Modelvliegtuig op Zonnecellen (PWS)

• Topicstarter Topicstarter M&L
  • Startdatum Startdatum
M

M&L

Guest
Hallo,

Wij zijn op het moment met een redelijk ambitieus project bezig. We wil voor ons profielwerkstuk een modelvliegtuig op zonnecellen bouwen.

Om dit voor elkaar te krijgen zijn we globaal het volgende van plan:
schakelingtt8.png

^dit schema klopt niet helemaal maar globaal staat het idee er^

We laden van te voren onze Lipo (aangegevan als de spanningsbron) op. Ook tijdens het vliegen laten we deze bijladen door de zonnecellen.

Om te voorkomen dat we de lipo overladen begrenzen we de laadstroom/spanning. Waardoor deze niet boven de 8,45 V uit zal komen.

We zijn van plan bestaan de onderdelen te gebruiken (desnoods met wat kleine aanpassingen).

Vliegtuig
Fundango

ElectriFly | Fundango

Met bijbehorende motor

Speed 400 7,2V (option 1)

Nominal voltage 7,2 V
Operating voltage range 3,6 ... 8,4 V
No-load rpm 16400 min–1
No-load current drain 0,5 A
Current drain at max. efficiency 3,3 A
Current drain when stalled 21 A
Max. efficiency without gearbox 72 %
Weight 73 g
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1794

LiPo-AKKU 2/800 7,4VBEC

Cell count / Voltage 2 / 7.4V
Capacity 800 mAh
Max. discharge current A (peak, 10 s) 6 (10)
Weight approx. 46 g
Dimensions approx. 53 x 30 x 15.5 mm
Connector: BEC
Suitable speed controllers: PICO 8, COMPACT CONTROL 8
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7620.2&SessionCheck=4711&language=en

Zonnecellen
0,6 Volt
1300 mA (kortgesloten)
1,000 A
660 mW
51 x 78 mm
2,9 Gram per stuk

We zullen er hier 16 van in serie schakelen zodat we ruim boven de spanning van de Lipo uit komen. (9,6 V)

Speed Controller Pico 8

Graupner Online-Shop

Daarnaast gebruiken we lichtgewicht servo's.

We komen nu boven de 300 gram uit met ons geheel. We zouden als wellicht over kunnen stappen naar een kleiner motortje om langer te kunne vliegen (hierbij dachten we aan een speed 280)

We proberen ons ontwerp te optimaliseren. Zijn er dingen die jullie anders zouden doen? of kan er iets beter?

ook heb ik nog twee speciefieke vragen:
1 Hoe zouden jullie de zonnecellen in de vleugel bevestigen zonder het vleugelprofiel aan te tasten?
2 Kunnen we een Graupner Pico 8 BEC aansluiten op een robbe ontvanger, is de aansluiting hetzelfde?

Alvast bedankt! ieder advies/idee is welkom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey M en L,

Ik zou zoiezo geen speed 400 nemen maar een brushless motor, deze zijn veel efficienter...

Verder heb ik een zeilboot gebouwt, die ik ook ga uitvoeren met zonne-energie. Heb ik nog niet gedaan, maar ik heb wel al een schakelschema en dat is veel ingewikkelder. Eerst was het ook zo, maar het probleem is dat als de lipo de ingestelde spanning heeft bereikt stopt het laden, hierdoor zakt de spanning direct en schakeld hij weer in, waarna hij weer afslaat. En dit ongeveer 30 keer per seconden...
Dan moet je iets in bouwen waarbij de spanning minstens X moet zakken voordat hij weer aanslaat, en dan wordt het ingewikkelder...

Hier het linkje naar het bouwverslag: bouwverslag-basic-jolle-3

Hier het schakelschema van mij:
schakelschemazonnecellenB.jpg

Volgens mij had een of ander merk ook een vliegtuig op zonnecellen in het programma, maar die wordt niet meer verkocht?

