Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Henk, kleine bedenking,

    ik denk inderdaad dat er veel te weinig gaten in zitten, je debiet voor verse lucht is nu zo klein, volgens mij trekt de brander een vacuum langs onder omdat er bijna geen nieuwe lucht op een makkelijke (lees energie loze) manier kan worden aangezogen langs onder, en je zuigt op die manier je vlam omlaag, omdat het aanzuigen van lucht via de schouw waarschijnlijk veel makkelijker gaat door het grotere debiet van de schouw. Ik zou opteren om net naast de branders een rij nieuwe gaten te voorzien, en er voor zorgen dat het toevoer debiet minimaal 2 tot 3 maal de afvoer is anders ga je dit altijd hebben denk ik,

    De lucht gaat de makkelijkste weg naar de verbrandings kamer zoeken dus diegene met de minste weerstand, en omdat er waarschijnlijk best wel wat aangezogen wordt vrees ik dat nu de schouw de makkelijkste weg is, zeker zolang er geen trek is.

    wat ik zou doen is zeker een aantal gaten van de oude plaat overnemen misschien niet allemaal maar dit ga je proefondervindelijk moeten doen.
    Wat ook kan is een fan voor de 2 bestaande gaten (supercharger) maar misschien stook je het dan wel veel te warm.

    Hopelijk ben je hier iets mee, nu het is duidelijk dat het debiet veel en veel te laag is vandaar de neerslaande vlam.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Totaal geen kleine bedenking!.

    Je geeft aan, dat de hoeveelheid gaten te weinig zijn.
    Soms is gevoelsmatig dicht bij de oplossing.

    Ik heb ook contact met stoommodelbouwers in het buitenland. Vanuit Duitsland kreeg ik de volgende opmerking: In jedem Fall fehlt Dir im Moment die ausreichende Menge an SECUNDÄR-Luft .

    Bij een brander heb je nodig de primaire lucht voor het verbranden van het gas en secundaire lucht nodig voor het verbranden van het onverbrande gas en afvoeren van de verbrandingsproducten.

    Dus, zoals jij voorvoelde, inderdaad extra gaten aanbrengen.
    Ik ga starten met 3 stuks gaten, onder elke brander een.

    Zie ook mijn eerder bericht, waarin ook al geopperd werd, dat de hoeveelheid gaten, secundaire luchttoetrede te weinig was : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-32#post-4042397
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ja dat was mijn aanvoelen inderdaad, en exact zoals jij plant zou ik een aantal gaten boren en kijken hoe het gaat, je hebt vast een goed idee hoe het vroeger brandde. dan kan je na de eerste 3 gaten kijken of het voldoende is, laat hem wel lopen in alle regimes, want op hoog vermogen ga je heel wat meer lucht nodig hebben en dan zou dat initieel een fout beeld kunnen geven.

    Ik volg dit met veel aandacht, ik hoop nu alleen dat je mijn interesse in stoom NIET aanwakkert :p.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door het meedenken door diverse Forumleden, heb ik het aantal gaten in de ketelvloer verhoogd.
    In de oude ketelvloer 14 stuks en in de nieuwe 2 stuks. In eerste instantie wilde ik 3 gaten boren, maar deze kwamen niet goed overeen met de branders.
    Onder de lange hoofdbranders, ieder 2 gaten ø11mm geboord en onder de waakvlam 1 stuks ø 11mm.
    Nu ik toch de branders moest uitbouwen en ik achteraf toch niet tevreden was met het vlambeeld de beide hoofdbranders per stuk opnieuw afgeregeld.
    Op de onderstaande foto aan de linkerkant de stuurboord brander onder vol vlam, in het midden de waakvlam en rechts achter vuurvaste stenen de keteldruk gestuurde vlamregeling.

    SAM_2969.JPG

    Goed te zien, de driedelige waakvlam. Waarom is deze zo goed zichtbaar?

    SAM_2974.JPG

    Door de aansteek opening kan ik de waakvlam goed zien.
    De foto is genomen terwijl de machine onder volstoom met maximale vlam stond.
    Door de extra beluchtingsgaten werd de waakvlam niet naar buiten geblazen en was goed te zien door de aansteek opening.

    De volgende foto is de zender met de terugmelding van de scheepsgegevens.

    SAM_2977.JPG

    Door de lichtinval slecht te zien.
    De manometer staat op ca. 2bar.
    Op het display van de zender af te lezen
    1 Batterijspanning zender
    2 Keteldruk in bar(helaas met plakletters)
    3 Hoge waarde, is de Lipo spanning op de bijpas afsluiter voor het vullen van de ketel.
    4 Lage waarde, geen ketelwater laagwater alarm.
    5 Hoge waarde, ketelwater voorraadtank laagwater alarm.

