Modellen voor mijn 3 dieseltjes

Happy family: :)
Redfin SAM 35 + SAM 50 + SAM 75

0E108CBE-0A02-4AA3-B2BC-AF487A0D24F3.jpeg

The race goes on... vandaag lagen de nieuwe Redfin Mini ED Racer en Kompish 030 Mk II TBR FI op de deurmat. :)

C9078EDA-853A-43DD-9C6F-2078540FAD07.jpeg

... en een mooi rc throttle voor de kleine dieseltje (0,5-1,0cc). Speciaal voor mij gemaakt van Thomas Oliver uit Engeland, hij is 95 jaar oud!

A01E2DED-AC3B-431A-8744-3D52C54DFAA4.jpeg

Laatst bewerkt:
20200503_120247.jpg

Tadaa, vandaag uitgepakt. Wat een beauty!

De cilinderkop zat los. Gewoon handvast draaien?

Nu propje kopen en op zoek naar brandstof. Castorolie en ether bij de drogist neem ik aan. En dan zibro brandstof/petroleum? Als laatste de 'ignition improver': iemand een tip waar dat te koop is?

Voor oude motoren en alles < 1 cc, 1 liter heeft 30% olie:

300 cc olie
300 cc ether
380 cc kero
20 cc IsoPropylNitraat

Dat laatste haal je in Engeland, of laat je meebrengen, want het wordt niet verzonden
http://www.southernmodelcraft.co.uk/model-fuels.php of http://www.modeltechnics.com/diesel.htm > http://www.modeltechnics.com/pricelist.pdf
Je kunt ook Amyl Nitraat gebruiken (als je daar al aan kunt komen). Anything else is gewoon (flink) minder effectief.
Amerikanen knoeien vaak wat met 'cetane booster', maar dat blijft behelpen (vind ik dan).

[QUOTE... en een mooi rc throttle voor de kleine dieseltje (0,5-1,0cc). Speciaal voor mij gemaakt van Thomas Oliver uit Engeland, hij is 95 jaar oud!
Bekijk bijlage 369705[/QUOTE]

Mijn eigen versie (voor de Mills) geïnspireerd door een artikel in een oude Aeromodeller waar ze de carburator beschreven door Mills gemaakt , en naar eigen inzicht gekopieerd
28.JPG

Mills 1.3 Mk II throttled page 2.jpg

Groeten Jef

Mooi hoor en zo te zien ook iets groter te gebruiken op een vintage benzine motor.
Pakt dat met gasgeven nog een beetje op, begreep van Bruno dat zoiets op een diesel niet lekker werkt

Pakt dat met gasgeven nog een beetje op, begreep van Bruno dat zoiets op een diesel niet lekker werkt
Zo ongeveer ja, maar toch weer niet helemaal...
Het is echt afhankelijk van de motor. Sommige snel getimede motoren koelen tijdens stationair zover af, dat de afstelling buiten het "oppikgebied" komt. En dan zijn de rapen gaar, of erger, dat worden ze niet meer...
Maar ik heb bijvoorbeeld PAW 19's op een sukkelgangetje zien draaien en daarna weer perfect oppakken.
Ook die Redfin van Uwe doet het voorbeeldig.
Dus proberen geeft uitsluitsel.
Wat wel zo is, de vermogenskromme van een diesel is over het algemeen vlakker dan van een glow, dus om even weinig trekkracht over te houden, zal een diesel nog langzamer moeten draaien. Ook hier zal vliegend proberen aan het licht brengen of dat in voldoende mate gebeurt.

https://www.bardahl.nl/product/12305-cetaan-booster-nl/ Werk er 100m vandaan kan het daar zo oppikken voor de liefhebber.
Nadeel is, dat je niet precies weet hoeveel er aan effectief bestanddeel in zit. Maar wie weet komt er met proberen wel een bruikbaar percentage uit.

Je kunt ook Amyl Nitraat gebruiken (als je daar al aan kunt komen). Anything else is gewoon (flink) minder effectief.
Hmmm - link spul, dat Amyl Nitraat - voor zowel mens als motor. Heb mij laten vertellen dat het voor de motoren NA verbranding aggressieve stoffen achterlaat en dat je, wanneer je de motor voor langere tijd niet gaat gebruiken, beter als laatste een tankje brandstof zonder nitraat kunt opbranden. Tenslotte een citaat van de site van Progress Aero Works:
15. AFTER USE (All Engines)
Run to full operating temperature, stop by cutting fuel supply, NEVER by throttle or choking. Leave piston at BOTTOM of stroke for three days to allow escape of acid combustion residues. For longer storage, inject oil into inlet and flick over a few times. Discard any fuel that has been in plastic container - ALWAYS store in well sealed metal can.

Daarom zei ik dat je het ook kunt gebruiken (is zeker niet mijn eerste keus).
Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar Iso Propyl Nitraat of EthylHexyl nitraat, dat heb ik geprobeerd en geeft reproduceerbare resultaten.

Edit: Wie wat anders gebruikt en daar goede resutaten mee boekt, moet dat natuurlijk blijven doen. Simpel zat.

Laatst bewerkt:
Vandaag weer met de Mills op het stick modelletje lopen stoeien, wat is dat toch een heerlijk motortje en met 1 tik lopen.
Je hoort het motortje gewoon zingen op de brandstof van Bruno.

Nadeel is, dat je niet precies weet hoeveel er aan effectief bestanddeel in zit. Maar wie weet komt er met proberen wel een bruikbaar percentage uit.
In de reviews onder het product zie ik dat voor model dieseltjes 4% wordt gebruikt.

Ander vraagje nog: is er een voor keur voor een bepaalde soort/type olie?

Back