Modelstoomsleepboot Dockyard V

Henk, Als ik het goed interpreteer dan heb jij met die 35 kg/cm servo toch een soort Porsche in je boot.
Als je veel gas geeft dan komt alle geweld vrij en vliegen de stenen bij wijze van spreken de straat uit. Vandaar dat hoge stroomverbruik.
Gedoseerd gaat het veel beter en heb je veel minder vermogen nodig. Waarschijnlijk is de massa in de roer/straalbuisconstructie ook van invloed.
Wordt een kwestie van gedoseerd leren sturen. Spaart het mechaniek en het stroomverbruik. Als de boel straks weer in bedrijf is zou je nog eens kunnen meten of het schroefwater grote invloed heeft op het stroomverbruik. Intussen ben je weer een heel stuk wijzer. Gr. Klaas.
 
Haha... Porsj... onder de servo's...
Eerder een 'trekkertrek'...
Zwaarder servo zal iets hoger minimum stroomverbruik hebben op de wat sterkere motor?
Zal dat geen probleem zijn. De sterkere gear is wel in zekere zin een positief punt.
Kan beter tegen een optater.

Maar het loopt nu al veel lichter met de hand? Dus daarin winst gemaakt?
Hoe groot is de schroef... en wat draait de machine overigens aan toeren op vol vermogen?
Vraag het plat... geen zin de draad door te jassen :-)

Als een roeruitslag slecht 40º is... gebruik dan de resolutie via de hevel.
Wat betekent dat je de servo niet inperkt op je zender. Dan kan de uitslag ten volle uit de armslagen worden gehaald.
De servo maakt de volledige slag naar weerskanten. De hevel aan het roer de 40º + 40º.

Groet Bas
 
Waarschijnlijk is de massa in de roer/straalbuisconstructie ook van invloed.
Wordt een kwestie van gedoseerd leren sturen. Spaart het mechaniek en het stroomverbruik

Waarschijnlijk de massa, want waarom anders bij bewegen in kruipgang een zodanig laag stroomverbruik?

Hoe groot is de schroef... en wat draait de machine overigens aan toeren op vol vermogen?
Vraag het plat... geen zin de draad door te jassen

Het doorjassen van alle draadjes heeft geen zin. Alleen in mijn artikelen in het maandblad "De Modelbouwer" heb ik ooit een indicatie gegeven over het vermogen.
De tweecilinderdubbelwerkende voldrukstoommachine heeft, bij een keteldruk van 3 bar, toerental 1000 omw/min., een berekend vermogen van ca. 38 W.
Het stoomverbruik is dan ca. 8,2 l/min.
De schroef heeft een diam. van 80 mm met een stijging van 70 mm.
In de Modelbouwer nr. 1 uit 2017, blz. 40, heb ik in het artikel "Voortstuwing van een modelstoomsleepboot" de gehele berekening en de bouw van de scheepsschroef beschreven.

Wat betekent dat je de servo niet inperkt op je zender. Dan kan de uitslag ten volle uit de armslagen worden gehaald.

Dat klopt, ik gebruik de eindstanden van de servo, dan zijn de eindstanden duidelijk. De lengte van de hevels zijn zodanig, dat de kortstraalbuis in beide richtingen niet tegen de schroefaskoker botst.
Dus geen krachten van de servo om op de eindstand te komen.
 
Heb jij zeker gereserveerd

Nee, aan de Dockyard V heb ik genoeg werk.
Daarnaast nog de Theodor Heuss opknappen.
Overigens, volgens mij is, te zien aan de toegang naar het vooronder, de Dockyard IX.
De IX heeft ook in het achterschip de toegangen naar de machinekamer en de achterkajuit naast elkaar.
Ik heb alleen maar een foto met een lage resolutie van het schip.
Wel te zien, inzoomen, dat de twee toegangen naast elkaar zichtbaar zijn.

Dockyard IX.jpg


Verder te zien, de Kortstraalbuis met Beckerroer.
Een clublid van de NVM, Rotterdam heeft deze nagebouwd en was zo vriendelijk om aan mij voor het nabouwen ter beschikking te stellen.
Op de onderstaande foto genomen vanaf boven, goed te zien de verschuif inrichting van het roer.

SAM_1382.JPG


Onderstaand de afbeelding bij verdraaien van de straalbuis.

SAM_1384.JPG

Een prachtige toepassing.
Helaas kon ik dit meer toepassen, daar ik het schroefraam reeds gemaakt had en geen ruimte voor de stuurarm boven de straalbuis.
 
Machtig interessant! Maar wat een joekel van een nozzle zit er op het echte schip!

Die uitwerking is wel prachtig... potjandorie... met een ‘slider’ mechanisme. Behoorlijk nifty!
Duidelijk met grootste plezier vervaardigd!

Ik ga maar niet vertellen dat het bij mij zou gaan kriebelen. Haha!

Maarja... wil je zo een extra uitdaging idd aan, als je al zover bent?
Alles mag, niets moet!

Maar het echte schip is het voorbeeld
Daar zie ik het niet op zitten?
Of het is verstopter/onzichtbaar op deze foto... een fijner mechanisme?

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Maar wat een joekel van een nozzle zit er op het echte schip!

