Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

deel 6

@jpjedi:

Ik werk voor Volvo Bus. Die hebben in Azie behalve in Xi'an ook fabrieken in Shanghai en Bangalore. In Xi'an en Bangalore worden lange afstands reisbussen geproduceerd. In Shanghai stadsbussen.
Het was de bedoeling om in december naar India te gaan om de fabriek aldaar te bezoeken, maar dat is gezien de economische situatie even niet mogelijk.

Ondanks dat Volvo een Zweeds bedrijf is, zijn de fabrieken in Azie overbevolkt met nederlandse en belgische medewerkers. Waarschijnlijk zijn wij wat gemakkelijker te bewegen om in dergelijke locaties te werken dan de zweden zelf, die blijven liever in hun zomerhuisje aan het meer zitten ;-)


deel 6

Net als overal in de wereld heeft ook hier de economische crisis toegeslagen. Ik alleen wel het gevoel dat het hier allemaal wat heftiger gaat, zoals dat met alles hier zo is. Zowel positief als negatief.
Zo was er in het recentelijk verleden een enorme ontwikkeling op het gebied van onroerend goed. Iedereen moest en zou investeren in huizen en apartementen waardoor de prijzen sky high vlogen. Omdat er nog steeds bij lange na niet voldoende gebouwd is (ondanks dat heel China al jaren een grote bouwplaats is) bleef de vraag enorm en hebben veel mensen hier ontzettend veel geld aan verdient. Door die speculaties werden de prijzen alleen maar nog meer opgedreven en moest de regering allerlei maatregelen afkondigen om die speculanten tegen te werken daar anders de woningen onbetaalbaar zouden worden.

Iets dergelijks gebeurde met de aandelenbeurzen. Ruim een jaar geleden was het erg winstgevend om op de beurzen te speculeren. Doordat er goede winsten gemaakt werden trok dat alleen nog maar meer mensen en kapitaal aan. Het gevolg was dat de aandelenkoersen veel te hoog werden. Het was op een gegeven moment zo erg dat men voor minder dan 30% rendement niet meer uit hun bed wilde komen.
Voor ons was dat goed zichtbaar aangezien veel mensen in onze fabriek nauwelijks nog bezig waren met werken, maar alleen met de beurs. Via internet of SMS'jes werd gehandeld en als dat niet mogelijk was hadden ze wel iemand die dat voor ze kon doen. We hadden zelfs managers die hun medewerkers erop uit stuurde om in hun naam orders te plaatsen bij de plaatselijke agent. Die waren dan ook gewoon de hele dag op "business trip"

Uiteindelijk is er een flinke correctie gekomen op de koersen waardoor veel mensen er plotseling achter kwamen dat je ook (zeer fors) kan verliezen op een aandelenbeurs........;-) Vooral voor degene die met geleend geld bezig zijn gegaan heeft die correctie natuurlijk dramatische gevolgen gehad. Uiteraard werd er door vele verliezers moord en brand geschreeuwd en werden de buitenlandse investeerders als schuldigen aangewezen. Die hadden zogenaamd bewust plotseling en masse hun geld teruggetrokken waardoor de beurs inkakte, en dat alles om die arme chinese investeerders alleen maar een hak te zetten......Dat een economisch systeem een soort van balans moet hebben en dat je niet alleen maar enorme groei en winsten kan hebben is iets wat ze hier nog moeten leren. We zullen maar zeggen dat dit bij het leerprocess hoort.

Het is overigens geen probleem meer om de mensen weer gefocust te hebben op het werk ;-)

De terugval van de economie is eigenlijk al begonnen in het begin van afgelopen jaar. Door de enorme sneeuwval had de economie, in met name in de meer zuidelijkere gebieden, al flinke deuken opgelopen. Dat werd nog eens versterkt door de verschrikkelijke gevolgen van de aarbeving in Sichuan (waarover later meer). De regering heeft toen meteen de budgetten van alle staatsbedrijven beperkt om zo geld te reserveren voor de wederopbouw van dat gebied.

