Monocoupe 90A

Beste schaalvliegers,

Hier wil ik mijn bouwvorderingen gaan plaatsen van de Monocoupe 90A welke ik afgelopen week als bouwdoos heb ontvangen.

Na vele jaren alleen met wedstrijdvliegen bezig geweest te zijn (F3A, F3P en F3A-X) wil ik nu weer eens de nadruk gaan leggen op het bouwen. De simpele reden hiervoor is dat ik minder tijd heb om aan de hobby te besteden waardoor ik niet genoeg tijd heb om te trainen. Dus "back to the roots" en weer eens lekker in de avond uurtjes wat balsa snuiven.

De Bouwdoos komt van Apache Aviation uit Engeland.
Het is een kit met vele gefreesde onderdelen welke er allemaal goed uitzien.
De schaal is 1 op 5 wat een spanwijdte geeft van 195cm en de lengte van de romp bedraagt 126cm

Wat foto's van hoe het eruit moet gaan zien.

a_Finished_Airframe_Right_Rear1.jpg


a_Finished_Airframe_Right_Front1.jpg



Ik heb ook documentatie foto's en 3-views besteld bij Bob Banka's Aircraft Documentation - World's Largest Collection van de Monocoupe 90A met registratienummer NC11768

Monocoupe90A.jpg


Van het weekend waarschijnlijk meer.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een motor gehaald bij Hobby in. Het is de Saito 56a geworden.
Thuis aangekomen meteen even gekeken of de motor gaat passen zoals ik bedacht had.
Op tekening geven ze aan de motor op zijn kop te monteren. Hierdoor zit de as van de motor niet geheel in het midden van de motorkap. Omdat ik hem in het center wil hebben ben ik wat gaan passen en het blijkt dat het precies uit zal gaan komen. Ik ga dan wel de motor rechtop zetten.

IMG_2631.jpg


IMG_2632.jpg


IMG_2633.jpg


De kleppendeksels vallen precies in de sparingen van de motorkap waardoor ik net genoeg ruimte heb.
IMG_2638.jpg
 
Hey Jeroen, weer aan het bouwen geslagen? goed man!
Mooie kist, gezien je bouwkunsten zal het weer een erg strak kistje worden...
bouw ze! Ik had echter wel verwacht dat je hem elektrisch zou aandrijven, maar een lekker pruttelend 4-takje past ook mooi bij dit model.
groeten, Michiel
 
Vandaag tussen de kerstkaarten ook een dikke envelope uit de usa binnen gekregen.

IMG_2641.jpg


IMG_2645.jpg


Toch wel raar. Hoe meer informatie je hebt hoe meer vragen er naar boven komen. Hopelijk zijn er t.z.t. mensen die me hier kunnen helpen aan wat antwoorden.

@Michiel
Ja ja, ik ga weer eens wat anders bouwen dan wat aan mijn huis;) Grappig dat je ook afvraagt waarom het geen elektro wordt. Heb de vraag al eens eerder gekregen:)
Nee, zo'n kist moet stinken en lawaai maken vind ik. Met jou ook alles goed? Heb een hoop dingen over je gehoord!! Spreek je snel weer kletsen we weer wat bij.
 
Vandaag de eerste lijmverbindingen gemaakt aan de Monocoupe!

De handleiding gaf aan om te beginnen met het voorste deel van de romp, maar omdat ik hier wellicht het e.e.a. aan wil aanpassen ben ik met het achterdeel van de romp begonnen. De romp word dus uit twee delen gebouwd die later worden samen gevoegd.

IMG_2651-1.jpg


IMG_2653.jpg


IMG_2654.jpg


Later meer over de eventuele aanpassingen aan het voorste deel van de romp.
 
Nu hoeft dit model niet voor de volle 100% schaal te worden maar er is wel een ding wat ik graag aangepast zie. Als je kijkt naar de twee onderstaande foto's dan zie je duidelijk dat bij de echte kist de motorkap een grotere diameter heeft dan het deel waar hij aansluit op de romp. Je zou het ook kunnen omdraaien door te zeggen dat de romp bij de echte spitser toeloopt richting de motorkap.

Monocoupe90A.jpg




Hier wijkt de kit dus af van het orgineel welke ik zo schaal mogelijk wil maken.
Je ziet op deze foto namelijk duidelijk dat hier het verschil in diameter nagenoeg hetzelfde is van de motorkap en de romp.

a_Left_side1.jpg




Het maken van een grotere motorkap is voor mij geen optie omdat ik hier geen ervaring in heb en er ook niet te veel tijd in wil steken. Het idee is om F1, F2 en F3 aan te gaan passen qau diameter zodat de romp spitser gaat toelopen en er dus een grotere spleet zal ontstaan tussen de romp en de motorkap.

IMG_2631.jpg



Graag zou ik jullie mening willen horen. Is dit een goede optie of zijn er nog andere mogelijkheden / ideëen?
 
De bovenkant van de neus, de lijn van windshield naar motorkap, die is bij het model vlakker dan bij het origineel. Het lijkt mij dat je de drie eerste spanten niet gezamenlijk kleiner moet maken, maar spitser.

Edit: lees nu pas goed :rolleyes: dat is dus wat je wil doen. Prima, toch?

