Modelbouw op Mars

Om een ruimtevaartuig richting Mars te sturen is het volgens mij wel relevant wat de stand van Mars is ten opzichte van Aarde. Mars en Aarde draaien niet met de zelfde snelheid rond de Zon, als Mars ten opzichte van ons achter de Zon staat is de afstand die overbrugt moet worden enorm. Wanneer Mars ons weer nadert (volgend jaar dacht ik) word de afstand relatief klein mbt tijd en energieverbruik.
Plan is om eind van dit jaar de nieuwe rover te lanceren, en als Mars volgend jaar dus langs de Aarde komt zien de rover en Mars elkaar ergens in het midden.

Blijft natuurlijk altijd de vraag of het beestje de landing gaat overleven, volgens mij gaat het landen volledig automatisch of voorgeprogrammeerd.

Beagle 2 was een rover die de landing in 2003 niet overleefd heeft, al blijven er natuurlijk nog altijd complottheorieën de ronde doen :mrgreen:
Beagle 2 - Wikipedia, the free encyclopedia

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste foto van water op Mars :shock:

full

>>>> even een grapje tussendoor hoor :wink:
Ik vind het trouwens allemaal héél boeiend, wat men allemaal kan de dag van vandaag

’t is wel zware stof, waarbij timing alles is. :mrgreen:

Hier nog een interessante docu over ‘interstellar’ ruimte vlucht, gaat wat verder dan ‘interplanetary’ ruimte reizen. Tot nu toe hebben we enkel de planeten ‘bezocht’ in ons Zonnestelsel, in de docu word gesproken over reizen buiten ons stelsel.
Alle objecten die om onze Zon/ster draaien behoren tot het Zonnestelsel, dat stelsel behoord weer tot een ander stelsel, de Melkweg/stelsel.
Wij begeven ons ergens aan de rand van dat stelsel, gelukkig maar want in het midden bevind zich een eng zwart gat :black:

EbqybxX_1LI[/media] Humanity's first interstellar flight pt 1 - YouTube
Zd5Zh_0HusI[/media] Humanity's first interstellar flight pt 2 - YouTube

Ik geloof niet dat het voor mens en machine mogelijk is om de snelheid van het licht te bereiken, zelfs met die snelheid zou het 1 jaar duren voordat een ruimtevaartuig aankomt bij het eerstvolgende sterrenstelsel waar misschien levensvormen aanwezig zijn.

De enige manier om je snel en veilig door de ruimte te verplaatsen is door het manipuleren van de tijd.
Niet in de zin van tijdreizen zoals in de meeste Hollywood films en verhalen waarmee je bv de geschiedenis van de mensheid kan veranderen.
Je zou een manier moeten vinden om de locale tijd waarin mens en machine zich op dat moment bevinden te manipuleren/vervormen. Misschien in de vorm van een tunnel, een tijdtunnel…

Isaac Newton heeft zijn levenswerk weer te danken aan de appel die op zijn hoofd viel, Newton is 84 jaar oud geworden en voor de periode waarin hij leefde (300 jaar geleden) is dat een hoge leeftijd. Isaac Newton - Wikipedia

Zag laatst een lezing van Professor Michio Kaku over waar we mee bezig zijn en wat we kunnen verwachten in de toekomst.
Ik vind het een prettige spreker die met een vleugje humor en een simpele uitleg de loodzware stof makkelijk verteerbaar maakt voor het grote publiek.
219YybX66MY[/media] Michio Kaku: "The World in 2030" - YouTube

De lezing duurt één uur dus je moet er wel even voor blijven zitten :-D

Aangezien we toch lekker aan het filosoferen zijn.

@ Robbie misschien is er te manipuleren met een wormgat. Maar volgens mij is dit zo theoretisch en eigenlijk niet verifieerbaar dat je nooit kunt zeggen of dit wel of niet kan. Maar goed volgens mij is dit met elk aspect zo als je het het over buitenaards leven, lichtsnelheid etc hebt. Althans dat denk ik.

Btw ik las op een wetenschapsforum dat je lichtsnelheden niet bij elkaar kunt optellen.

Vraag: Stel, een enorm, hol ruimteschip beweegt met 90% van de lichtsnelheid. In dit grote ruimteschip zit een kleiner ruimteschip dat ook met 90% van de lichtsnelheid reist, maar dan binnen het 1e schip. Het 2e schip reist nu toch met 180% van de lichtsnelheid ten opzichte van de ruimte buiten?

"In werkelijkheid kun je deze relativistische snelheden namelijk niet bij elkaar optellen, zoals je dat met alledaagse, nietrelativistische snelheden wel kunt. Dit heeft weer met die tijdvertraging te maken.

Er staat alleen geen verder uitleg bij. Iemand die dit kan verhelderen?

Ik las dat het snelste voertuig ooit gemaakt door de mens is die Voyager 1 die met 17.06 Km/s reist. Dan duurt het 4.3 jaar voor je bij de eerste ster komt. Dit is ook wel grappig en aan boord van de Voyager 1:

"Voyager 1 heeft een gouden grammofoonplaat bij zich (Voyager Golden Record). Hierop staan tekeningen en geluid afkomstig van de aarde. Verder bevat de plaat symbolen die dienen als handleiding om hem te kunnen afspelen. De inhoud van deze plaat is samengesteld door een commissie onder leiding van Carl Sagan. De plaat is bedoeld als boodschap aan buitenaardse beschavingen. Hij bevat onder andere gamelanmuziek van Mangkoenegara IV." [size=-2]http://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_1[/size]

Hier de gebruiksaanwijzing voor buitenaards leven:

msg9oz.jpg

Ja ook de Nederlandse taal staat er op!