Al voor het begin van de kredietcrisis in de rest van wereld konden we al merken dat het helemaal de verkeerde kant opging. De wereldwijde crisis heeft het alleen nog maar versneld en versterkt. Wij zien dat duidelijk in onze verkopen die 30 tot 40% lager uitvallen tov van vorig jaar.

De gevolgen hier zijn echter (nog) niet zo dramatisch als die in de provincies die bijna uitsluitend op export gefocust zijn zoals Guangdong. Daar begint het dusdanige extreme vormen aan te nemen dat er terecht gevreesd wordt voor sociale onrusten. Zo zijn er alleen al in Guangdong, in de eerste 9 maanden van dit jaar, al meer dan 68.000 (!!!!) bedrijven gesloten of failliet gegaan. In totaal wordt geschat dat er in die provincie 2,5 miljoen arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan, misschien wel meer. Dit zijn voornamelijk jobs die gedaan worden door de zogenaamde "migrant workers". Dat zijn mensen, meestal boeren, die van arme gebieden (illegaal) naar het oosten trekken om daar werk te vinden. Aangezien er in China nauwelijks een sociaal vangnet is, in ieder geval niet vanuit de regering, hebben die mensen dus meteen niets meer. De gevolgen zijn dus dramatisch en de situatie is behoorlijk gespannen daar.

Een van de problemen hier is dat alle focus gericht is geweest op export waardoor er nauwelijks eigen consumenten gecreeerd werden. Door het ontbreken van een fatsoenlijk sociaal stelsel en gezondheids verzekeringen sparen de meeste families tot 25% van hun inkomen, alleen maar voor het geval dat. Dat geld wordt dus niet gebruikt voor consumptie of investeringen.

Door de continue stroom van migranten naar de grote steden MOET de economie van China met op zijn minst 8% groeien, anders kunnen ze het niet meer financieren. De beste voorspellingen op dit moment is dat we naar een groei gaan van 5%........dus per saldo 3 procent punten achteruit hollen. Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen.........




Maar goed, genoeg gezeverd. Terug naar het vliegen....onderstaand stuk gaat over een toch wel interessant/bizar weekend ;-)


Het is ondertussen zomer 2007 geworden en veel oefenen met de Apollo 50. Op de club werd al een tijdje gesproken over een plek wat ongeveer 1,5 uur rijden ten noorden van Xi'an ligt, genaamd Pucheng. Dat zou een bijzondere plek zijn om te vliegen. Uiteindelijk zijn we er een keer op een zaterdag met de hele bende naar toe gegaan.

Het bleek dat Pucheng een oud vliegveld was wat nauwelijks meer gebruikt werd. Er stonden wel wat gebouwtjes en twee oude hangars. Er had vroeger een vliegschool gezeten, maar die was failliet gegaan. Er was ook een werkplaats van de "Northwest Polytechnic University", een universiteit die een afdeling vliegtuigbouw heeft. Dat gebied werd dus sporadisch gebruikt voor experimentele (model)vliegtuigen die door deze uni ontwikkeld worden.

Het bijzondere aan deze plek is het feit dat het compleet vlak is, zover als het oog reiken kan, dat er geen landbouw plaatsvindt en dat er nauwelijks mensen wonen. Iets wat je bijna niet ziet hier. Alles is ofwel volgebouwd of in gebruik door de boeren. De reden dat dit zo verlaten was bleek uiteindelijk simpel: het is een zoutvlakte waar alleen wat ruw gras wil groeien. Er zijn wel wat zoutbekkens en een paar katoen velden, maar voor de rest dus: NIETS......Dat is zo bizar omdat je zo gewend bent geraakt aan de drukte en het feit dat zelfs in de landbouw gebieden of de bergen toch wel overal mensen zijn. Er is daar bijna geen geluid, behalve die van de wind. 's Avonds komen er in grote getallen vogels die om een of andere reden daar de nacht doorbrengen.

Omdat het zo'n groot gebied is, was het natuurlijk bij uitstek geschikt om grotere kisten mee te nemen. Dus nu mocht de SD YAK-54 voor het eerst mee. Er was ook een maiden van een 50cc Edge en een F3A trainer.

