Er zijn genoeg redenen waarom dat artikel niet zomaar als "waar" voor NL gebombardeerd kan worden.
1: USA is NL niet (dichtbevolkt).
2: Ik heb met de 100x dobbelsteen gooien allang laten zien dat de kans op een 6 100% is.
3: De kans dat een vliegtuig op schiphol MIJN drone raakt is NUL (ik vlieg daar niet en ga dat ook niet doen).
4: Ook al is die kans relatief klein (1x /45jr) wil ik het nog niet zijn
5: bij de kans 1x/45jr wordt er geen rekening mee gehouden dat er onwetenden aan het vliegen zijn
6: Er wordt geen rekening mee gehouden dat het onwillenden kunnen zijn
7: Data is gebaseerd op zeer jonge data, dus ook met relatief jonge apparatuur. Het aantal "spontaan" naar beneden vallende apparaten zal dus groter worden (MTBF) naast het risico van de grotere groep "spontane vliegers"
8:enz....
Dat zijn dus geen onderbuik gevoelens, maar pure waarheid zonder mij achter de wetenschap te verschuilen. Een aloude wiskundedocent leerde ons: Je hebt statistieken en waarheden.
Welnu: hoe groot of hoe klein het risico ook is, de overheid vindt dat risico te groot. Of je nu wil of niet. En dat ze dat risico willen verkleinen of in ieder geval beheersbaar willen hebben - dan ben ik helemaal voor.
De vraag is alleen welk risico en hoe je deze beperkt. Dus eigenlijk is deze hele draad weer terug bij af.
Peter heeft in die zin wel gelijk dat het voor de discussie (richting overheid en/of KNVvL) helder moet zijn welke risico's er zijn, maar ook wat de effecten van de risico's zijn.
1- Zeer groot: Vliegen door onbevoegden in het luchtruim bestemd voor militaire of (burger)luchtvaart,
2- Groot: vliegen boven mensenmassa's boven publieke terreinen, wegen, bebouwde omgeving etc
3- Zeer klein: vliegen boven (particuliere) terreinen, buiten bebouwde kom,
Risico oorzaak:
1- Onkunde
2- Onwetendheid (waaronder vliegen in vliegroute bijv)
3- Problemen omtrent ether-frequenties (? weet ik niet, maar kan het mij voorstellen?)
3- Materiele problemen (storingen/accus/....)
4- Meteorologische omstandigheden
Oorzaak aanpakken door:
1- Bekendmaking en eenvoudig toegankelijk maken bestaande regelgeving
2- Mogelijkheid geven tot opleiding en instructie
3- Registratie en naleving/handhaving
Als je bovenstaande bekijkt en dan naar historische gegevens kijkt, blijkt dat de meeste ongevallen/ bijna-ongevallen/ gevaarlijke situaties ontstaan zijn door drones. Dit heb ik niet gecontroleerd, maar ik kan mij niet herinneren ergens een artikeltje gelezen te hebben waarbij (bijv) een depron-vliegtuigje een gevaarlijke situatie veroorzaakte.
Ik mis bijvoorbeeld:
1-Zijn de normen eenvoudig toegankelijk en in begrijpelijke taal?
2-Is de koper van een vliegend geval op de hoogte van de regelgeving en zo nee, hoe kunnen we dat verbeteren?
3-Ik mis ook het papiertje in de doos van de vers-gekochte drone met daarop de link naar regelgeving
4-de "check mijn vlieglocatie app". Waar staat die in de app-store?
1: USA is NL niet (dichtbevolkt).
2: Ik heb met de 100x dobbelsteen gooien allang laten zien dat de kans op een 6 100% is.
3: De kans dat een vliegtuig op schiphol MIJN drone raakt is NUL (ik vlieg daar niet en ga dat ook niet doen).
4: Ook al is die kans relatief klein (1x /45jr) wil ik het nog niet zijn
5: bij de kans 1x/45jr wordt er geen rekening mee gehouden dat er onwetenden aan het vliegen zijn
6: Er wordt geen rekening mee gehouden dat het onwillenden kunnen zijn
7: Data is gebaseerd op zeer jonge data, dus ook met relatief jonge apparatuur. Het aantal "spontaan" naar beneden vallende apparaten zal dus groter worden (MTBF) naast het risico van de grotere groep "spontane vliegers"
8:enz....
Dat zijn dus geen onderbuik gevoelens, maar pure waarheid zonder mij achter de wetenschap te verschuilen. Een aloude wiskundedocent leerde ons: Je hebt statistieken en waarheden.
Welnu: hoe groot of hoe klein het risico ook is, de overheid vindt dat risico te groot. Of je nu wil of niet. En dat ze dat risico willen verkleinen of in ieder geval beheersbaar willen hebben - dan ben ik helemaal voor.
De vraag is alleen welk risico en hoe je deze beperkt. Dus eigenlijk is deze hele draad weer terug bij af.
Peter heeft in die zin wel gelijk dat het voor de discussie (richting overheid en/of KNVvL) helder moet zijn welke risico's er zijn, maar ook wat de effecten van de risico's zijn.
1- Zeer groot: Vliegen door onbevoegden in het luchtruim bestemd voor militaire of (burger)luchtvaart,
2- Groot: vliegen boven mensenmassa's boven publieke terreinen, wegen, bebouwde omgeving etc
3- Zeer klein: vliegen boven (particuliere) terreinen, buiten bebouwde kom,
Risico oorzaak:
1- Onkunde
2- Onwetendheid (waaronder vliegen in vliegroute bijv)
3- Problemen omtrent ether-frequenties (? weet ik niet, maar kan het mij voorstellen?)
3- Materiele problemen (storingen/accus/....)
4- Meteorologische omstandigheden
Oorzaak aanpakken door:
1- Bekendmaking en eenvoudig toegankelijk maken bestaande regelgeving
2- Mogelijkheid geven tot opleiding en instructie
3- Registratie en naleving/handhaving
Als je bovenstaande bekijkt en dan naar historische gegevens kijkt, blijkt dat de meeste ongevallen/ bijna-ongevallen/ gevaarlijke situaties ontstaan zijn door drones. Dit heb ik niet gecontroleerd, maar ik kan mij niet herinneren ergens een artikeltje gelezen te hebben waarbij (bijv) een depron-vliegtuigje een gevaarlijke situatie veroorzaakte.
Ik mis bijvoorbeeld:
1-Zijn de normen eenvoudig toegankelijk en in begrijpelijke taal?
2-Is de koper van een vliegend geval op de hoogte van de regelgeving en zo nee, hoe kunnen we dat verbeteren?
3-Ik mis ook het papiertje in de doos van de vers-gekochte drone met daarop de link naar regelgeving
4-de "check mijn vlieglocatie app". Waar staat die in de app-store?
Laatst bewerkt: