Modelzeilboot maken met sandwich Methode?

Ik heb even geen tekenprogramma klaar liggen, en geen scanner om een schetsje te scannen, maar voor de kiel dacht ik aan het volgende:

Een (rvs) buis, horizontaal, aan beide einden gelagerd om een bronzen bus heen, of om een kogellager heen. Deze lagers zitten in de boot, precies in het vlak.

De rvs buis is op twee plaatsen vertikaal doorboord, en aan 1 kant zijn er 2 kleinere buisjes opgelast.

De kiel zelf is voorzien van 2 pennen, welke door de boringen en buisjes gestoken kunnen worden, en aan de bovenkant met een moer of een splitpen gezekerd.

De buisjes steken dus de romp binnen. hieromheen kan een manchet aangebracht worden, voor de waterdichtheid, en tevens kan er een servobesturing op gezet worden. (boven de manchet)

De servo moet een minimaal draaimoment hebben van:

3 kg op 50cm lengte is 1,5 kg op 1 meter lengte is 15 Nm. Kan dit kloppen? Geloof het wel.

Nu gebied mij te zeggen dat ik geen idee heb wat een servo kan hebben, maar de servo of combinatie van servo's moeten minimaal dit draaimoment hebben om hun werk te kunnen doen, uitgaande van een 1:1 verstelling.

Een boot heeft trouwens vaak een langere waterlijnlengte wanneer je deze kantelt.

skiff zei:
3 kg op 50cm lengte is 1,5 kg op 1 meter lengte is 15 Nm. Kan dit kloppen? Geloof het wel.
Dit geldt volgens mij alleen als de kiel horizontaal ligt.
Je moet nl. het gewicht van de kiel tegen de zwaartekracht in tillen.
Als je onder een hoek zit tussen 0 (nul) (dus naar beneden, is vertikaal) en 90 graden (dus horizontaal) zul je de ontbonden kracht moeten nemen.
Weet even niet of het de sinus of de cosinus is (was nooit zo'n ster in wiskunde) maar bij 90 graden moet het 1 zijn.
dus kracht x arm x (co)sinus hoek

Skiff, als je er aan toe komt, een schetsje is wel handig, ik volg het niet helemaal; horizontaal, vertikale buisjes etc... :oops:

Wim

hoi,

volgens mij is het sinus :dus 15Nm*0.50m*3.0kg*sin90°=26.25kg
15Nm*0.50m*3.0kg*sin45°=15.9kg
15Nm*0.50m*3.0kg*sin0° =0.0kg
@wimg:volgens mij was je de massa vergeten

als je dit op een winch zet en twee keer vertraagt moet die het wel kunnen alleen is een winch wel langzamer.Daarintegen als je een arm op de servo zet verliest deze weer kracht dus wat is het beste ,ik denk zelf een winch.

Nog een vraagje, ik heb nu een twee kanaals zender waarschijnlijk moet ik dus een nieuwe zender kopen met 3/4 kanalen,wat raden jullie mij aan?Want ik wil gewoon blijven sturen en zeilen afstellen zoals ik nu doe maar op de zender een soort van schakelaar die je kan omswitchen bij het overstag gaan?

@skiff:ik begrijp ongeveer wat je bedoeld maar een schets zou wel handig zijn.
Wat bedoel je met de "Manchet", hoe wil je dit gaan doen

groet Robert

Hoi,

Als je toch een meerkanaalszender koopt zou ik direct een computerzender kopen, iets van een fx14 of fc16 ofzo.
Ik denk trouwens toch dat een kantelmast meer rendament heeft dan een zwenkkiel: die syllogic lag ook eerste in de STAR 2000 (totdat hij stuk ging) en dat terwijl de zeiler ervan toch niet zoveel ervaring met die race hat als veel andere deelnemers met zwenkkiel.

