Modelzeilboot maken met sandwich Methode?

Hallo, :lol:

nu ga ik van de zomer beginnen aan een nieuwe boot, ik bouw mijn boten altijd in een mal, erg veel werk en kost ook nog veel nu kwam ik in een boek de"Glassfibrefoamcere methode tegen met beschrijving hoe je het moet doen.Deze beschrijving is echter voor een 1/1 boot zou dit ook met een model mogelijk zijn?

glassfibrefoamcore methode of sandwich constructie
je bouwt een vorm stuk over een spantengeraamte,je maakt eerst een spantengeraamtje waar je schuimplaten op bevestigt,je moet het mooi schuren dat de boot strak is.Nu lasmineer je er glasmat overheen, laat dit drie weken drogen en maakt de buitenkant strak met epoxyplamuur, dan haal je het spantengeraamte eruit en lamineert de binnekant.
nu heb je een lichte doch sterke romp.

een paar vraagjes is dit haalbaar,kan je boot wel strakgenoeg krijgen(de buitekant) en hoe dir moet het schuim zijn en moet dat een speciaale soort schuim zijn?

Ik ben vanplan om in augustus te beginnen, ik ben nu nog de plannen aan het tekenen.De boot word ongeveer een 1.60 meter :lol:

alvast bedankt allemaal :wink:

groet Robert
 
bij grote boten werken ze inderdaad met een sandwich constructie. maar in mijn ogen is dit bij modelbouw een beetje nutteloos omdat je die sterkte van het materiaal (sandwich) niet volledig zal benutten. waar ik nu zelf mee bezig ben is gewoon een romp gemaakt van 2 lagen glasvezel 80 grams in een mal en daar bovenliggende spanten in verlijmd voor het dek. En dit is sterk genoeg voor een boot van 1 meter 30. en erg licht ook. ik moet hem nog wel spuiten en afwerken. want omdat ik geen gelcoat heb gebruikt is hij niet beschermd tegen uv licht.

DSC04943.jpg


maar als je het wil doen met die constructie. is wel gaaf om te doen lijkt me. je kunt ook balsa hout pakken als tussenmateriaal, licht en goed te bewerken.
om het af te werken de buitenkant met een topcoat afmaken en deze is goed te polijsten (eerst schuren en afwerken met p1000 ofzo.)

maar 3 weken wachten? dat is wel erg lang zeg.
 
ja, maar dat is omdat de epoxie plamuur anders niet zo goed hecht op het polyesterlaminaat,maar misschien lamineer ik de boot wel met epoxy.

en dat balsa is wel een goed idee, weegt ietsjes meer alleen maar niet zoveel.

groet robert
 
ik zit me alleen af te vragen wat lichter is. topcoat of epoxy plamuur.
 
Robert,

wat je ook zou kunnen proberen:
Maak direkt een "matrijs"
Dus niet positief bouwen, maar negatief. Je maakt dus niet de romp, maar de ruimte waarin je romp moet komen.
Als je toch met plamuur bezig gaat, kun je het ook wel zo doen. Je hebt dan in 1 bewerking je matrijs en kunt toch een lichte, strakke romp maken (anders moet je al die plamuur maar mee slepen :wink: )

Ik weet niet of je me snapt, anders wil ik het nog wel eens uitleggen, maar dan met wat plaatjes (maak ik dan wel).

'Tis maar een idee.
Denk er eens over na, zonder direct met allerlei bezwaren te komen. Op deze manier kom je misschien wel op een nog weer andere methode die voor jou het beste is (dus eerst lekker "brainstormen").
En iedereen hier wil vast wel met je meedenken :yes:

Wim
 
hoi,

@wing:jou methode kan ook maar ik denk dat het erg moeilijk is om direct negatief te werken.