Nadeel van grote vlakte is toch wel dat als de zon schijnt, het ONGELOOFLIJK warm wordt........we brandden er dan ook gewoon weg.

Een typisch verschijnsel in de zomer is dat de chinese dames er dan alles aan doen om uit de zon te blijven. Bruin worden is een vloek voor chinese vrouwen, want dan lijken ze te veel op de boeren (ja ja ja, iedereen is gelijk maar sommigen wat meer gelijk....) Ook gebruiken ze allerlei smeerseltjes om toch zo wit mogelijk te blijven....Dus ook nu weer was er allerlei gewinkel met parasols en paraplu's


full

De Hokusei 50cc Edge

full

DE SD Models YAK-54

full


full

Het was zooooo warm....

full

World Models Zen


Zoals gebruikelijk werd er weer lekker gecrashed ;-)

De eerste aan de beurt was het "Crash Team" lid nummer 3: mr. Zang. Hij had een kleine Piper Cub bij zich die na ongeveer 2 meter hard de grond inging.

Later heb ik eens aan clubgenoten gevraagd ofdat hij iets aan zijn ogen had omdat hij zoveel crashte. Het antwoord was: "niet aan zijn ogen, maar aan zijn hersens.....! " Ik dacht dat het een grapje was, maar het blijkt dat hij al verschillende operaties en behandelingen aan een hersentumor heeft gehad. Voor de trip naar Pucheng was hij zelfs uit het ziekenhuis was ontsnapt.......!
Ik heb nog niet iemand meegemaakt die met zoveel passie en plezier deze hobby beleeft, ondanks alle crashes.......

Hij crasht er overigens ook heden nog vrolijk op los ;-)


full

Crash Team lid nr. 3: mr. Zang (de kale)


De volgende aan de beurt was de Edge. De maiden ging opzich goed maar de piloot had niet in de gaten dat tijdens de landing de snelheid er toch wel erg snel uitging. Hij nam dus net een greppeltje mee......


full

Eerste landing...


De laatste was de Zen van mr. Li. Die maakte tijdens een low pass een rare beweging en ook toen was het hout sprokkelen. Een beetje onduidelijk ofdat het een electrische storing of een "duim"storing was. Het zag er wel raar uit.


full



De Zen werd naar goed gebruik ter plekke maar opgestookt.


full



De maiden van de YAK ging gewoon goed. Vliegt een stuk beter dan de Extra en het geluid is ook prettiger omdat er een KS demper inzit. Behalve een wat aangenamer geluid (wat hier niets uitmaakt) loopt de DL-50 er nog een stukje smeuiger door. De YAK is eigenlijk meer gekocht om uiteindelijk mee terug te nemen naar Europa. Dus vandaar dat de demper er maar alvast in ging.


full


full



Het was een ontzettend leuke dag, daar op die vlakte.....




De volgende dag, op zondag waren we uitgenodigd om een demonstratie te geven op een of ander officieel evenement. Ik begreep van te voren niet helemaal wat dat was, maar dat bleek de officiele opening te zijn van het ultralight vliegveld wat tegen onze vliegclub aanligt.


full


full


full



Naast de gebruikelijke chinese bombarie, urenlange speeches en het regelmatig applaudiseren, werden er ook demo's gegeven door ultralights, parachutisten, gemotoriseerde paragliders, modelvliegtuigen, modelhelicopters en kon je omhoog in een ballon aan een kabel. Uiteraard allemaal TEGELIJKERTIJD !!!!!!


full


full


full


full

De vertegenwoordiger voor Xi'an van de nationale bond voor modelvliegen



Wat een bende was dat ! Alles ging door elkaar heen en er renden allerlei mensen rond die probeerde dat alles een beetje te coordineren.

Na twee vluchtjes hield ik het maar voor gezien, was mij te gevaarlijk. Overigens was ik niet de enige die daar zo over dacht en zijn we met z'n allen maar gaan eten bij een van de openlucht restaurantjes.