    Onderstaand, de installatie onder volstoom met de ontwijkende stoom uit de condensaat opvangbak.

    SAM_2973.JPG
    Leuk stoom evenement. Straks alles schoonmaken.
    Daar onder stoom en het voorraad water toch op was, doorgegaan, tot de ketel leeg was.
    Toen de keteldruk zakte onder 0,6bar, begon deze de vlam te knijpen en bij 0,5bar werd het gas naar de vlam afgesloten.
    Best een heftige test.
     
    MicropropSport, Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan me voorstellen dat het allemaal spannend was Henk. Maar zo te zien lukt het nu aardig. Volgende stap een rondje varen? Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Een van de laatste dingen, die ik moet maken is de mast.
    Uitgaande van de beschikbare tekeningen en opmetingen op het schip, was ik begonnen met het maken van de mast.
    Op de club in Den Briel had ik een mooi stuk hardhout gevonden.
    De lengte van de mast moet worden ca. 380mm.
    Onderstaand het stuk hout in de draaibank, afgedraaid op ø10mm
    SAM_2995 verkleind.jpg

    Ondertussen had ik ook gevraagd aan de kaptein van de Dockyard V, om nadere informatie te krijgen over de mast.
    In het verleden heb ik veel foto's gemaakt, maar je komt toch tot de ontdekking, dat wat je nodig hebt geen foto hebt genomen.

    Naast het ontvangen van vele foto's gaf deze veel informatie:

    Mast 4 verkleind.jpg

    Op mijn model is de maststeun niet volgens de laatste informatie. Waarschijnlijk heb ik een meetfout gemaakt tijdens een van de bezoeken.
    Op het model ziet het er als volgt uit:

    SAM_2996 verkleind.jpg

    Nu hoef je geen expert te zijn, maar je kan zien, dat de mastvoet op mijn model niet in overeenstemming is met de werkelijkheid.

    Vandaag was ik weer tevreden met de keuze van messing voor het bouwen van het schip.
    Messing is heel vergevingsgezind.
    Dus klemmen op de zijkanten van de masthouder voor het vastklemmen van de hoekprofielen op het dek en met de vlam los solderen.

    SAM_2997 verkleind.jpg

    Na het lossolderen de maststeun verder bewerkt, het nieuwe mastdraaipunt geboord, de onderste.
    De hoekprofielen voor de versterking zijn los gesoldeerd.

    SAM_2998 verkleind.jpg

    Het onderste gat is het nieuwe draaipunt ven de strijkbare mast.
    Aan de zijkanten de los gesoldeerde versterkingshoekprofielen.

    Voor mij weer bewezen, dat de keuze voor messing een goede beslissing was
    Bij de aanvang van de bouw van de Dockyard V had ik ook overwogen om de romp en bovenbouw in blik te maken.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Soms heb je enkele dagen pech. Het begon met het uitvallen van de combimagnetron, toen de vaatwasser en ook de koelkast.
    Daarnaast nog een foutmelding van het management systeem van de auto, motormankement.
    Erg fijn in deze Corona dagen.
    Toen een melding op de PC, dat er een fout zat in Windows, voorstel "Windows" programma herstellen.
    Resultaat, Windows gooide alle machine besturingen uit de laptop, gevolg totaal onbruikbaar. Geeft zelfs geen opstartscherm meer. Dus ik heb maar een nieuwe laptop gekocht.
    Goed tot zover nog(knarsetandend) te pruimen.
    Bij het inzetten van de machinekamer in het schip stootte ik tegen het peilglas van de ketelwatervoorraadtank.
    Nu had ik het glas ø5mm al tijdens een demo gebroken, maar nu bij de tweede keer was de maat vol.
    Op de onderstaande foto de plaats van de tank in het voorschip.
    SAM_1847 verkelind.jpg

    Onderstaand de oplossing met het peilglas uit kunststof pijp ø5,5mm

    SAM_3001 bewerkt 2.jpg

    Daar ik nu toch bezig was met de voorraadtank, de meetelektrode voor "Laag" voorraadwater alarm op een lagere plaats gezet. De oude plaats gaf al alarm bij een watervoorraad voor meer dan 15 minuten onder stoom varen.
    Morgen inbouwen en de nieuwe plaats testen van de meetelektrode.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Murphy's law Henk... maar ik ken dat... een cascade!
    Maar je buffertank ziet er prachtig uit! Schitterend stukje vakwerk!
    Maar ik zie wel parallellen met je auto! Al die sensoren. Haha. Meten is weten. Top!
    Gr Bas
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag eindelijk weer kunnen werken aan de Dockyard V.
    De afgelopen dagen heb ik besteed aan de Proxxon FET zaagtafel van de club.
    Het aansluiten van de stofzuiger, is geen garantie, dat al het zaagsel verwijderd wordt.
    Het resterende zaagsel kwam tussen de snaar en de snaarschijf, resultaat, zie onderstaande foto,