die plamuur is ook gewicht dat je moet meeslepen en dat is de reden dat ik dit niet eerder gedaan heb want ik maak altijd een vormstuk daaront de negetieve mal en dan in de mal de boot, zo krijg je de mooiste boot.Maar het is veel meer werk en kost ook een stukmeer? dus ik ben nog aan het twijfelen maar het heeft toch geen haast dus. :D

zo heb ik het bij mijn vorige boot gedaan.
afb5117.jpg


de mal
afb5118.jpg


nu is het nog de vraag wat voor een type boot of moet ik daar een nieuw topic voor open?
ik had zelf aan een maxi gedacht zoals de Alfa Romeo,Pywacket,Nokia
ik had ook gedacht aan een kantel kiel maar dat is misschien een beetje onrealistisch :roll:

groet Robert
 
Robert H. zei:
@wing:jou methode kan ook maar ik denk dat het erg moeilijk is om direct negatief te werken.
Wat is er moeilijker aan?
Ik ben nu m'n imitatie MM matrijs (dus negatief) aan het bijwerken en dat valt op zich wel mee vindt ik. Alleen de "scherpe" randen bij boeg en spiegel zijn idd wat lastig.
Maar het is veel meer werk en kost ook een stukmeer?
Het kost meer tijd, dat ben ik met je eens (heb zelf ervaring :wink: ) maar volgens mij niet zoveel geld toch?
maar het heeft toch geen haast dus. :D
ik had ook gedacht aan een kantel kiel maar dat is misschien een beetje onrealistisch :roll:
Heerlijk toch, dat brainstormen! Laat je nergens door hinderen en GA d'r voor!
En hou me dan op de hoogte, want na m'n "serie-productie" imitatie MM's wil ik ook een expirimenteel schip bouwn (op basis van dezelfde romp) met bv een vast (rigid) zeil, kantelkiel, noem maar op 8)

Wim
 
wat me erg moeilijk lijkt is dat je niet zo goed de deuken kunt zien bij het negatief werken.

@ robert H : is de mari Cha III niets voor je? dat is tenminste een echte grote maxi.
een 2 master met kantel kiel. dat is wel een gaaf project om uit te voeren. ik zou dan wel voor een groter model van 2 meter ongeveer kiezen. want dan heb je ruimte om je servo's kwijt te kunnen. voor de kantelkiel is het interessant om er een winch aan vast te zetten met een katrollen stel.
 
Triple B zei:
wat me erg moeilijk lijkt is dat je niet zo goed de deuken kunt zien bij het negatief werken.
Dat valt wel mee hoor, je kunt het goed voelen wanneer je met je handen door de matrijs strijkt ("aaien" met de vlakke hand, zeg maar)
Wim
 
jawel. maar je kunt niet met een vlak iets gaan schuren. dus je moet met je vingers het schuurpapier in model brengen om te schuren. en aangezien er geen enkel recht stuk is in de boot lijkt het me erg moeilijk.

ik zou liever een plug maken en daar een mal van trekken. en die plug dan goed afwerken. er wordt ook vaker gezegd dat je dan een mooier resultaat hebt. maar ik kan het mis hebben.
 
zijn die nieuwe volvo 70 modellen niets? zijn nog geen tekeningen van te krijgen geloof ik. maar wel gaaf.

ook met kantelkiel enzo.
of is een kanteltuig niets?

owh ja, zat ik me ook te bedenken. als je een kantelkiel hebt. moet hij redelijk snel van de ene kant naar de andere kant kunnen. anders heb je kans dat je mag gaan zwemmen.
 
Hoi,

de volvo 70 zij een soort open60 maar iets groter, ik denk dat deze boten niet supersnel aan de wind zeilen omdat het het merendeel van de wedstrijd ruime wind is en ik zou toch graag een boot hebben die erg goed aandewind loopt.
bij een kantekiel zou je dus ook steekzwaarden moeten nemen

kanteltuig is wel moeilijk, zou je een ongestaagde vleugelmast moeten fabiriceren

als ik voor de Sandwich methode zou gaan moet ik dan balsa of achuim nemen en hoe dik zou het moeten zijn?

groet Robert
 
Robert H. zei:
Hoi,

de volvo 70 zij een soort open60 maar iets groter, ik denk dat deze boten niet supersnel aan de wind zeilen omdat het het merendeel van de wedstrijd ruime wind is en ik zou toch graag een boot hebben die erg goed aandewind loopt.
bij een kantekiel zou je dus ook steekzwaarden moeten nemen

kanteltuig is wel moeilijk, zou je een ongestaagde vleugelmast moeten fabiriceren

als ik voor de Sandwich methode zou gaan moet ik dan balsa of achuim nemen en hoe dik zou het moeten zijn?

groet Robert

de volvo 70 boten gaan ook steekzwaarden hebben. dit om de aan de windse koersen ook te kunnen varen. en dit kunnen zij ook best goed aangezien er ook matchraces o.i.d gaan varen tussen de etappes door.

voor die methode maakt het niet zoveel uit denk ik. maar waar het om gaat is de hechting op het materiaal. ik weet voor zover dat de hechting op balsa hout redelijk is. niet optimaal. maar sterk genoeg. met dat schuim heb ik geen idee. daar zou je een test van moeten maken. maar ik denk dat dat schuim toch redelijk flexibel is. dat het snel indeukt enzo.
gewoon een paar proefjes maken???
 