Hilarisch was demo van de gemotoriseerd paragliders. Die zouden als groep opstijgen met een man of vier. Van eentje kregen ze echter de motor niet aan het lopen. Veel aan het koord trekken, een hoop man erom heen. Motor afgespen, kijken, kijken, wat morrelen enz. Uiteindelijk krijgen ze het ding aan de praat en wordt die met een hoop gedoe, al draaiend, weer bij de paraglider omgehangen.

Omdat de rest van de groep al in de lucht was, had deze laatste behoorlijke haast om omhoog te komen. Dus de motor hing nog maar net op zijn rug of hij zette de parachute ophoog en begon te rennen. Ondertussen was de wind echter gedraaid en probeerde hij met de wind mee omhoog te komen. Dat lukt dus niet...........

Hij kreeg het nog net voor elkaar om over geparkeerde ultralights te komen om toen vervolgens met een hoop gekraak in de bomen te verdwijnen. We hebben hem niet meer teruggezien.......

Ik snap nog steeds niet waarom hij de start niet afbrak, het was zo duidelijk dat dit niet ging werken.........


full

Je kunt achter de ULV nog net de gele parachute in de bomen zien hangen, piloot was al afgevoerd .....



Tot slot nog een typische gebruik van (helaas alleen maar) de chinese mannen als het warm is: het oprollen van het t-shirt tot aan de tepels toe. Je ziet in de zomer de mannen dus overal met ontblootte buik rondlopen. Doen ze ook met de broekspijpen. Gebeurd niet alleen op straat maar ook tijdens vergaderingen enzo....sta je wel even te kijken....


full

mr. Feng, de vorige eigenaar van de Apollo 50


Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
Gezien de prijzen daar; voor mij mag je nog wel een SD Yak-54 (de 3.3 meter versie) meenemen naar NL hoor:p
 
haha, ja ik heb die yak ook al veel gezien... wat kost die nou? de 50ccer?? en zijn deze kits kwalitatief goed???

groeten succes ermee
 
@Alexzzz:

Dat zal helaas niet gaan........om twee redenen:

- container zal vol zitten als ik terugkom ;-)

- SD Models is ondertussen overgenomen door Thunder Tiger. Sindsdien zijn ze niet zo happig om direct te leveren. Mijn contactpersoon, de oude eigenaar, kan hier niet zo veel aan veranderen. Overigens zijn alle SD modellen nu via TT te krijgen. Ik ben wel weer bezig om een ingang te vinden



@eclipse86:

De 50cc-er heb ik toen voor 250 euro gekocht. Dat was wel de luxe uitvoering met alles in carbon en lichte spinner. Het geheel werd in een mooie kist geleverd, ik moest wel 4 euro extra betalen om die kist 4 verdiepingen omhoog te laten sjouwen ;-)

Bij Ace Hobby, de amerikaanse Thunder Tiger importeur, staat de standaard uitvoering voor 599 USD op de site.

Kwaliteit is goed. Goed design en goede kwaliteit hardware. Kit is voorbereid op het gebruik van een demper. SD gebruikt alleen maar Oracover.

Op de diverse forums komt deze kist er goed uit. Er wordt vooral geroepen over de vliegeigenschappen en dat ie zo veelzijdig is.

Ik denk wel dat het assembleren iets meer werk is dan bijvoorbeeld een Aeroworks QB, maar dat gaan we ervaren (komt later nog ;-) )

Ik ben er in ieder geval blij mee.......


Groet

Roald
 
@Roald
Al gezien? Misschien kun je iets voor hen betekenen aangezien je dichter bij het vuur zit.
RCpilotenforum.nl :: Bigscales uit China

Nee, had ik niet gezien. Ken CY ook niet. Er zijn in Guangdong alleen al 300 fabrieken die balsa ARF's maken. Meestal beginnen ze als toeleverancier voor een van de grote merken, maar willen dan zelf de boer op. Door de gebrekkige communicatie en het ontbreken van logistike kanalen wordt dat meestal niets. Dat soort situaties trekt natuurlijk altijd mensen aan die wel willen helpen maar relatief weinig kunnen bieden en eigenlijk alleen maar uit zijn op goedkope samples om te "testen"


Leuke typevaud in deze barre tijden voor huizenbezitters.