    SAM_3003 verkleind.jpg

    De snaarschijf op de motor was totaal weggevreten, overigens had de tandriem ook schade.
    Het monteren van de snaarschijf leek eenvoudig, maar de binnenzeskant stelschroef was geborgd met Loctite.
    Onderstaand de demontage van de snaarschijf.
    SAM_3010 verkleind.jpg

    De beschadigde snaarschijf in het midden met de zeskantsleutel. Aan de rechter kant de brander, die ik gebruik voor veel soldeerwerkzaamheden,
    Nu door het verhitten met een spitse vlam op de stelschroef verliest de Loctite de borgkracht.

    Voor zover het tijdverlies met de voortgang van de bouw van de Dockyard V.
    In mijn bericht : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-33#post-4048085
    laat ik zien, dat de maststeun van mijn model niet correct is.
    De mastvoet moet verlaagd worden.
    Verlagen van de mastvoet houdt ook in, veranderen van de hoekprofielen aan de voorzijde van de maststeun.
    Dit hoekprofiel is oorspronkelijk 3x3x0,5mm.
    Onderstaand, de foto met aan de linkerkant een stukje hoek 3x3x0,5mm met de buigsteun.
    SAM_3012 verkleind.jpg

    De buigsteun is, gelijk aan de profielwals, die ik gebruik heb bij de spanten van de romp, een stuk rond met een zaagsnede voor de flens.
    Voor uitleg, zie onder:
    SAM_3014 verkleind.jpg

    Het lijkt eenvoudig, maar door meerdere keren heetstoken van het messing kan je dit plooien over de doorn met zaagsnede ø 12mm.
    Morgen alles samen solderen.
     
    MicropropSport, Potter en Marc w vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de nieuwe lijsten op de masthouder gesoldeerd.
    Alvorens, de nieuwe lijsten op de mastvoet te solderen, deze gedeeltelijk los gesoldeerd, de opening tussen de wangen moest i.v.m de mastvoet groter worden,
    De mastvoet bestaat uit 11 messing onderdelen, die tot een geheel zacht gesoldeerd zijn.
    Op de onderstaande foto de aangepaste mastvoet, het geheel is weer met de vlam gesoldeerd.
    Op de achtergrond mijn grote soldeervriend.

    SAM_3019 verkleind.jpg

    Het enige probleem was, toen ik de delen had losgesoldeerd deze weer zo samen te solderen, dat de mastvoet haaks staat.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2020
    Marc w en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn bericht: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-33#post-4051168
    gaf k aan, dat ik bezig was met het repareren van een FET zaagmachine.
    Na veel omwegen de juiste onderdelen ontvangen.
    De storing, kortsluiting kwam, dat het blauwe component op de rechter print kortsluiting veroorzaakte.
    Dit is een filter voor afvangen van HF storingen en heeft twee onafhankelijke spoelen, die met een pern gekoppeld zijn.
    Onderstaand een foto van de beide printen.
    SAM_3021 verkleind.jpg

    Aan de rechterkant de oude print met het blauwe component, de defecte spoelen houder, volledige kortsluiting.
    Aan de linker kant de nieuwe print. Goed te zien is, dat deze veel robuster is ontworpen. Het op de rechterkant blauwe component is vervangen door een beduidend zwaarder element. waarop OK staat. Daarnaast zijn de diodes vervangen voor beduidend krachtere en het mooiste, in het midden een lekspannigscontrole met afschakel relais.
    Kortom, nu niet in stoom, maar in stroom: de zaagmachine draaide weer als een zonnetje.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nog even terug naar de laatste foto.
    Vele deelnemers aan het Forum geven af op Chinese rommel. Zij willen alleen de originele delen of gereedschappen, geen Chinese rommel.
    Nu het leuke. Proxxon is een gerenommeerd merk en staat voor gebruik van originele onderdelen.
    Vandaag heb ik de nieuwe door Proxxon geleverde voedingsprint ingebouwd, de FET zaagbank draait weer perfect.
    Maar nog juist te zien naast het component met OK erop staat een leveranciers logo.
    Dus gelijk opgezocht, zie : http://www.motordriver.com.tw/
    Het leek wel Chinees, nu dit kon ik niet lezen, op de volgende staat de oude print nr 477, nu in het Engels: http://www.motordriver.com.tw/EN/index2.htm
    Industrial controllers, pag.12
    Dus, indien commentaar, dan hoor ik dit wel.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    China meuk... qua elektronica niet meer, of ten dele... standaard is erg hoog. Ook de virussen zijn goed doordacht en ondersteunen de Chinese economie meer dan uitstekend. Haha.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De zaagmachine werkt weer en is terug naar de club in Brielle.
    Soms denk ik, gerepareerd is beter dan nieuw, vervangen de snaarschijf en snaar, maar daarnaast een nieuwe gelijkrichtprint met zwaardere componenten. De toekomst zal het uitwijzen.
    Nu weer tijd voor het verder werken aan de Dockyard V, mastvoet en mast.
    De mastvoet staat weer in elkaar, de mast is voorgedraaid, de basis klopt, maar de top moet nog verjongd worden.
    Op schaal gezien, is de mast iets te dik, ca. 1mm,
    Op onderstaande foto de mastvoet op het werkelijke schip.
    Mast 4; 20200514_142802 verkeleind.jpg