Alles wat je schuim of balsa doet is een laag tussen de laminaten maken. Voor sterkte ed heeft het geen waarde.
Je moet het zien als een soort I-balk. De boven en onderflens maken de sterkte.
Je maakt dus eigenlijk een I-balk door een laag tussen de laminaten aan te brengen. Je moet wel zorgen voor een verbinding tussen de lagen af en toe. De schuim of balsa laag moet dus af en toe onderbroken worden door een harslaag die de verbinding maakt.
Bij ons op het werk hebben we daar "blokjes" schuim voor: dat is een mat van schuim (pvc, maar balsa kan ook) die in blokjes is gezaagd of gesneden. De blokjes zitten gelijmd op een soort horrengaas, zodat je de blokjes-mat een beetje kunt plooien.
Je zou zoiets zelf kunnen maken. Let dan wel op het materiaal van de gaas, want lang niet alles hecht goed. (Ik denk dat horrengaas niet zoed zal hechten, maar dit was maar voor het voorbeeld.)

Wim
 
hoi,

het kernmatriaal van een sandwidchconstructie is inderdaad niet erg sterk maar in combinatie met de twee laminaten wordt het heel sterk ook omdat het dik is maar toch een laag gewicht heeft.

@wimg:ik snap niet helemaal wat je bedoeld,in de harswinkel bij ons hadden ze een plaatje koolstof daartussen balsahout en dan weer een laagje carbon.opzich zijn de laagjes carbon niet stevig maar in combinatie met balsahout werd het supersterk.

groet Robert
 
wat wimg bedoeld is denk ik dat de binnenschaal geen verbinding heeft met de buitenschaal. dat lossen ze op met kleine ruimtes in het balsa/foam wat opgevuld wordt met hars.
maar ik denk dat het balsahout genoeg hechting heeft om de verbinding in orde te maken.
 
Er zijn 2 dingen waarover we het kunnen hebben:
sterkte en stijfheid.
Sterkte krijg je door voldoende lagen laminaat aan te brengen, stijfheid (dus de weerstand tegen torderen en buigen ed) door de 2 lagen op afstand van elkaar te brengen (vergelijk de "I" balk: als je die maakt van 2 strippen tegen elkaar kun je die makkelijker buigen dan dat je tussen die strippen een ruggetje maakt zodat ze op een afstandje tot elkaar staan.)
Extra sterkte krijg je dus niet van schuim of balsa tussen de lagen, extra stijfheid wel.

Wim
 
ow oké nu snap ik het maar,een stijfere boot is toch automatisch een sterkere boot of zit ik fout
?
als ik voor een moderne maxi zou gaan waar zou ik dan tekeningen kunnen vinden, ik heb op internet al gezocht maar niet gevonden.

of ik design weer een eigen ontwerp binnen de klasse regels van de maxi's zou wel tof zijn

ik heb over de kantekiel zitten nadenken is wel moeilijk om goed waterdicht te maken?

groet Robert
 
Om een boot met een sandwichconstructie te maken, zijn grofweg twee methodes:

schuimstrippen of houten latten over een (tijdelijk) spantenraam
lamineren over of in een mal

Maar laten we eerst kijken naar de redenen om een sandwichconstructie te maken:

Een bootromp heeft met een aantal belastingen te maken, dit zijn onder andere de (dynamische) buigbelastingen door de tuigage en appendages, dynamische belastingen door het water en statische belasting door het water. Wat tevens een rol speelt bij modelboten is de stijfheid en sterkte van de huid bij handling, dus bij het in en uit het water halen, in de bok liggen, in de auto etc.
In de praktijk van het modelbouwen zijn voornamelijk de buigbelasting door tuigage en appendages, alsmede lokale belastingen, en mishandeling bij transport van belang.