  1. dat bij de echte kist de motorkap een grotere diameter heeft dan het deel waar hij aansluit op de romp.
  2. dat de romp bij de echte spitser toeloopt richting de motorkap.

Volgens mij is het 2 en is je motorkap wel goed.
 
Hoi Jeroen al lekker bezig in je nieuwe hobby kamer, met eetkamertafel en stoelen?
Ik zou inderdaad ook kiezen om vanaf F2 naar F1 te gaan verjongen. Dan blijft je windshield ook passend. En de balsa sheeting wat dikker maken dan kun je het wat beter naar de juiste vorm schuren. Een nieuw kapje maken zou ik ook niet aanraden dat kost nogal wat tijd heb ik zelf ook ondervonden.
Bouw ze!
groeten, Michiel
 
Vandaag weer wat verder kunnen werken. Nadat ik het frame had gelost van de bouwplank kwam ik tot de ontdekking dat er ook hier iets niet klopte.

IMG_2656.jpg


Als ik naar de 3-view en de foto's kijk zie ik dat de onderkant van de romp bij de staart namelijk niet recht is maar licht gebogen. Daarom maar meteen de zaag erin gezet. (eerste werkstuk en dan meteen al moeten veranderen, dat beloofd wat:))
IMG_2657.jpg


Het te buigen hout nat gemaakt en weer gelijmd, maar nu met een kleine kromming erin.
IMG_2658.jpg


Vervolgens verder gegaan met het andere frame. Deze meteen voorzien van de juiste kromming.
IMG_2659.jpg


Wat betreft de neus: deze wil ik gaan aanpassen door F1, F2 en F3 aan te gaan passen. (bedankt voor de reactie's) Na nogmaals eens goed naar de foto's gekeken te hebben zie ik dat de motorkap ook aangepast moet worden. Dit is wel vrij gemakelijk te doen. Later meer hierover.
 
Goed bezig Jeroen, dit is een mooi model.
Ik houd ook veel van die oude kisten, vooral als schaal model hebben die veel mooie details.
Ik zie dat jij net als ik erachterkomt dat het aanpassen van een sport-scale naar bijna schaal kist veel tijd kost.
Zie mijn Stampe stampe-sv4c-g-schaal-1-2-7-a
Ook bij mij was de staart van de kist anders als het orgineel, zonder dat de nieuwe vorm echt voordelen bij de bouw of het vliegen had.
Koste bij mij wel wat meer tijd om het aan te passen.

Nog wel een bouwtip:
Als je 2 zijkanten bouwt op een tekening is er een manier om te zorgen dat ze precies gelijk zijn:
1) bouw de eerste zijkant gewoon op de tekening en bouwplank, ik leg van dat doorzichtige inpakplastic van de action op de tekening.
2) spelden loshalen en op de gerede zijkant een tweede laag plastic leggen.
3) de andere zijkant bovenop de eerste bouwen
Op deze bouwwijze weet je zeker dat de 2 zijkanten precies gelijk zijn (wel rekening houden dat het motorschot iets scheef staat voor de zijstelling)

Veel bouwplezier
Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog wel een bouwtip:
Als je 2 zijkanten bouwt op een tekening is er een manier om te zorgen dat ze precies gelijk zijn:
1) bouw de eerste zijkant gewoon op de tekening en bouwplank, ik leg van dat doorzichtige inpakplastic van de action op de tekening.
2) spelden loshalen en op de gerede zijkant een tweede laag plastic leggen.
3) de andere zijkant bovenop de eerste bouwen
Op deze bouwwijze weet je zeker dat de 2 zijkanten precies gelijk zijn (wel rekening houden dat het motorschot iets scheef staat voor de zijstelling)

ohhhh, dat is een goede tip ... , bedankt,
Cor
 
Hallo Willem,

Bedankt voor je tip. Ik zal het de volgende keer inderdaad op die manier doen. Wat betreft punt 3 over de zijwaartsstelling van de motor, Die zit er niet in bij de Monocoupe. Het torsie moment wordt opgeheven door het rudder een kleine zijwaartstelling te geven zoals bij het orgineel.
Je Stampe vind ik ook een mooie kist, en wat een formaat! Die gaat zeker een mooi vliegbeeld geven.
 
Het kielvlak (fin) bedoel je?
Oeps, je hebt helemaal gelijk!

Hey Jeroen voor iemand die minder tijd heeft voor zijn hobby, ben je erg goed bezig ;)
Mooie model keuze trouwens.

Met wat airbrush -magic wordt het ook een fantastisch afgewerkt model (daar ben ik van overtuigd)
(vond het een leerzaam draadtje http://www.modelbouwforum.nl/forums/de-spuitcabine/99649-airbrushen-van-een-krill-katana-33%25.html )
Tja, het zal inderdaad een kist worden waar de nodige uren in gaan zitten. Voordeel is wel dat ik nu een hobbykamer heb zodat ik ook bij een enkel vrij uurtje even wat kan doen.
Helaas heb ik niks meer kunnen doen aan de katana nu ik geen geschikte ruimte meer heb om te spuiten. Wel staat er in de planning om binnenkort een garage te gaan bouwen. Dan kan ik dat project ook weer oppakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top