deel 9
Hallo allemaal,
Hier istie dan: deel 9
Afgelopen weekend was het vliegen maar matig. Het begint erg koud te worden waardoor met name op zondag het geen pretje was en ik het na twee vluchtjes wel voor gezien hield. Het is hier minus 8 graden op dit moment. Tot afgelopen weekend was de temperatuur erg lekker maar nu is er een koudefront vanuit Rusland China binnengetrokken.
Gelukkig is het hier beter dan bijvoorbeeld de kuststeden. Men is er hier iets beter op de koude ingesteld dan bijvoorbeeld in Shanghai. Als het daar wat kouder wordt is het meteen ook erg oncomfortabel door het ontbreken van fatsoenlijke verwarming.
Hier in Xi'an zijn een groot deel van de huizen aansloten op de stadsverwarming. In de wat beter appartementen is er ook vloerverwarming dus dat is niet echt een probleem. Als het nu echt koud wordt kan er altijd nog bijverwarmd worden met van die gecombineerde aircounits die behalve koelen ook verwarmen.
Uiteraard is dat niet het geval voor de wat armere gebieden. Daar zijn het voornamelijk kolenkachels wat gebruikt wordt om te verwarmen. Door het hoge gebruik van kolen in de winter, zowel voor verwarmen als voor electriciteit is de luchtkwaliteit niet echt lekker.......
De stadsverwarming gaat weer heel typisch. Die wordt aangezet op 15 november en gaat uit op 15 maart, ongeacht de buitentemperatuur. (dit geldt ook voor het thermisch ondergoed van de chinezen ;-) ) In de wat oudere installaties valt er ook niets aan te regelen. Als dus de buitentemperatuur wat te hoog is, kan je binnen alleen maar wat regelen door het raam open te zetten. Niet echt efficient dus......
Ik heb gelukkig vloerverwarming die ook wat te regelen is, alhoewel het wel even puzzelen is daar er geen thermostatische kranen opzitten. De overheid is nu met een campagne bezig om overal thermostatische kranen op te krijgen om daarmee het energieverbruik wat onder controle te krijgen. Maar dat wil nog niet echt lukken vanwege de aanschafkosten van deze kranen. Dat je er termijn geld op verdient is wat minder interessant........
Verder met het vliegen:
Deel 9:
Het was ondertussen oktober 2007 geworden en ik begon wel een beetje in paniek te raken. Door al het gedoe met de YS110 en de schade was veel tijd verloren gegaan en de wedstrijd in Guangzhou was al eind november !! Van echt oefenen was nog geen sprake geweest en het vliegtuig was nog niet eens fatsoenlijk uitgetrimd.
In Guiyang had ik de voormalig Chinees Kampioen Duan Zhi Yong ontmoet. Behalve goed vliegen sprak hij ook nog eens goed engels waardoor communicatie een stuk makkelijker was.
Hij zat in het chinese nationale team wat naar de Wereld Kampioenschappen F3A zou gaan in Argentinie en zou zich gedurende een periode full-time gaan voorbereiden samen met zijn trainer. Hij nodigde mij uit om ook te komen aangezien de plaats die gekozen was redelijk dicht bij Xi'an lag. Dat was nog wel steeds 700 km !!! Afstanden hebben hier een wat andere betekenis dan in Nederland....
Hij zou dan kunnen helpen met het invliegen van de Apollo en zijn trainer zou mij ook kunnen helpen met het programma voor de Radar Cup.
Dus eind oktober ben ik naar het noorden getogen, naar een vliegveld nabij de stad Datong in de Shanxi (1 x "a") provincie. Deze provincie ligt oostelijk van Shaanxi (2 x "a"), waar Xi'an de hoofdstad van is.
Shanxi is bekend/berucht vanwege zijn kolenmijnbouw. De meest vervuilde stad in China en nummer 4 ofzo in wereld ligt in deze provincie en heet Linfen. Dat is maar 400-500 km hier vandaan. Daar worden de natte en laagwaardige kolen een keer behandeld wat een enorme zwarte vette rook op de omgeving doet neerslaan.
De bergen rondom Linfen zitten vol met legale en illegale kolenmijnen die een enorme hoeveelheid zwarte stof veroorzaken. Ik ben eens een keer per ongeluk in zo'n mijnbouw gebied dichtbij Linfen terecht gekomen en dat was een echt bizarre ervaring. ALLES was zwart ! Inclusief de mensen die daar woonden, de huizen, de auto's, het materieel en het stof wat er hing was niet te harden. Ik geloof niet dat ik ooit zo'n smerige troep heb meegemaakt.....Nadat ik uit dat gebied kwam was het enige wat ik wilde een douche nemen.
Veel van die mijnen zijn dus illegaal en veiligheid heeft niet de hoogste prioriteit. Door de corruptie van de locale overheden kunnen de eigenaren er mee wegkomen maar dat is wel aan het veranderen. Ik heb alleen het idee dat Beijing best wel wat meer zou kunnen doen, maar dat ze dat niet doen vanwege de grote vraag naar energie.