De huid wordt bij het rekenwerk in panelen verdeeld, tussen de spanten. Deze panelen moeten een bepaalde stijfheid bezitten, om de verschillende belastingen te kunnen weerstaan, zonder teveel door te buigen. Meer spanten betekent een lichtere huidconstructie. Minder spanten betekent een zwaardere huidconstructie, welke meer stijfheid zal moeten bezitten. Deze stijfheid kan je enorm verhogen door een sandwichconstructie toe te passen, waardoor het aantal spanten dramatisch af kan nemen. Tegelijkertijd neemt de weerstand tegen "mishandeling" zoals vervoer en een slechte bok enorm toe.

Even geheel gevoelsmatig zou een 1,6 meter lang rompje, gemaakt van 300 grams glas aan de buitenzijde, 4mm schuim (Core-Cell) en 300 grams glas aan de binnenzijde niet meer dan 3 spantjes nodig hebben, en dan voornamelijk om lokale belastingen op te vangen (mast, roer, kiel). her en der zal je wat moeten versterken, zoals wantputtingen, kielbevestiging.

Terug naar de bouwmethodes.
Voor wat betreft de spantenmethode, hiervoor wordt een grote serie spanten opgesteld, en deze wordt voorzien van strippen schuim, verlijmd met polyesterpasta of pvc lijm. hierna glad schuren met een schuurlat. (is niet veel werk). Buitenlaminaat opzetten, laten uitharden, en afwerken.
Romp van bouwframe afnemen, spanten aan binnenzijde verwijderen, eventueel op bepaalde plaatsen het schuim uitnemen, zoals bij de roerkoning en kiel. versterkingslaminaat aanbrengen, en binnenlaminaat aanbrengen. Spanten plaatsen, machinerie plaatsen.
Het dek kan je op dezelfde manier maken, maar hiervoor kan je ook platen schuim ipv strips gebruiken.

Balsa latten kan je ook gebruiken, maar houdt er rekening mee dat balsa in sandwichconstructies "kops" gebruikt wordt, dus met de vezelrichting haaks op het vlak, niet evenwijdig aan het vlak. Balsa heeft een hoge druksterkte evenwijdig aan de vezel, maar nauwelijks druksterkte haaks op de vezel. Ik zou dan sneller geneigd zijn abachi, knoestvrij vuren of grenen te gebruiken, of red ceder.

Tweede methode is het bouwen in een mal. In tegenstelling tot de eerste methode hou je hierbij een bruikbare mal over, welke je kan gebruiken om meerdere boten te bouwen.
De mal wordt gemaakt om een bestaand model heen, heb je geen model, dan moet je die maken. Dit kan bijvoorbeeld op dezelfde manier als hierboven beschreven, of op andere manieren die al dan niet een zeilbaar model opleveren.
Zodra het model (de "plug") klaar is, wordt deze zo goed mogelijk en zo glanzend mogelijk afgewerkt, en in de lossingswas gezet. Hierna komt er een laag gelcoat, en een dikke laag laminaat. Eventueel een paar hulpspantjes of een constructie om de mal stevig te kunnen neerzetten.

De plug wordt uit de mal verwijderd, en in de mal kan je nu een romp maken: Eerst de gelcoat (kleurlaag) welke je eventueel kan weglaten. Dan een buitenlaminaat, dan het schuim, dan het binnenlaminaat.

Het schuim zal lastig zijn om dit goed aangedrukt te krijgen. In de productiebouw wordt veel schuim gebruikt wat aan blokjes is gesneden, maar die blokjes zijn veel te grof voor de modelbouw. Bovendien moeten de kerven tussen de blokjes absoluut gevuld worden. Een ander probleem is aftekening van de blokjes naar de buitenkant. Zeker met die dunne modelbouw laminaatjes.
Wel mogelijk zijn brede stroken of lappen schuim, welke je het liefst met vacuum aanbrengt. Dit garandeert een perfecte hechting.

Overigens heb ik een bootje liggen van ruim een meter lang, beide kanten 200 gram koolstof met epoxy, en een kern van 3mm Core-Cell. Hierop kan ik zonder enig probleem of zelfs doorbuiging staan.
 
Back
Top