Dat moest ook wel. Het vermogen was 500 ipk bij 210 omw/min.

Die uitwerking is wel prachtig... potjandorie... met een ‘slider’ mechanisme. Behoorlijk nifty!
Duidelijk met grootste plezier vervaardigd!

Zoals eerder aan gegeven, is deze gemaakt door een clublid, die de Dockyard IX ging bouwen.
Hij had twee van deze prachtige straalbuizen. Daar deze naar zijn tevredenheid was gelukt, heb ik de andere straalbuis gekregen.
De echte Dockyard V is uitgerust met een plaatroer.

Dockyard V, Grevestein 2014. 5jpg (002).jpg


Aan de persoon aan de zijkant is redelijk af te leiden hoe groot de schroef is.

Maar het echte schip is het voorbeeld
Daar zie ik het niet op zitten?
Of het is verstopter/onzichtbaar op deze foto... een fijner mechanisme?

Dat weet ik niet. De maker van het model was binnenschipper met veel kennis van voortstuwing.
 
Weer en Corona dienend, ben ik naast de Theodor Heuss ook verder gegaan met de stoominstallatie van de Dockyard V.
Na het testen van de branders met de nieuwe keteldruk gestuurde vlamregeling, met afslag bij minimale keteldruk/laagwater de onderdelen in het schip gemonteerd.
Op de onderstaande link is de informatie te zien over de branders.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-29#post-4009225

Op onderstaande foto het geheel geplaatst in de romp van de Dockyard V.

SAM_2723.JPG


Op de foto te zien, de nieuwe ketel met nieuwe keteldrukregeling zonder de ketelbehuizing.

Op de onderstaande foto de ketelbehuizing met aan de linkerkant de gastank, die tegen door kopersteunen doorstekend door de behuizing, tegen bevriezing verwarmd wordt door de restwarmte in het ketelhuis.
SAM_2564.JPG


Binnenkort hoop ik onder stoom te kunnen testen.
Een gasgestookte stoominstallatie is niet iets, dat je op de zolderkamer gaat testen.
Veiligheid voor alles, testen in de buitenlucht. (CO2 blusser bij de hand).
 
Laatst bewerkt:
Na consequent bouwen wilde ik haar onder stoom testen.
Water, gas, lipo, gemonteerd of gevuld, zender elektronica getest geen problemen.
Alle elektronisch gestuurde delen werkten.
Volgende stap was het aansteken van de branders.
Na het aansteken van de branders werd de waakvlam terug geblazen en verscheen aan de onderkant van het ketelfront. Helaas geen foto van gemaakt.
In het verleden had ik dit probleem niet.
Het grote verschil is, dat ik een nieuwe ketelvloer heb gemaakt met minder luchtgaten.
Op de onderstaande foto een totaal overzicht.

SAM_2961.JPG


Aan de rechterkant, op de machinekamervloer de nieuwe ketelvloer, met 2 lucht toevoergaten.
In het midden de oude ketelvoer met een groot aantal lucht toevoergaten.
In het midden de dubbelbranders en links de ketelbehuizing met de gastank.

Oplossing: Ik weet niet. De ketel is gelijk, de branders zijn gelijk, dus misschien de nieuwe ketelvloer?
 
Wat een mooie machine, werkelijk en wat een monniken werk om dit allemaal mooi werkend te krijgen op termijn...

Als je de 2 ketel vloeren nu eens naast elkaar fotografeert en post, kunnen we misschien wat meedenken wie weet komt er wel iets plausibel uit?

Ik ben helemaal geen stoom of gas specialist maar vaak met wat boeren verstand en een goede achtergrond van van aerodynamica, thermodynamica en fluidum theorie vinden we het misschien wel?
 
Als je de 2 ketel vloeren nu eens naast elkaar fotografeert en post

De twee ketelvloeren liggen naast elkaar.
Die met de vele gaten op de werkbank, de andere nog op de machinekamer vloer.
Op deze zitten nog de vier steunen voor de ketel. De twee gaten zitten dichtbij de grote oogschroef.
Dit is een hijsoog, voor het uittillen van de gehele machine kamer.
Klik anders op de foto, dan zie je de detail beter.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Henk
 
Henk, Je zou denken dat er geen trek is in je schoorsteen en waarschijnlijk produceer te waakvlam te weinig hitte om die op gang te krijgen. Voor een goede verbranding heb je voldoende lucht nodig. Hoeveel en hoe groot de gaten daarvoor moeten zijn heb ik geen enkel idee van. Is er nog ruimte voor een plaat, waarmee je door te schuiven het teveel aan gaten in de oude brandervloer naar behoefte af kunt dichten? Gr. Klaas.
 
Je zou denken dat er geen trek is in je schoorsteen en waarschijnlijk produceer te waakvlam te weinig hitte om die op gang te krijgen

Goede gedachte. De temperatuur in de branderruimte is bij het aansteken nog zo laag, zodat er geen trek ontstaat.

Samen met de opmerking van Jan Walpot:
Gelukkig is een paar gaten erbij maken makkelijker dan teveel gaten dicht maken.

Door jullie beide opmerkingen, denk ik erover om toch meer gaten te maken.
Gr.Henk
 
Back
Top