moet alles RTR tegenwoordig?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Mark-013, 5 jul 2018.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Modelbouw op zich is al een mooie hobby.
    Het vergt doorzettingsvermogen, inzicht in zowel electronica als mechanica, handvaardigheid, materiaalkennis en inventiviteit.
    Het is niet alleen het rijden, varen of vliegen, maar de lange weg daar naar toe.
    Dat is wat het interessant maakt.

    De meeste mensen zien alleen maar het model aan de waterkant, in de lucht of op de weg en beseffen vaak niet de noeste arbeid die er mee gemoeid is.
    En als het ze wat lijkt, dan is het Googlen op vliegtuig/auto of boot en voila de kant en klaar rtr modellen staan gelijk bovenaan.

    Internet is een mooi iets.
    Vroeger moesten we het hebben uit lectuur of uit de directe omgeving.
    Nu kan je informatie krijgen uit elke hoek van de wereld.
    Dit forum is er één van.

    Ik keur rtr niet af, sowieso niet voor de allerkleinsten onder ons.
    Dan doel ik op een speelgoed autootje of bootje.
    Drones en al dat ander vliegend spul daar heb ik een eigen mening over.
    Dat hoort niet in de schappen te liggen bij de Aldi of action.
    Laat staan zonder enige vorm van toezicht door een kind gevlogen te worden.

    Rtr is leuk voor de gene die alleen maar willen varen/rijden of vliegen maar staat los van modelbouw.
    Uitzonderingen daargelaten.
    Je hebt ook een categorie die een dergelijk iets aanschaffen en helemaal naar eigen inzicht ombouwen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    RTR is ook niets mis mee, het kent een bepaalde doelgroep. Grooste probleem is dat als er wat mis is er geen eigen onderzoek is maar bij zoveel mogelijk forums en facebook groepen de vraag wordt neergeplempt in de hoop binnen 10 minuten een bevredigend antwoord te hebben (en je hebt ze erbij die na 10min "niemand?" durven te posten).

    1 van de veel voorkomende vragen hier is dat de auto niet vooruit komt. Na wat doorvragen blijkt dan vaak de motor wel wil draaien. Dan komt er een moment dat men een schroevendraaier moet hanteren maar dat is eng. Ooit hier 1 gehad die 2 weken lang kon doorzeuren met de vraag wat er aan de hand kan zijn zonder 1 schroef losgehaald te hebben.

    Er moet eigenlijk een waarschuwing op de dozen komen dat dit een technische hobby is en ondanks RTR er alsnog onderhoud en reparaties nodig zal zijn.
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Verstand van iets hebben of verstand van iets hebben zijn ook twee verschillende dingen.
    Denk dat het ook met de generaties te maken heeft.
    Daar heb ik nog wel een anekdote over.

    Voor een aantal jaar geleden repareerde ik laptops, pc en smarphones, de hardware zeg maar. Zoals schermen, moederborden dat soort spul.
    Je repareert eigenlijk niets, maar vervangt gewoon de componenten.
    Gewoon als hobby toen zo gegroeid.
    In de ogen van de jeugd ben ik van de generatie die schijnbaar niets van computers of smarphones snappen.
    Weet niet waarom maar het schijnt zo te zijn.
    Die tendens merk ik ook op tweakers.net.

    Dochterlief kreeg een vrijer en die moest natuurlijk ook weer meeeten, en dan raak je wel eens aan de praat.
    Och zei het jochie, ( kijkend naar mijn oude laptop ) als je ooit problemen hebt met zo'n ding dan vraag maar want ik heb verstand van computers.
    Ik begrijp namelijk best dat jullie op jullie's leeftijd daar moeite mee hebben.
    Ja is goed zei ik.
    Ik heb boven nog eentje staan die ik net heb schoongemaakt.
    Ach dat is toch geen probleem zei het jochie , virusscanner er overheen dan is ie weer klaar......
    ( wist overigens nooit dat een virusscanner ook stof en nicotine uit een laptop verwijderde .....).
    Ik wil wel even kijken......
    Dus het jochie met mij mee naar de hobbykamer, en daar lag de laptop.
    In hoofdgroepen uiteen ofwel een mooi hoopje electronica.
    En daar stond ie achter zijn oren te krabbelen.
    Succes.......

    En dat is met deze hobby eigenlijk net zo.
    Je hebt verschillende lagen.
    De één bouwt uit een bouwdoos, de ander weer uit eigen gesorteerde materialen.
    De één koopt een zender terwijl een ander zijn gehele apparatuur zelf bouwt.

    Ieder heeft wel een gebied in deze hobby waar hij/zij sterk in is of juist net niet.


    Zoeken op het internet is als je de goede benamingen niet weet, soms zoeken naar een spelt in een hooiberg.
    Hoe meer je vertrouwd ben met de terminologie hoe makkelijker het wordt om iets te vinden.
    Ik begrijp best dat je en zeker als nieuwkomer bepaalde benamingen niet kent.
    K-k ( een medeforumer ) heeft mij een link toegestuurd met heel veel benamingen binnen de scheepvaart waardoor het gerichter zoeken stukken beter gaat.

    Maar ook qua basic rc is het soms lastig te vinden en als beginner moet je ook nog eens opletten op de vele onzinzaken die rondgaan.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De benamingen is geen probleem als je de manual open slaat, maar dat is al vaak het 1e probleem, men leest die niet of men heeft hem niet. In dat laatste geval komt ook niemand op het idee om eens een manual op te zoeken, de meeste merken hebben wel wat online. O ja, wacht, zoeken........
     
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Deels geef ik je gelijk.
    Maar ik heb zelf ook wel een handleiding gehad dat 1 op 1 vertaald was vanuit het chinees oid naar het engels waar geen touw aan vast te knopen was.

    Maar idd de meeste boeit het simpelweg niet.
    Misschien heeft het ook wel met een stukje opvoeding te maken.
    Mijn vader heeft me veel zaken bijgebracht, van timmeren tot betonstorten, van wandcontactdozen tot laminaatleggen en wel op een dusdanige manier dat ik mij op jonge leeftijd al met heel veel klussen zelf kon redden.
    Datzelfde heb ik ook geprobeerd met mijn eigen kids.
    Maar de meeste ouders hebben het schijnbaar te druk met hun eigen ding en zien de tv/pc en of gameconsole als de ideale babysit.
    Dus deels is het er misschien gewoon ingegoten.
     

Deel Deze Pagina