Ik heb even geen tekenprogramma klaar liggen, en geen scanner om een schetsje te scannen, maar voor de kiel dacht ik aan het volgende:
Een (rvs) buis, horizontaal, aan beide einden gelagerd om een bronzen bus heen, of om een kogellager heen. Deze lagers zitten in de boot, precies in het vlak.
De rvs buis is op twee plaatsen vertikaal doorboord, en aan 1 kant zijn er 2 kleinere buisjes opgelast.
De kiel zelf is voorzien van 2 pennen, welke door de boringen en buisjes gestoken kunnen worden, en aan de bovenkant met een moer of een splitpen gezekerd.
De buisjes steken dus de romp binnen. hieromheen kan een manchet aangebracht worden, voor de waterdichtheid, en tevens kan er een servobesturing op gezet worden. (boven de manchet)
De servo moet een minimaal draaimoment hebben van:
3 kg op 50cm lengte is 1,5 kg op 1 meter lengte is 15 Nm. Kan dit kloppen? Geloof het wel.
Nu gebied mij te zeggen dat ik geen idee heb wat een servo kan hebben, maar de servo of combinatie van servo's moeten minimaal dit draaimoment hebben om hun werk te kunnen doen, uitgaande van een 1:1 verstelling.
Een boot heeft trouwens vaak een langere waterlijnlengte wanneer je deze kantelt.
Een (rvs) buis, horizontaal, aan beide einden gelagerd om een bronzen bus heen, of om een kogellager heen. Deze lagers zitten in de boot, precies in het vlak.
De rvs buis is op twee plaatsen vertikaal doorboord, en aan 1 kant zijn er 2 kleinere buisjes opgelast.
De kiel zelf is voorzien van 2 pennen, welke door de boringen en buisjes gestoken kunnen worden, en aan de bovenkant met een moer of een splitpen gezekerd.
De buisjes steken dus de romp binnen. hieromheen kan een manchet aangebracht worden, voor de waterdichtheid, en tevens kan er een servobesturing op gezet worden. (boven de manchet)
De servo moet een minimaal draaimoment hebben van:
3 kg op 50cm lengte is 1,5 kg op 1 meter lengte is 15 Nm. Kan dit kloppen? Geloof het wel.
Nu gebied mij te zeggen dat ik geen idee heb wat een servo kan hebben, maar de servo of combinatie van servo's moeten minimaal dit draaimoment hebben om hun werk te kunnen doen, uitgaande van een 1:1 verstelling.
Een boot heeft trouwens vaak een langere waterlijnlengte wanneer je deze kantelt.