Is aangepast, sorry ;-) Was niet bewust maar wel toepasselijk....

Wat zal dat doen met metalen en elektronica?

geen enkel probleem omdat het zo droog is. Even stof wegblazen en het is ok. We hebben daar later nog veel meer gevlogen en het enige wat we merkten wat dat het aluminium wat doffer werd.

Sowieso is corrosie hier veel minder een probleem dan in de vochtigere gebieden


Groet

Roald
 
Beste Brabo

Ik volg al een tijdje jouw wetenswaardig heden in China zoals ik ook dat volg van Jpedi.
Vooral het leven in een dergelijk land als buitenlander en de gebruiken die bij ons onbekend zijn vind leuk om te lezen.
Ook je weter waardigheden op het gebied van het modelvliegen vind ik erg leuk om te lezen.
Hou ons op de hoogte van wat je daar opvalt en mee maakt en het ga je gezond.

Met vriendelijke groet

Ko
 
deel 7

Hallo allemaal,

Hierbij deel 7 van mijn avonturen in China. Het duurde wat langer dan verwacht, maar ik was op reis voor de zaak. Niet echt vervelend hier, het reizen per vliegtuig gaat hier heel wat efficienter dan in Europa en zeker dan in Amerika.


In augustus 2007 was het tijd voor de chinese kampioenschappen modelvliegen. Dit is een groot evenement waarbij alle mogelijke klasses aan bod komen. Verschillende klasses zijn alleen maar open voor studenten die door hun scholen of universiteiten worden ingeschreven.

De reden dat dit maar een keer per jaar gebeurt heeft alles te maken met tijd en de kosten voor het reizen. Er zijn niet veel mensen die het zich kunnen veroorloven om een meer uitgebreid wedstrijd circuit af te werken.

In 2007 vonden deze kampioenschappen plaats in Guiyang in de Guizhou provincie. Dit ligt in het zuidwesten van China en is net als Yunnan beroemd om de originele cultuur van de etnische minderheden. In China zijn er ongeveer 56 erkende minderheden waarvan een groot deel uit deze twee provincies komen.

De omgeving was ontzettend mooi en heel anders dan in het midden van China. De locatie van het evenement was een grote grasvlakte met daarbij allerlei gebouwen en onderkomens.

Toen ik na aankomst eens wat rondliep kreeg ik al het gevoel dat dat hele gebied wel eens een oud vliegveld zou kunnen zijn geweest, wat ook het geval was. Het is namelijk in de tweede wereldoorlog gebruikt door de amerikanen.

IMG_2107.jpg



De tekst op het onderstaande bord kon ik natuurlijk niet lezen en een vertaler gaf ook niet echt veel meer duidelijkheid. Maar op een van de foto's is een logo van de "Flying Tigers" te zien, een amerikaanse vrijwilligersgroep die met behoorlijk succes tegen de japanners vochten in China. Die Flying Tigers zaten op verschillende plekken in China, waaronder ook in Kunming in de Yunnan provincie, waar ik later ook nog naartoe zou gaan.

IMG_2183.jpg


Overigens had een van de squadrons van de Flying Tigers een naam die later wel op een wat andere manier beroemd/berucht zou worden, nl: Hell's Angels. Volgens een van de overleveringen zouden piloten na opheffing van deze groep nooit meer echt hun draai hebben kunnen vinden in de reguliere amerikaanse maatschappij waarna ze een motorclub oprichtte met dezelfde naam. Deze versie wordt echter ook weer net zo makkelijk weersproken.


Behalve de oude runway en wat borden was er van die historie ter plekke weinig meer terug te vinden. Het moet echter wel een behoorlijk moeilijke plek zijn geweest om te vliegen. Behalve het feit dat het op ruim 2000m ligt en het vaak mistig is, is het helemaal ingesloten door bergen waardoor de marges voor fouten niet zo heel groot zijn.



Naast het modelvliegen wordt het complex door verschillende sporters gebruikt waarvan de olympische schutters de grootste groep waren.

