Modelsuggestie? Was: Powerboxen, zin en onzin?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brutus, 7 sep 2019.

  1. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien is het al eerder gevraagd, maar de term komt zoveel voor dat ik in de zoekresultaten door de bomen het bos niet meer zie.

    Powerbox (aparte stroomvoorziening voor de servo's), vanaf welke grenzen begint dat zinvol te worden?
    Vanaf welke servo "maat" en hoeveel servo's?

    Ik zat te denken aan een dubbeldekker van rond de 2 meter, mischien 8 tot 10 kilo, en vier keer analoog 50Ncm in de vleugels, en wellicht 100Ncm op rudder en elevator.
    Geen snelle kunstvlucht kist, meer een klassiekertje zoals een Boeing Stearman of een Bücker Student.
    Mocht het een eendekker worden, dan vervallen er uiteraard 2 rolroerservo's.

    Is er in een bovenstaande set-up een aparte voeding voor servo's nodig?

    Project is nog hééél ver weg, maar je kunt er maar alvast over nadenken, nietwaar? ;)

    Groet, Bert
     
  2. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.901
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Daar zullen HEEL VEEL verschillende meningen over zijn.
    Voor de beschreven set-up zou ik zelf niet doen en gewoon een goede stroomvoorziening dat is veel belangrijker.
     
  3. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik vermoedde al zoiets van "heel veel verschillende meningen"....

    Dank voor een duidelijk antwoord. Ik vermoedde al iets dergelijks, maar mijn ervaring strekt niet verder dan een zéér kalm gevlogen BigLift van rond de 6 kilo en slechts 5 servo's, vandaar.
    Uiteraard gaat de stroomvoorziening ruim bemeten zijn, en in tegenstelling tot eerdere kisten, gescheiden voor de ontsteking. Niet om reden van storing, maar gewoon omdat zo'n radial ontsteking behoorlijk fors stroom trekt (rond de 2A continue boven de 4K RPM) en ik dat soort belastingen niet ook nog eens van de ontvanger wil trekken. We hoeven de grenzen van wat kan nu ook weer niet per sé op te zoeken :D :D :D

    uiteraard, meerdere (en ook de afwijkende) meningen welkom.
     
  4. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Je zou voor de ontvanger een 2 cel lifepo kunnen nemen, kunnen volgens mij wat meer stroom leveren. Dan moet de ontvanger en de servo's daar wel geschikt voor zijn vanwege het hogere voltage. Dat wil ik voor mijn carbon cub gaan doen.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.587
    Locatie:
    Woerden
    Een voldoende "dikke" NiMH accu zal ook zonder problemen de benodigde stromen kunnen leveren. LiFePo gebruiken is daarvoor echt niet nodig. Een extra nadeel van die accu's is de hogere spanning waar veruit de meeste "normale" servo's gewoon niet voor gemaakt zijn. Je hebt dan een spanningsregelaar nodig om de spanning terug te brengen naar 5V. Op die manier ben je eigenlijk een soort van powerbox aan het gebruiken.
    Een goede 4 cellen NiMH accu van sub C of C formaat zal zeker weten voldoen. Je kan daar probleemloos een hele middag mee vliegen zonder tussendoor te laden. Het KISS principe is volgens mij ook hier het beste.
     
  6. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn idee was eerlijk gezegd ook om gewoon NiMH van rond de 3500 mAh te gebruiken, desnoods twee in permanent-parallel. Dat heb ik veel vaker toegepast, en geeft prima resultaten. Je hebt dan reeds moeiteloos voldoende "levercapaciteit" om de bekabeling er uit te stoken, en meer dan dat kun je toch niet gebruiken....

    En inderdaad wil ik als het even kan, spanningsregelaars vermijden, alsmede de noodzaak om HV servo's aan te moeten schaffen.

    Het ging mij in de oorspronkelijke vraag meer om het nut van het eventueel scheiden van de servo voeding en de ontvangervoeding (meer concreet, of er problemen optreden als de servostromen via de ontvanger lopen of niet).

    Voor zover ik weet, zijn de FrSky ontvangers berekend op 15A langs de rail, en dat is ruim meer dan de meeste servosnoeren of batterijsnoeren aankunnen (die staan meestal voor 2,5 tot 5A continue).

    Ik was sowiso van plan de voeding middels twee snoeren de ontvanger in te krijgen (en afhankelijk van wat voor kist het uiteindelijk wordt, wellicht twee gekoppelde ontvangers te gebruiken om voldoende aansluitingen te hebben).
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.415
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb in 2 modellen powerboxen gebruikt.
    1 in een zwever van 7 meter en de andere voor een pylonracer van 270cm span.
    De zwever was ook om meer servo's aan te kunnen sluiten, ik kwam kanalen tekort en de powerbox was programmeerbaar.
    En voor de pylonracer voor de veiligheid, je wilt geen 25 kilo ding met 350+ onbestuurbaar hebben.
    En ook nog iets, ik vond het gewoon mooi om te zien, zo'n blauw display in je kist.
    Voeding kwam uit 2 lifepo accu's van 2700 mah per powerbox

    Voor de meeste modellen voldoet een gescheiden stroomvoorziening prima, eventueel met 2 ontvangers, dus links en rechts gescheiden, dan is de kans dat beide kanten uitvallen heel erg klein.
    En je kan ook nog op een andere manier meer veiligheid inbouwen door de voedingskabels naar de servos direct vanaf de accu naar de servo's te voeren en dan alleen de signaallijn van de ontvanger te pakken, met de ground.
    En servo's die vast kunnen komen te zitten zoals die van een retract, af te zekeren of een afgescheiden voeding te geven.
    Dat is goedkoper dan een powerbox en net zo veilig.

    GJ
     
  8. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat laatste heb ik anders opgelost: Retractservo's lopen alleen naar de uiterste standen, als ze, zeg, aangestuurd worden met meer dan 50% van het signaal (meer dan 50% van de uitslag in de gewenste richting). Als het servosignaal op dat kanaal neutraal is, dan doen retractservo's helemaal niks, ongeacht in welke stand de servo staat.
    Dus heb ik de zender zo geprogrammeerd, dat bij bedienen van de schakelaar het signal slechts 5 seconden in de gewenste stand staat, en daarna weer naar neutraal gaat. 5 Sec is voldoende om de servo zijn volle slag te laten maken, en bereikt hij door mechanische blokkering die eindstand niet, dan duurt de stroom"piek" slechts 5 seconden. Dat is ruim voldoende kort om verder geen problemen te veroorzaken, want de blokkeerstroom van een retractservo is niet zo extreem hoog (de twee die ik heb, plm 1,5A). Een eventuele failsafe van de ontvanger staat ook neutraal ingesteld.

    Liever iets ingewikkelders in de zender en iets simpeler in het model, is hier mijn gedachte. Werkt voortreffelijk.

    De rest van je verhaal, duidelijk! De eventuele "noodzaak" voor een powerbox begint dus echt pas te spelen vanaf een kilo of twintig en bij krachtige (diggitale?) servo's, als ik het zo bekijk.

    :D dat is natuurlijk altijd een goeie reden... :D
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.415
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat snap ik niet.
    Een servo krijgt altijd een signaal uit de ontvanger.
    Ook al staat ie op een kanaal dat niet gebruikt wordt, de servo zal altijd stroom trekken.
    Als je die servo dan tegen gaat houden omdat ie niet in de positie kan komen die hij wil, al is het neutraalstand, want dat is het standaard signaal, dan gaat ie veel stroom trekken.
    Dus in de praktijk, je servo krijgt een signaal dat ie van 1500 naar 2000 ms moet.
    Dan gaat ie proberen om naar die 2000 ms te komen maar als ie dan op 1800ms vast komt te zitten en dan om de een of andere reden ook niet meer terug kan keren naar de 1500 ms dan blijft ie stroom trekken en kan je hele stroomkring onderuit trekken.
    Dat is ook de reden waarom er in een powerbox automatische zekeringen zitten.
    Als er 1 of meerdere servo's vast komen te zitten wordt niet de hele stroomkring onderuit getrokken.
    Op een simpele manier kan je dat ook zelf doen door hem af te zekeren op de kortsluitstroom of net daaronder met een trage zekering.
    Of gewoon helemaal uit de kring halen door hem een aparte accu te geven.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... retract servo's werken nét even wat anders... die lopen naar hun eindstand, en schakelen dan af. Zelfs als je retractmechaniek zwaar loopt, zodra hij zijn eindstand bereikt, schakelt hij af. Pas als hij zijn eindstand niet kan bereiken, blijft hij stroom trekken.
    MAAR: als je hem een "neutraal signaal geeft" dan weet het ding niet waar hij naar toe moet, en dan schakelt hij ook af.
    Zo'n ding gaat pas wat doen als hij, zeg, korter dan 1300 ms of langer dan 1700 ms ziet, maar bij 1500 doet hij niks... echt, HE-LE-MAAL niks.

    En zo is mijn zender dus geprogrammeerd, dat bij bedienen van de schakelaar het signaal 5 sec lang naar 1000 of 2000 ms gaat, en dan terugkeert naar 1500 ms.

    Getest door daadwerkelijk te blokkeren, en werkt flitsend. Geen zekering nodig voor 5 seconden 1500 mA, en wat meer is: als een zekering doorpiept kun je niks meer, maar als je geen zekering hebt kun je in elk geval je landingsgestel met wat geluk nog wel steeds naar buiten draaien (niet alle blokkeringen zijn volledig, of in beide richtingen). En blokkeert dat ook, dan is dat ook nog steeds maar 5 seconden.