Ludo

Trouwens, dit model is totaal niet geschikt hiervoor!
Dit is een aerobatic toestel met een symmetrisch profiel.
Je kan beter een electro zwever nemen, veel vleugeloppervlak met weinig vermogen...

bedankt voor de reactie(s)

ik zal me eens verdiepen in je schakelschema, ziet er inderdaad een stuk ingewikkelder uit.

Ik heb ook aan een condensator gedacht maar die leveren te weinig (al zal je met 100F wellicht een eind kunnen komen). Ook zijn deze tamelijk zwaar.

Er is inderdaad een model op de markt geweest dat op zonnecellen vloog maar deze is helaas uit de handel genomen het was iets van de solar UHU.

We werken met zn tweeen aan dit project, en een van ons heeft vliegervaring.

Het voordeel van een condensator is dat je geen ingewikkelde (zware) print nodig hebt... Maar ik zou echt afzien van dat model.
Misschien is een Multiplex easy glider wel geschikt hiervoor. Is een electro zwever die zeer crashbestendig is... Heeft goede zweef eigenschappen.
Dit is een draadje over de easy glider: multiplex-easy-glider-electric

Ludo

Hmm, dit idee spookt ook al een tijdje door mijn hoofd...
Ik heb hier nog ergens tekeningen liggen van een nog te bouwen 2m (of was het nou 2,5m?) zwever.
Hoeveel denken jullie te gaan besteden aan de zonnecellen?

een zwever zou ideaal zijn ja, maar we willen het project ook graag betaalbaar (maar functioneel) houden. En het liefst niet al te ingewikkeld. Dit heeft ons naar de keuze van het huidige model gebracht. Er zijn wel zwevers te koop maar die zijn meteen 5x zo duur.

De zonnecellen die we nu op het oog hebben zijn 3,90 per stuk uit mijn hoofd. We gaan er 16 gebruiken (met het huidige plan en motor) dus dat zal ruim 60 euro worden denk ik.

Hallo,

Ik heb een solar-UHU van Grauper. Een model uit 1982. Uitgerust met 20 zonnecellen en een borstelloze motor (origineel met speed 500).

De zonnecellen leveren totaal ongeveer 10 volt met maximaal 2 ampere in de felle zon.
Jammer genoeg is die 2 ampere niet voldoende om hem op hoogte te houden en de accu raakt dus langzaam op.

Het model is speciaal ontworpen voor zonnecellen. Het vleugelprofiel is aan de achterlijst vlak, voor het plaatsen van de zonnecellen. De cellen zijn gewoon met tape vast gemaakt aan de vleugel. De zonnecellen zijn bijzonder breekbaar aan elkaar solderen van de cellen onderling is een heel secuur werkje, waarbij een klein foutje ervoor kan zorgen dat ze geen stroom meer leveren.

Zoals je zelf al zegt, een ambitieus plan, zeker als je niet zoveel ervaring hebt met modelvliegen.

Succes ermee!

Groeten Joris

Maar vergeet niet dat de techniek van de zonnecellen, accu's en motoren er enorm op vooruit is gegaan.... Maar inderdaad, zeer ambitieus!

Wel een bouwverslagje plaatsen he :wink:

Ludo

allereerst bedankt voor de input tot nu toe, alle beetjes helpen!

Wat betreft het Tutor model, dat is inderdaad ook een optie
Volgens de site van electrifly is de oppervlakte van de vleugels kleiner (19,7 dm2voor tutor en 22,5 dm2voor de fundago) de en hij heeft geen ailerons, is lastiger te vliegen.

Ook moeten we eens gaan nadenken over hoe we de zonnecellen op de vleugels willen bevestigen. we waren eigenlijk van plan naar een oplossing te zoeken die het vleugelprofiel zo veel mogelijk in tact houd. Maar zo te horen vliegt het als we het geheel met tape bevestigen dus ook.