IMG_2600.jpg


De onderkomens varieerden van nette hotels tot wel erg basic slaapruimtes.....

IMG_2766.jpg

Geen douche, alleen open toilet....:-(

IMG_2225.jpg

Team Xi'an

Net als in Anyang waren hier weer een veelvoud van klasses present met deze keer ook F3A, F3C en lijnbesturing. Het grote verschil met de vorige wedstrijd was het feit dat er nu alleen piloten konden deelnemen die waren ingeschreven door hun lokale afdeling van de nationale bond. Het was dus geen open wedstrijd. Het ging er dus wel wat officieler aan toe en het hele gebeuren was, net als in Anyang, weer perfect georganiseerd.


IMG_2580.jpg

lijnbesturing combat voor studenten

IMG_2145.jpg

S8D

IMG_2682.jpg


IMG_2684.jpg


IMG_2678.jpg


IMG_2110.jpg


IMG_2680.jpg


IMG_2139.jpg


IMG_2687.jpg


IMG_2585.jpg

een electrische zweefvariant, ken de klassenaam niet

IMG_2167.jpg

Een klasse waarbij verschillende voorwerpen op een doel gedropt moeten worden, waarna het complete vliegtuig ook aan een parachute naar beneden komt

IMG_2170.jpg


IMG_2172.jpg


IMG_2184.jpg

behendigheid met helicopter op het plein voor het hotel

IMG_2772.jpg


IMG_2774.jpg

gaat niet altijd even goed......


Er waren geen demo's deze keer omdat dit evenement wat minder op het publiek was gericht en ik was dan ook echt de enige buitenlander daar.........In het begin werd er wel heel verrast gereageerd maar na een dagje was iedereen er toch wel aan gewend dat er een Laowai (buitenlander) rondliep.

Het was voor mij de eerste keer om een echte F3A competitie mee te maken. Ik heb dan ook mijn ogen uitgekeken naar het materiaal en de vliegkunsten. Het materiaal wat gebruikt wordt is absoluut het modernste spul en heel erg gericht op wat er in Japan gebeurd. De vliegtuigen zijn met name van Oxai en Extreme Composites met een enkele originele handgemaakte variant uit Japan. Aandrijving is bijna 100% YS met maar eentje die electrisch vloog.

Voor mij bleef het uiteraard bij kijken want ik was natuurlijk nog ver verwijderd van zelf meedoen. Helaas was de lagere klasse, P3A, alleen toegangkelijk voor studenten. Nu ben ik misschien wel jong van geest, maar het lukte toch niet om de wedstrijdleiding daarvan te overtuigen.....:-(

We hadden dan ook besloten dat ik alleen zou deelnemen aan de combat terwijl andere clubleden waren ingeschreven voor F3C (helicopter kunstvlucht), 3D voor vliegtuigen, S8D (raketaangedreven zwevers) en nog wat andere klasses.

De combat was weer erg hectisch en spectaculair, waarbij een midair toch het meest spectaculaire was. De brokstukken kwamen zo dichtbij de jury terecht, dat deze moesten wegrennen voor een veilig heenkomen.

Voor mijzelf ging het redelijk. De eerste ronde had ik pech doordat tijdens het weggooien van de kist het sleeplint aan een rolroer bleefhangen ipv aan de staart (vraag me niet hoe). Het was dan ook bijna onmogelijk om de kist te besturen en ik kwam ook snel over de veiligheidslijn heen waarna diskwalificatie voor die vlucht het gevolg was.

Via de herkansing en een perfect vlucht lukte het me nog om in de kwartfinales te komen. Daar werd ik uiteindelijk uitgeschakeld omdat ik tijdens de doellanding het vliegtuig beschadigde. Omdat geen van beiden het lukte om de sleep van de ander te raken, is het de doellanding wat telt. Zowel de tijd voor de landing, als de afstand tot het doel. De landing was wat sneller en harder als bedoelt en een hardnekkige graspol deed de rest.