    Geen zekeringen, geen gescheiden voedingen, geen moeilijke toestanden, gewoon 2 regeltjes programmeren in de zender....
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.415
    Locatie:
    Uithoorn
    Ah ja, een echte retract servo werkt inderdaad anders, dat is eigenlijk gewoon een switch.
    Maar ik heb voor de zekerheid (en voor anderen) toch even gekeken of er altijd een signaal uit een kanaal komt en ja, zodra de ontvanger en zender aan en gebonden zijn komt er ook uit een kanaal dat niet gebruikt wordt, in mijn geval kan 6 een signaal van ongeveer 1500 ms uit.
    Dus als je geen echte retractservo gebruikt dan is dat wel handig om te weten.

    CIMG3728.JPG
     
  12. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik hou ook van simpel en aangezien ik toch nieuwe servo's moet kopen zit ik te denken aan onderstaande. Samen met een frsky Fasst competable ontvanger (Heb ik op al mijn vliegtuigen zitten) en een lifepo accu.

    Ik ga binnenkort zo een servo bestellen om uit te proberen.

    HTB1iKIsRVXXXXaAapXXq6xXFXXX7.jpg

    CYS-S0090 Servo
    size: 40.8 * 20.1 * 38 /

    weight: 56g /

    speed: 0.18-0.16sec / 60 /

    torque: 9-10kg /

    voltage: 5v-7.2v

    CYS S0090 56g / 9kg 5-7.2V metal gear servos
     
  13. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom zou je een niet-retract servo gebruiken? Alleen al het feit dat die dingen 180 graden verdraaien maakt ze min of meer "zelfvergrendelend".
    Zou ook gewoon moeten werken. Ik ben alleen niet met dat merrk servo's bekend, en geef de voorkeur aan de analoge Futaba's… Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet :D :D :D
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.415
    Locatie:
    Uithoorn
    De enige retract waar ik een servo voor nodig had was een retract van een zwever en daar heb ik destijds een gewone sterke Hitec servo voor gebruikt.
    De andere dingen waren allemaal E-tracts, dan heb je geen servo modig.

    Die CYS servo... ik ben altijd huiverig, net als Brutus.
    Als ik een een model heb dat honderden euro's kost ga ik niet bezuinigen op servo's.
    Het hoeven ook niet per se de duurste te zijn maar dingen van 7 euro... ik weet het niet.
    Ik durf het niet echt aan.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, voor het zelfde geld zijn die dingen hartstikke goed, ik wéét dat gewoon domweg niet.
    Voor mij zijn de Futaba 9202 en de 3001, eventueel de 9206 als het echt sterk moet zijn, voor mij de "go to" servo's.
    En dan zet ik liever twee 3001-tjes in tandem, dan één 9202. Sterker en goedkoper toch nog een vorm van redundancy.
     
  16. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik ken die servo's ook niet maar heb bij het Chinese bedrijf die ze verkoopt eerder spullen gekocht (propellers, tankjes, digitale 20 kg servo's). Tot nu toe geen missers gehad, dat wil niets zeggen over de betreffende servo's maar tot nu toe heb ik geen rommel aangetroffen op hun website. Dus ik durf het wel aan om er eentje te proberen. Ze kosten overigens wel 11 euro het stuk;)
     
  17. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, you can't argue with reality, dus als die dingen goed zijn, dan zijn ze goed. Maar dat is dus even afwachten tot jij ze in de praktijk getest hebt.... :D
     
  18. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Titel gewijzigd...

    Heb wat rondgesnuffeld op de website van Bigplanes.nl en zie een beetje door de bomen het bos niet meer...

    Wat zou een goeie kist zijn om achter een 65 cc benzinegemodificeerde ASP radial (dus ruwweg vergelijkbaar met de 50 cc OS Sirius qua vermogen) te hangen?.

    Van sommige toestellen daar zijn de cowling maten gegeven, dan weet ik dat de motor er qua ruimte inpast, maar het valt me op dat er een beetje een "gat" zit tussen 30 cc en 60 cc, en tussen de ruwweg 8~10 kilo klasse en de 15+ kilo klasse, en gevoelsmatig zou ik nu net juist dáár moeten zijn. Ik schat dat ik ongeveer vergelijkbaar ben met 40 cc tweetakt, en tegen de 10~12 kilo vlieggewicht zou moeten zitten.

    Op zich heb ik niet een heel specifieke voorkeur, al schrik ik wat weg van snelle jachtvliegtuigen of pure aerobatic kisten, liever iets niet al te snels.
    Al moet ik zeggen dat die Fokker D XXI wel een beetje een bijzondere verschijning is. Maar die komt me wat licht en klein over (en hij is ook niet op voorraad, humpfh!)

    Maar wat is er nog meer te koop wat ik niet op de site van BigPlanes zie?
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2019
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Almere
    Als je ARF wilt is een Fokker D7 van hangar 9 een leuke kist voor de radial. Je kunt met het model rustig schaal vliegen maar ook 3D.
    Kijk maar eens op youtube er zijn veel filmpjes van.

    Succes en grt,

    Arnoud
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Heerenveen
    Fokker DVII met een radial? Dat is nieuw
     

Deel Deze Pagina