    Op de onderstaande foto zoals op mijn Dockyard V,

    SAM_3024 verkleind.jpg

    De mast gestreken op het schip, ziet er als volgt uit:
    SAM_3025 verkleind.jpg

    Mast omhoog:
    SAM_3026 verkleind.jpg

    Op de beide foto's staat de mastvoet geheel los van het schip,
    Nu nog de oude soldeervlakken goed reinigen en dan met "mijn soldeervriend" netjes op het voordek solderen.
    Hierna het geheel weer inspuiten met 2K zijdeglans heldere lak.

    Na het solderen is de volgende stap verjongen van de mast en het aanbrengen van het contragewicht op de mastvoet, zie de werkelijkheid:

    Mast 3 ;20200514_142756 verkleind.jpg

    Voor aanvullende informatie. Naast de mast zijn twee stangen te zien. Op deze foto aan de linkerkant een bootsmanhaak en aan de rechterkant de rood/witte meetstaaf voor het meten van de diepte.
     
    Jan Walpot, willum en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die meetstok heet een slaggaard Henk. Vroeger (en misschien nu ook nog wel) op één eind een sierlijk gesneden knop. Worden met die diepe schepen van tegenwoordig hele einden om mee om te gaan. Die van ons was een meter of vijf. Op de foto zie je ze achter op de roef liggen. Gr. Klaas.

    1956 Maas Linne.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2020
    willum, Jan Walpot en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De afgelopen dagen weinig kunnen bouwen aan de Dockyard V.
    Door het vastlopen van mijn vorige laptop, zie bericht #648, heb ik veel tijd verloren.
    Gelukkig had ik alle bestanden op 2 USB sticks staan, de ene als "Backup" en de andere als werkbestand.
    Door het "saven" van de vele artikelen was de laatste volgelopen met dubbele bestanden.
    Nu het verwijderen kostte behoorlijk veel tijd. Vroeger had ik een programmaatje, dat dubbele bestanden verwijderde, maar dit gaf menigmaal frustratie.
    De afgelopen dagen de mast, nu in hout, in vorm gebracht en het contra gewicht in messing aangebracht.
    Nu met de mastvoet weer gesoldeerd op het voordek.
    SAM_3032 verkleind.jpg

    De mast gestreken, nu is het contra gewicht beter te zien.
    SAM_3033 verkleind.jpg

    Nog enkele details en dan kan ik de laatste lagen zijdeglans vernis aanbrengen.
     
    Potter, k-k, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer fraai Henk! Top!
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag enkele onderdelen van mijn twee schepen met zilver gesoldeerd. Weer met mijn "soldeer vriend" maar nu met zilver hardsoldeer. Kleine delen zijn goed en goedkoop met zilver te solderen.
    Eerder had ik de uithouder op de mast van de Dockyard V gemaakt.
    Op de onderstaande foto de uithouder, zoals in werkelijkheid.
    Duidelijk te zien, dat de armen naar achter wijken.
    Mast 1 ;20200514_143007 verkleind.jpg

    Op de onderstaande foto aan de linkerkant de armen voor de aandrijving van de zijroeren van de Theodoor Heuss. Tussen de beide armen ligt de originele kunststof arm, kleur rood.
    Naast de brander de uithouder van de mast van de Dockyard.
    Ik wilde even snel de gaten van de klembouten aan weerszijden van de mast boren.
    Helaas, bij uit de handboren liep de boor, ondanks het slaan van een center weg.
    Daar ik geen zin had om een nieuwe uithouder te maken heb ik de verkeerde boring dicht gesoldeerd met zilver.

    SAM_3043 verkleind.jpg

    Morgen alle gaten boren, niet uit de hand, maar in de freesbank.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welke variëteit zilversoldeer heb je gebruikt?
     

Deel Deze Pagina