Uiteindelijk een 5e plaats

IMG_2147.jpg

de combat kistjes van Team Xi'an. Aangedreven door een Magnum 32

IMG_2700.jpg


IMG_2651.jpg

De hoogte van 2000 m gaf in het begin wel wat problemen met de afstelling

IMG_2149.jpg

De twee combatters met erachter de spotters

IMG_2713.jpg

De tweede, goed gelukte, vlucht. Ik heb hier net de complete sleep van de tegenstander te pakken. Landing was ook precies op het doel

IMG_2715.jpg


IMG_2728.jpg

Helaas, de schade na de kwartfinale. Was nog wel ter plekke te repareren maar mocht toch niet meer verder....



Toen was het tijd voor de F3A competitie. Zoals al gezegd, mooi materiaal en erg goed vliegen. Er waren ook enkele piloten uit Hong Kong overgekomen.


IMG_2745.jpg

De vader (Zhang Rong) van de Chinees Kampioen met mijn vriend mr. Li. Deze Zhang Rong zou later voor mij nog erg belangrijk worden.

IMG_2856.jpg

Hier zet hij de Oxai Adventure neer. Dit is dezelfde kist als waarmee Naruke een demo gaf in Anyang.

IMG_2859.jpg


IMG_2871.jpg

Speciale versie van de YS DZ170. Is alleen in Japan te krijgen.....

IMG_2207.jpg

Zoontje Zhang Xu Jun maakt zich klaar

IMG_2214.jpg

De voormalig kampioen Duan Zhi Yong. Werkt op een fabriek die pocket bikes enzo maken. Hij is de man achter de DZY benzine motoren

IMG_2659.jpg

Ook weer veel afstellen. Vanwege de hoogte gebruikten ze allemaal 30% nitro

IMG_2849.jpg

Ook in de F3A ging het niet altijd goed

IMG_2186.jpg

Flightmodel, de fabrikant van de Apollo 50 introduceerde hun nieuwste model: Apollo 90, ontworpen rond de YS 110

IMG_2881.jpg

De in China gebruikelijke groepsfoto's, hier van de finalisten F3A

IMG_2219.jpg




IMG_2134.jpg

Uiteraard werd er flink gegeten


Daarna was het tijd voor de 3D competitie. Niet zo heel veel deelnemers, en stuk of 10 maar wel behoorlijk niveau. In 2007 was dit alleen nog maar een aeromusical maar in de toekomst zal dat veranderen naar F3M

IMG_2155.jpg

De 50cc YAK-54 van Qiang Long, ook uit Xi'an

IMG_2190.jpg

De Extra van Duan

IMG_2193.jpg


IMG_2194.jpg

Qiang Long die gereed is voor zijn kuur

IMG_2199.jpg

De Extra van Chinees Kampioen 3D Yang Gui Ci

IMG_2203.jpg

Helaas raakte Qiang Long tijdens een van zijn figuren met het roer de grond, waardoor die afbrak. Opzich geen probleem, maar het bleef aan een kabel hangen en flapperde er lustig op los. Hij kon hem nog wel landen maar helaas niet zonder schade


IMG_2847.jpg

De schade

IMG_2177.jpg

F3C was ook present met veel deelnemers. Helaas niet veel foto's van

IMG_2222.jpg

Duan met zijn Oxai Impression. De reden van deze foto wordt later wel duidelijk ;-)

IMG_2908.jpg

Een of andere lokale eettent

IMG_2909.jpg

Ziet er walgelijk uit maar smaakt verrukkelijk. Is een soort gemalen ijs met zoete bonen

IMG_2228.jpg

Het hele team uit Xi'an op de laatste avond

IMG_2293.jpg

Een gedeelte van het team. Links Qiang Long, 5e plaats in 3D, midden mijzelf, 5e plaats combat en rechts mr. Li, ook 5e plaats combat. Er ontbrak nog een helicopter vlieger die 2e was geworden bij de behendigheid en 6e bij de F3C. Uiteindelijke totale resultaat was toch wel wat minder dan verwacht........Dat zou de volgende keer toch wel echt anders moeten ;-)



De dag na de competitie zijn we als echte toeristen naar een van China's grootste en mooiste watervallen gegaan, de Huang Guo Shu (Gele vruchtenboom waterval ....)