Maar denk je dat er buitenaards leven bestaat? Nu wordt het altijd uitgelegd als of:

- ze zijn technogisch verder en zouden ons al moeten gecontacteerd hebben tenzij ze het niet willen of geen gebruik meer maken van onze technologische middelen (radio).
- ze niet slimmer zijn en nog steeds zoekende zijn zoals wij

Denk je meer in het Fermiparadox of in de vergelijking van Drake?

Laatst bewerkt:
Water op Mars grapje was leuker, filmpje vond ik een beetje flauw (net als 2643 andere Youtube gebruikers :-))

Lichtsnelheid is een raar iets, stel dat je bv met een auto 80 km per uur rijd en een andere auto rijd met 100 km je voorbij, dan is de passerende snelheid van die auto 20 km per uur, ten opzichte van de andere rijdende auto.
Het schijnt niet zo te werken met lichtsnelheid, stel je rijd met je auto op 80% van de lichtsnelheid en een andere auto schiet met 100% lichtsnelheid voorbij, dan zou je denken dat het passage verschil slecht 20% van de lichtsnelheid is. :nooo:
Ookal rijd een auto 99% van de lichtsnelheid en hij word ingehaald door een auto die op 100% rijd dan is het passage verschil 100% ten opzichte rijdende 99% auto, en niet een verschil van 1%.

Het is haast niet te bevatten…

Ron, heb je nog nooit een rc vliegtuig op je hoofd gehad ?
Dr. Emmett Brown stootte zijn hoofd in de wc toen hij op het idee kwam van de flux capacitor :-D

ivm de voyagers... Komen die ooit nog terug of blijven ze verder gaan ?
Op welke frequentie communiceren ze met de aarde ? >>> Is toch een immense afstand.

Laatst bewerkt:
De Voyagers blijven gewoon gaan.

Question: What is the "direction" (constellation and/or star) both VOYAGER 1 & 2 and the Pioneers are "aimed" for, at present.

Answer: Pioneer 10 is headed towards the constellation of Taurus (The Bull). It will take Pioneer over 2 million years to pass by one of the stars in the constellation.

Pioneer 11 is headed toward the constellation of Aquila (The Eagle), Northwest of the constellation of Sagittarius. Pioneer 11 may pass near one of the stars in the constellation in about 4 million years.

Voyager 1 is escaping the solar system at a speed of about 3.5 AU per year, 35 degrees out of the ecliptic plane to the north, in the general direction of the Solar Apex (the direction of the Sun's motion relative to nearby stars). Voyager 1 will leave the solar system aiming toward the constellation Ophiuchus. In the year 40,272 AD, Voyager 1 will come within 1.7 light years of an obscure star in the constellation Ursa Minor (the Little Bear or Little Dipper) called AC+79 3888.

Voyager 2 is also escaping the solar system at a speed of about 3.1 AU per year, 48 degrees out of the ecliptic plane to the south toward the constellations of Sagitarrius and Pavo. In about 40,000 years, Voyager 2 will come within about 1.7 light years of a star called Ross 248, a small star in the constellation of Andromeda.

Per 17-08-11 22:31:

VOYAGER 1
DISTANCE FROM EARTH
17,607,585,296 KM
117.69943792 AU
DISTANCE FROM THE SUN
17,651,441,530 KM
117.99259874 AU
ROUNDTRIP LIGHT TIME FROM THE SUN
32:37:45 (hh:mm:ss)

VOYAGER 2
DISTANCE FROM EARTH
14,282,487,061 KM
95.47252908 AU
DISTANCE FROM THE SUN
14,385,857,076 KM
96.16351496 AU
ROUNDTRIP LIGHT TIME FROM THE SUN
26:28:02 (hh:mm:ss)

Ik vraag me altijd af.. als je in theorie gewoon oneindig blijft doorreizen in de ruimte in één lijn in één directe richting (geen graad afwijking) wat kom je dan tegen? Blijf je dan maar oneindig door reizen?

Laatst bewerkt:
Niet te vatten voor een leek ....maar ik vind het allemaal héél interessant

Voor hetzelfde geld kunnen ze ook vernield worden door botsingen met rondzwervende brokstukken, ruimtepuin of zo ?

Laatst bewerkt:
Het heelal is blijkbaar nog steeds aan het uit dijen, en nog steeds in een versnellend tempo, tot naar het schijnt de kracht van de expansie groter word dan zwaarte kracht ed, op dat moment zou alles uit een getrokken worden (wij incl.) En zou het proces opnieuw beginnen ... de snelheden die wij kennen zijn katten pis zo een ruimte tuigje van ons zal nooit iets vinden ..

Het heelal is blijkbaar nog steeds aan het uit dijen, en nog steeds in een versnellend tempo, tot naar het schijnt de kracht van de expansie groter word dan zwaarte kracht ed, op dat moment zou alles uit een getrokken worden (wij incl.) En zou het proces opnieuw beginnen ... de snelheden die wij kennen zijn katten pis zo een ruimte tuigje van ons zal nooit iets vinden ..

Lichtsnelheid in het heelal is zelfs nog kattenpis , als je bedenkt dat de dichtst bijzijnde ster nog + 4 lichtjaar van ons verwijderd is ;) >>>> + 37.843.200.000.000 kilometers volgens mij

Juist, in een mensenleven lang reizen tegen licht snelheid staan we nog maar, spreek woordelijk , in onze eigen achtertuin

Op de Voyager sondes stond een garantie van 5 jaar, nu 35 jaar later zenden ze nog steeds informatie naar de Aarde, wat dat betreft staat de tijd aan hun kant...

Back