Wij hebben al gezien dat het onmogelijk is om 24/7 in de lucht te blijven. Maar we gaan kijken hoe veel langer we in de lucht kunnen blijven met de zonnecellen.

We halen onze zonnecellen van lemo-solar.de deze bieden zonnecellen die goed gebruikt kunnen worden voor ons project. Ik had me vergist in de prijs, we gebruiken de cellen van 4,90 per stuk die 0,6 V en 1,3 A bieden (die 1,3 A is wel bij kortsluiting dus zo hoog zullen weniet uitkomen).

Is een Multiplex Easy Glider (1800 spanwijdte) geen aardig uitgangspunt voor jullie project? Het model kost zo'n €75,-.

Trouwens, kijk eens rond op RCtechnics Internet Store (Nederlandse webshop) voor brushless motoren, regelaars etc. Volgens mij ben je dan al een heel eind op weg... :)

Is een Multiplex Easy Glider (1800 spanwijdte) geen aardig uitgangspunt voor jullie project? Het model kost zo'n €75,-.

Is er een multiplex easy glider te koop op rctechnics.nl? ik heb mijn best gedaan om een glider onder de 90 euro te vinden maar dat is mij nog niet gelukt. misschien heb ik het een en ander over het hoofd gezien.

allereerst bedankt voor de input tot nu toe, alle beetjes helpen!

Wat betreft het Tutor model, dat is inderdaad ook een optie
Volgens de site van electrifly is de oppervlakte van de vleugels kleiner (19,7 dm2voor tutor en 22,5 dm2voor de fundago) de en hij heeft geen ailerons, is lastiger te vliegen.

Je hebt wel gelijk wat betreft het oppervlak, maar de verhouding ligt anders. Bij de tutor heb je minder oppervlakt maar ook veel minder gewicht en snelheid dus heb je minder vermogen nodig dus minder zonnecellen. Bij de fundango heb je meer ruimte voor zonnecellen, maar heb je nog veel meer vermogen nodig en meer snelheid omdat hij zwaarder is. Sommige mensen vinden met rolroer vliegen moeilijker, sommige vinden zonder rolroeren vliegen moeilijker. Maar geloof me, zo'n aerobatic toestel is echt niet makkelijker te vliegen dan een trainer (het heet niet voor niks een trainer :wink:) Totaal geen v-stelling, grote uitslagen en redelijk veel snelheid. Ze zeggen het zelf ook al "Fully symmetrical airfoil and oversized elevator and ailerons provide aerobatic zip!"

Van mij mag je het best proberen hoor! Maar ik raad het je af...

Ludo

Je boodschap komt over, ik denk dat het dus belangrijk is dat we nog even serieus die glider en de tutor bekijken.

Mochten we voor de glider kiezen, werkt deze ook op een niet brushless motortje (aangezien er aanzienlijk prijsverschil in deze motortjes zit en we dus ook op het buget van het project moeten leten (zeker als we een duurder model besluiten te gebruiken)).

Ik zal er eens een nachtje over slapen en morgen zullen we het met zn tweeen overleggen.

Bedankt voor de ideeen, we stellen ze erg op prijs!

Je boodschap komt over, ik denk dat het dus belangrijk is dat we nog even serieus die glider en de tutor bekijken.

Mochten we voor de glider kiezen, werkt deze ook op een niet brushless motortje (aangezien er aanzienlijk prijsverschil in deze motortjes zit en we dus ook op het buget van het project moeten leten (zeker als we een duurder model besluiten te gebruiken)).

Ik zal er eens een nachtje over slapen en morgen zullen we het met zn tweeen overleggen.

Bedankt voor de ideeen, we stellen ze erg op prijs!

Niet noodzakelijk dat een brushless zoveel duurder moet zijn dan een "conventioneel" motortje: even rondkijken op het www kan je heel wat besparen.
Heb je enig idee hoeveel watt je motortje moet kunnen leveren?

Mvg,

P.Siemons

Back