Dit was 2 uurtjes rijden van Guiyang. De omgeving was erg mooi.

IMG_2238.jpg


IMG_2242.jpg


IMG_2913.jpg


IMG_2259.jpg


IMG_2915.jpg

Uiteraard moet het niet te moeilijk worden voor de chinese toeristen en is er een ontzettend lange roltrap gebouwd naar de bodem van de vallei.....

IMG_2250.jpg


IMG_2262.jpg

Op de achtergrand is de lange roltrap te zien

IMG_2935.jpg


IMG_2264.jpg

Ter plekke kwamen we een van de competitie deelnemers tegen. Zijn naam is Dragon Li en hij komt uit Hong Kong. Naast derderangs acteur en "Cantopop" zanger is hij een niet onverdienstelijke F3A en 3D vlieger

IMG_2916.jpg


IMG_2254.jpg

Je kan helemaal achter de waterval heen lopen

IMG_2275.jpg


IMG_2925.jpg


IMG_2948.jpg


IMG_2269.jpg


IMG_2955.jpg

Een uitvoering van een lokale dans. Op een gegeven moment werden met name mannen uit het publiek naar voren gehaald om mee te doen (en zichzelf belachelijk te maken...ha ha ha). Toen zijn we maar weggerend ;-)

IMG_2288.jpg


IMG_2290.jpg

Heel veel vers fruit

IMG_2964.jpg

Later in het hotel. We hebben toen besloten dat de volgende wedstrijd maar eens serieus aangepakt moest worden en dat we beiden zouden meedoen in P3A. We zitten hier de figuren te bestuderen........


Deze hele week was een erg indrukwekkende ervaring en een erg goede indicatie wat er allemaal op modelvlieggebied te doen is in China. Ik heb daar heel veel leuke mensen ontmoet en als je een interesse deelt dan maken taalbarrieres uiteindelijk niet zo heel veel uit.

Groet

Roald
 
prachtig verhaal weer.
Ook verschrikkelijk mooie omgeving daar zeg.
 
gemalen ijs met zoete bonen ?????????????:confused:

Yep, zoete rode bonen......ha ha ha

De naam van dingen is Azuki bonen

W_azuki2111.jpg


De gemalen versie wordt veel gebruikt als vulling in de zogenaamde "mooncakes"

Mooncake1.jpg


Mooncakes zijn de traditionale traktatie tijdens het 'Moon festival' of 'mid-herfst festival' wat in September plaatsvindt. Die krijg je dan ook standaard als kadootje. Aangezien ze zo zoet en vullend zijn komen ze al snel je oren uit......:-(

De rode bonen zitten ook in ijsjes. Wel wat anders dan je in Nederland ziet......


Groet

Roald
 
Leuk dit te lezen, en wij maar denken dat die chinezen alleen maar kunnen k zen
De verhalen die je schrijft zijn de moeite waard en zeker over het vliegen, ik zou zeggen ga zo door en hou ons op de hoogte:D
 
Ik lees dit draadje ook met erg veel plezier.
Dus door gaan hoor.;)
 
Hallo,

Bedankt voor de aanmoedigingen...!!!

Ik moet toch wel zeggen dat ik veel respect heb gekregen voor degenen die van die mooie bouwverslagen maken.

Er gaat toch wel veel werk in zitten. Maar het is ook heel leuk om te doen omdat het de mogelijkheid geeft om eens een stapje terug te doen en alles wat meer van een afstandje te bekijken.

Uiteraard is alles wat ik schrijf puur mijn eigen interpretatie van maar een klein deel van China en is er nog zo veel meer. Ik heb wel het gevoel dat ik op deze manier wat meer zie van het echte leven in China dan degene die in de grote steden blijven hangen of in de expat gemeenschappen. Er zijn hier weinig buitenlanders (slechts 5 Nederlanders) dus er is voor mij niet echt een keuze.

Deel 8 is in de maak...!!!

Groet

Roald
 
Back
Top