Ook in Datong zitten veel bedrijven die iets met kolen te maken hebben, zowel winning als de handel. Dat er veel geld werd verdient was wel te merken aan het restaurant in het hotel wat zeker niet goedkoop was en toch iedere avond bomvol zat.
Aangekomen in Datong bleek dat het vliegveld veel groter was dan ik verwacht had met ook een aantal gebouwen eromheen. Er was slaapgelegenheid en eten was ook geregeld. De eerste overrassing was de temperatuur. Al in oktober vroor het meer dan 7 graden in de nacht !!! Maar gelukkig was de temperatuur lekker gedurende de dag. De verwarming in de kamer deed het dus niet en warm water kwam ook heel onregelmatig. Ik kreeg wel van die enorm zware dekens die ervoor zorgden dat ik, nadat ik er twee op mijn bed had gelegd, me niet meer kon bewegen........Na een nachtje was dat wel mooi geweest en ben ik een hotelletje gaan zoeken in de stad.
Hier is het groepje wat hier bijna twee weken zou zitten. Ik ben er uiteindelijk 4 dagen geweest.
Rechts van mij staat Duan en links van mij mr. Li (niet mr. Li, mijn vriend. Die kon niet mee), de trainer van Duan. Jaren geleden is hij ook een goed F3A vlieger geweest maar is er mee gestopt en doet alleen trainingen. In het dagelijk leven is hij personal fitness trainer voor fotomodellen en mannequins (sommigen hebben al het geluk....)
De twee aan de buitenkant hebben een bedrijf wat UAV's ontwikkelt en waren daar om te testen.
In het weekend was er ook een groep modelvliegers uit Beijing gekomen. Die mochten niet op hun normale locatie vliegen omdat er een of andere wereldleiders meeting was in Beijing waarvoor het luchtruim was afgesloten. Dus ook voor modelvliegtuigen.
Dit was een gezellig clubje dat de eerste avond/nacht luidruchtig zat te kaarten en serieus te drinken maar toch om 8 uur aan het ontbijd zat.
Ook hier werd er uiteraard gecrashed ;-)
Na de lunch werd de hele bende uitgenodigd om eens een kijkje te nemen in de hangars waar verschillende oude en nieuwere vliegtuigen stonden
Dit is een YUN-5, een kopie van de Antonov AN-2. Tot in de jaren 80 gebouwd door Nanchang in China en je ziet ze best veel.
Dit is een CJ-5, ook van Nanchang. Dit is een in licencie gebouwde YAK-18
Een CJ-6. Losjes gebaseerd op de YAK-18A maar uiteindelijk een volledige ontwikkeling gedaan in China
Er was ook een aktieve zweefvliegclub
Volgens mij kwam deze uit de USA, maar dat weet ik niet zeker
Op zaterdag hebben we, naast het bekijken van oude chinese luchtvaartglorie, met name tijd gestoken in het invliegen van de Apollo. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd. Heel veel kleine dingetjes die belangrijk zijn om een zo'n neutraal mogelijk vliegende kist te krijgen.
Op zondag was de Beijing club verdwenen en begon Duan met zijn training. Hij had twee nieuwe Oxai Zeque's waarvan de motor nog afgesteld moest worden. Voor het inlopen wordt er op de grond een tankje doorheen gedraaid, de rest moet maar in de lucht gebeuren.....
Dit is toch wel hemels........
Gedurende de volgende dagen werd iedere keer begonnen om half 9 waarna we doorgingen tot 6 met alleen een korte lunchpauze. We konden dus ook erg veel vluchten maken.
Ik heb veel geleerd van de aanwijzingen van zowel Duan als zijn trainer. Op een gegeven moment wilde de trainer wat meehelpen tijdens mijn vliegen en bewoog hij de knuppels van mijn zender terwijl hij achter mij stond. Hij wist niet dat ik mode 2 vlieg waardoor het vliegtuig wel hele rare dingen ging doen ;-)
Hier zijn de jongens bezig met de UAV. Dit is slechts een proefopstelling om de electronica te testen.
Tijdens een van de dagen kwam de beheerder van het vliegveld langs om te zeggen dat we even wegmoesten omdat een van de YUN-5's zou vertrekken.
De crew moest een groep mensen wegbrengen wat ergens in de bergen aan hoogspanningsleidingen ging werken. Het viel op dat zo'n ding een ontzettend korte take-off afstand heeft, lijkt wel ofdat die de lucht in springt.
Daarna konden we gewoon weer verder......
Na 4 dagen zat het er helaas weer op. Behalve dat de Apollo heel lekker vloog en dat de motor het ook goed deed was het interessant om te zien hoeveel progressie je kan maken met hele intensieve en gefocuste begeleiding. Heel wat beter dan op eigen gelegenheid wat rond te vliegen.
Dat er iemand is die het goed voorbeeld kan geven is natuurlijk ook wel fijn......
Ik was natuurlijke verre van klaar voor de Radar Cup, maar kon in ieder geval het eerste programma zonder grote ongelukken vliegen. Het finale programma heb ik niet meer geoefend. Daar was geen tijd voor en ik had toch geen kans om in de finale te komen
Maar dat komt de volgende keer wel weer
Groet
Roald