Modelsuggestie? Was: Powerboxen, zin en onzin?

Er zijn meer Beavers in die maat te koop, waarschijnlijk onder een andere merknaam.
Ik zal wel even gaan zoeken voor je.
Dat waardeer ik ten zeerste, want zoals vermoedelijk al wel duidelijk :D is "iets zoeken op het internet" nu niet direct mijn sterkste kant....

Ik kom erachter dat veel fabrikanten gestopt zijn, ook in China, of het word gewoon niet meer geimporteerd.
Allemaal eenheidsworsten tegenwoordig.
Planethobby had ook een mooie Beaver, word niet meer geimporteerd.
Horizonhobby is geen vooruitgang ten opzichte van het oude Staufenbiel.
Ook de duitse "fabrikanten" waar ik nog wel eens aparte modellen kocht zijn er mee gestopt.
Denk dat modelbouw een beetje aan het einde is.
En iets als RC-Europe of een andere fabrikant die freespakketten kan leveren, zou die niet iets kunnen leveren?
Een freespakket schud je binnen een paar dagen in elkaar.

GJ

Hmmm….

Net telefoon terug gehad van Lindinger, en volgens hullie is de binnendiameter van de motorkap 25 cm. Wat weer betekent dat de ASP daar "met wat ruimte over" onder zou moeten passen, zelfs de bougiekabels zouden geen probleem mogen zijn....
En iets als RC-Europe of een andere fabrikant die freespakketten kan leveren, zou die niet iets kunnen leveren?
Een freespakket schud je binnen een paar dagen in elkaar.
Bouwen, zelfs van een freespakket, is in mijn huishouden helaas echt een stevig probleem. Vroeger veel gebouwd, maar in dit huis maar weinig (dan bouwde ik bij een "makker in het kwaad", maar die heeft ook geen bouw-hok meer).

Ik denk dat ik de knoop doorhak en de Focke Wulf laat komen: met 2 meter nog redelijk binnen de grenzen van het vervoerbare, en bedoeld voor een 18" prop, terwijl (als het goed is) mijn radial zich helemaal happy gaat voelen met een 18 x 10 of 19 x 10 drieblad....

Kan iemand iets zinnigs zeggen over Biela schaal 3-blads props? Werkt dat goed (rendementsgewijs)? Zijn ze kwetsbaarder dan gewone props? Maken ze wellicht onredelijk veel kabaal?

Lindinger leverd de pt 22, ik ben nu niet in de gelegenheid om foto's te posten van de motorkap.
Mocht je nog interesse hebben kan ik ze volgende week posten.

Mocht je nog interesse hebben kan ik ze volgende week posten.
Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt en toch een FW190 besteld... Toevallig bij Lindinger.
Ik zag iets meer heil in de vorm en afmetingen van diens motorkap, alsook de afmetingen zijn nét een haartje handelbaarder voor mij.
(hij was ook wat goedkoper :D en dat speelde toch ook wel stiekum een beetje mee)

Volgens de T&T gaat het ding vandaag bezorgd worden... Heel benieuwd, weet niet zo goed wat ik moet verwachten, want nog nooit zo'n grote ARF gekocht.

Sowiso een beetje gespannen, want het ding is qua spanweidte niet de grootste kist in huis, maar qua gewicht en motorvermogen heb ik zoiets nog niet eerder bij de hand gehad.

Spannend....

Weer even terug naar het verhaal van de powerboxen, daar ben ik wel ongeveer uit, het nut en onnut.

Andere vraag:

Als ik de retractservo's van een aparte accu wil voeden (om te voorkomen dat een mechanisch defect de ontvangeraccu onderuit trekt), dan hoef ik toch niet meer te doen dan de rode draad uit de ontvanger los te koppelen, en op een aparte voeding aan te sluiten (en uiteraard de beide minnen van ontvanger en retract voeding aan elkaar te koppelen, anders heb je geen stroomkring)

Of zie ik dan iets over het hoofd?

Als ik de retractservo's van een aparte accu wil voeden (om te voorkomen dat een mechanisch defect de ontvangeraccu onderuit trekt), dan hoef ik toch niet meer te doen dan de rode draad uit de ontvanger los te koppelen, en op een aparte voeding aan te sluiten (en uiteraard de beide minnen van ontvanger en retract voeding aan elkaar te koppelen, anders heb je geen stroomkring)
Ja.
Of zie ik dan iets over het hoofd?
Nee.

Prima, en dank je wel!

Om een of andere reden bekroop me ineens, terwijl ik eigenlijk vrijwel zeker was dat het zo werkte, zomaar een gevoel van "ik maak toch geen denkfout?"....

Dank voor de bevestiging, vanavond even wat fraais in elkaar solderen.

EDIT: had nog een half uurtje, een schakelaartje en een stukje bedrading over, dus het is al klaar ook...
Voel ik me wel een beetje veiliger bij, gezien de "kwaliteit" van dit retract-setje...

Laatst bewerkt:
Even terzijde.

Als je goede electrische retracts heb dan zijn deze beveiligd, wanneer er een poot mechanisch vastloopt (of meerdere) dan zal de controller deze retracts uitschakelen om zo te voorkomen dat de ontvangerakku leeg wordt getrokken.

He dat zo al diverse malen toegepast in mijn jets zonder problemen.

Ja, maar ik heb geen electrische retracts… Gewone mechanische. En als ik dan Futaba retract servo's gehad zou hebben, dan kon je die nog uitschakelen door simpelweg het signaal neutraal te zetten (zo heb ik dat in mijn Saphir, daar wordt bij het omzetten van de schakelaar, de retract servo maar 5 seconden bekrachtigd).
Maar dit zijn Hitec Retract servo's en die hebben deen dode zone. Dus dat werkt hier niet.

Maar een goede set electrische retracts voor deze maat is ook gelijk duurder dan de ARF kit. Vandaar....

Dat was ook mijn conclusie.
Een electrische set retracts kan altijd nog, maar die zijn in ieder geval mechanisch niet sterker dan wat ik nu heb, tenminste, NIET omdat ze toevallig "electrisch" zijn, want dat is niet meer dan een vergelijkbaar mechaniek maar dan met een ingebouwde servo. Die dingen kunnen ook krom raken en blokkeren, of wat dan ook.
Vandaar dat ik eerst toch probeer dit werkend te krijgen, voor die paar honderd euro wil ik best wel even éérst zelf wat experimenteren...

Die dingen kunnen ook krom raken en blokkeren, of wat dan ook.
Ligt wel een beetje aan welk merk je dan hebt.
Neem de Electron Retracts en voordat die krom gaan ligt je hele kist ook al in de puin poeier, die retracts overleven bijne de meest brute landingen.

Blokkeren komt doordat de poot dan hier of daar tegen loopt, 'zomaar' blokkeren doen ze niet.

Tja, voor kwaliteit betaal je.

Wij hadden voor de Dutch RC Kits eerst ook de goedkopere retracts in 1 van de eerste F-86.
Met een iets te harde landing verboog het blok of de staanders gewoon.
Die leveren we nu dus niet meer.

De Electrons zijn zeker duurder maar die verbuigen echt niet zo maar.

Maja, da`s een keus, goedkoop en veel meer 'down time' of duurder maar elke keer zorgeloos kunnen vliegen.
Alles natuurlijk ook wel in relatie en prijs van het model bekijken ;-)

Back