf maar om de temperatuurwisselingen. De maan heeft geen atmosfeer, dus alle warmte komt uit zonnestraling die veel intenser is omdat de atmosfeer deze niet dempt.
Materiaal (met name metalen) kunnen heel heet worden in de zon, en heel koud in de schaduw. Die grote temperatuurwisselingen zijn een veel grotere aanslag voor materialen dan de temperatuur zelf. Op mars wordt dat (in mindere mate dan op de aarde natuurlijk) door de atmosfeer "gedempt" omdat het materiaal een gedeelte van zijn warmte "kwijt" kan aan de atmosfeer.

Groet,

Ad

Fout gevonden?

Echt verrassend zou ik het niet vinden, Ron. En dat het iets met die GPS te maken heeft al helemaal niet
Denken in termen van de relativiteitstheorie heb ik altijd al moeilijk gevonden. Misschien dat theoretich natuurkundigen dat beter aankunnen, maar ik blijf het moeilijk vinden.
Grote kans dat ze het in Groningen goed hebben. Leuk succes en publiciteit voor hun dan, maar dan toch ook wel een blamage van dat OPERA team.

Groet,

Ad

Ik las gister ergens dat de rover uit de kuil is!
Is dat waar of is dat gewoon weer onzin??

Gr, Louise

Back