Modelstoomsleepboot Dockyard V

De model stoomsleepboot Dockyard V heeft een Yarrow ketel met een oververhitter, die door de vuurhaard loopt.
De oververhitter is gemaakt uit koper pijp ø4x0,5mm.
Daar koper afbrand gevoelig is, heb ik deze vervangen door een RVS pijp ø4x0,5mm uit AISI 304, Werkstoff 1.4301.
Voor het buigen van de RVS pijp heb ik een buiger gemaakt, die kon buigen met de stralen: r =2D en r=2,5D, respectievelijk 8mm en 10mm.

SAM_4233verkleind.jpg

Onderstaand de foto met de oude oververhitter in koper en in RVS.

SAM_4245verkleind.jpg

De nieuwe oververhitter is hardgesoldeerd aan de liggende stoomdrum.

SAM_4249verkleid.jpg

De oude oververhitter in koper en daarnaast de nieuwe in RVS.

SAM_2717bewrkt verkleind.jpg
SAM_4248bewrkt verkleind.jpg

De volgende stap is de ketel weer inbouwen in het schip.

Groet. Henk.

De conische ferule met wartelmoer, voor de aansluiting op de verdeler naar de machine en de stoomfluit, heb ik op de RVS oververhitter met zilver gesoldeerd.
Nu kon ik ook de ketel op druk/lekkage testen, wat gedaan is door er 0,8MP luchtdruk op te zetten en onder te dompelen in een emmer met water.
Geen luchtbellen is dicht.
Na de test heb ik de ketel gemonteerd en aangesloten.
Onderstaand de ketel geplaatst zonder het ketelhuis.
Naast de ketel staat het gasreduceer met de keteldruk gestuurde vlamregeling.
Aan de rechterkant van de vlamregeling zit de 60PSI (0,42MP) drukopnemer, die telemetrisch de keteldruk doorgeeft op de zender.

SAM_4250.JPG

Na plaatsing van het ketelhuis.

SAM_4251.JPG

De ketel is nu eindelijk naar mijn zin.
De afbrand gevoelige oververhitter uit koper is nu vervangen door een uit AISI 304, Werkstoff 1,4301.

Door de discussie over de verschillend branders, heb ik nagedacht over mijn gasregeling.
Tijdens het laatste "snert varen" bij de AMVZ brak mijn peilglas en de ketel stroomde leeg.
Oorspronkelijk was mijn ontwerp van de gasinstallatie gericht op het afsluiten van de brander, als de waakvlam uitging.
Destijds had ik nog niet de mogelijkheid om de keteldruk op de handzender terug gemeld te krijgen.
Ondertussen heb ik dit ook gerealiseerd.
Op de onderstaande foto staan de onderdelen van de gasinstallatie met hun werking.

Bekijk bijlage 308299
Tijdens het varen bij de ABVZ, snertvaren 2018, zoals eerder vermeld, brak het peilglas, gevolg, de ketel liep leeg en de keteldruk viel weg.
Door het wegvallen van de keteldruk ging de keteldrukgeregelde gasregeling naar VOL OPEN, MAX vlam bij een lege ketel.
Daarom ga ik mijn gascircuit aanpassen.
Ik denk voorlopig om de thermokoppelbeveiliging te vervangen door de RC Steuerbare Gashahn van Regner.
Ik kan nu op de handzender de keteldruk aflezen en kan dan bij wegvallen van de keteldruk de gastoevoer afsluiten.
Rest nog kijken hoe ik deze in het gascircuit kan inpassen.
Indien een mede forumlid een beter alternatief heeft, dan hoor ik dit gaarne.
dat is een heel ding om te bouwen denk ik

Ondertussen heb ik van een forumlid van de Duitse tegenhanger van ons forum een tekening ontvangen van een zeer eenvoudige uitvoering van de gasregeling.
Hierop zit geen droogkookbeveiliging, zodat de Regner regelaar/afsluiter nog steeds nodig is.

Bijlagen

Hallo Henk, Ben geen abonnee en moet het ook met het plaatje alleen doen.
ROG Shiprepair zit aan de Waalhaven en ze hebben ook een website. Gr. Klaas.

Mooi scheepje...
Valt me iets op... de boeg ligt een beetje diep...
of stond de horizon scheef bij het markeren van de waterlijn?

Gr Bas

Bas, Ze ligt koud in het water. Heeft maanden op de kant gestaan voor onderhoudsbeurt. Met het bunkeren (water en kolen) zal het wel goed komen. Meestal kunnen sleepboten de achterpiek vol water zetten om de schroef wat dieper in het water te krijgen. Gr. Klaas.

Bedankt Harm voor de mooie foto.
Helaas is het mij door mijn ziekte niet meer gegeven om het schip in het echt te nien.
Ook om nogmaals met het model te varen is mij niet meer gegeven.

Soms neemt het leven een abrupte wending Henk en maar goed dat we dat niet vooruit weten. Heb met plezier dit draadje gevolgd. Wees blij dat je je kennis hebt kunnen gebruiken om dit aparte schip te maken. En wij zijn blij dat je je kennis met ons hebt willen delen en daartoe een uitgebreid verslag hebt gemaakt. Gr. Klaas.

@Stoompomp,
Het spijt me zeer te lezen dat jouw gezondheid je verhindert de echte boot te gaan zien en nog eens te varen met het topmodel dat je ervan gemaakt hebt.
Ik ben erdoor verrast, in de veronderstelling verkerend dat het je inmiddels beter zou gaan.
Sterkte en hopelijk komt er verbetering!!

Ik schrik me een hoedje Henk!
Hoewel je af en toe wel eens iets hintte.
Schrijf ik met een grote knipoog een regeltje over echte fraaie schip, lees ik thans het aangrijpende bericht.

Wens je heel veel sterke en wijsheid toe, in de hoop op betering.

Gr Bas

Helaas is het mij door mijn ziekte niet meer gegeven om het schip in het echt te nien.
Ook om nogmaals met het model te varen is mij niet meer gegeven.
Ik schrik van deze mededeling Henk en wens je sterkte. Hopelijk komt er nog verbetering en kan je nog ergens van genieten.
Groeten, Jan.

Back