Florian

Robert H. zei:
volgens mij is het sinus :dus 15Nm*0.50m*3.0kg*sin90°=26.25kg
15Nm*0.50m*3.0kg*sin45°=15.9kg
15Nm*0.50m*3.0kg*sin0° =0.0kg
@wimg:volgens mij was je de massa vergeten
Robert,
ik denk dat jij hem dubbel telt :wink: Bij jou wordt het gewicht groter !
die 3 kg is nl al de massa.
De momenten wet is: kracht x arm
die moet aan beide zijden van het draaipunt gelijk zijn.
Dus: (als de kiel horizontaal ligt, wat het meest ongunstig is)
kracht (gewicht kiel) x arm (lengte kiel) x sin90 = kracht (servo) x arm x sin90 (kiel lengte binnen in romp)
(Omdat sin90 = 1 kunnen we deze gewoon weglaten)
bv:
(kieldeel:)
3 kg x 0,5 m = 1,5 kgm ofwel 15Nm (1 kg komt ongeveer overeen met 10 Newton)
(binnen boot deel:)
moet 15Nm zijn :arrow: kracht x 0,1m = 15Nm :arrow: kracht = 15 Nm / 0,1 m = 150 N (komt ongeveer overeen met 15 kg)
Robert H. zei:
als je dit op een winch zet en twee keer vertraagt moet die het wel kunnen alleen is een winch wel langzamer.Daarintegen als je een arm op de servo zet verliest deze weer kracht dus wat is het beste ,ik denk zelf een winch.
Een winch is idd sterker, maar ook trager!
Robert H. zei:
Nog een vraagje, ik heb nu een twee kanaals zender waarschijnlijk moet ik dus een nieuwe zender kopen met 3/4 kanalen,wat raden jullie mij aan?Want ik wil gewoon blijven sturen en zeilen afstellen zoals ik nu doe maar op de zender een soort van schakelaar die je kan omswitchen bij het overstag gaan?
Wanneer je een uitgebreidere zender koopt heb ji inderdaad meer mogelijkheden. Ik ben niet meer zo op de hoogte met het aanbod in zenderland (mijn laatste zender heb ik 20+ jaar geleden gekocht :wink: )
maar alle merken verkopen wel 4k zenders. Je heb allerlei mogelijkheden voor wat betreft programmeren ed. maar ik weet niet zozeer of dat nou allemaal nodig is. Omkeren van de servorichting en dual rate zijn wel handig, maar "vroeger" :wink: knutselden we dit er zelf wel in.

Even terug naar je aansturing van de kantelkiel.
Het mooiste is het natuurlijk wanneer dit een zelfregelend systeem is.
Je hebt er dan geen omkijken naar: het systeem regelt zelf wanneer en hoeveel de kiel moet kiepen om de romp rechtop te houden.
Ik heb even een paar plaatjes gescand en die zal ik even plaatsen
(kan wel klein worden)

Hmmmm
Kan even niet uploaden
Even wachten...
Post het zodadelijk.
Het is in ieder geval een systeem om een duikboot horizontaal te houden (in lengte richting en dwars)
Misschien dat de duikboot experts ons hiermee kunnen helpen?

Tot zo...

Wim

Ik zal kijken of ik een schetsje kan bouwen, scannen, uploaden en posten.

Ik ben van een horizontale kiel uitgegaan, omdat de boot moet kunnen kapseizen zonder dat er allerlei tandwielen ontploffen. Een horizontale kiel is idd een "worst case scenario" maar niet ondenkbaar.

Hoi,

@florian:ik denk het juist niet, een zwenkkiel heeft veeel meer rendement, bij de pyewacket kantel de kiel zo ongeveer 50° hier dient de kiel als hefboom en steekzwaarden als zwaard.De volvo 60's hebben 2.5ton waterballast die ze ook maar moeten meesleuren rond de wereld, dus ik denk dat het wel nuttig is om je ballast naar buiten te brengen.ik denk ook dat het moeilijker te maken is.
Eigenlijk zoude we twee dezelfde rompjes met kantelkiel en één met kantel tuig moeten maken en dan vergelijken :lol: :wink:

@wimg sorry :oops: , ik was gisteren tesnel toen ik er later overnadacht dachtte ik al dat er niets klopte,maar nu heb je het mooi opgelost.

over wat voorn zender moet i nog even nadenken mijn budget is ook niet te ruim :cry:

ik moet ook iets bedenken dat als je lowbat. hebt dat de kiel niet de verkeerde kant opgaat kantelen een soort handrem :lol:

groet Robert

Robert H. zei:
Eigenlijk zouden we twee dezelfde rompjes met kantelkiel en één met kantel tuig moeten maken en dan vergelijken
Ik heb straks misschien wel een imitatie MM matrijsje die gebruikt kan worden... :wink:
Robert H. zei:
@wimg sorry :oops: , ik was gisteren te snel toen ik er later over nadacht dachtte ik al dat er niets klopte,maar nu heb je het mooi opgelost.
Geeft niet, waar gewerkt wordt vallen spaanders nietwaar :wink:
Robert H. zei:
ik moet ook iets bedenken dat als je lowbat. hebt dat de kiel niet de verkeerde kant opgaat kantelen een soort handrem
zie mijn opmerking hiervoor over een zelfregelend systeem.
Kan nog steeds niet uploaden :cry:
(wat is d'r met de upload-site aan de hand? 8O )
dus de plaatjes moeten nog even wachten :roll:
Als je alvast belangstelling hebt, even een PB-tje en ik zend de scans per e-mail vooruit.

@All: Blijven brainstormen hoor! :wink:

Wim

Met dank aan Satour:
daar komen ze:
afb5297.jpg

(edit: heb het even anders aangepakt:)
afb5301.jpg

afb5302.jpg

afb5303.jpg

afb5304.jpg

afb5305.jpg

afb5306.jpg

Zoals gezegd: dit is voor duikboten. Kijk dus in eerste instantie alleen naar (edit) de verstelling voor de dwars stabiliteit

Wim

zouden die zwaartekracht schakelaars niet gek worden van het schommelen? golf op en af?

Nou je het zegt......
Je hebt gelijk.
Je zou ze een beetje moeten dempen, dan lukt het wel denk ik.

Wim

Wellicht wat vertragings-elektronica...

Zou je niets met een gyroscoop kunnen? Dat zouden de helicopterjongens moeten weten.

ik denk dat je met een gyroscoop nog steeds problemen zal hebben met de schommelingen. De kiel zal dan blijven corrigeren. dan rem je volgens mij de boot steeds af.
misschien iets van een computerchip er tussen die de verschillen meet en dan een gemiddelde kiest? maar dat lijkt me wel weer kostbaar. hmmmm

hoi,

ik ben op vakantie, maar heb hier in de plaatselijke modelwinkel een nieuwe zender gekocht, de futaba skysport 4kanaals, dit omdat het me eem goeie zender voor niet super veel geld.
ondertussen ben ik hier druk aan het tekenen.
Als ik thuis ben beging ik aan de boot, daarvoor zal ik dan wel een nieuw draadje openen
maar nogmaals dank aan allen.

groet Robert

Robert H. zei:
ik ben op vakantie
Prettige vakantie Robert,
maar heb hier in de plaatselijke modelwinkel een nieuwe zender gekocht
en succes met je nieuwe zender!
ondertussen ben ik hier druk aan het tekenen.
Als ik thuis ben beging ik aan de boot, daarvoor zal ik dan wel een nieuw draadje openen
Blijf je innovaties hier posten hoor! Deze draad wordt een bron van kennis!
Voor je nieuwe boot ben ik benieuwd naar de bouwresultaten!

Wim

hoi,

ik lees dat je een sandwich contruktie wil gaan maken..
dit is wel degelijk aan te raden en goed te doen..
ik heb er zelf 1 gemaakt van een boot en dit simpel te maken.

ik heb een deboor stukken pu schuim geplakt (niet op de oot maar aan elkaar) met behulp van vezelplamuur. dit was een dikte van 2.5 cm daar heb ik hebt het model van de model over geschuurd (zo gebeurd) en matten erop...

kortom het is goed te doen ...:D

hoi,

ik ben blij dat er iemand is die dat al heeft gedaan.
wat ik me afvraag, heb jij met epoxy gewerkt en kan dat pu schuim daar tegen?

ik had ook al bedacht dat je het schuim wat dikker rond de mal kan aanbrengen zodat je oneffenheden nog kunt wegschuren.

bedankt,groet Robert

Polystyreenschuim (PS, EPS, Piepschuim) kan wel tegen epoxy, maar niet tegen polyester.
Veelal nauwelijks gesloten cellen. Kan met aceton uitgespoeld worden. (verloren schuim methode)

PU schuim kan tegen epoxy en polyester (in normale omstandigheden)
Gesloten cellen, maar niet waterdampdicht!

PVC schuim (Airex, Herex, Divinycell, etc) kan ook tegen epoxy en polyester.
Gesloten cellen, ook dampdicht.

SAN schuim (Core-Cell). Idem aan PVC schuim.

hallo

He mensen ik bouw duikboten en ben ff terloops wat een het rond surfen (tijd over de epoxy is aan het drogen)
wij gebruiken in onze subs stabilisatie printjes van norbert brugge
kostprijs ongeveer 75 € en tebestellen via internet of snail mail
je zet die printjes gewoon tussen je ontvanger en servo en klaar
je kan vanafde zender de hellings hoek bij regelen
en ook de reactie snelheid is regelbaar
ze zijn heel klein en wegen iets van een 10 gr
hij heeft er ook zonder behuizing voor in zeppelins en die wegen maar 3 g geloof ik

sportieve groeten raf

Back